Gasturbinhoj = JETeskoj!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Du var inte orolig att diseledimman den spottade ur sig bakåt skulle råka antända och bli till en elboll? =D
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Hatten av!
Utan tvekan det mest imponerande bygget jag följt.
Ser verkligen fram emot när denna oljedrake ska punktas fast i ramen.

Lycka till och stort grattis
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har en hel del löv på tomten , Kan man hyra in dig för ett blåsjobb?

Grattis till lyckat test
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Grymmt imponerande bygge! har som säkert många andra följt denna tråden i tysthet sen du startade bygget.

Tycker det ser ut på värmemönstret som att förbränningen är rätt nära utloppet? mellan sekundär o tertiär zonen istället för mellan primär o sekundär där man väl borde vilja ha den?
Hur räknar du in luftflödet genom förångningsrören när du beräknar hur mycke luft varje sektion ska få? Känns ju som att om det läggs till primärzonens area så borde den vara närmare 50% och isf förklara den höga avgastempen?

//Micke
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grymmt imponerande bygge! har som säkert många andra följt denna tråden i tysthet sen du startade bygget.

Tycker det ser ut på värmemönstret som att förbränningen är rätt nära utloppet? mellan sekundär o tertiär zonen istället för mellan primär o sekundär där man väl borde vilja ha den?
Hur räknar du in luftflödet genom förångningsrören när du beräknar hur mycke luft varje sektion ska få? Känns ju som att om det läggs till primärzonens area så borde den vara närmare 50% och isf förklara den höga avgastempen?

//Micke

Tack! Det är svårt att utläsa så mycket av värmemönstret då jag bara kört motorn på knapp tomgång, den låga laddluftsdensiteten är inte vidare bra för förbränningen så vid högre laddtryck kommer brännkammaren förmodligen fungera bättre.

Arean på förångningsrören är medräknad i primärzonen med vissa flödesförluster antagna eftersom ett 100mm långt rör flödar sämre än ett hål med samma diameter.

Efter lite snack med min australienske vän börjar jag tro att den höga tempen till stor del berodde på att jag låg för lågt i varv (dålig effektivitet i kompressormappen), en annan anledning kan vara att throatarean i NGV-huset var lite större än optimalt. Nogrannare undersökning krävs.:tummenupp
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Tack! Det är svårt att utläsa så mycket av värmemönstret då jag bara kört motorn på knapp tomgång, den låga laddluftsdensiteten är inte vidare bra för förbränningen så vid högre laddtryck kommer brännkammaren förmodligen fungera bättre.

Arean på förångningsrören är medräknad i primärzonen med vissa flödesförluster antagna eftersom ett 100mm långt rör flödar sämre än ett hål med samma diameter.

Efter lite snack med min australienske vän börjar jag tro att den höga tempen till stor del berodde på att jag låg för lågt i varv (dålig effektivitet i kompressormappen), en annan anledning kan vara att throatarean i NGV-huset var lite större än optimalt. Nogrannare undersökning krävs.:tummenupp


Okej. Låter som du verkar ha rätt bra koll på läget då:)

Hur högt varvtal och laddtryck var du uppe i under provkörningen då?

Ser fram imot flera provkörnings filmer:tummenupp
 

eljonko

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
övik
Hoj
zx10r-såld,cr250, vill ha en turbo hoj!!
åfyfan,:tummenupp sträckläst tråden idag,,, måste säga "hatten av"..
så grymt imponerad av ditt bygge,,:Bugar
hur lyckas du hitta motivationen, damp:va in med den i ramen nu, ser fram mot fortsättnigen:tummenupp:yoparty
 

Skytt

Fattig student
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Boden/Luleå
Hoj
Hojlös
Följt tråden som lite av en religion nu när uppstart har varit på tapeten. Grymt imponerande bedrift. Hatten av!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hoppas tösen är snäll mot dig o somnar snart, för här kommer lite fler frågor :p

• hur många procent pressade du motorn på?

• hur mkt underhåll räknar du med? Efter varje race? Vad innebär det?

• har du fattat hur många som visade den där filmen på sina jobb/för sina vänner idag? ;)

SH's överlägset roligaste och mest imponerande bygge. Skaffar du en fräsig bild man kan ha i sin signatur så lovar jag att använda den :)
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag får ställa mig i gratulationsledet jag också, det här är sjukt coolt och nånting jag har följt sen starten.
Hatten av till dig Johansson, det här har du gjort bra!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Borde finnas någon form av entusiastpris att nominera en sådan som dig till. :)

Angående den uppmätta avgastemperaturen på 700 C, ...vilken tempnivå är normal/önskvärd? Och vad är diagnosen och ev handlingsplanen om det bedöms vara ett problem?

När motorn går på full makaron kommer jag ha en avgastemp på runt 750°C, men på tomgång ska den pendla runt 500°C ungefär så något är inte riktigt som det ska. Det är lite för tidigt att säga exakt vad som är problemet men jag har hittat lite ledtrådar idag, se bilder och svammel nedan.

Du var inte orolig att diseledimman den spottade ur sig bakåt skulle råka antända och bli till en elboll? =D

Jag har varit med om betydligt värre så jag har slutat bry mig i sånt.:)

Okej. Låter som du verkar ha rätt bra koll på läget då:)

Hur högt varvtal och laddtryck var du uppe i under provkörningen då?

Ser fram imot flera provkörnings filmer:tummenupp

Varv vet jag inte då jag inte monterat någon varvräknare än, men uppskattningsvis runt 20.000rpm. Laddtrycket var aldrig över 0.5bar vilket får mig att tro att jag var lite väl snål på gasen, maxtrycket kommer ligga runt 2.8bar så jag hade mycket kvar att ge.

Hoppas tösen är snäll mot dig o somnar snart, för här kommer lite fler frågor :p

• hur många procent pressade du motorn på?

• hur mkt underhåll räknar du med? Efter varje race? Vad innebär det?

• har du fattat hur många som visade den där filmen på sina jobb/för sina vänner idag? ;)

SH's överlägset roligaste och mest imponerande bygge. Skaffar du en fräsig bild man kan ha i sin signatur så lovar jag att använda den :)

Nu sover hon så jag har förhoppningsvis tid att uppdatera bloggen och svara klart.:)

Jag körde motorn på knappt 20% av maximalt laddtryck under testet, nästa test kommer jag öka på laddet ganska rejält då jag vet att lagringen verkar fungera som den ska.

När jag väl har sorterat ut alla barnsjukdomar borde det inte behövas speciellt mycket underhåll, sen är det klart att om jag pressar motorn till 120% kommer något att ge sig förr eller senare men håller jag mig ifrån övervarv och extrema avgastemper ska den tuffa på ganska så problemfritt. :tummenupp

Sen är det klart att man kommer plocka isär den rätt ofta för att hålla koll, men det gäller ju de flesta tävlingsmotorer så inget unikt med den här.

Det är skitkul att folk tycker det är intressant det man gör, har aldrig haft något behov av att impa på folk men när man äntligen lyckats få till något halvskapligt bygge känns det fint med en ryggdunk eller två.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som sagt så plockade jag isär motorn nyss för att kolla upp möjliga anledningar för oljeläckage och hög temp.

JU-01594.jpg


Turbinhjulet har skrapat i huset vilket antagligen beror på att lagerhuset i aluminium expanderar mer än turbinaxeln så frigången har krympt till noll under körningen. Det kan mycket väl vara anledningen till att temperaturen började stiga efter några sekunders körning.

JU-01596.jpg


Sen märkte jag att ena banjobulten till glidlagringen hade börjat lossna och läckt olja så där har vi nog anledningen till att det läckte såpass mycket olja inuti motorn. Inte otroligt att det var anledningen till rökmolnet heller.:)

JU-01595.jpg


Värmemönstret på brännkammaren visar att förbränningen lägger högre upp där de två luftstyrningarna sitter som leder in luften till "baksidan" av brännkammaren, måste klura lite på vad det kan betyda.

JU-01599.jpg


Innerdelen av brännkammaren såg ut att vara rätt så jämnt färgad.

JU-01597.jpg


Med gasol påkopplad på spridarringen kunde jag se att alla spridare flödade lika mycket så ingen har blockerats av skit i bränslet.

JU-01598.jpg


Förångningsrören har minsann fått göra rätt för sig, inga tecken på överhettning i alla fall och det är ju bra.

JU-01600.jpg


Rätt fränt att en hemmasprutad coating pallar med >1000°C i turbininloppstemp under flera sekunder utan att förstöras.:yoparty
 

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Måste säga det igen, Sjukt jävla imponerande häftigt!

Angående vitröken så puffar en rm12 i ett JAS rätt bra vid kallstart :tummenupp
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top