Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har räknat lite på vilka krafter som blir inuti motorn under drift, och kom fram till att varenda liten ledskena kommer sträckas med 37.5 kg vid 3 bar laddtryck eftersom den enda infästningen till motorhöljet (vilket har en rätt stor area som påverkas av trycket inuti motorn) sitter just på ledskenorna.:gnissla

Alltså läge att tänka om lite och fixa fler fästpunkter för motorhöljet så jag inte riskerar att skjuta isär motorn i två delar nästa provkörning.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag har räknat lite på vilka krafter som blir inuti motorn under drift, och kom fram till att varenda liten ledskena kommer sträckas med 37.5 kg vid 3 bar laddtryck eftersom den enda infästningen till motorhöljet (vilket har en rätt stor area som påverkas av trycket inuti motorn) sitter just på ledskenorna.:gnissla

Alltså läge att tänka om lite och fixa fler fästpunkter för motorhöljet så jag inte riskerar att skjuta isär motorn i två delar nästa provkörning.

Ajabaja, inte tänka så mycket och vara förståndig.

Vi vill ha eld och explosioner! :banana

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Duee....Johansson, vet inte om nån påpekat det, men grattis till en första testkörning:tummenupp

Jag är minst lika imponerad som alla andra:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Duee....Johansson, vet inte om nån påpekat det, men grattis till en första testkörning:tummenupp

Jag är minst lika imponerad som alla andra:)

Nä, du är nog först med gratulationerna.:D

Nu får ni börja bua lite igen så jag inte får storhetsvansinne och anlägger mustasch eller något i den stilen.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Du måste nog trådlåsa banjobultar och använda låsmuttrar i
din motor.
Kan hända saker annars.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du måste nog trådlåsa banjobultar och använda låsmuttrar i
din motor.
Kan hända saker annars.

Det står på Att-Göra-listan, men bra att du påpekade det. Flera av bultarna inuti motorn hade lossnat mer eller mindre så allt ska najas fast inför nästa start.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Ajabaja, inte tänka så mycket och vara förståndig.

Vi vill ha eld och explosioner! :banana

Känns som att det finns en viss risk för att antalet uppdateringar från herr Johansson kan sjunka dramatiskt om han skjuter motorn i två delar?

Ja om inte kavajen är i kevlar?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej den vill jag inte naja fast. :)

Fast du kanske ska svarva ner biten undertill (den som blivit skavd alltså) lite? Vi vill ju inte att den växer än mer av temperaturen och sätter motorn stenhårt fast:näsblod

Ser fram emot mer kräm i nästa provstart btw:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu får ni börja bua lite igen så jag inte får storhetsvansinne och anlägger mustasch eller något i den stilen.

Menvafanrå, skrufva fast muppskrufvarva och dra igång skrället på full patte dåråföffan!:mad:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Känns som att det finns en viss risk för att antalet uppdateringar från herr Johansson kan sjunka dramatiskt om han skjuter motorn i två delar?

Ja om inte kavajen är i kevlar?

Det skulle väl snarare bli tätare mellan uppdateringarna för då måste jag ju bygga en ny motor.:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag säger som mitt gamla befäl, "Fort och fel".:)

Ikväll har jäntan sovit bra så jag hann for lite gjort i garaget, banjobultarna till oljan hålborrades för najtråd och jag fräste bort 0.8mm från turbinhuset så inte turbinhjulet nöter i något mera.

JU-01601.jpg

På plats, skruvarna till returoljetråget ska även dom borras senare.

JU-01602.jpg

Sen var det upp i fräsen med turbinhuset, svarvjäveln är för liten för denna operation nämligen...

JU-01603.jpg

Och så här blev det, den frästa ytan ska coatas innan motorn skruvas ihop.

JU-01605.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Min herre är kvick i vändningarna minsann, ny uppstart med mera kräm till fredag?:D :tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping