Idag fick jag besök av min gode vän Stark-Olle, i väntan på delar till kompressorbygget på hans traktor med en Rolls Royce Meteor V12:a erbjöd han sig att hjälpa till med att lägga på isdäcken på fälgarna.
Olle är vis av erfarenhet om hur mycket blod det brukar rinna ur en när man lägger på isdäck, här är en gammal bild från Speed Weekend 2013 när Olle, Vikman och några andra precis lika kanonfulla filurer lägger om ett isdäck på Olles turbohoj mitt i natten. Dom såg ut som att ha gått tre ronder i en tigerbur allihop när dom var färdiga...
Det gick bättre än förväntat att lägga på bakdäcket, vi var noga att se till så vi inte gjorde hål på innerslangen med däckjärnen.
Agnes var med en stund och hjälpte till med att pillra ner planbrickorna till framkåpan i golvbrunnen.
Innan vi lade på framdäcket bytte vi de gamla hjullagren till flångandes nya keramiska lager, fint ska det vara om det ska gå fort!
Med däcken på plats kunde vi skruva ihop allt och hänga på kåporna för att se frigången mot dubben, det ser ut att vara minst 3cm överallt så det är lugnt. Puhh!
Nyansen på kåporna blev åt det gräddvita hållet, riktigt flott så nästa år ska jag höra om jag kan få fälgarna och de underhängda tankarna blåsta i samma kulör.
Här ser ni frigången för framhjulet dels mellan däck och skärm och mellan skärm och kåpa, lär funka fint.
Jag passade på att få några bilder på hojen med chaufför på när jag hade Olle som fotograf, det lär bli lite trängre med hjälm och skinnpaj på men det blir nog bra det här.
Svårt att få ner skallen ordentligt om man dessutom ska kunna se vart man kör...
Tjoflöjt!