Gasturbinhoj = JETeskoj!

Med turbinhuset uppspänt i svarven putsades det av med en lamellrondell för en aning mer frigång för turbinvingarna.



När jag liks var isär med motorn passade jag på att svetsa fast två muttrar på motorhöljet som håller en avdragare, innan var det armkraft och svordomar som gällde för att lossa höljet då silikontätningen runt kompressorhuset suger fast bra.



Motorn skruvades ihop och nu står den och väntar på en liten slanganslutning till nya 4bars manometern som jag beställt, sen ska det göras en ny provstart!



Tjo!:tummenupp
 
Inte för att jag på något sätt ogillar grovt yxigt bonnhantverk med stadiga verktyg, men på något sätt så hade jag väl inbillat mig att en jetmotor är ett på tok för finkänsligt instrument för att kunna mekas medelst vinkelslip... :D Stenhårt :yoparty Är det ett jobb du kan göra för att det inte är så noga med toleranserna just där, eller är det tvärtom så att det är väldigt noga men du får till det exakt nog med vinkelslip? :)
 
Grattis!
Grannarna jublar förstås?
Ingår blå höfläkten i konstruktionen på något vis?

Tack!

Finns väl ingen människa som skulle klaga på sån här finsång??:va:hihi

Det är faktiskt en 200hk primärfläkt från ett värmeverk, jag ska bygga en bromsbänk till hojen av den när tid och inspiration infinner sig.
 
Kan du inte starta den stooora motorn nu.Sitter på Frösön å fryser. Vänd blåset hitåt????
 
Idag var det faktiskt rätt fint väder, kors i taket lixom!:tuttar



Ett bekymmer jag haft under tävlingshelgerna är att jag saknat ett sidostöd på hojen så mina trogna kamrater har fått kuta runt med depåstödet varenda gång jag ska ställa hojen nånstans.



Igår kväll finulade jag ihop ett stöd som sitter på vänstra fotpinnen och som går låsa fast idiotsäkert både i nerfällt och uppfällt läge, jag vill helst inte vara med om att stödet åker ner under en körning...

I morse gick jag ut och blåste på ett par lager grundlack och svartfärg, så nu ser det rätt ok ut.



Som synes så rullade jag även ut hojen för att den ska få lite sol på sig efter en vinter i verkstaden, då jag bara kommer ställa hojen på betong och asfalt behöver jag inte någon bred platta längst ner på stödet utan det bör duga med en rundslipad M12 skruvskalle.



Blir det förjävla varmt nån dag får jag väl lägga nåt under så stödet inte sjunker genom asfalten.

Tjo!:tummenupp
 
Tänkte mig också en bromsbänk med propeller eller fläkt som broms, fint att få kylluft på köpet.
Alla som verkligen byggt bromsbänkar säger att en hydraulpump med stor oljetank är mycket enklare.

Det kan jag tänka mig, men att fläkten var gratis väger ganska tungt i min kalkyl. En hydraulpump som pallar ett par hundra hästar är baske mig inte billig, och sen måste man väl driva något med den också alt. ha en styrd strypning av något slag.

Fläkten är självreglerande i det att den kräver mer effekt ju fortare den snurrar så ingen styrning som kan kuka ur så hojen plötsligt tappar belastningen på fullgas....:näsblod
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top