Gat banhoj max 50000Kr

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du inte kört förut kan du lika bra köpa en billig gammal hoj typ gsxr750/1100 för att känna dig för ett år. Dom duger bra till att lära sig på och ha kul med på bana. RD350ypvs är annars snorbillig och kan vara rätt kul om man gillar 2-takt.

Efter ett tag kan du bilda dig en upfattning om vad du känner att du vill ha egentligen och helt enkelt byta hoj. Det är svårt att hitta rätt hoj innan man har fått lite erfarenhet så räkna med att byta efter ett tag.
 

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
http://www.blocket.se/li?ca=21_s&q=...cc+EJ+cb&c=6&ps=3&pe=4&vt=5&th=1&sp=1&w=3&o=2 Blir inte många honda svar där. Klassiker försäkring lockar. Vet inte vad det skiljer men gissar minst det dubbla i premie. Om gixxern är långsammare på bana, så slår jag mig mindre om jag välter :) Och den kanske är kvickare än mina körkunskaper. Söker fortfarande konkurenter i samma prisklass.

Josef: Håller med. När 350ypvs var ny var den en "försäkrings fuskare" men idag kostar den samma som en gixxer. En skojjig hoj till lågt pris(såg en 10000).
Men så får man mindre när man säljer. Och den kan nog vara lite mer svårsåld än en gixxer.
 
Last edited:

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
Från blocket "GSXR 750 -88
93ans motor, vässad och mätt till 132hk på hjulet (ca150hk på motorn) = går jävligt bra !!!

Väldigt billig i försäkring, jag ger strax över 3000:- för helförsäkrin helår och jag är 21 år, nu efter höjningen hos trygghansa. Dessutom är det en klasiker nästa år, med andra ord skulle det bli strax under 2000:-"

2000/år vad kostar en 600 tidig 1990-talare?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Från blocket "GSXR 750 -88
93ans motor, vässad och mätt till 132hk på hjulet (ca150hk på motorn) = går jävligt bra !!!

Väldigt billig i försäkring, jag ger strax över 3000:- för helförsäkrin helår och jag är 21 år, nu efter höjningen hos trygghansa. Dessutom är det en klasiker nästa år, med andra ord skulle det bli strax under 2000:-"

2000/år vad kostar en 600 tidig 1990-talare?

Inte säkert att man kan få den som klassiker, dom är speciellt kinkiga med äldre sporthojar och det kan räcka att någon detalj (fälgar, kåpor etc) inte är original för att dom inte ska vilja ta den (måste skicka in bild, ibland krävs även besiktning)

Lita aldrig på säljares uppgifter om försäkringskostnad, det intressanta är vad den kostar om den står på DIG, ta reg-nummer av säljaren och ring runt bolag och kolla.

93ans motor innebär vattenkylning = tung. Den hade långt ifrån 150 hk original (tror original var 118 hästar i motorn, kolla att han verkligen har bänkpapper, många skrävlare som i huvudet adderar känslohästar från avgassystem, dynojet, planing etc). En aptrimmad motor är inte säkert det bästa i längden, större risk för ras etc (trimkammar kan också sänka körbarheten om dom är optimerade för mer mos högre upp). Och som sagt så krävs originalskick för att försäkringsbolag ska ta den (även om motor kanske är enkel att bluffa igenom för oärliga)

Satsa på en hoj i originalskick, t.ex. en cbr600a från 91 och framåt börjar bli ganska lik moderna hojar och säkert 40 kg lättare än den där gammelgixxern.

Edit: Lite mer pengar så köper du en gsx-r-750 96 eller senare (aptunga 95 och tidigare), ännu lite mer pengar så köper du en R6a (kom väl 99). Ännu lite mer pengar så börjar det bli riktigt kul :)
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
h1: No offense men du verkar inte riktigt vilja ha råd, bara höra att en gammal GSXR är ett bra val. De är tuffa att se på och går fort rakt fram, men inget att smiska kurviga vägar med och definitivt inget för bana.

Vi du ha en gammelgixxer så köp en. Vill du ha vad som är bäst för din ursprunliga fråga så är det en gammal R6a med trafik/halvförsäkring. Skulle du krascha finns det reservdelar i överflöd på alla skrotar...
 

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
Blir för lite mil på en banhoj. Gillar inte trailerquens. Gillar heller inte att betala i onödan :) Billigt är inte heller rätt, prisvärt ska det va :) Som trailerquen kan man nog ha mycket skoj på en rd350.
 

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
ething: No offense(taken) Om du läser hela tråden, ser du att jag inte är främmande för en "supersport 600" Det som talar emot är inköpspriset och förs.premie. Är inte heller rädd för "lätt skrapad" hoj om priset är rätt.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmmm,RD 500! (inte ett dugg partisk;) )

http://www.blocket.se/vi/13044656.htm?ca=15_k
Ingen säljes men en bild.

Ca: 20´ inköp och ca:20´ till renovering(2 takt slits!)håller förvånansvärt bra ändå trots att jag plågar den.
Försäkring ca:1500,classic på bilsport och mc,växjö.

Allt finns på yamaha utom plasten,finns dock att beställa nytillverkat från bla. england.

Menar om du ändå talar -80tal

Henrik
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag skulle köpa en Honda CBR 600. Väldigt lättkörd, bra kvalitet osv.
Tror att Wip här på forumet säljer sin till rätt bud. Det är en -01a som har kraschkåpor, lysen, är reggad, påställd och försäkrad. (rätt låg premie har jag för mig) Skicka ett PM och hör lite. Skulle tro att han vill ha kring 35-40 tusen kr.
 

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
RD500 en fin entusiast hoj. Mitt name kanske avslöjar att jag gilar 2t :). Föredrar nog enkelheten från 350. Om man skall plåga en rd500 får man nog räkna med *"¤'/&¤%!". En tzr750 2t mmmm men klassas nog inte som gathoj :) Eller den suz 500 2t racer jag såg på fgb(helt annan prisklass).
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
50k får du lätt en zx-9r -00 för... Då har du både chassi o bromsar som hänger med ett tag till. Slipper skruva för kung o fosterland oxo ;) Förvisso inte gratis i försäkring, men Ninja står för flest dödsfall tydligen efter Fireblades ;)

Men som sagts tidigare. Vilken sporthoj som helst från dom senaste 10 åren går fint på bana. R1/R6 och Gixxers finns det drivor med delar till, vilket kan vara bra att ha i baktanke... Kan tänka mig att RD350/500 eller gammelgixxers saknar lite i det utbudet...
 

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
Hittar gixxer från 15000(750-1100). Känns som ett bra start alt. Vilka är konkurenterna från 80 talet? Före fanns bakker mfl som dog ut.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Haha åka bana med en hoj på 300kg fulltankad , skulle inte tro det nej .....

Ehh...en gsxr 1100 från 88 väger inte 300 kilo fulltankad...:fakta :mattias

Från blocket "GSXR 750 -88
93ans motor, vässad och mätt till 132hk på hjulet (ca150hk på motorn) = går jävligt bra !!!

Väldigt billig i försäkring, jag ger strax över 3000:- för helförsäkrin helår och jag är 21 år, nu efter höjningen hos trygghansa. Dessutom är det en klasiker nästa år, med andra ord skulle det bli strax under 2000:-"

2000/år vad kostar en 600 tidig 1990-talare?

Du får sannolikt väldigt svårt att få den hojen klassikerförsäkrad med utbytt motor. :fakta
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hittar gixxer från 15000(750-1100). Känns som ett bra start alt. Vilka är konkurenterna från 80 talet? Före fanns bakker mfl som dog ut.

Vad hände med 50k-budgeten?

När gsxr 750 kom 1985 tog den alla konkurrenter med brallorna nere. Yamaha hade den för tiden rätt avancerade FZ 750, en bra hoj men den hamnade tveklöst i skuggan av gixxer 750. FZR 1000 var Yamahas svar på gsxr 1100 men nådde inte ända fram. Dessutom var det tidiga fzr 1000 87-88 av dålig kvalitet.

Honda hade inget att sätta emot förrän Fireblade kom 1992.

Bakker lever fö fortfarande tror jag...finns holländska firmor som bygger enligt Bakkerreplikor....kostar en hel del f.ö :rolleyes:

Om du gillar tvåtakt varför inte satsa ¨på en rd 350? 10 k i inköp och 40 till godis...:) Såg en som körde en moddad på kinnekulle i helgen...det gick undan :D Och så fanns det ju faktiskt en tävlingsklass, Rd 350 Cup, en gång i tiden.

Fast ska man ha en RIKTIGT tvåtakts banhoj så är det ju RGV 250 eller Aprilia RS 250 som gäller. :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
ething: No offense(taken) Om du läser hela tråden, ser du att jag inte är främmande för en "supersport 600" Det som talar emot är inköpspriset och förs.premie. Är inte heller rädd för "lätt skrapad" hoj om priset är rätt.

Försäkringspremien beror ju HELT på hur gammal du är och var du bor. Jag skulle få betala 35 000 kr / år i halvförsäkring på en R1:a från 98 där jag bor nu och om jag flyttar ut på landet skulle den kosta 15 000 kr/år. En R6/CBR600/GSXR600 är betydligt billigare - på mig då - och gör verkligen inte bort sig på bana. Jag har en Gixxer 600 -01 som förhoppningsvis ska få lite godis i vinter och jag kommer antagligen sälja gathojen för att finansiera roadracingen.

Även om du inte gillar 'trailerqueens' så kommer du snart att inse att det är the best way. Att ta hojen till banan, skrota och behöva tigga skjuts hem är inte sådär jättenajs. Hur du än gör så satsa på att ta släpet också.

EDIT: Givetvis behöver du inte heller betala nån försäkring på en hoj som bara går på bana.
 

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen
Budgeten sänktes när jag forskat lite(30000). Men den ligger högre för "r6" alternativet. Skrev max 50000 med gixxer eller rd350 blir det betydligt mindre. 35000/år och 2000/år en stooor skilnad för mig, i förs.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top