Från blocket "GSXR 750 -88
93ans motor, vässad och mätt till 132hk på hjulet (ca150hk på motorn) = går jävligt bra !!!
Väldigt billig i försäkring, jag ger strax över 3000:- för helförsäkrin helår och jag är 21 år, nu efter höjningen hos trygghansa. Dessutom är det en klasiker nästa år, med andra ord skulle det bli strax under 2000:-"
2000/år vad kostar en 600 tidig 1990-talare?
Inte säkert att man kan få den som klassiker, dom är speciellt kinkiga med äldre sporthojar och det kan räcka att någon detalj (fälgar, kåpor etc) inte är original för att dom inte ska vilja ta den (måste skicka in bild, ibland krävs även besiktning)
Lita aldrig på säljares uppgifter om försäkringskostnad, det intressanta är vad den kostar om den står på DIG, ta reg-nummer av säljaren och ring runt bolag och kolla.
93ans motor innebär vattenkylning = tung. Den hade långt ifrån 150 hk original (tror original var 118 hästar i motorn, kolla att han verkligen har bänkpapper, många skrävlare som i huvudet adderar känslohästar från avgassystem, dynojet, planing etc). En aptrimmad motor är inte säkert det bästa i längden, större risk för ras etc (trimkammar kan också sänka körbarheten om dom är optimerade för mer mos högre upp). Och som sagt så krävs originalskick för att försäkringsbolag ska ta den (även om motor kanske är enkel att bluffa igenom för oärliga)
Satsa på en hoj i originalskick, t.ex. en cbr600a från 91 och framåt börjar bli ganska lik moderna hojar och säkert 40 kg lättare än den där gammelgixxern.
Edit: Lite mer pengar så köper du en gsx-r-750 96 eller senare (aptunga 95 och tidigare), ännu lite mer pengar så köper du en R6a (kom väl 99). Ännu lite mer pengar så börjar det bli riktigt kul