Gat banhoj max 50000Kr

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
... Men får jag välja blir jag nog hellre omkörd i en kurva än på rakan...

Du låter som en sån här jobbig jävlel som alltid dyker upp på trafikövningarna på Sviestad. :arsele
Är du från tjockholm eller? :D
Lots of offence given.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
SUZUKI GSX-R 750 -87 Torrvikt: 181 Kg
KAWASAKI ER-6 F -2006 Torrvikt: 178 Kg
SUZUKI GSX-R 600 -97 Torrvikt: 174 Kg

Gixxer tung? Har jag missat nått?

Tung har inte bara med vikt att göra utan även viktfördelning. Ju nyare hoj du köper desto bättre har viktfördelning blivit och därmed känns den lättare och mycket lättare i kurvor t.ex.

Det faller fortfarande på vad du ska göra med hojen, ska du köra mest gata så kan du köpa vad skit du vill men eftersom du frågade efter en banhoj så har du nog fått de flesta svaren här i tråden, använd dem som du vill.

Jag skulle i alla fall råda dig till att köpa nånting som du kan sätta 17-tumsfälgar på och i alla fall ett 180-bakdäck om du ska köra fyrtakt. Då kan du i alla fall köpa billiga bättre begagnade däck.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Men får jag välja blir jag nog hellre omkörd i en kurva än på rakan.
Med den attityden kommer du inte att bli populär på banåkningarna. Vilken tomte som helst kan köra fort rakt fram med en effektstark hoj, men håller man inte motsvarande fart i kurvorna är man bara i vägen. Speciellt om man kör i en långsammare grupp där det är restriktioner på att man bara får köra om på rakorna, bättre att slå av lite där i så fall, så att de snabbare kommer om.

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Glassen: Hel klart ett intressant alternativ. Finns det nått med mer cc?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
SUZUKI GSX-R 750 -87 Torrvikt: 181 Kg
KAWASAKI ER-6 F -2006 Torrvikt: 178 Kg
SUZUKI GSX-R 600 -97 Torrvikt: 174 Kg

Gixxer tung? Har jag missat nått?

Du tog 88 gsxr 750 som exempel...den väger 20 kg mer än 87. Modellen drog på sig mer och vikt för att peaka 92/93 med vattenkylningen...då var konkurrenterna ikapp och förbi.

Förväntar du dig att någon tar dig på allvar när du jämför hojar från 87, 97 och 2006? Vill du har seriösa tips eller inte? :confused: :va

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nån påstod att gixxern vägde 300 kg. En -87 blir då 161kg. Väldigt lockande priser och klassiker förs. Har skrivit att det blir en hel del gatåka. Kanske inte bäst för alla, men jag gillar den. http://www.blocket.se/vi/12823771.htm?ca=21_s 15300Kr. Får nog starta en ny tråd max 20000 :)

201 kg fulltankad så din torrvikt på 181 kg stämmer ganska bra. Ungefär 20 kg mer än min 600 som jag köpte för en bra bit under 40 000 kr.

Ska du nu ändå - mot alla rekommendationer - köpa en gammelgixxer så räkna med att kitta fjädringen om du nu ska köra lite mer aktivt på bana. Bromsarna får du nog byta och fälgarna för att kunna köra med lite vettiga däck. Ska du bara köra två bandagar om året kan du säkert leva utan men då vill du ju inte ha en banhoj heller.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Nån påstod att gixxern vägde 300 kg. En -87 blir då 161kg. Väldigt lockande priser och klassiker förs. Har skrivit att det blir en hel del gatåka. Kanske inte bäst för alla, men jag gillar den. http://www.blocket.se/vi/12823771.htm?ca=21_s 15300Kr. Får nog starta en ny tråd max 20000 :)

Folk påstår en massa....min poäng har hela tiden varit: visst köp en gammelgixxer om du vill ha en men förvänta dig inte 1) att den går som på räls annat än rakt fram och 2) att du får särskilt mkt hoj för 15000.

Och återigen: en gixxer 1100/750 från sent 80-tal i bra skick är fortfarande väldigt mycket hoj för pengarna. Men då kostar dom. En i dåligt skick (vilket är vanligare om jag tittar på Blocket nu...) kan du få loss för inga pengar alls men sen då? Har du otur blir den din värsta mardröm och ett rullande renoveringsobjekt. Ska du shoppa en 20 år gammal sporthoj med 10-15 ägare och en mätare som i bästa fall är en fingervisning om vad hojen rullat så bör du veta vad du letar efter och vad du ska undvika.

Last edited:

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Det kanske är fler som läser tråden. För att samla info. De som tänkt 75% bana och 25% gata. Kanske skall undvika gamm gixxer. Och för de som tänkt 75% gata kanske överväger gamm gixxer. Det som är rätt för en är inte rätt för alla. Vilken däcks dimension rekomenderas? typ? Vilka däck "varnar" snällast? Kör man med std däck, så gissar jag att bromsar m.m räcker längre. Än om man kör på r-däck (heter det så på mc?).

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Det kanske är fler som läser tråden. För att samla info. De som tänkt 75% bana och 25% gata. Kanske skall undvika gamm gixxer. Och för de som tänkt 75% gata kanske överväger gamm gixxer. Det som är rätt för en är inte rätt för alla. Vilken däcks dimension rekomenderas? typ? Vilka däck "varnar" snällast? Kör man med std däck, så gissar jag att bromsar m.m räcker längre. Än om man kör på r-däck (heter det så på mc?).

Ok. Ja, jag var så enkelspårig att jag utgick från det jag trodde DU frågade om initialt, dvs en hoj att börja åka bana med + lite gata. Och då rekommenderar jag (fortfarande) INTE en gixxer 1100 från 1988 (eller 87, 92 eller 98 heller för den delen).

Ge förslag på några hojar så kan vi prata däck sen...för det beror på nämligen :)

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Tänkte först till 750r. Tydligen fel höjd/bredd på org fälgarna. För att hitta lämpliga "träningsdäck".

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vilken däcks dimension rekomenderas? typ? Vilka däck "varnar" snällast? Kör man med std däck, så gissar jag att bromsar m.m räcker längre. Än om man kör på r-däck (heter det så på mc?).

Om du kollar Köp&Sälj här på sidan finns det ofta 20-minuters bankörda däck, de är perfekta att köpa för en nybörjare/medelmåtta som jag själv t.ex. Man sparar mycket pengar och man får ändå däck som inte sätter gränsen för hur hårt man kan köra.

Ska du köra gata utan att byta däck skulle jag rekommendera Pirelli Supercorsa eller Metzeler Racetec (samma däck med olika namn), de är nämligen E-märkta och därmed gatlagliga. Kör du gata med dem håller de ungefär 2 - 300 mil men å andra sidan är de kanon att köra bana med också. Och det finns normalt en uppsjö såna under Köp&Sälj, till vettiga priser.

De normala dimensionerna är 120/70 17-tum fram och 180/55 eller 190/50 17-tum bak.

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Duger fälgarna eller är de för smala? Även intresserad av däcktips till rd350.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
@h1: Du har fortfarande inte bestämt dig vad du vill ha hojen till.
Du avskyr "trailerqueens", javisst men de är ett sätt att hålla kostnaden nere och en möjlighet att släpa hem skrotet när man vurpat. Och vurpa kommer du att göra, det är bara en tidsfråga.
Vill du köra fort rakt fram som jag tycker mig kunna utläsa ur dina inlägg så köp en gammelgixxer och turbomata den och kör på strippen. Finns en hel massa kunskap om sådana hojar här på forumet. (Anders Brink, Anderssonturbo, etc). Fördelen är att du behöver inte bekymra dig för kurvegenskaperna.

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Blir inte många mil med oreggat. Att transportera i 80 lockar inte. Om vurpan blir kraftig är det bara mer som skall hem :-( Och i värsta fall kan man nog samåka hem. Men jag förstår eran synvinkel, ni som kör 100% bana. Mitt första mål är nog att köra till banan och hänga med skapligt i långsamma "ryggsäcks klassen".

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Blir inte många mil med oreggat. Att transportera i 80 lockar inte. Om vurpan blir kraftig är det bara mer som skall hem :-( Och i värsta fall kan man nog samåka hem. Men jag förstår eran synvinkel, ni som kör 100% bana. Mitt första mål är nog att köra till banan och hänga med skapligt i långsamma "ryggsäcks klassen".

Det innebär ju bara att du kommer att göra om proceduren en gång till när du kommit underfund med hur kul det är att köra bana.
Du kommer inte kunna hålla dig till att luffa runt på en bana.
När du väl gett dig ut kommer hornen att börja växa innanför hjälmen och du vill gasa satan. :cdevil

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024