Gbg challenge BRA ELLER DÅLIGT?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag ställer mig till skaran som tycker GBG Challenge är en dålig idé...

På ett forum anslutet till SMC är det helt uppåt väggarna. Ni borde fatta bättre, speciellt med den fokus media har idag på "mc-döden" och alltför gasglada sporthojar. En sådan här grej, ger oss bara ännu mer dålig publicitet..

Varför inte hyra en bana en dag och köra där? Ni kan säkert hyra Gelleråsen, eller Falken, för 25-30 000 för en heldag. Åka på bana är ju så mycket säkrare och ambulans finns på plats vid en olycka. Ligga å sprattla längs en allmän väg med brutet, ben och brännskador en natt är inget jag skulle vilja göra.
Eller samla ihop er, åk till Isle of man och kör "mad sunday" då är iaf all trafik avstängd och det finns en säkerhatsorganisation.

Jag tycker det räcker med de som lämnat oss.. Jag kände ingen av dem, men alla som går bort alltför tidigt är tragiskt..

tack för ordet
/J


Tjena Jörgen!

Jag anser att du har bra argument och tänkt innan du skriver! :tummenupp

Men eftersom du är imot GBG Challenge så undrar jag vad du grundar din syn på mer än media? Vad är det som gör just denna körning inte är tillåten i en hojåkares ögon, men den dagliga gruppgörningen är det? Jag hade uppskattat om du och även alla andra som är imot skriver ner både FÖR och NACKDELAD med GBG Challenge.

Att tex skriva: kör bana istället, tänk på våra bortgångna vänner, det är olagligt, media mm anser inte jag vara några bra argument iom att 99% här på SH inte följer det själva på gatan!

//Christer
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Jag hade uppskattat om du och även alla andra som är imot skriver ner både FÖR och NACKDELAD med GBG Challenge.
Ska inte du börja med att skriva ner fördelarna med GBG Challenge?

Att tex skriva: kör bana istället, tänk på våra bortgångna vänner, det är olagligt, media mm anser inte jag vara några bra argument iom att 99% här på SH inte följer det själva på gatan!

Så man kompromissar inte marginalerna det minsta eller höjer inte hastigheten alls när man försöker sätta en bra tid? Det går med samma fart som annars? Ingen som lägger på lite-lite extra för att få en bättre tid än polarens?
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ska inte du börja med att skriva ner fördelarna med GBG Challenge?
Fördelarna finns redan nedskrivna, även nackdelarna!
Har skrivit ner några fördelar/nackdelar i svaret nedan om du inte tidigare läst dessa inlägg.


Så man kompromissar inte marginalerna det minsta eller höjer inte hastigheten alls när man försöker sätta en bra tid? Det går med samma fart som annars? Ingen som lägger på lite-lite extra för att få en bättre tid än polarens?

Tror/vet du inte att det är precis så vid "vanliga" körningar i grupp, där alla gör sitt bästa för att hänga på framförvarande förare, och tempot trissas upp? Visst, det finns ingen klocka med, men tiden är utbytt mot din kamrat istället!

Du har helt rätt att hastigheten är betydligt högre för mig personligen (167 i snitt) när det gäller GBG Challenge än när jag har kört vid tex Inseros, Hällingsjö, Lygnern, Eskilsby mm.
MEN, vissa/många av dessa vägar är så dåliga i skicket, mötande trafik, cyklister, gående, hastigheten ÄR hög, alla kurvor är skymda, backkrön, boende precis vid vägen, anslutande grusvägar, vatten precis brevid vägen, bönder som lämnar lera mm efter sig på vägen, bönder med LGF fordon.

Ett ärligt svar nu: Låter detta säkrare än GBG Challenge?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Tjena Jörgen!

Jag anser att du bra argument och tänkt innan du skriver! :tummenupp

Men eftersom du är imot GBG Challenge så undrar jag vad du grundar din syn på mer än media? Vad är det som gör just denna körning inte är tillåten i en hojåkares ögon, men den dagliga gruppgörningen är det? Jag hade uppskattat om du och även alla andra som är imot skriver ner både FÖR och NACKDELAD med GBG Challenge.

Att tex skriva: kör bana istället, tänk på våra bortgångna vänner, det är olagligt, media mm anser inte jag vara några bra argument iom att 99% här på SH inte följer det själva på gatan!

//Christer

Hej Christer

Fördelarna är gemenskapen och att folk träffas för att göra det vi tycker är roligast - nämligen köra mc!

Nackdelarna är att det är olagligt så det skriker om det, plus att sannolikheten att något tråkigt händer är överhängande.

Jag som gammal racingförare, skulle hellre se att man ordnade något under mer kontrollerade former. Tex hyra en bana.. Vi gjorde det när vi tävlade, för att få extra träning.

Hyr en bana, kör så hårt ni vågar, starta grillarna efteråt och drick er fullla! :yoparty


mvh
/Jörgen
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Tror/vet du inte att det är precis så vid "vanliga" körningar i grupp, där alla gör sitt bästa för att hänga på framförvarande förare, och tempot trissas upp? Visst, det finns ingen klocka med, men tiden är utbytt mot din kamrat istället!

Du har helt rätt att hastigheten är betydligt högre för mig personligen (167 i snitt) när det gäller GBG Challenge än när jag har kört vid tex Inseros, Hällingsjö, Lygnern, Eskilsby mm.
MEN, vissa/många av dessa vägar är så dåliga i skicket, mötande trafik, cyklister, gående, hastigheten ÄR hög, alla kurvor är skymda, backkrön, boende precis vid vägen, anslutande grusvägar, vatten precis brevid vägen, bönder som lämnar lera mm efter sig på vägen, bönder med LGF fordon.

Ett ärligt svar nu: Låter detta säkrare än GBG Challenge?

Finns väl två sätt att hantera risker, försöka förtränga dem för att det inte blir roligt eller inte känns så bra då, eller så ta med dem i bedömningen hur öppet spjälet skall vara eller hur sent man ska bromsa, oftast blandar man väl lite av de båda beroende på hur man är som person.
Sträckan inne i Gbg kan troligtvis vara mer säker på en vardagnatt än de andra sträckor du har nämnt, det beror väl i väldigt stor utsträckning på hur du anpassar din körning till förutsättningarna.
Ett ärligt svar nu: Påverkar inte tidtagningen/tävlingsmomentet risktagandet och/eller omdömet?
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Nackdelarna är att det är olagligt så det skriker om det, plus att sannolikheten att något tråkigt händer är överhängande.

Jag som gammal racingförare, skulle hellre se att man ordnade något under mer kontrollerade former. Tex hyra en bana.. Vi gjorde det när vi tävlade, för att få extra träning.

mvh
/Jörgen

Som sagts tidigare så är säkerheten ingenting som iaf jag är direkt orolig över vad gäller Gbg challenge (önskar det fanns ett bättre ord). Dom som är rädda och vet med sig att det kommer bli svårt att låta bli att gasa mer än vad man egentligen vågar kommer antagligen inte heller ställa upp på ett sånt här "race".

Vad gäller banåka. Personligen så håller jag mig faktiskt borta från banan till viss del för att jag är orolig och tror att jag kommer köra över min förmåga och därmed klota mig själv och hojen, känns bara som det är en tidsfråga.
På en led runt stan så känner jag inte av denna orolighet på samma sätt, anser att det inte finns lika mycket som kan gå fel osv. Förstår du alls hur jag menar eller låter det bara väldigt väldigt fel?

Tyvärr är det olagligt att köra såhär ja, men under rådande förhållande under nattetid så anser iaf jag att "synden" är ganska mild jämfört med dom dagliga turerna bland trafik m.m, precis som Pysch säger. Sen att det står i lagboken att det är förbjudet att köra för fort är en annan femma och inget jag kan säga någonting om.

Jag tror inte folk ens hade märkt av Gbg challenge då det utförs om det inte vore för trådar likt denna, som är helt meningslös då det endast drar till sig folks negativa uppmärksamhet.
Att folks åsikter går isär visste vi ju redan innan tråden skapades, så varför hälla vatten på kvarnen då vi pratar om ett sånt här ämne...

Ta bort trådarna och låt folk pyssla med vad dom vill, ingen lär ändra åsikt eller handlande pga en sån här tråd ändå, tyvärr.

:D :D :D :D Fan Emil va jag garva

Gott att man kan sprida lite glädje ibland också :).
 
Last edited:

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Hur slutade det igentligen? Blev det några race förra året eller rann det ut i sanden...
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ja fy fan va det gick undan :)

Säg till om du ska med i år :)
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Enda skälet att ni inte åker bana är ni är rädda för få stryk av en BMW gubbe :yoparty :hihi
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Alltså fy

Jag säger det bara ,
Jag har en dubbelmoral när det gäller detta .
Men jag tänker bara på att ni ska akta er,
å kör lungt ,
Vill fan inte vara med om en begravning till.

Jag sj däremot har lagt kåphoj på hyllan efter fabbe å ninos bortgång.
Kör naken hoj bara för det..
Man kan komma å säga till mig att man kan dö oavsett vad men .
jag har fan inte gjort 280 med min nuvarande hoj, efter 150 så är det inte roligt längre äns..

Men jag kommer däremot å tittar ..
för senast så låg jag på sjukan.:nurse :nurse
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top