Gbg challenge BRA ELLER DÅLIGT?

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Hade det varit en vuxen person som skrivit hade jag blivit förundrad, men när det kommer från en person som inte ens är myndig så förstår jag. Har uppfostrat några barn så jag vet hur urbotat dumt ni tänker. Hoppas bara du får leva så länge att du också förstår hur dumt det är att rejsa på allmän väg.

Jo jag vet att det kan vara dumt. Jag kommer dessutom själv aldrig köpa sporthoj eller köra seriösa "streetrace" för jag fattar vilka farliga farter man kommer upp i. Men låt dom som vill vara med vara, kan inte hindra dom ändå. Sen behöver man inte göra större sak av det än vad det är, verkade mest som en kul grej och en kul slinga, inget seriöst race (även om vissa tar det så antar jag) där man passar på att köra när det är mindre trafik.

Jag tycker inte det är rätt att raca på allmän väg, försöker bara argumentera emot alla sura moral tanter som kommer och tjötar :ajjabajja i tråden.
 
Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
jag vill egentligen inte komentera detta, men då jag tog rätt illa vid mig av Bagerah´s inlägg så:

Min bästa kompis är död, borta, kommer aldrig tillbaks igen, jag har all rätt att vara ledsen över det, sen om ni inte förstår det, fine men snälla....

Fabbe tjatade jätte ofta om det där "racet" och han såg fram emot det oerhört i år. Jag tänker köra det oavsett vad ni andra tycker, dömm mig om ni måste, jag skiter i vilket just nu. Fabbe ville att vi skulle köra det.
jag ställer alltså inte upp i det pga att det är en tävling. Jag tänker köra i den takt jag vanligtvis kör på de vägarna, vilket också naturligtvis inte är helt riskfritt.

jag uppmanar inte heller andra att vara med om de är så att de vill tävla, men jag uppmanar folk att deltga, köra i sitt eget tempo, och ha kul. Det kommer vara ett gott gäng som samlas, och DET är det viktigaste. Inte körningen.

Jag hoppas att jag har förklarat mig nog, och slipper fler påhopp.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Med ett snabbt överslag får jag det till en snitthastighet på ca 160 km i timmen?

Så folk som suttit och bölat över hur orättvist livet är och va försiktiga alla måste vara osv tänker ge sig in i en tillställning som går ut på att köra en sträcka på kortats tid i okontrollerad miljö? Kalla det race, tävling, vad ni vill...
Skit i va klockan är! Det räcker med 1 trafikant där ute som gör något ni inte är beredda på...
Jaja, det är si och så farligt att köra i rusningstrafik och på landsväg osv men det är fortfarande skillnad på risk och sannolikhet mina vänner!
Jag påstår inte att ni skall sluta köra hoj. Eller att ni skall sluta köra roligt med era hojar men tänk två gånger minst i alla fall

Skit samma! Var och en gör som den vill och ingen lär kunna hindra er...

Jag får nog fan instämma i det där. Inte menat o såra någon med det men killen har fan ett par poänger i sitt resonemag...
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
blomman:
Du har pm... Hoppas det känns ok.
Men det var ingalunda menat som en stämpling mot dig eller din reaktion på fabbes eller lions död!
Däremot som kritik mot resonemanget och detta gäller då absolut inte bara dig!
Förövrigt får ni gärna tycka att jag är mesig eller moralkärring. Det rör mig inte i ryggen! Det finns en anledning till att Ni väldigt sällan ser mig på gruppkörningarna från GP och det är helt och hållet självvalt från min sida.

//Baggis
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag får nog fan instämma i det där. Inte menat o såra någon med det men killen har fan ett par poänger i sitt resonemag...

JA men va fan, ska vi sluta köra hoj, ska man köpa HD istället då?`
MAn får väl böla bästa fanman vill för att vänner gott bort och ändå köra fort, trodde vi körde "SPORTHOJ" för fartens skull och inte som transportfordon direkt. Och ja det är en viss tjusning med fart på allmän väg och ja det är farligt och inte en enda av er håller laglig fart med era hojar!!!

Så, om vi nu vill köra för tjusningen och sällskapets skull så anspg jag att dett är 10ggr bättre än hetsade lopp runt lygnern på helgerna där stora gäng åker samtidigt. Detta startade jag 2006 för att jag ej längre kände för dom farliga 70vägarna, och ansåg att på natten "oftast vardagar" så är det väldigt lugnt på denna sträcka. Vi har varnat för dom ev. ställen somman ska tänka extra på som kan vara lömska, speciellt första rödljuset innan ramberget, där det är en knix som man bör ta det lugnt i.

JAg har kört bana då jag vill ha fart och brottas med hojen, jag har kört slingan då jag vill ha fart midnight run känslan. Allt handlar inte om bankörningar.

Fabbe gillade detta och han och Nino skulle säkerligen åkt slingan i år. Det är en 2 filigt hela vägen, minimalt med trafik, inga farliga påfarter eller vänstersvängar för bilar. Mycket rakor och största svängen är väl när man åker av älvsborgsbron ner mot stan.

Ni som är emot det, kör slingan ändå, ilaglig fart så kan vi se hur lång tid den tar i laglig fart, ingen som testat det ännu så vitt vi vet. Kom ner och häng iaf vid gasklockan, alltid trevligare med fler likasinnade. Ni behöver ju inte stödja den höga farten bara ´för att ni är där, eller hur?

NI som vill köra, regga er på forum.wcx.nu och pm sedan mig här på SH så fixar jag tillgång till privat forum ang GBG Challenge :)

Mvh Rejvis

blomman:
Du har pm... Hoppas det känns ok.
Men det var ingalunda menat som en stämpling mot dig eller din reaktion på fabbes eller lions död!
Däremot som kritik mot resonemanget och detta gäller då absolut inte bara dig!
Förövrigt får ni gärna tycka att jag är mesig eller moralkärring. Det rör mig inte i ryggen! Det finns en anledning till att Ni väldigt sällan ser mig på gruppkörningarna från GP och det är helt och hållet självvalt från min sida.

//Baggis

man är inte mesig för att man tycker nåt. Du har all rätt till din ståndpunkt, men jag tror du dramatiserar det lite på tok för mycket.¨
Du kan ju få va den som kör slingan i laglig fart så får vi se hur mycket tid man kan tjäna in :)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
JA men va fan, ska vi sluta köra hoj, ska man köpa HD istället då?`
MAn får väl böla bästa fanman vill för att vänner gott bort och ändå köra fort, trodde vi körde "SPORTHOJ" för fartens skull och inte som transportfordon direkt. Och ja det är en viss tjusning med fart på allmän väg och ja det är farligt och inte en enda av er håller laglig fart med era hojar!!!

Så, om vi nu vill köra för tjusningen och sällskapets skull så anspg jag att dett är 10ggr bättre än hetsade lopp runt lygnern på helgerna där stora gäng åker samtidigt. Detta startade jag 2006 för att jag ej längre kände för dom farliga 70vägarna, och ansåg att på natten "oftast vardagar" så är det väldigt lugnt på denna sträcka. Vi har varnat för dom ev. ställen somman ska tänka extra på som kan vara lömska, speciellt första rödljuset innan ramberget, där det är en knix som man bör ta det lugnt i.

JAg har kört bana då jag vill ha fart och brottas med hojen, jag har kört slingan då jag vill ha fart midnight run känslan. Allt handlar inte om bankörningar.

Fabbe gillade detta och han och Nino skulle säkerligen åkt slingan i år. Det är en 2 filigt hela vägen, minimalt med trafik, inga farliga påfarter eller vänstersvängar för bilar. Mycket rakor och största svängen är väl när man åker av älvsborgsbron ner mot stan.

Ni som är emot det, kör slingan ändå, ilaglig fart så kan vi se hur lång tid den tar i laglig fart, ingen som testat det ännu så vitt vi vet. Kom ner och häng iaf vid gasklockan, alltid trevligare med fler likasinnade. Ni behöver ju inte stödja den höga farten bara ´för att ni är där, eller hur?

NI som vill köra, regga er på forum.wcx.nu och pm sedan mig här på SH så fixar jag tillgång till privat forum ang GBG Challenge :)

Mvh Rejvis



man är inte mesig för att man tycker nåt. Du har all rätt till din ståndpunkt, men jag tror du dramatiserar det lite på tok för mycket.¨
Du kan ju få va den som kör slingan i laglig fart så får vi se hur mycket tid man kan tjäna in :)

Fabbe har ju redan kört den sträckan lagligt med CBR600:an, ca 40minuter tog det. Alla tjocktusen får 30kg straffvikt;)
Är självklart också sugen på att köra hoj. Som alltid;)
 

Blommans Mamma

va´va det ja sa!?
Gick med
10 May 2007
Ort
Kullavik
Hoj
Liten & smidig
Jag tar avstånd och jag hoppas att fler gör detsamma

Jag vet inte riktigt hur man skall få er att förstå. Räcker det inte med det som redan hänt eller menar du att Fabbe och Nino inte kunde köra efter sin förmåga och att ni kan det. Ibland undrar jag hur fan ni tänker eller om ni tänker överhuvudtaget. :confused:
Hoppas innerligt att inte Fabbes eller Ninor närmaste vet vad ni tänker göra för det skulle inte hjälpa dem i sorgen tror jag.
Jag tycker att det är ett oerhört egoistiskt förslag sefter det som hänt. Både korkat och upprörande. Visa lite känsla och omsorg för det som har hänt och för alla som berörs av en sådan fruktansvärd förlust av två härliga killar som faktiskt var duktiga på att köra sina hojar, men lite för orädda och lekfulla.

Tack även för alla kloka inlägg och att det finns sunt förnuft hos många i tråden.
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Det finns mig veterligen 3 banor inom en radie på 20 mil så varför "tävla" på vägen? Alla dessa banor har körning för allmänheten. Så måste man nu absolut visa vilka "stora" balls man har kan man göra de där.:mad:
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag vet inte riktigt hur man skall få er att förstå. Räcker det inte med det som redan hänt eller menar du att Fabbe och Nino inte kunde köra efter sin förmåga och att ni kan det. Ibland undrar jag hur fan ni tänker eller om ni tänker överhuvudtaget. :confused:
Hoppas innerligt att inte Fabbes eller Ninor närmaste vet vad ni tänker göra för det skulle inte hjälpa dem i sorgen tror jag.
Jag tycker att det är ett oerhört egoistiskt förslag sefter det som hänt. Både korkat och upprörande. Visa lite känsla och omsorg för det som har hänt och för alla som berörs av en sådan fruktansvärd förlust av två härliga killar som faktiskt var duktiga på att köra sina hojar, men lite för orädda och lekfulla.

Tack även för alla kloka inlägg och att det finns sunt förnuft hos många i tråden.
Vad exakt har detta med Fabbe och Nino att göra?
Vi har gjort detta sedan 2006, tatt en sväng runt GBG precis som många tar en sväng runt Lygnern och 70-vägarna.
Ser inte att du skriver nåt om körningarna från GP, dom som ger sig ut på de farliga 70-vägar med så många olyckor sen tidigare.
Vi har dödsfall, invaliditet och andra svåra skador pga att det körs på 70vägarna. Det verkar ok för dig att dessa körningarna finns, där 20-30 personer ger järnet runt tex Lygnern där det svänger som fan, där det finns grus i kurvor, en del totala blåbär som inte kan köra, lömska utfarter i skymda kurvor. Folk som hetsar varandra till höga farter, ofta över 200kmh på 70 vägar. Är detta ok?
Det är bara att ställa upp farorna bredvid varandra och se vad som är minst farligt.

70 Vägar:
Mycket bilar (mitt på dagen).!!!
Mötande trafik!!!
Farliga kurvor.!!!
Skymda påfarter!!!
Ev grus/jord från traktorer!!!
Diken!!!
Träd!!!
Tät racing med många mc 20-30pers!!!
Farter på över 200kmh!!!

Slingan runt stan :
LITE bilar (midnatt och senare)
INGEN mötande trafik
Minimalt med kurvor
INGA skymda påfarter
INGET grus/jord
Diken(dock ej i kurvor)
INGEN tät racing(man kör en och en)
Farter på över 200kmh!!!

Så som jag ser det så är det ett mycket bättre alternativ till att gasa runt på 70vägar. MAn hetsar inte varandra då man kör ensam. Och man har snackat innan med varje förare om vad som gäller. Ingen tar det på blodigt allvar och alla kör i sin egna takt som dom kan hantera.
Tror nog kanske namnet på det hela upprör, GBG Challenge, det får det att låta lite coolt. Vi kan döpa om det till "Ska vi ta ett varv runt slingan?" Tror det blir bättre, det är ingen tävling, men vi tar tid o kollar hur fort det går runt. Man kan köra den i vilken fart man vill. GP körningarna kanske inte är en tävling eftersom inget tidtagarur finns, kanske tänker ni så?
GP körningar är en tävling, har alltid vart en tävling och kommer alltid att vara en tävling så länge det är mer än 3 personer som kör.

Ingen har hittills skadats på slingan, men på GP körningarna är olyckorna i mängder, det vet alla som kört från GP. Ändå kör dom nästa helg igen, och nästa igen!

Jag kör hellre slingan med mindre risker än ger mig ut på 70 vägar där jag vart nära döden ett antal ggr tidigare. JAg har sett åtskilliga braka rätt ut i skogen, dikena, sitta fast i taggtrådar mm på dessa lugna sköna åkturer från GP.
På slingan kan jag köra i min egen takt och ha kul samtidigt, väl tillbaka så käkar man en korv, dricker en pucko och lyssnar på vrålet från nästa hoj som är ute på sitt varv :)

Så på vilket sätt anser du det vara ok med körningarna från GP?
Är det för att det aldrig skrivs om farterna som körs där?
Är det för att det inte finns ett tidtagarur?
Är det för att det är 70vägar?
Trodde du inte att man kunde köra fort på 70vägar som har kurvor?
Tror du dom åker runt som ett gäng med glidarhojar i maka tempo?
Ingen prestige över att vara snabb på 70vägarna?
Är det tävling bara för att det finns ett tidtagarur?

Även ni andra som skrivit negativt kan ju ta sig en funderare på ovanstående frågor. Vi får väl se om det är dubbelmoralister hela högen eller inte ?

Pöss o kram, o kör inte mer än ni klarar av.

Min pm låda är nu rensad, så ni kan skicka pm igen.

Mvh Rejvis
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Det är bättre att hålla tyst och låta folk tro att man är dum i huvudet, än att öppna mun och bevisa det.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Även ni andra som skrivit negativt kan ju ta sig en funderare på ovanstående frågor. Vi får väl se om det är dubbelmoralister hela högen eller inte ?

Man behöver inte fundera så länge för att komma fram till att det, mot bakgrund av det som hänt, är en riktigt jävla osmaklig idé att ordna en tillställning som går ut på att se vem som kan brassa runt stan på kortast tid. Man tar sig för pannan, ser du inte detta själv eller?
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
.... en dåres försvarstal...


-Fabbe och Nino har av flera, dig också, omnämts som att "de skulle gilla detta" som nån bra ursäkt till varför man ska köra det här racet.

- Tidtagning innebär ett tävlingsmoment... om man så bara tävlar mot sig själv och i förlängningen är det ett hetsmoment.

- "Vi gör det för gemenskapen" är nog den värsta smörja jag hört.

Faktum kvarstår och det är att ni organiserar ihop ett race på allmän väg som inte är lämpad för det. Det blir ALDRIG tomt på trafik på den vägsträckan, det pågår flera vägarbeten med ler och oljespill som kan ställa till det.

Du kan dra hur många paralleller till GP-körningarna du vill, de flesta av oss som inkommit med kritik i den här tråden har faktiskt avstått från dom körningarna också pga just dom omständigheterna du nämner. Man vill inte dra upp folk ur dikena...

Kör erat race om ni vill, inget som skrivs här kommer att förmodligen stoppa er ändå, men det blir bara löjligt när det ska försvaras med att peka åt alla möjliga håll och sägas att "alla" kör för fort eller på fel sätt...

Första steget till att minska olyckorna och dess konsekvenser är att rannsaka sig själv och sin egen körning, och INTE sitta och säga att alla andra minsann också gör fel.

ETT RACE MED TIDTAGNING PÅ ALLMÄN VÄG ÄR ALLTID FEL OAVSETT TID PÅ DYGNET ELLER VAL AV VÄGSTRÄCKA.

nu måste jag lugna ner mig för "nästa generation" sparkar vilt över morsans upprördhet.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Helt otroligt vilket korkat resonemang... fattar du inte att det är lika urbota dumt att köra för fort oavsett var eller när. om någon kör för fort på 70 vägarna finns det ingen med lite pondus då som kan säga till att det är fel.
Jag är ganska övertygad av att av dom som nu finns i himlen som tyckte om att köra fort har ändrat sig och sitter och viftar med armarna för fulla muggar att ni skall sakta ner annars går det åt helvete till slut..
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Fabbe och Nino har av flera, dig också, omnämts som att "de skulle gilla detta" som nån bra ursäkt till varför man ska köra det här racet.

SVAR: det är ingen ursäkt för att köra "racet"



- Tidtagning innebär ett tävlingsmoment... om man så bara tävlar mot sig själv och i förlängningen är det ett hetsmoment.

Svar: Sant att det kan vara ett hetsmoment i sig, men dock inte på samma sätt som en GPkörning som jag redan sagt tidigare.



- "Vi gör det för gemenskapen" är nog den värsta smörja jag hört.

Svar: Att du inte höll med om det var den värsta smörja jag hört.



Faktum kvarstår och det är att ni organiserar ihop ett race på allmän väg som inte är lämpad för det. Det blir ALDRIG tomt på trafik på den vägsträckan, det pågår flera vägarbeten med ler och oljespill som kan ställa till det.

SVAR: Det är inget RACE, har du inte fattat det än? Och om du läser igenom tråden så ser du att innan vi ens kör så åker man slingan för att kolla om det går att köra där utan risk för hinder såsom oljespill mm mm




Du kan dra hur många paralleller till GP-körningarna du vill, de flesta av oss som inkommit med kritik i den här tråden har faktiskt avstått från dom körningarna också pga just dom omständigheterna du nämner. Man vill inte dra upp folk ur dikena...

SVAR: Dom flesta ja, inte alla....




Kör erat race om ni vill, inget som skrivs här kommer att förmodligen stoppa er ändå, men det blir bara löjligt när det ska försvaras med att peka åt alla möjliga håll och sägas att "alla" kör för fort eller på fel sätt...

SVAR: Vi kommer köra, det vet du ju, det vi kommer göra är iaf att minimera så många risker som möjligt när vi kör. Alla kör för fort och det är inget försvar, utan det är ren fakta!




Första steget till att minska olyckorna och dess konsekvenser är att rannsaka sig själv och sin egen körning, och INTE sitta och säga att alla andra minsann också gör fel.

SVAR: Jag har redan rannsakat mig själv, och det kommer andra att göra också, vare sig dom kör eller inte. Vi vet konsekvenserna, och försöker minimera dom så gått det går. Man kan ju dö eller skadas allvarligt på en bana med. Ni får banorna att låta som om att det inte gick att bli skadad där!
Vi vet ju att flertal dött, blivit invalider och vissa som blivit påkörda och sedan skadade för livet just på banorna!!!




ETT RACE MED TIDTAGNING PÅ ALLMÄN VÄG ÄR ALLTID FEL OAVSETT TID PÅ DYGNET ELLER VAL AV VÄGSTRÄCKA.

SVAR: Ingen har sagt att det är rätt.



nu måste jag lugna ner mig för "nästa generation" sparkar vilt över morsans upprördhet.
SVAR: Ta en kopp te så länge, i like you anyway you know :)

lås tråden nu Mark, ingen mening med alla dispyter fram och tillbaka.
Vi kör det vi vill köra, ni moralkärringar kan predika den dag ni kör lagligt vilket är ALDRIG!!!!

Kasta sten i glashus är lätt. JAg kör iaf där jag anser att risken är mindre för att en olycka skall hända. JAg kör nästan aldrig laglig fart och jag känner ingen hittills som alltid håller laglig fart på mc.
Ni som håller laglig fart på mc, Grattis, ni är jätteduktiga :)
Tyvärr är en del av oss inte lika duktiga, men men, så är väl livet, dom duktiga kan ju peka finger åt oss stygga.

Ni som vill köra ändå skicka PM.

Rejvis
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hit kommer jag att lägga över inläggen i den andra Gbg challenge-tråden där man kan skriva om hur bra/dålig iden är.

Håll andra tråden fri från moral.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Är detta så genomtänkt? Medhjälp till grov vårslöshet i trafik och fara för liv som kan ge fängelse, myndigheter och kvällspost kommer och att läsa detta, Sporthoj.com ordnar illigala street race på nätterna i GBG, inte så snyggt va.....
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Om det är för gemenskapen och för att träffa goda vänner, så behöver ni väl inte köra på tid? Har inget emot att folk samlas mitt i natten och kör motorväg runt en stad, men jag gillar inte att det ska tävlas på allmän väg. Och det har inget med Fabbe och Nino att göra utan det är bara min allmänna uppfattning.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är detta så genomtänkt? Medhjälp till grov vårslöshet i trafik och fara för liv som kan ge fängelse, myndigheter och kvällspost kommer och att läsa detta, Sporthoj.com ordnar illigala street race på nätterna i GBG, inte så snyggt va.....

Det har vart en förfrågan på Sporthoj.com ang intresse att deltaga!
Inget med att Sporthoj.com anordnar illigala street race!

Eftersom jag var med i början av Gbg Challenge 2006, när vi körde just denna sträcka så vet jag vad det är. Medans andra som inte har vart med endast kan spekulera...

När jag själv fick höra ide för första gången så lät det i mina öron som något väldigt lockande, samt något riktigt farligt! Personligen är jag inte speciellt förtjust i höga hastigheter på motorväg/större leder...rättare sagt, det är TRÅKIGT! Jag gillar kurviga 50/70 vägar där jag får jobba med hojen och köra med ett skönt flyt, dock blir det oftast en betydligt högre hastighet än vad som är tillåtet. Största delen av er känner igen sig, många av er har redan skrivit det, och ni som kör på detta sättet anser att det är ok, för annars hade ni inte gjort det!!!

Första gången vi (alla som var med den kvällen körde tillsammans) körde sträckan gick det i bra tempo. Alla körde i en grupp och alla fick se sträckans utformning, eftersom det var första gången. Dock gick det tillräckligt fort för att skrämma skiten ur ett gäng killar som kom farandes från en skön sommarnatt med ett leende på läpparna in i Lundbytunneln som var nytvättad och asfalten genomblöt! (Detta är bla en anledning till varför sträckan kontrollerades innan körning, men även för att kontrollera hela slingans beskaffenhet, vägarbeten eller andra hinder som kan vara till fara för oss eller andra trafikanter)

De kväller/nätter körningarna har vart, var riktigt trevliga!
Det är en gemenskap som är lite utöver det vanliga. Det tjötas skit medans en korv slinker ner, tittas på hojarna och Rejvis som berättar roliga historier från livet :)
När man väl är ute på slingan och kör, så känner iallafall jag personligen att detta är BETYDLIGT säkrare än att ligga och pressa/jaga varandra runt "Lygnern" Fjärås/Sätila eller någon annan trevlig sträcka. Helt utan tvekan!!!

Som tidigare har beskrivits:

  • Inga mötande fordon.
  • Minimalt med fordon.
  • Inga fordon som gör vänstersvängar.
  • Inga fordon som saktar ner/stannar för att svänga.
  • Minst 2 filer, ibland 3 & även 4!
  • Slingan har kontrollerats innan körning ang olja/grus/hinder. (vet att det inte är en 100% garanti)
  • Centralt, alt nära sjukhus om en olycka skulle inträffa.
  • Körningen sker EJ i grupp, utan efter "egen" förmåga.


Jag kan förstå att folk reagerar på detta! Jag gjorde det själv :mattias
Men att se detta som en slinga med betydligt farligare karaktär än en gruppkörning runt "Lygnern" stämmer inte enligt min personliga uppfattning. Jag kan hålla med om att MIN snittfart är högre än på "Lygnern" rundan. Men ser man till omgivningen så är den enormt mycket säkrare!

Efter Fabian & Nino´s olycka har jag tappat suget helt när det gäller motorcyklar, det är inte roligt längre! Jag kör fortfarande hoj varje dag till/från jobbet och även en sväng på kvällen, men glöden har slocknat. Att ligga på en farlig, men ändå säker gräns var något som jag gillade. Få jobba med hojen och känna hur allt flyter på...det gillade jag!

Jag och Fabbe satt på MSN och funderade och skissade på lika sträckor att köra 2008. Han var drivande och envis, för HAN älskade detta! Vi körde slingan en iskall natt i laglig hastighet slimmade på hojarna för att undgå den iskalla luften, enbart för att veta hur lång tid det tar att köra i laglig hastighet!

I år kommer även jag att köra denna slinga, detta för att jag personligen vill hedra Fabian och låta minnet av det vi gjorde ihop inte ska glömmas bort, utan återupplevas! Men... det kommer inte att bli i närheten av den tid jag kört tidigare år! Det kommer bli ett lugnt varv med Fabian i tankarna. :(
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top