Gbg challenge BRA ELLER DÅLIGT?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Antagligen hade det funnits personer som är väldigt emot detta, fasansfullt är vad det är! Dessa personer hade då skrivit om hur fel det är samt hur dom själva aldrig skulle göra något sådant olagligt. Jag menar, är det olagligt så är det, inte kan man tumma på den regeln för sitt eget välbefinnande inte!

Vad jag kan se är det inte någon i tråden som påstått att de aldrig kör för fort.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ni som är lite nyfikna eller undrar vad det är.
Följ med och tjöta och få en inblick i vad det är. Är det fortfarande något som du tar avstånd från, så vet du iallafall vad det är! Finns inget måste att köra! Men ta med hojen, kör ett varv i laglig hastighet, eller ett varv i samma tempo som du kör till jobbet.

Gemenskapen står vi alla för. Körningen står du själv för!
Mao, ingen skillnad mot någon annan körning...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Kul att det är gubbarna med HD som klagar mest :D Avundsjukan :tummenupp Får säkert inte köra sporthoj för kärringen :) :rolleyes:


Kör förfan! Jag är på nästa år, när jag fixat A-begr. och strypt av 750n :tummenupp :yoparty


:rolleyes:
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
De är nog fanimej de sämsta orden som finns; "Svenska avundsjukan". Vad är det som är så jävla svenskt med att vara avundsjuk, och framförallt, varför ska man vara avundsjuk i denna tråd? Alla får ju vara med och köra.

Herrejösses.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Vad jag kan se är det inte någon i tråden som påstått att de aldrig kör för fort.

Hur tolkar du själv Sportster då du läser hans senaste inlägg?

Jag personligen får en bild i huvet där han nästan trillar av stolen då han skriver att det för bövelen är olagligt att syssla med snabbåka likt detta som diskuteras.

Ska du hetsa mig så ansträng dig iaf så jag blir sur på riktigt. :mad:
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
De är nog fanimej de sämsta orden som finns; "Svenska avundsjukan". Vad är det som är så jävla svenskt med att vara avundsjuk, och framförallt, varför ska man vara avundsjuk i denna tråd? Alla får ju vara med och köra.

Herrejösses.


Du missuppfattade nog mitt inlägg lite :tummenupp
Men jag ändrade det för din skull :tummenupp :)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Och det är det första någonsin som diskuteras här på SH som är av olaglig natur eller hur menar du? Hela forumet innehåller mer eller mindre lagliga saker i olika former, allt från bilder och filmer på hastighetsöverträddelser och långa bakhjulsrepor till hur man fixar sin senaste piratkopia på Vista. I Stockholmsdelen finns det en liknande tråd dock utan "tävlingsmoment" om ni nu vill kalla det så.



Inget gnäll där inte, men det är likväl av samma grad på olaglighetsskalan eller?

Jag har jobbat natt hela veckan nu och då jag har åkt hem från Arendal mot Partille så har det varit rätt så öde på vägarna bortsett från några stackars förtappade själar likt mig själv. Inte ens om jag pressar på med den sura gamla bilen så hinner jag med tio omkörningar.

Att det inte är någon som hyser öppet agg mot körningarna från GP förvånar mig. Det har kommit strökommentarer i den här tråden om att vissa väljer att avstå, men det är ingen som tar upp det i körtråden så som ni har gjort i den här. Jag hör själv nästan varje vecka hur någon berättar om den senaste turen som gick si och så fort, sällan i laglig hastighet. Några slangar ut ur varje böj, gör omkörningar av bilar, kamrater och fotgängare på bakhjulet osv. Andra ritar svarta sträck både in och ur böjarna. Historier om hur nära det var eller hur små marginalerna plötsligt blev då förutsättningarna ändrades mitt i en kurva är inte ovanliga. "Jag höll på att klota där för något fukko hade slängt ut grus hehe" eller "Det gick så fort in i böjen att jag nästan fortsatte rätt ut i skogen, men jag hann pressa ner hojen lite till i sista sekund, fiffan vad jag var skakig i benen sen men det var bara att forstätta lixom hahaha"... Känns det så mycket bättre när man dessutom vet att dessa körningar sker efter jobbet när förarna är trötta, folk är på väg från jobbet, till fotbollsträningen med mera. Det känns för mig som att detta är minst lika farligt att hålla på med, om inte farligare.

Jag säger inte att det inte är farligt att köra Challenge, men jag bedömer att riskerna för oförutsedda ting sker som i sin tur orsakar en olycka är betydligt högre på de omåttligt populära lördags/efterjobbetkörningarna. Det är en viss typ av människor som kommer köra med i det här, och den kategorin av hojförare är inte de som tar det lugnt i vanliga fall heller. Alla inblanade vet vilka risker de utsätter sig och i en viss pyttemån även andra för, och som Pinky innan har skrivit så tar i varje fall han hänsyn till de han kör om och anpassar tempot efter det. Jag tror att det är det häftiga namnet på engelska i kombination med okunskap och en allt för stor portion oro i förhållande till annat som gör att ni reagerar som ni gör.
:klappar
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hur tolkar du själv Sportster då du läser hans senaste inlägg?

Jag personligen får en bild i huvet där han nästan trillar av stolen då han skriver att det för bövelen är olagligt att syssla med snabbåka likt detta som diskuteras.

Ska du hetsa mig så ansträng dig iaf så jag blir sur på riktigt. :mad:

Tolka mindre och läs vad som skrivs istället. :tummenupp

Jag tänker inte hetsa någon alls, men personligen är det inte själva olagligheten jag har invändingar mot. Jag tycker bara att det är jävligt smaklöst att ens fundera på en sånhär tillställning nu. Du kan nog räkna ut varför.
 

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sävedalen
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Jag tycker att detta med Gbg challenge är vansinnigt, min Traja kommer bara paja :rolleyes:
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Och det är det första någonsin som diskuteras här på SH som är av olaglig natur eller hur menar du? Hela forumet innehåller mer eller mindre lagliga saker i olika former, allt från bilder och filmer på hastighetsöverträddelser och långa bakhjulsrepor till hur man fixar sin senaste piratkopia på Vista. I Stockholmsdelen finns det en liknande tråd dock utan "tävlingsmoment" om ni nu vill kalla det så.



Inget gnäll där inte, men det är likväl av samma grad på olaglighetsskalan eller?

Jag har jobbat natt hela veckan nu och då jag har åkt hem från Arendal mot Partille så har det varit rätt så öde på vägarna bortsett från några stackars förtappade själar likt mig själv. Inte ens om jag pressar på med den sura gamla bilen så hinner jag med tio omkörningar.

Att det inte är någon som hyser öppet agg mot körningarna från GP förvånar mig. Det har kommit strökommentarer i den här tråden om att vissa väljer att avstå, men det är ingen som tar upp det i körtråden så som ni har gjort i den här. Jag hör själv nästan varje vecka hur någon berättar om den senaste turen som gick si och så fort, sällan i laglig hastighet. Några slangar ut ur varje böj, gör omkörningar av bilar, kamrater och fotgängare på bakhjulet osv. Andra ritar svarta sträck både in och ur böjarna. Historier om hur nära det var eller hur små marginalerna plötsligt blev då förutsättningarna ändrades mitt i en kurva är inte ovanliga. "Jag höll på att klota där för något fukko hade slängt ut grus hehe" eller "Det gick så fort in i böjen att jag nästan fortsatte rätt ut i skogen, men jag hann pressa ner hojen lite till i sista sekund, fiffan vad jag var skakig i benen sen men det var bara att forstätta lixom hahaha"... Känns det så mycket bättre när man dessutom vet att dessa körningar sker efter jobbet när förarna är trötta, folk är på väg från jobbet, till fotbollsträningen med mera. Det känns för mig som att detta är minst lika farligt att hålla på med, om inte farligare.

Jag säger inte att det inte är farligt att köra Challenge, men jag bedömer att riskerna för oförutsedda ting sker som i sin tur orsakar en olycka är betydligt högre på de omåttligt populära lördags/efterjobbetkörningarna. Det är en viss typ av människor som kommer köra med i det här, och den kategorin av hojförare är inte de som tar det lugnt i vanliga fall heller. Alla inblanade vet vilka risker de utsätter sig och i en viss pyttemån även andra för, och som Pinky innan har skrivit så tar i varje fall han hänsyn till de han kör om och anpassar tempot efter det. Jag tror att det är det häftiga namnet på engelska i kombination med okunskap och en allt för stor portion oro i förhållande till annat som gör att ni reagerar som ni gör.
http://www.sporthoj.com/regler.php
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag tänker inte hetsa någon alls, men personligen är det inte själva olagligheten jag har invändingar mot. Jag tycker bara att det är jävligt smaklöst att ens fundera på en sånhär tillställning nu. Du kan nog räkna ut varför.

Du får tycka vad du vill.

Hade du ens haft en gnutta koll på vad Fabbe och Nino var för personer så hade du skrivit annorlunda. Jag biter mig i fingrarna för att inte göra tråden tråkigare än vad den redan är. Vill du fortsätta diskussionen med mig så dra ett PM.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Du får tycka vad du vill.

Hade du ens haft en gnutta koll på vad Fabbe och Nino var för personer så hade du skrivit annorlunda. Jag biter mig i fingrarna för att inte göra tråden tråkigare än vad den redan är. Vill du fortsätta diskussionen med mig så dra ett PM.

Äh, det behövs inte. Vi går ut i solen istället. :)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Tolka mindre och läs vad som skrivs istället. :tummenupp

Jag tänker inte hetsa någon alls, men personligen är det inte själva olagligheten jag har invändingar mot. Jag tycker bara att det är jävligt smaklöst att ens fundera på en sånhär tillställning nu. Du kan nog räkna ut varför.

Nu eller sen eller innan, spelar faktiskt inte så stor roll. Jag har inte ens skrivit när det ska köras, jag hade en förfrågan bara om en tillställning som vi haft sedan 2006. Det dör ca 50 motorcyklister per år , ca 1 per vecka/år. Då vore ju ingen tid bra alls att diskutera nåt sånt här egentligen. För det är väl ingen skillnad på vart den förolyckade bor eller? Eller är det bara för att vi kände den som förolyckats? Bara för att det är så nära oss?

Du borde isf säga att det inte vore bra med en sån här grej nånsin, för jag tycker att du försummar de andra som förolyckats som vi inte känner så väl.
Så om jag tar o postar i Stockholmsforumet istället, så är det ok menar du?

Halogen och Sportster: Ni 2 borde komma och se detta, bilda er en uppfattning efter att ni har sett det och basha oss sedan :)

Ut o kör med er nu ni som kan.
 
Last edited:

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Nu eller sen eller innan, spelar faktiskt inte så stor roll. Jag har inte ens skrivit när det ska köras, jag hade en förfrågan bara om en tillställning som vi haft sedan 2006. Det dör ca 50 motorcyklister per år , ca 1 per vecka/år. Då vore ju ingen tid bra alls att diskutera nåt sånt här egentligen. För det är väl ingen skillnad på vart den förolyckade bor eller? Eller är det bara för att vi kände den som förolyckats? Bara för att det är så nära oss?

Du borde isf säga att det inte vore bra med en sån här grej nånsin, för jag tycker att du försummar de andra som förolyckats som vi inte känner så väl.
Så om jag tar o postar i Stockholmsforumet istället, så är det ok menar du?

Halogen och Sportster: Ni 2 borde komma och se detta, bilda er en uppfattning efter att ni har sett det och basha oss sedan :)

Ut o kör med er nu ni som kan.

Statistiken har ju blivit verifierad av ett par närstående killar. Ett par som dessutom levde som ni lär, dvs köra fort bland övriga trafikanter. Ändå tar ni inte till er det som hände, utan kör på i samma stil. Fullgaskalas på krokvägarna, nattliga speedövningar på "nästintill idiotsäkra" tvåfiliga vägar osv.
Det har gråtits och det har sörjts här på forumet över Fabbe och Nino, och många verkar ha tänkt igenom det här med att köra fort på allmänna vägar, andra vänder bort blicken och säger "shit happens" och fortsätter som om inget har hänt. Ni kör i kortége till vännernas begravningar, och efteråt så diskuteras nästa GP-tur eller Gbg Challenge.
Ni skyller på att Fabbe och Nino skulle ha kört om de var kvar, precis som om dessa övningar "hedrar" dem. Det är ju istället helt tvärtom, trots att de fått sätta livet till har ni inte lärt er något. Har ni redan glömt dem?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jag ställer mig till skaran som tycker GBG Challenge är en dålig idé...

På ett forum anslutet till SMC är det helt uppåt väggarna. Ni borde fatta bättre, speciellt med den fokus media har idag på "mc-döden" och alltför gasglada sporthojar. En sådan här grej, ger oss bara ännu mer dålig publicitet..

Varför inte hyra en bana en dag och köra där? Ni kan säkert hyra Gelleråsen, eller Falken, för 25-30 000 för en heldag. Åka på bana är ju så mycket säkrare och ambulans finns på plats vid en olycka. Ligga å sprattla längs en allmän väg med brutet, ben och brännskador en natt är inget jag skulle vilja göra.
Eller samla ihop er, åk till Isle of man och kör "mad sunday" då är iaf all trafik avstängd och det finns en säkerhatsorganisation.

Jag tycker det räcker med de som lämnat oss.. Jag kände ingen av dem, men alla som går bort alltför tidigt är tragiskt..

tack för ordet
/J
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top