Ge upp gatåkandet

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Detta är något som jag allvarligt överväger att göra. Varför? Jo, jag är trött på de sjuka försäkringspremierna samt att jag inte vågar köra så hårt som jag vill när jag kör på gata. Istället vill jag ägna tid åt att köra bana och bli snabbare där.

Om jag gör slag i saken så kommer jag sälja min nuvarande hoj eftersom det skulle bli för dyrt att göra om den till en fullfjädrad banräser.

Det första som ska göras är att ta licens, så att man får möjlighet att åka på fler bandagar. Efter det så ska hojen säljas. Det är då det kluriga börjar.

Jag vill ha en hoj som är "fit for fight" och konkurrenskraftig om jag skulle besluta mig för att tävla. Inget halvdant hemmajobb, utan en fullfjädrad räser, företrädesvis en R6a eftersom jag känner mig hemma och trivs på en sådan.

Vad är rimligt att betala och hur hittar man en sådan hoj som jag är ute efter? Vad brukar medfölja och är det något speciellt jag ska tänka på?

Vad kostar det att köra en tävling, alla utgifter inkluderade såsom däck, anmälningsavgifter och dylikt?

Om man är medlem i en klubb såsom FMK, har man då rabatterat pris eller kör man gratis på licensträningarna på den banan?

Som ni märker så har jag många frågor, men det finns säkert ännu fler som jag inte har. Så snälla, ge mig så mycket råd, tips, knep, instruktioner och förklaringar som möjligt. Jag är evigt tacksam för er hjälp.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fråga dig själv om du tycker att det räcker med den ynkliga körtid du får. Dessutom har en fullfjädrad R6-räser inte mycket gemensamt med gatsoffan du kör nu. Tro mig, jag har testat.

Du har säkert bestämt dig redan, så gör som du vill. För min del är enbart bana inget alternativ. Och så väldigt mycket säkrare är det kanske inte. Är det en säker sport/hobby du vill ha ska du nog börja kika åt casting eller frimärkssamling. :)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Mattias skrev:
Fråga dig själv om du tycker att det räcker med den ynkliga körtid du får. Dessutom har en fullfjädrad R6-räser inte mycket gemensamt med gatsoffan du kör nu. Tro mig, jag har testat.

Ja, jag tror faktiskt att det räcker. Efter banåkningen på Gelleråsen så har jag inte haft någon vidare lust att köra gata. Dock planerar jag att köpa mig en XR eller liknande för att ha att leka med i skogarna, så om suget kommer fram så finns det en reservplan.

Nej, det skiljer väl en hel del. Men det är ändå samma grundmaterial vi snackar om, och jag är dessutom tämligen frälst i Yamaha.

Mattias skrev:
Du har säkert bestämt dig redan, så gör som du vill. För min del är enbart bana inget alternativ. Och så väldigt mycket säkrare är det kanske inte. Är det en säker sport/hobby du vill ha ska du nog börja kika åt casting eller frimärkssamling. :)

Säkerheten bryr jag mig inte så mycket om, då det som sker, det sker. Däremot är det ett faktum att man kan ladda hårdare på bana utan att vara rädd för rullgrus, pensionärer och vägverkets blomsterrabatter.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Köp en gammal billig gathoj som har låg premie, skaffa en fulräcer som du inte behöver vara rädd om, typ paltes fulkawa, klota och va glad första året, sen skaffar du en bättre rejshoj när du fått upp tempot, om du inte klotar så har du inte satsat fullt och kommer förmodligen sist i varje rejs... jag klotar & kommer sist ändå, vet inte varför.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
GSXR1100R skrev:
Köp en gammal billig gathoj som har låg premie, skaffa en fulräcer som du inte behöver vara rädd om, typ paltes fulkawa, klota och va glad första året, sen skaffar du en bättre rejshoj när du fått upp tempot, om du inte klotar så har du inte satsat fullt och kommer förmodligen sist i varje rejs... jag klotar & kommer sist ändå, vet inte varför.

Jag vill inte ha någon fulkawa, jag vill ha bra material.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
McB skrev:
Jag har inte tänkt mig någon värsting. Något i prisklassen 65.000 ungefär.
Det är en värsting. Tänk på att om du inte är en kung på att köra kommer hojen att betyda väldigt lite till en början. Förutom hoj är det mycket annat man behöver när man börjar köra: nåt sätt att transportera den (bil, kärra..), däck, regndäck, extrafälgar, depåstöd, laptimer :crash , verktyg, däckkräng, träningsavgifter, licens, bensin, mm mm. Hojen är bara ett av många inköp och dessutom ett som man inte behöver lägga några stora pengar på i början.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
stavgren skrev:
Det är en värsting. Tänk på att om du inte är en kung på att köra kommer hojen att betyda väldigt lite till en början. Förutom hoj är det mycket annat man behöver när man börjar köra: nåt sätt att transportera den (bil, kärra..), däck, regndäck, extrafälgar, depåstöd, laptimer :crash , verktyg, däckkräng, träningsavgifter, licens, bensin, mm mm. Hojen är bara ett av många inköp och dessutom ett som man inte behöver lägga några stora pengar på i början.

Mycket av det du nämner ovan har jag redan, men vissa inköp måste ju göras.

Om vi säger 50.000 då? Då får jag 15.000 kvar av min planerade budget för andra saker. Vad får jag för 50.000?
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
McB skrev:
Mycket av det du nämner ovan har jag redan, men vissa inköp måste ju göras.

Om vi säger 50.000 då? Då får jag 15.000 kvar av min planerade budget för andra saker. Vad får jag för 50.000?

En klart kompetent hoj, du borde kunna hitta en R6 från 00 (kanske nyare) för dom pengarna.
 

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en 2'a
Hoj
ZZ-R
Att ut och åka med polare på krokiga vägar, stanna till vid ett fik & impa på brudarna medans deras killar dreglar avundskjukt, det McB, DET ÄR LYCKA. :crash

Men som sagt, du måste ju känna efter själv. :)

/n
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Napoleon skrev:
Att ut och åka med polare på krokiga vägar, stanna till vid ett fik & impa på brudarna medans deras killar dreglar avundskjukt, det McB, DET ÄR LYCKA. :crash

Men som sagt, du måste ju känna efter själv. :)

/n

Jag vill köra FORT. Riktigt fort. Det gör man bäst på bana. Dessutom så tror jag att brudarna blir lika impade om man slänger fram licenskortet. :p
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
1. Ja, jag tror faktiskt att det räcker.

2. Efter banåkningen på Gelleråsen så har jag inte haft någon vidare lust att köra gata.

3. Dock planerar jag att köpa mig en XR eller liknande för att ha att leka med i skogarna, så om suget kommer fram så finns det en reservplan...
1. Det trodde ajg också när jag ställde av sukkan i slutet av juni. Ett femveckors uppehåll gjorde mycket för min körning. Tyvärr åt helt fel håll. Jag kan ha fel men jag tror att det är viktigt att man tillbringar mycket tid isadeln för att kunna utvecklas och köra snabbare.

2. Den kommer när polarna kör runt och du inte kan vara med. Jag längtar efter gatkörat igen. Helt värdelöst att veta att sässongen är två månader till och att det är nästan är slut på årets bandagar. Fast du bor iofs bättre till map närliggande banor.

3. Sunt tänkt - det ger dig "Sadelvana" mellan träningstillfällena, som kommer att bli färre än man behöver och färre än man tror innan man ställer av/säljer bågen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
... Dessutom så tror jag att brudarna blir lika impade om man slänger fram licenskortet. :p
Det är den där j***a Chrilles fel. Det är han som spridit det ryktet. Men det fungerar inte. Däremot kan du se fram mot en och annan örfil. Jag vet. Och egentligen var det bara för att jag trodde att det skulle funka som jag tog licens.

:mad: Chrille :mad:

:hej
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Men fan, ni ska ju stödja mig, inte tvärtom. Jag vågar knappt gasa på gatan längre. :skrämd
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Det är den där j***a Chrilles fel. Det är han som spridit det ryktet. Men det fungerar inte. Däremot kan du se fram mot en och annan örfil. Jag vet. Och egentligen var det bara för att jag trodde att det skulle funka som jag tog licens.

:mad: Chrille :mad:

:hej

Allt är Chrilles fel. Kom till Knudan så spöar vi honom.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
Allt är Chrilles fel. Kom till Knudan så spöar vi honom.
Om jag kan komma från flaggviftandet en stund hjälper jag gärna till att klå upp honom. Smörj skall han ha, den ljughalsen:D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Om jag kan komma från flaggviftandet en stund hjälper jag gärna till att klå upp honom. Smörj skall han ha, den ljughalsen:D

Annars kan du ju blåflagga honom under hela rejset. :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
Annars kan du ju blåflagga honom under hela rejset. :D
Han kommer att få se många flaggor. Blå, svarta, gula, Folkrepubliken Kinas (tänk vad förvirrad han skall bli, "- få se nu, gula stjärnor, hammare och skära på röd botten, hmmm, vad var det de sa om den på licenskursen...") :D

Edit: fast å andra sidan; tror du verkligen det behövs? Han lär ju knappast vinna särskilt överlägset. Bäst vi bara klår upp honom.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top