Ge upp gatåkandet

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Han kommer att få se många flaggor. Blå, svarta, gula, Folkrepubliken Kinas (tänk vad förvirrad han skall bli, "- få se nu, gula stjärnor, hammare och skära på röd botten, hmmm, vad var det de sa om den på licenskursen...") :D

Edit: fast å andra sidan; tror du verkligen det behövs? Han lär ju knappast vinna särskilt överlägset. Bäst vi bara klår upp honom.

Plockar du med dig en kinesisk flagga så ska jag gladeligen elda upp den.

Men jag tycker att vi håller oss till kompanistryk. Kanske lite blåflagg då och då.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Varför inte ta licens och "rejsrusta" den hojen du har i nuläget, fast behålla den som laglig för gata. Då får du ju det bästa av två världar och en chans att prova på rejsing i form av träningar osv. Vill man sedan gå steget vidare så kan man ju göra det när man kännt efter om det var något att ha. Jag har själv gått i samma tankar som du, men jag kommer inte att klara mig utan gatåkandet, därför har jag funderat lite enligt ovan. Men det blir nog inget som vanligt för min del......

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Penguin skrev:
Varför inte ta licens och "rejsrusta" den hojen du har i nuläget, fast behålla den som laglig för gata. Då får du ju det bästa av två världar och en chans att prova på rejsing i form av träningar osv. Vill man sedan gå steget vidare så kan man ju göra det när man kännt efter om det var något att ha. Jag har själv gått i samma tankar som du, men jag kommer inte att klara mig utan gatåkandet, därför har jag funderat lite enligt ovan. Men det blir nog inget som vanligt för min del......
Trafikförsäkra och rejskitta, du är en vis man pingvinen, jag är en envis man...

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Känns lite overkill att köpa en räser direkt, gör som jag istället och släng helförsäkringen åt h-e, ta bort all dyr plast på r-sexan och lägg slantarna på banåkning. Så kan du åka och köpa glass när du känner för det också! :tummenupp

Känner du då vid den här tidpunkten nästa år att gatåkat kan kvitta, ja då är det bara att ta steget fullt ut!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag vill inte bankitta min nuvarande hoj av ett skäl: man får betydligt mindre för hojen om den är banrejsad än om den är i originalskick. Alltså kommer jag förlora mindre pengar genom att sälja denna i befintligt skick och sedan köpa en färdig banhoj.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Fördelen med att bara ha en oregistrerad är att man slipper ha dåligt samvete för att man inte har tid att köra på gatan. Hoppas på en utveckling med fler som har pensionerade räsers egentligen bara till att åka på banåkningsdagar med utan några egentliga tävlingsambitioner (förutom RRFA då ;) )

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Hoppas på en utveckling med fler som har pensionerade räsers egentligen bara till att åka på banåkningsdagar med utan några egentliga tävlingsambitioner (förutom RRFA då ;) ) [/B][/QUOTE]

Precis på det sättet tänkte jag köra med min kawa och se hur det gick... PROVA INTE ATT TÄVLA det är beroendeframkallande!

FinskaNinjan

Back to 1000cc..
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -08
Med de försäkringspremier ni har i sverige så e de väl ett bra val att satsa på racing!

Funderar själv det, men här kan jag fara 7 dagar i veckan och köra bana om jag så har lust. Här e banorna öppna helatiden om de inte är bokade. Har ett bankort som kostar 60euro i året och med det får jag köra när jag vill, hur jag vill och hur mycket jag vill. Slå det där i sverige........ :D

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
FinskaNinjan skrev:
Funderar själv det, men här kan jag fara 7 dagar i veckan och köra bana om jag så har lust. Här e banorna öppna helatiden om de inte är bokade. Har ett bankort som kostar 60euro i året och med det får jag köra när jag vill, hur jag vill och hur mycket jag vill. Slå det där i sverige........ :D

Sluta retas! :sjuk

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
FinskaNinjan skrev:
Med de försäkringspremier ni har i sverige så e de väl ett bra val att satsa på racing!

Hur svårt är det att flytta till Finland? Hmm... Känner visst lite folk i Helsingfors när jag tänker efter, får fråga om de har lust att låna ut ett rum i ett par år.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag har sagt det innan, saknar inte gatåka det minsta, "nöjestripparna" är inte lika roliga, eftersom man inte kan ligga på så hårt på gata som man gör på bana ändå(inte utan att det blir helt livsfarligt), däremot vill jag precis som mcb, ha något att åka i skogen/isarna på.
Vill man köra fort, är roadracing det smartaste man kan göra, vetifan om brudarna blir så impade(min blir mest förbannad :rolleyes: ), men säkrast är det. Ja, det kostar pengar att rejsa, och man får "lite" bantid, men, hur många kör 1-2h stenhårt rejs per helg på gatan?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag har sagt det förut och jag säger det igen - en R6 är nästan alltid overkill om man inte övat MYCKET på allmänåkning innan. Det är en annan sak att ha kör 1,15 på Åsen och sen börja fundera på rejs.

Bästa köpen som dykt upp hitills i år är Paltes Fulkawa (att säga att det är dåligt material är obildat när Palte kört såpass fort med grejerna ) och 600Gixxern(kolla Johan Roth förra året) som stod på Knutan för 25k såvida den inte är extremt hårt trimmad. Ett sånt hojägande kostar dig max 10-15k på en säsong för att testa roadracing. Sen märker du om det är värt att investera i en hoj som garanterat kostar 10-15 i värdeminskning...

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Chrille skrev:
600Gixxern(kolla Johan Roth förra året) som stod på Knutan för 25k såvida den inte är extremt hårt trimmad.

Nope, den är inte trimmad.... lite skönhetsfel och en extra uppsättning fälgar hänger med dock :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det går att hitta en rejs-sexa för 40-45kkr, vilket inte är fel summa att börja med heller. Trimmad behöver den ju inte vara.
Såvida allt är servat på en 6-7 år gammal sucka är det väl ok, men risken finns att det inte är kontrollerat/servat, eftersom så många verkar tro att fyrtaktsmotorer är servicefria..
Sedan är det rätt skönt att ha en cykel man kan behålla ett tag, istället för att behöva sälja "gammelhojen" direkt när man känner att man vill uppgradera.

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Köp en cykel utan för mycket trim, men med bra chassi!
Typ en R1:a el. GXR 750 med Öhlinare f o b. Skall du ha en R6 el. annan SS hoj försök hitta en utan en massa värstingtrim. Alt. en gammal Superbike med originalmotor. Fast har den en massa trim gör det inget, den kommer snart att rasa ändå och då har du bara råd att lägga in en originalmotor och flytta över det "godiset" som fortfarande är helt.

Det är viktigare att få körtid och lära sig ställa in cykeln än att skruva motor. Och dessutom är det roligare att köpa däck & åka, än att lägga samma pengar på att reparera trasiga motorer hela tiden :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Det går att hitta en rejs-sexa för 40-45kkr, vilket inte är fel summa att börja med heller. Trimmad behöver den ju inte vara.
Såvida allt är servat på en 6-7 år gammal sucka är det väl ok, men risken finns att det inte är kontrollerat/servat, eftersom så många verkar tro att fyrtaktsmotorer är servicefria..
Sedan är det rätt skönt att ha en cykel man kan behålla ett tag, istället för att behöva sälja "gammelhojen" direkt när man känner att man vill uppgradera.

Helt klart intressant tanke men när jag förespråkar den äldre generationen Sukka så är det med den bergfasta övertygelsen att en Gixxer600-98 har en friskare motor än en R6 -99-00.
R6'orna åldras på ett helt annat sätt än den gamle Sukkan.
Jag hade nog i vilket fall som helst kollat kompet på en hoj som varit rejsad ett par säsonger, men Sukkorna utan trim tror jag klarar sig långt med en kontroll av ventilspel och förgasar-synk. R6-orna har det skruvats mer med och speciellt de första årgångarna var väl inte helt problemfria...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Helt klart intressant tanke men när jag förespråkar den äldre generationen Sukka så är det med den bergfasta övertygelsen att en Gixxer600-98 har en friskare motor än en R6 -99-00.
R6'orna åldras på ett helt annat sätt än den gamle Sukkan.
Jag hade nog i vilket fall som helst kollat kompet på en hoj som varit rejsad ett par säsonger, men Sukkorna utan trim tror jag klarar sig långt med en kontroll av ventilspel och förgasar-synk. R6-orna har det skruvats mer med och speciellt de första årgångarna var väl inte helt problemfria...

Säger ju inte att det behöver vara just en yamaha eller suzuki, bara att det nog är vettigare att titta på en cykel som inte har så många år på nacken. Jag brukar oftast kolla på "förra" generationens cyklar, för de är oftast prisvärda och inte långt efter de nyare cyklarna, medan "förrförra" brukar både vara använda mycket, med större risker för ras och dessutom kanske lite för omoderna att sälja när det är dags att byta upp sig.

Men allt beror ju på hur mycket pengar man har, hade jag bara haft 25kkr, hade jag nog huggt suckan bara för att få köra, hade jag haft 50kkr hade jag prutat till mig en fin r6'a.
Detsamma gällde när jag köpte min racer, jag hade inte råd med den senaste generationen honda eller yamaha, men den jag har nu hänger med ett par år till här hemma utan problem, det är fortfarande skiten bakom spakarna som ska bli bättre ;)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Nu har jag tänkt lite mer, och även överlagt med Tom om mina planer (iofs i inte helt nyktert tillstånd, men ändå...).

Att sälja min hoj nu genererar en fet förlust. Har jag råd med det? Troligen inte.

Bättre då är att helt enkelt ställa av hojen eller enbart ha trafikförsäkring, inhandla kraschkåpor och -puckar, och sedan ge mig ut och bara träna på banåkandet. Om jag märker att jag inte klarar mig utan gatåkandet så har jag fortfarande valmöjligheten att ställa på och ge mig ut, och om jag märker att banåkandet är min grej så är det dags att planera försäljningen.

Ingen kittning ska alltså ske, varken chassi- eller motormässigt. Detta för att kunna återställa till 100% original när det är dags att sälja.

Vad tycks?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...