Ge upp gatåkandet

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
McB skrev:
....

Ingen kittning ska alltså ske, varken chassi- eller motormässigt. Detta för att kunna återställa till 100% original när det är dags att sälja.

Vad tycks?


Pwahahahahaaa!!! Självbedrägeri rular fetast!!

Det där går bara om:
-du med vett och vilja bestämmer dig för att blåsa nästa köpare. Går du så långt att du rejsar så bör hojen säljas som rejsad.
- du inte vurpar. Jag slog bucklor i tanken när jag trillade omkull i leran på Sviestad... En buckla i ramen så :)
- R6'or skulle bli en bristvara. Du KOMMER förlora mycekt pengar på den hojen....
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Ett förtydligande är på sin plats. Jag ska inte tävla, jag ska bara köra på så många öppna bandagar och licensträningar som jag har råd med.

Jag vet att jag kommer förlora mycket pengar oavsett hur jag gör, men jag tror att det kan gå på ett ut. Antingen säljer jag nu och förlorar 20kkr, köper en färdig räser och har inget att köra på gata med om jag skulle vilja det. När jag säljer banräsern så förlorar jag ytterligare 20kkr.

Fan... Jag vet inte hur jag ska göra. Hjälp mig!
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Det låter vettigt, lyssna på Tom :fakta

Själv tänker jag försöka komma över ett par hyfsade originalkåpor
och ta upp hål för krashpuckar. Det blir så mycket smidigare att
köra på gata om man har lysen...

Om jag sedan väljer att helt lägga ner gatåkningen får det bli
riktiga krashkåpor, hojen kommer inte att säljas oavsett hur jag gör.

Se nu över dina prioriteringar och kom till Gelleråsen den 3:e!

/A
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
McB skrev:
Ett förtydligande är på sin plats. Jag ska inte tävla, jag ska bara köra på så många öppna bandagar och licensträningar som jag har råd med.

Jag vet att jag kommer förlora mycket pengar oavsett hur jag gör, men jag tror att det kan gå på ett ut. Antingen säljer jag nu och förlorar 20kkr, köper en färdig räser och har inget att köra på gata med om jag skulle vilja det. När jag säljer banräsern så förlorar jag ytterligare 20kkr.

Fan... Jag vet inte hur jag ska göra. Hjälp mig!


.... och sen kostar det 5-10k att bygga räser av hojen... Det är ALLTID ekonomiskt fel att bygga om gathojen till räser. Men nu är inte hojåka bara förnuft...
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Chrille skrev:
.... och sen kostar det 5-10k att bygga räser av hojen... Det är ALLTID ekonomiskt fel att bygga om gathojen till räser. Men nu är inte hojåka bara förnuft...

Visst är det ekonomiskt fel, men vad ska man göra? Jag kan knappt få sålt hojen just nu, och om jag mot all förmodan skulle få sålt den så är priset så lågt så jag inte har några pengar över till däck och annat tjafs som behövs.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Men för satiken pojkar!! Nu får ni allt fan lägga lite hjärta och smärta i det hela!

Acceptera att:
- det kommer bli skitdyrt och tidskrävande
- iom ovanstående kommer ni inte ha tid/råd att köra gata
- det kommer fler somrar. Att " göra fel" en sommar och bara köra bana när ni egentligen passar bäst för gata är en nyttig erfarenhet och är bara EN SOMMAR. Ni satsar inte era liv.
- Kör ni en onsdag på Åsen så orkar ni inte bygga om hojen förrän på lördag, kan åka på söndag och sen jobbar ni mån+tisdag plus skruvar hela tisdagsnatten inför nästa onsdagsträning.... Tror ni verkligen det?!? Hojen kommer stå rejslittad mellan banåkningarna för polarna kör ändå aldrig när ni kör...

No guts no glory!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
McB skrev:
Visst är det ekonomiskt fel, men vad ska man göra? Jag kan knappt få sålt hojen just nu, och om jag mot all förmodan skulle få sålt den så är priset så lågt så jag inte har några pengar över till däck och annat tjafs som behövs.


Nja du kan ju bygga om din egen hoj, stå helt utan reservdelar, inte ha råd med däck och sen köra ett par träningar innan plånkan torkar....

Bytar du nu med stora förluster och köper en räser så får du drevsatser, lite kraschprylar och kanske ett par däck. Med rätt köp är hela nästa säsong i hamn....
Troligt är även att R6'an är utkonkurrrerad till 2005, när det är mest troligt att du har farten med dig för toppstrider, så ditt största misstag, om du envisas med att resonera förnuftigt, är att välja bort ful-sukkor och fulkawwor...
 
Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Chrille skrev:

Jag å min egen skönhets vägnar blir faktiskt stött av alla dessa genmälen :6surkart

Det är inget fel i att köpa en fin-fin gullig sukka för att lära sig köra. Själv sänkte jag mig rejält genom att bara byta bort min blyklumpskawwa min min finsukka. Och som Chrille säger, man slåss inte i täten första året eller två (åtminstone inte för glada mysamatörer som Chrille och jag :rock )










:D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hitta en köpare och en lämplig räserhoj åt mig då, ni som är så bra. :p
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
McB skrev:
Hitta en köpare och en lämplig räserhoj åt mig då, ni som är så bra. :p

SÄNK PRISET!

Paltes Fulkawwa.. Check!
Silvrig fulsukka på Knutan. Check!
Finlackad fulhonda Cbr600 här på forumet. Check!
Flummer18 raket.... Halvcheck...

Det kommer många fler i höst...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Men för satiken pojkar!! Nu får ni allt fan lägga lite hjärta och smärta i det hela!

Acceptera att:
1 - det kommer bli skitdyrt och tidskrävande
2 - iom ovanstående kommer ni inte ha tid/råd att köra gata
3 - det kommer fler somrar. Att " göra fel" en sommar och bara köra bana när ni egentligen passar bäst för gata är en nyttig erfarenhet och är bara EN SOMMAR. Ni satsar inte era liv.
4 - Kör ni en onsdag på Åsen så orkar ni inte bygga om hojen förrän på lördag, kan åka på söndag och sen jobbar ni mån+tisdag plus skruvar hela tisdagsnatten inför nästa onsdagsträning.... Tror ni verkligen det?!? Hojen kommer stå rejslittad mellan banåkningarna för polarna kör ändå aldrig när ni kör...

No guts no glory!
Hmmm. Om man förutsätter banåka och licensträning men inte racing, så är ambitionsnivån bestämmande. Men allmänt tror jag att följande gäller:

1 - inte för mig, som håller mig till Knutstorp, Anderstorp och Falkenberg.

2 - jag har både och. Beloppen och tiden är beroende av ambitionsnivån.

3 - gör man som McB skissar på missar man ingenting.

4 - Vaddå bygga om? Många jag känner åker bara med kraschkåpor. Både på gata och bana.

Det finns mellanlägen mellan en fullsatsning på racing och endast gatåka.
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
McB skrev:
Hitta en köpare och en lämplig räserhoj åt mig då, ni som är så bra. :p

Du kan ju alltid komma ut och titta på fulkawan. Det är ju bara 3.5 mil ifrån Borås.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Hmmm. Om man förutsätter banåka och licensträning men inte racing, så är ambitionsnivån bestämmande. Men allmänt tror jag att följande gäller:

1 - inte för mig, som håller mig till Knutstorp, Anderstorp och Falkenberg.

2 - jag har både och. Beloppen och tiden är beroende av ambitionsnivån.

3 - gör man som McB skissar på missar man ingenting.

4 - Vaddå bygga om? Många jag känner åker bara med kraschkåpor. Både på gata och bana.

Det finns mellanlägen mellan en fullsatsning på racing och endast gatåka.

Visst är ett snyggt gatbygge med rejskit användart men har man dåligt med pengar så är 10-15k i trafikförsäkring ren skär dumhet. Min bergfasta övertygelse är att man ska satsa ordentligt på en sån här grej istället för att vela runt. Med kraskåpor anser jag att man hör hemma i licensgruppen ör med glasfiberkåpor kommer hornen en bit till och snabba gruppen blir ett hav av idioter som krånglar till tillvaron....
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Chrille skrev:
Visst är ett snyggt gatbygge med rejskit användart men har man dåligt med pengar så är 10-15k i trafikförsäkring ren skär dumhet. Min bergfasta övertygelse är att man ska satsa ordentligt på en sån här grej istället för att vela runt. Med kraskåpor anser jag att man hör hemma i licensgruppen ör med glasfiberkåpor kommer hornen en bit till och snabba gruppen blir ett hav av idioter som krånglar till tillvaron....

Jag betalar just nu 11k i helförsäkring, så några 10k i trafik lär det inte bli tal om. Dessutom kommer hojen inte vara trafikförsäkrad hela tiden. Kanske inte alls, om banåkandet tillfredställer mina behov.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top