Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
RacerRaffe skrev:
2262987 Nej inte för dig och mig men för bilisterna handlar det om allas reaktionssträcka+deras längre bromssträcka.. Jag är inte det minsta orolig för att jag skall hinna bromsa utan för de som inte hinner..

Ett tankefel, och ett faktafel.

Bilar har i allmänhet kortare bromssträcka än hojar. Det är faktafelet.

Tankefelet är att det är säkrare att köra om och köra ifrån i alla lägen, så du inte blir påkörd om du behöver panikbromsa för något som händer framför dig. Fel lösning på problemet. Rätt lösning: Håll avstånd framåt så att du inte behöver panikbromsa och få en bil i arslet även om bilen framför trasslar in sig i räcket. Det blir inga gigantiska avstånd för det.
 

Freedom

Guest
Gottschalk skrev:
2263193 Undrar varför det är så få som röstar ??
4500 har varit inne men "bara" 350 har röstat :va
Kan vara så att många har uppfattningen att vajerräcken räddar liv men vågar inte rösta för att det ska ses nedsättande mot hojåkarna. Vajerräcken räddar många bilister men är förödande för en hojåkare vid vid kontakt med dom. Jag har själv räddats av ett vajerräcke men då satt jag i en bil, om inte räcket funnits där i den olyckan jag var med i så skulle jag inte sitta här och skriva. Räckena räddar många liv men är som sagt var förödande mot oss hojåkare, låt oss försöka få VV att ändra på dom så att det gynnar oss på hoj. Att gapa om att dom ska bort är ingen lösning, försök att lobba lite hårdare att man ändrar på dom så det blir lite mjukare för en hojåkare att konfronteras med dom.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Gottschalk skrev:
2261101
Bingo skrev:
2261032 Alltså, folk i branschen, de som arbetar med sådana här saker, kallar dem för livlinor.

Det är inga dumhuvuden som arbetar med såna här saker på vägverket. De har exakt koll på var det sker olyckor, när de sker, vilka konsekvenserna blir, hur många döda och skadade man haft på en viss vägsträcka under en viss period osv. De vet också hur många som dödats/skadats svårt/etc på de vägar där vajerräckena finns och hur olycksdrabbad vägsträckan varit tidigare. De personerna kallar alltså vajerräckena för livlinor. De vet något, till skillnad från den absolut övervägande majoriteten här. QUOTE]

Jäklar vad man lär sig mycket genom att starta en sån här tråd!!
Det var exakt det här jag ville ha fram, all den kunskap som vi besitter på Sporthoj är helt ovärderlig. Debatten är riktigt bra, och än så tycker jag att det är lite pajkastning och mycket fakta. Bra jobbat!
Börjar se saken mer nyanserat nu (när jag la ut tråden igår så var jag så jäkla förbannad!) och det vi behöver är någon slags kåpa/plåtskydd för att slippa bli ihakade och sönderslicade i räckesstolpen när olyckan väl är framme, alternativt en "snällare" typ av vajerräcken eller det allra bästa att byta ut vajrarna till betongräcken så man "bara" glider längs med räcket.
Kan vi presentera våra krav på ett proffsigt sätt, som går att uppnå på ett realistiskt sätt så kan vi få bra respons från både media och allmänheten.
MVH

Se ovan, gammalt inlägg;
Börjar luta åt det hållet också men tänkte först se vad forumläsarna vill göra när pollen är avslutad, och sedan eventuellt agera utefter pollresultatet.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Nu har jag inte läst hela tråden men ang köra långsamt på motorväg eller liknande.. Av en slump trilla jag över detta

62 § Förare får inte hindra andra förares körning genom att exempelvis utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet eller plötsligt bromsa. Förordning (1985:380).
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
ft skrev:
2263561 Ett tankefel, och ett faktafel.

Bilar har i allmänhet kortare bromssträcka än hojar. Det är faktafelet.

Tankefelet är att det är säkrare att köra om och köra ifrån i alla lägen, så du inte blir påkörd om du behöver panikbromsa för något som händer framför dig. Fel lösning på problemet. Rätt lösning: Håll avstånd framåt så att du inte behöver panikbromsa och få en bil i arslet även om bilen framför trasslar in sig i räcket. Det blir inga gigantiska avstånd för det.

Okej du anser att MC har längre bromssträcka än de flesta bilar, kanske beror lite på vilken MC man har, de du kör har ju lite längre än den jag kör.. 258 har ju inbyggd ABS :hihi

På 1-filiga sträckor vill många fordonsförare täta ihop avståndet till det långsamaste fordonet, vilket det nu är för att så fort det blir 2-filigt köra om. Detta leder till att oavsett om jag låter det bli 1000m till framförvarande så lägger sig ofta någon bil 2m bakom mig. 2m avstånd i 110km/h är svårt att hinna reagera på för bakomvarande om ex vis ett vilt hamnar framför mig och detta beteende uppstår pga att det endast är möjligt att köra om på de 2-filiga sträckorna och då vill man till nästan varje pris köra om då. Någon annan förklaring finner då jag inte till det beteende jag nu sett så länge 2+1 vägarna funnits. Detta beteende är skapat av det hinder vajerräcket utgör och jag försår verkligen frustationen de upplever när det är helt fritt i mötande filen och raksträcka i 2kilometer men ett staket som hindrar omkörning och sen ligger någon på 50-70km/h (ibland 30) på en 110-väg.

Att bestämma avståndet till bakomvarande fordon ger mig handlingsutrymme och det har även lett till att jag kunnat undvika inblandning i olyckor.

Du verkar inte köra så mycket på vajerräckesvägar.. jag kör flera tusen mil/år på dem och mina synpunkter grundar sig på mina observationer och erfarenheter vid färd på dem..

Slutar mina inlägg med att föreslå ett empirisk försök, skicka in en krockdocka i ett vajerräcke i 110km/h med ca15 grader vinkel, ring MythBusters eller någon som har grejerna så vi får FAKTA istället för den "flum" "rapport" VTI skrivit, jag menar vilken bonnläpp som hellst begriper att det är stolparna i vajerräckena som är farligare än Kolswa balkarna på vanliga räcken, förutsatt kollision med låga vinklar, vilket det vanligtvis är fråga om på 90-110 vägar där räckena finns.
I rapporten tycker "forskaren" att det är överdrivet att ge staketen namn som "Cheese Cutters", det är väl mycket passande namn speciellt då de fått det namnet internationellt.

Finns dock drag av "bonnförnuft" beträffande insikten att man ur ett MC perspektiv bör överväga vissa räckesmontage och om de verkligen tillför något..
 
Last edited:

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Oj... Vilken reaktin det har blivit.

Glad att något äntligen börjar hända.
Nått fysiskt, istället för anonyma namninsamlingar.

Good Work!!
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
RacerRaffe skrev:
2264726 ...jag menar vilken bonnläpp som hellst begriper att det är stolparna i vajerräckena som är farligare än Kolswa balkarna på vanliga räcken, förutsatt kollision med låga vinklar...

Jag måste då vara en riktig bonnläpp då jag inte ser skillnaden på att glida in i STOLPARNA på vajerräcken mot STOLPARNA på vanliga räcken...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
RacerRaffe skrev:
2264726
På 1-filiga sträckor vill många fordonsförare täta ihop avståndet till det långsamaste fordonet, vilket det nu är för att så fort det blir 2-filigt köra om. Detta leder till att oavsett om jag låter det bli 1000m till framförvarande så lägger sig ofta någon bil 2m bakom mig. 2m avstånd i 110km/h är svårt att hinna reagera på för bakomvarande om ex vis ett vilt hamnar framför mig och detta beteende uppstår pga att det endast är möjligt att köra om på de 2-filiga sträckorna och då vill man till nästan varje pris köra om då. Någon annan förklaring finner då jag inte till det beteende jag nu sett så länge 2+1 vägarna funnits. Detta beteende är skapat av det hinder vajerräcket utgör och jag försår verkligen frustationen de upplever när det är helt fritt i mötande filen och raksträcka i 2kilometer men ett staket som hindrar omkörning och sen ligger någon på 50-70km/h (ibland 30) på en 110-

Och trots detta, att folk i norra norrland uppenbarligen inte kan köra, så minskar de allvarliga olyckorna drastiskt. Bilplåtskador ökar uppenbarligen ja, men det skadar i de allra flesta fall bara den som tabbats sigs plånbok (och möjligen dennes ego...) Just detta är en av pluseffekterna med vajerväg. De som fyllekör, vinglar över på fel sida, somnar vid ratten, läser tidningen vid ratten, osv, osv det är de och oftast inga andra som drabbas av deras förvirrade tilltag.
Ytterliggare en pluseffekt (liknande den som uppstår vid kamerabevakade vägar) är att folk ökar uppmärksamheten. Färre förare pillar på radion, skickar långa sms, osv när de kör vajerväg av just den anledningen att det kan kännas lite smalt och koncentrerar sig mer på körningen. Därav upptäcker de också saker tidigare än vad de skulle göra vid körning på vanlig väg...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag röstade för "vajjerräcken" då jag inte finner det godtyckligt att plocka bort dem bara för att vi mc-åkare ska åka "säkert" en kort tid på året.
Bara inse, de gör mer nytta än skada och då är det inte speciellt svårt val tycker jag.
Jag känner till EN (i min närhet, där jag visste vem den avlidne var) olycka med dödlig utgång där en motorcyklist kraschade in i ett vajjerräcke. Naturligtvis jättetråkigt att det skedde, men samtidigt har jag sett vad vajjerräckena kan göra för nytta när en bil kraschar in i dem.

Så lär er köra lugnt på vägarna med vajjerräcken, då kommer inget hända om ni inte mot förmodan får punktering eller dylikt. Men får ni det utan mittbarriär på vägen så kanske ni hamnar under en Scania istället, då är inte chanserna goda för överlevnad.

/motorcyklist som hellre kör kurviga småvägar än tourar på motorväg...
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Chefen Alabama skrev:
2264789 Och trots detta, att folk i norra norrland uppenbarligen inte kan köra, så minskar de allvarliga olyckorna drastiskt. Bilplåtskador ökar uppenbarligen ja, men det skadar i de allra flesta fall bara den som tabbats sigs plånbok (och möjligen dennes ego...) Just detta är en av pluseffekterna med vajerväg. De som fyllekör, vinglar över på fel sida, somnar vid ratten, läser tidningen vid ratten, osv, osv det är de och oftast inga andra som drabbas av deras förvirrade tilltag.
Ytterliggare en pluseffekt (liknande den som uppstår vid kamerabevakade vägar) är att folk ökar uppmärksamheten. Färre förare pillar på radion, skickar långa sms, osv när de kör vajerväg av just den anledningen att det kan kännas lite smalt och koncentrerar sig mer på körningen. Därav upptäcker de också saker tidigare än vad de skulle göra vid körning på vanlig väg...
Där har du nog både rätt och fel.
Rätt i att folk slutar med annat för att koncentrera sig. Fel i att de upptäcker fler potentiella faror. Det enda man sitter och stirrar på är ju vajrarna som man hela tiden måste hålla sig mellan. Vad som händer utanför räckenas tryggt inhägnade lilla värld är ju inte intressant.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stortryne skrev:
2264832 Där har du nog både rätt och fel.
Rätt i att folk slutar med annat för att koncentrera sig. Fel i att de upptäcker fler potentiella faror. Det enda man sitter och stirrar på är ju vajrarna som man hela tiden måste hålla sig mellan. Vad som händer utanför räckenas tryggt inhägnade lilla värld är ju inte intressant.
Seriöst, är det så svårt att hålla bilen inom vajrarna? Jag behöver inte koncentrera mig mer än på en väg utan vajrar...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Chefen Alabama skrev:
2264789 Och trots detta, att folk i norra norrland uppenbarligen inte kan köra, så minskar de allvarliga olyckorna drastiskt. Bilplåtskador ökar uppenbarligen ja, men det skadar i de allra flesta fall bara den som tabbats sigs plånbok (och möjligen dennes ego...) Just detta är en av pluseffekterna med vajerväg. De som fyllekör, vinglar över på fel sida, somnar vid ratten, läser tidningen vid ratten, osv, osv det är de och oftast inga andra som drabbas av deras förvirrade tilltag.
Ytterliggare en pluseffekt (liknande den som uppstår vid kamerabevakade vägar) är att folk ökar uppmärksamheten. Färre förare pillar på radion, skickar långa sms, osv när de kör vajerväg av just den anledningen att det kan kännas lite smalt och koncentrerar sig mer på körningen. Därav upptäcker de också saker tidigare än vad de skulle göra vid körning på vanlig väg...

Jag känner att jag bara måste svara på detta:

1. Vägräcken med Kolswa balk och zigmastolpar har den längsgående balkens underkant 39cm från marken, det är en av de saker som gör att den räckestypen ger ett bättre skydd än vajerräcken vid kollisioner med låga vinklar, dvs räcket kan stöta ifrån dig/mig/oss istället för att hugga tag i det som sticker ut(armar, ben, huvud mm.). Vajerräckena har inte den egenskapen och de har oftast betydligt tätare mellan stolparna och ofta betydligt farligare stolptyper som U-profil och IPE-100

2. En av de största MC farorna är just färd på den 2-filiga delen där bilister har "fullt upp" att hålla koll på var de befinner sig mellan räckena och därför är slarviga när de skall göra ett filbyte, dvs endast en snabb titt före filbyte för att de inte skall tappa focus på rattandet mellan räckena, det är där en MC har en förhöjd risk att hamna i kläm mot mitträcket. Det förekommer ju att bilar tränger varandra och har man missat en hel bil så är det ju lätt att förstå att MC är lättare att missa.

Din teori om att " Färre förare pillar på radion, skickar långa sms, osv när de kör vajerväg av just den anledningen att det kan kännas lite smalt och koncentrerar sig mer på körningen. Därav upptäcker de också saker tidigare än vad de skulle göra vid körning på vanlig väg..." är ju verkligen intressant, vad grundar du det på, egen erfarenhet eller? Personligen upptäcker jag vilt väldigt för sent på vajerräckesvägar, speciellt under hösten och jag pillar inte på radion eller skickar sms :rolleyes:

Chefen Alabama skrev:
2264761 Jag måste då vara en riktig bonnläpp då jag inte ser skillnaden på att glida in i STOLPARNA på vajerräcken mot STOLPARNA på vanliga räcken...

Jag bara måste skjuta i öppet mål.. Det är en betydande skillnad i designen och förekommande stolptyper och antal stolpar, vajerräcken har fler och oftast betydligt "aggresivare" stolpar som U-balk och IPE-100 istället för den zigma profil som dominerar den räckesstandard som VV använder med Kolswabalk, dvs "vanligt" vägräcke, tro mig jag har byggt sådana staket åt VV.. :pannkyss
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
RacerRaffe skrev:
...FAKTA istället för den "flum" "rapport" VTI skrivit...
Här får du lite fakta: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N47-2005.pdf

På sid 30 kan du se precis hur många som förolyckats på din favorit-2+1-sträcka. Vet inte om rapporten annars uppfyller ditt bonnförnuftskriterium. Själv noterar jag att sträckan Skurup-Rydsgård-Ystad har väldigt få olyckor med döda och svårt skadade. Nice, med tanke på att jag ofta kör den och att den (också) tidigare kallades "Dödens väg", med flera döda varje år.

Du hittar en del stöd för dina teser också. T ex att påkörningsolyckorna bakifrån ökat och att de inte funkar lika bra i Norrland som i civilisationen. Men de var å andra sidan inte konstruerade för att minska påkörningsolyckorna bakifrån utan för att minska antalet skadade och dödade - vilket är vad saken handlar om.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
RacerRaffe skrev:
2264848 Jag känner att jag bara måste svara på detta:

1. Vägräcken med Kolswa balk och zigmastolpar har den längsgående balkens underkant 39cm från marken, det är en av de saker som gör att den räckestypen ger ett bättre skydd än vajerräcken vid kollisioner med låga vinklar, dvs räcket kan stöta ifrån dig/mig/oss istället för att hugga tag i det som sticker ut(armar, ben, huvud mm.). Vajerräckena har inte den egenskapen och de har oftast betydligt tätare mellan stolparna och ofta betydligt farligare stolptyper som U-profil och IPE-100

Vad grundar du detta på? Har du glidit in i bägge två för att kontrollera? Det finns inga belägg för det du skriver alls gissar jag på, har jag rätt? Eftersom det är bevisat (forskat med pratiska försök) att just fasta räcken ger betydligt högre skaderisk för folk i bilar samt att fördelen för mc är princip obefintlig så undrar jag vart du vill komma.
Flumrapport eller inte, det tänkt igenom det betydligt mer än du...

RacerRaffe skrev:
2264848
2. En av de största MC farorna är just färd på den 2-filiga delen där bilister har "fullt upp" att hålla koll på var de befinner sig mellan räckena och därför är slarviga när de skall göra ett filbyte, dvs endast en snabb titt före filbyte för att de inte skall tappa focus på rattandet mellan räckena, det är där en MC har en förhöjd risk att hamna i kläm mot mitträcket. Det förekommer ju att bilar tränger varandra och har man missat en hel bil så är det ju lätt att förstå att MC är lättare att missa.

Här har vi två vitt skilda erfarenheter. Har färdats x antal tusen mil på vajerväg och just uppmärksamheten bakåt har varit mycket bra, betydligt mycket bättre än på motsvarande motorväg.
Förhöjd risk att mc blir klämd, ja i teorin, men har det någonsin hänt under vajer 15-20 åriga historia? Förmodligen inte eftersom det då skulle finnas fler personer som avlidit pga vajern.

RacerRaffe skrev:
2264848
Din teori om att " Färre förare pillar på radion, skickar långa sms, osv när de kör vajerväg av just den anledningen att det kan kännas lite smalt och koncentrerar sig mer på körningen. Därav upptäcker de också saker tidigare än vad de skulle göra vid körning på vanlig väg..." är ju verkligen intressant, vad grundar du det på, egen erfarenhet eller? Personligen upptäcker jag vilt väldigt för sent på vajerräckesvägar, speciellt under hösten och jag pillar inte på radion eller skickar sms :rolleyes:

Återigen, finns statistik (om man nu ska lita på den) som visar att även viltolyckor med klövdjur gått ner på endel vajervägar, trots att viltstängsel saknas. Dessutom slipper man möta bilar på sin vägbana som styr undan för allt från ekorrar till kaniner


RacerRaffe skrev:
2264848
Jag bara måste skjuta i öppet mål.. Det är en betydande skillnad i designen och förekommande stolptyper och antal stolpar, vajerräcken har fler och oftast betydligt "aggresivare" stolpar som U-balk och IPE-100 istället för den zigma profil som dominerar den räckesstandard som VV använder med Kolswabalk, dvs "vanligt" vägräcke, tro mig jag har byggt sådana staket åt VV.. :pannkyss

Hänvisar till svar på din fråga 1. Du vet att endel räcken hålls upp av ipe100 va? Alla har inte dom där mjuka fluffiga zigma-profilerna...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hänvisar till svar på din fråga 1. Du vet att endel räcken hålls upp av ipe100 va? Alla har inte dom där mjuka fluffiga zigma-profilerna...[/QUOTE]

Fluffiga för alla som sitter i en plåtlåda men inte för motorcyklister, alla dina inlägg bevisar att du är i huvudsak bilist och ser allt från det perspektivet.. Jag som skattebetalare vill att VV skall ta hänsyn även till min trafikmiljö som motorcyklist och fram till dess att de hittar rätt lösning skall de inte bygga något som är direkt skadligt bara för att de utformar det på billigaste sätt.

Jag anser inte att VV skall besluta om att motorcyklister kan offras till fördel för den stora massan, då är de både domare och bödel.. ALLA skall skyddas av de trafikskydd som de sätter upp, annars kan de spara pengarna till något vettigare tills de forskat färdigt. Det mest underliga är ju att man kommit fram till fungerande lösningar i övriga EU och även lagstiftat bort vajerräcken.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
RacerRaffe skrev:
2265111 Hänvisar till svar på din fråga 1. Du vet att endel räcken hålls upp av ipe100 va? Alla har inte dom där mjuka fluffiga zigma-profilerna...
Fluffiga för alla som sitter i en plåtlåda men inte för motorcyklister, alla dina inlägg bevisar att du är i huvudsak bilist och ser allt från det perspektivet.. Jag som skattebetalare vill att VV skall ta hänsyn även till min trafikmiljö som motorcyklist och fram till dess att de hittar rätt lösning skall de inte bygga något som är direkt skadligt bara för att de utformar det på billigaste sätt.

Jag anser inte att VV skall besluta om att motorcyklister kan offras till fördel för den stora massan, då är de både domare och bödel.. ALLA skall skyddas av de trafikskydd som de sätter upp, annars kan de spara pengarna till något vettigare tills de forskat färdigt. Det mest underliga är ju att man kommit fram till fungerande lösningar i övriga EU och även lagstiftat bort vajerräcken.

Helt rätt, motorcyklister ska på inget sätt vara ett undantag i 0-visionen. Grejen är väl att än så länge så händer det knappt några olyckor pga vajern även om risken alltid finns där och den räddar trots allt massor med liv. Vajer ska sättas upp där det behövs inte gödslas på alla vägar.
Genom att försöka se det här från lite bredare perspektiv (och inte bara från sina egna intressen) kan man komma fram till en vettigare lösning. Men att godta 5-10 personer per år dör på en sträcka på 3,5mil (ex E4 Hagsta-Gävle) bara för att om kanske 10 år kan vi ha råd med motorväg och någon mc-förare kan ju få punktering/väja för hinder/osv är varken rimligt eller troligt.
Det finns väl två stor skillnader mellan Sverige och EU (övriga eu är väl lite att ta i, Danmark, Holland och något/några till land är det väl som tagit bort endel av sina vajrar) nämligen vinter och just 0-visionen.

Vet inte hur man ska lösa detta på ett bra sätt men att totalförbjuda vajer kommer att kosta alldeles för många liv...
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Nu har jag inte läst alla inläggen men mitt förslag är att vi skaffar oss en billig väst med text som går att ha utanpå våra ordinarie kläder. Dessutom tycker jag att en dag är för lite då risken att det regnar just den dagen är stor. Jag föreslår därför en hel MC vecka.
:Bugar
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top