ft skrev:
2263561 Ett tankefel, och ett faktafel.
Bilar har i allmänhet kortare bromssträcka än hojar. Det är faktafelet.
Tankefelet är att det är säkrare att köra om och köra ifrån i alla lägen, så du inte blir påkörd om du behöver panikbromsa för något som händer framför dig. Fel lösning på problemet. Rätt lösning: Håll avstånd framåt så att du inte behöver panikbromsa och få en bil i arslet även om bilen framför trasslar in sig i räcket. Det blir inga gigantiska avstånd för det.
Okej du anser att MC har längre bromssträcka än de flesta bilar, kanske beror lite på vilken MC man har, de du kör har ju lite längre än den jag kör.. 258 har ju inbyggd ABS
På 1-filiga sträckor vill många fordonsförare täta ihop avståndet till det långsamaste fordonet, vilket det nu är för att så fort det blir 2-filigt köra om. Detta leder till att oavsett om jag låter det bli 1000m till framförvarande så lägger sig ofta någon bil 2m bakom mig. 2m avstånd i 110km/h är svårt att hinna reagera på för bakomvarande om ex vis ett vilt hamnar framför mig och detta beteende uppstår pga att det endast är möjligt att köra om på de 2-filiga sträckorna och då vill man till nästan varje pris köra om då. Någon annan förklaring finner då jag inte till det beteende jag nu sett så länge 2+1 vägarna funnits. Detta beteende är skapat av det hinder vajerräcket utgör och jag försår verkligen frustationen de upplever när det är helt fritt i mötande filen och raksträcka i 2kilometer men ett staket som hindrar omkörning och sen ligger någon på 50-70km/h (ibland 30) på en 110-väg.
Att bestämma avståndet till bakomvarande fordon ger mig handlingsutrymme och det har även lett till att jag kunnat undvika inblandning i olyckor.
Du verkar inte köra så mycket på vajerräckesvägar.. jag kör flera tusen mil/år på dem och mina synpunkter grundar sig på mina observationer och erfarenheter vid färd på dem..
Slutar mina inlägg med att föreslå ett empirisk försök, skicka in en krockdocka i ett vajerräcke i 110km/h med ca15 grader vinkel, ring MythBusters eller någon som har grejerna så vi får FAKTA istället för den "flum" "rapport" VTI skrivit, jag menar vilken bonnläpp som hellst begriper att det är stolparna i vajerräckena som är farligare än Kolswa balkarna på vanliga räcken, förutsatt kollision med låga vinklar, vilket det vanligtvis är fråga om på 90-110 vägar där räckena finns.
I rapporten tycker "forskaren" att det är överdrivet att ge staketen namn som "Cheese Cutters", det är väl mycket passande namn speciellt då de fått det namnet internationellt.
Finns dock drag av "bonnförnuft" beträffande insikten att man ur ett MC perspektiv bör överväga vissa räckesmontage och om de verkligen tillför något..