Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
oFFkeFF skrev:
2260929 På samma vägar, finns det folk som gjort idiotomkörningar, med bil, som klippt mötande hojar. Men hojar krockar aldrig med en mötande bil bakom ett skymt krön?
Att folk inte ska dö i trafiken är inte mer än en vision.
I nollvisionens budget ryms definitivt inte de avåkningszonerna som skulle krävas för motorcyklar.
Om du tänker efter på vad det är folk dör av i trafiken på hojar, hade du inte protesterat mot vajer-räckenena, eftersom de trots allt inte är orsaken till att så många skadas/dör. De är helt enkelt en piss i nilen.
...det förklarar inte ditt bakvända resonemang om att trafiken ska göras säkrare för "dåliga" bilister, men att "dåliga" motorcyklister får skylla sig själv.
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
oFFkeFF skrev:
2260045 Sen alla myter om att man skulle strimlas av vajrar och gud vet allt, har ju bara spätt på allt mycket mer. Frågan är hur man ser ut när man frontar någon, eller åker nerför stupet, för att man protesterar bort räcken..

Edit: Menar att innan man protesterar, borde man kanske göra en riktig utredning. Finns en del saker som pekar på att vajer-räcken kanske inte är så billiga i längden iaf etc.

Det finns utredningar gjorda i bland annat Tyskland. Ska vi ha egen utredning i 5 år till ?
I Tyskland sätter man räcken som är mc-vänliga.
http://www.burning-out.de/start3.shtml?/news/2006/05/20060508110450.shtml
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
PGH skrev:
2258476 Jag säger bara, kolla in dom franska bönderna!!! Dom vet hur man får ögonen på sig.
Vaffan, ska vi mörda spanska låntradarchafissar som kör upp grönsaker till oss?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Zoidberg skrev:
2260958 ...det förklarar inte ditt bakvända resonemang om att trafiken ska göras säkrare för "dåliga" bilister, men att "dåliga" motorcyklister får skylla sig själv.

Har jag skrivit någonstans att vi ska göra trafikmiljön osäkrare för motorcyklister?
Bara att det är mycket svårare/dyrare. Mitträckena gör att bilar inte kommer över i mötande, det är en säkerhetsförbättring för alla. Försämringen är att vurpar man är risken stor att man träffar räcket. So far, är det betydligt fler som räddats av dem än som dött av dem. Av den anledningen anser jag vi ska ha dem kvar, till vi har råd att byta ut dem mot bättre/säkrare räcken. Men inte ens då är de 100%-iga, av den anledning att hojåkare är oskyddade. Välj själva om ni vill ta risken.
 

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Norrköping/Linköping
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
gthyni skrev:
2260953 Om vi ber vägverket skydda oss mot oss själva
så blir det förbud mot sporthojar.

Grattis!


Trodde det gällde vajer-räcken för att rädda ALLA hojåkare. Man dör väl lika mkt om man drattar in i strimlaren vare sig man kör sporthoj eller en Harley?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ukiwaza skrev:
2260980 Det finns utredningar gjorda i bland annat Tyskland. Ska vi ha egen utredning i 5 år till ?
I Tyskland sätter man räcken som är mc-vänliga.
http://www.burning-out.de/start3.shtml?/news/2006/05/20060508110450.shtml

Ja, plåtar under räddar säkert någon. Men även i de tyska räckena kommer motorcyklister att dö.
Givetvis ska man sikta högt och fixa så bra skydd som möjligt, men ibland kanske 80-100 liv att rädda snabbt är värt mer än den något större risken för en motorcyklist?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gottschalk skrev:
2258643 Irritation är bra !!! Vi vill ju starta debatt, och stoppa dödsvajrarna!!
Alltså, folk i branschen, de som arbetar med sådana här saker, kallar dem för livlinor.

Det är inga dumhuvuden som arbetar med såna här saker på vägverket. De har exakt koll på var det sker olyckor, när de sker, vilka konsekvenserna blir, hur många döda och skadade man haft på en viss vägsträcka under en viss period osv. De vet också hur många som dödats/skadats svårt/etc på de vägar där vajerräckena finns och hur olycksdrabbad vägsträckan varit tidigare. De personerna kallar alltså vajerräckena för livlinor. De vet något, till skillnad från den absolut övervägande majoriteten här.

Om man vill kryssa för en motorcyklist i nästa riksdagsval så kan jag tipsa om en herre vid namn Jan Emanuel. F.d. Robinson-vinnare. Det var ett tips, inte en rekomendation :fatta!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
vx skrev:
Skulle det vara så mycket bättre med en Högerregering? Jag kan lova att försäkringspremierna kommer att bli olösbara, när borgarna vill privatisera trafikförsäkringen.
Man kanske skall hoppas att dom vinner, så att dom yngsta och minst mogna mcåkarna inte har råd att försäkra sina hojar, men då kör väl idioterna utan försäkring.




Det där var ju tamijfan det korkaste jag läst på länge!! :huvet
Så unga ska inte få åka mc menar du?

Självklart skulle jag åka utan försäkring om det var så hutlöst dyrt att det inte gick att lösa ut en, brinner man för något är det inte mycket som håller än borta, och absolut inte lite siffror på ett papper. Men varför inte vidga din syn lite och istället vilja släppa in "oss unga" i systemet istället för att stänga oss ute. Primitivt och otroligt korkat sagt, du sänkte samhället tillbaka 200år i utvecklingen med din kommentar men det är kanske så ni vill ha det?
Bara de gamla förmögna skall ha rätt till livet ..
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Bingo skrev:
2261032 Alltså, folk i branschen, de som arbetar med sådana här saker, kallar dem för livlinor.

Det är inga dumhuvuden som arbetar med såna här saker på vägverket. De har exakt koll på var det sker olyckor, när de sker, vilka konsekvenserna blir, hur många döda och skadade man haft på en viss vägsträcka under en viss period osv. De vet också hur många som dödats/skadats svårt/etc på de vägar där vajerräckena finns och hur olycksdrabbad vägsträckan varit tidigare. De personerna kallar alltså vajerräckena för livlinor. De vet något, till skillnad från den absolut övervägande majoriteten här.

Om man vill kryssa för en motorcyklist i nästa riksdagsval så kan jag tipsa om en herre vid namn Jan Emanuel. F.d. Robinson-vinnare. Det var ett tips, inte en rekomendation :fatta!

Vi kan väl ägna oss åt lite statistik då.. Om 10-15% av MC dödsolyckorna redan idag sker mot vägräcken(skitsamma vilken typ) och nu VV kraftigt ökar andelen väg utrustad med vägräcken, rent statistiskt MÅSTE andelen dödade MC-åkare öka i antal då andelen räckesförsedd väg ökar. Om nu VV hävdar att andelen biltrafikanter som klarar sig ökar så måste de väl ändå medge att de offrar oss istället med nuvarande "lösning". Som skattebetalare och motorcyklist så vill jag inte betala för något som kan bli min död bara för att de är fantasilösa och först väntar till jag eller någon vän blivit statistik :fatta!

Livlina för vem :7peta Detta är ett MC forum :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
RacerRaffe skrev:
2261072 Vi kan väl ägna oss åt lite statistik då.. Om...
Det där är inte statistik. Det är spekulationer.

Hittar du någon statistik som visar att vajerräckena ökar dödligheten i trafiken? Personligen skiter jag i om det är en motorcyklist eller en bilist liv man sparar. Den ene är inte mer värd än den andre. Fö är jag mycket mer bilist än motorcyklist, i mil räknat.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Bingo skrev:
2261032 Alltså, folk i branschen, de som arbetar med sådana här saker, kallar dem för livlinor.

Det är inga dumhuvuden som arbetar med såna här saker på vägverket. De har exakt koll på var det sker olyckor, när de sker, vilka konsekvenserna blir, hur många döda och skadade man haft på en viss vägsträcka under en viss period osv. De vet också hur många som dödats/skadats svårt/etc på de vägar där vajerräckena finns och hur olycksdrabbad vägsträckan varit tidigare. De personerna kallar alltså vajerräckena för livlinor. De vet något, till skillnad från den absolut övervägande majoriteten här. QUOTE]

Jäklar vad man lär sig mycket genom att starta en sån här tråd!!
Det var exakt det här jag ville ha fram, all den kunskap som vi besitter på Sporthoj är helt ovärderlig. Debatten är riktigt bra, och än så tycker jag att det är lite pajkastning och mycket fakta. Bra jobbat!
Börjar se saken mer nyanserat nu (när jag la ut tråden igår så var jag så jäkla förbannad!) och det vi behöver är någon slags kåpa/plåtskydd för att slippa bli ihakade och sönderslicade i räckesstolpen när olyckan väl är framme, alternativt en "snällare" typ av vajerräcken eller det allra bästa att byta ut vajrarna till betongräcken så man "bara" glider längs med räcket.
Kan vi presentera våra krav på ett proffsigt sätt, som går att uppnå på ett realistiskt sätt så kan vi få bra respons från både media och allmänheten.
MVH
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Frredde skrev:
2261021 Trodde det gällde vajer-räcken för att rädda ALLA hojåkare. Man dör väl lika mkt om man drattar in i strimlaren vare sig man kör sporthoj eller en Harley?

prata med vv eller läs bara statistiken...
man har mindre marginaler och slår sig mer om man klotar
i 190 än i HD-fart (ca 90)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Bingo skrev:
2261099 Det där är inte statistik. Det är spekulationer.

Hittar du någon statistik som visar att vajerräckena ökar dödligheten i trafiken? Personligen skiter jag i om det är en motorcyklist eller en bilist liv man sparar. Den ene är inte mer värd än den andre. Fö är jag mycket mer bilist än motorcyklist, i mil räknat.

Vad är det du inte förstår i mitt rätt logiska resonemang, ökar andelen vägräckesförsedd väg så ökar andelen dödsolyckor för MC där dödsorsaken är just kontakten med räcken.

Om 100% av alla vägar hade ex. vis vajerräcken kan man nog göra ett antagande att andelen dödsolyckor för MC orsakade av kontakt med räcket skulle öka och på samma sätt kan man "anta" att samma förhållande gäller vid en mindre andel än 100%, problemet är att VV monterar räcken och sedan väntar på att VI skall bli statistik :död
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
gthyni skrev:
2261161 prata med vv eller läs bara statistiken...
man har mindre marginaler och slår sig mer om man klotar
i 190 än i HD-fart (ca 90)

Ap ap ap, så fort får man ju inte köra :ajjabajja
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RacerRaffe skrev:
2261072 Vi kan väl ägna oss åt lite statistik då.. Om 10-15% av MC dödsolyckorna redan idag sker mot vägräcken(skitsamma vilken typ) och nu VV kraftigt ökar andelen väg utrustad med vägräcken, rent statistiskt MÅSTE andelen dödade MC-åkare öka i antal då andelen räckesförsedd väg ökar. Om nu VV hävdar att andelen biltrafikanter som klarar sig ökar så måste de väl ändå medge att de offrar oss istället med nuvarande "lösning". Som skattebetalare och motorcyklist så vill jag inte betala för något som kan bli min död bara för att de är fantasilösa och först väntar till jag eller någon vän blivit statistik :fatta!

Livlina för vem :7peta Detta är ett MC forum :rolleyes:

Om du tänker på varför räckena är där, så kanske du skulle kunna klura ut vad du skulle pricka om du inte träffade räcket när du vurpar?
Är det bättre att kana i mötande körbana och bli överkörd? (olycka med kille från sh.com häromdagen på det sättet), eller att pricka ett räcke?
Eller klippvägg/krondike whatever istället för räcket?
 

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Norrköping/Linköping
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
gthyni skrev:
2261161 prata med vv eller läs bara statistiken...
man har mindre marginaler och slår sig mer om man klotar
i 190 än i HD-fart (ca 90)


Givetvis. Men nu pratar vi ju inte om hur mkt man slår sig, utan att man som motorcyklist rent generellt är förbannat oskyddad och väldigt sårbar mot vajrarna. Aktionen är nog knappast tänkt att skapa sympati för ett behov av att gasa som ett svin, utan som tidigare nämnts, belysa just hur farligt det är när man inte sitter på andra sidan div plåt och skyddsbalkar (läs. bil)...
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Efter ett dygns debatt så tycker jag det som vi ska ta strid för är följade. Gemensam aktion mot Mc-ovänliga vajjerräcken eller Gör vajerräcken säkra för oss Mc-åkare.
 

Freedom

Guest
Bingo skrev:
2261032
Om man vill kryssa för en motorcyklist i nästa riksdagsval så kan jag tipsa om en herre vid namn Jan Emanuel. F.d. Robinson-vinnare. Det var ett tips, inte en rekomendation :fatta!
Ja om man vill rösta på en sosse som stöder HA
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top