Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
"Citat"Vi vet alla den berömda "hur skulle vi kunna veta det" kommentaren på olyckor.. Alla utom våra ledare vet detta faktum.. så det bästa är att ta en av deras barn,, dotter eller son som spätta,, då ser dom problemet.. Men innan det dyker upp i deras vardag blundar dom för det..
Lösning..
RÖSTA INTE IN FETTOT en gång till.... Allt utom koalitionspartier..."Slut citat"

Skulle det vara så mycket bättre med en Högerregering? Jag kan lova att försäkringspremierna kommer att bli olösbara, när borgarna vill privatisera trafikförsäkringen.
Man kanske skall hoppas att dom vinner, så att dom yngsta och minst mogna mcåkarna inte har råd att försäkra sina hojar, men då kör väl idioterna utan försäkring.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
oFFkeFF skrev:
2259847 Det är definitivt bullshit, för i sådant fall skulle vi haft ~7-10 dödsolyckor per år i vajer-räcken.
Well, ...som sagt, läst på text-tv (jag har iaf nån form av källhänvisning :7peta ...att det skulle vara Bullshit verkar vara din högst personligt bestämda uppfattning).

Man behöver iaf knappast vara professor för att räkna ut att slakt- & avrättningsrisken är ganska stor om man hamnar i ett sånt. Vad är det då som är konstigt med att dödstalet pga dessa skulle ha ökat konstant i proportion med att den typen av räcken fortplantar sig ??

...och att wireräcket är farligare för mc än andra tidigare typer av räcken behöver väl knappt diskuteras.
Visst, dom sparar säkert fler liv än dom tar, ...men det tål ju att diskuteras huruvida det är etiskt frösvarbart att offra en grupp för en annan, ...samt om dom inte kunde kompletteras med "mc-skydd" på nåt vis.
Känns som att det "politiskt korrekta" läget idag är att mc-åkare inte behöver tas hänsyn till då dom får skylla sig själv för att dom kör farliga fordon...

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
vx skrev:
2260102 " Man kanske skall hoppas att dom vinner, så att dom yngsta och minst mogna mcåkarna inte har råd att försäkra sina hojar, men då kör väl idioterna utan försäkring.

Okay, vilka menar du när du säger de yngsta och minsty mogna mcåkare???
Jag menar, kallar du dom som ligger o puttrar på sina 125:eek:r idoter? (för dom ingår väl bland dom yngsta) Sen angående mogenhet, när är man mogen att köra mc 20,30,40år??? nja jag vet då inte, tycker man har sett såväl äldre som yngre som kört som idioter, men bara för att någ gör det så kan man väl inte smutskasta en åldersgrupp eller?? :confused:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Underskatta aldrig vår gemensamma slagkraft !
Om alla motorcyklister i Sverige röstade på ett mc-parti så skulle det få ca 5,5% av rösterna.
Detta baseras på förra valet då 5´400´000 personer röstade i sverige (ca 80% av alla röstberättigade) och att vi är 300000st mc-åkare i sverige.
Siffror från scb o smc.
Vet att detta är en utopi, men det är roligt att spåna på vad som kan hända.

Tror inte vi vinner något på att göra det här till en partipolitisk pajkastning. En ide är att istället ta reda på vad det finns för knuttar/knuttor i det partiet du har tänkt att rösta på och kryssa upp dom i riksdagen :tummenupp

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Läs FEMA rapporten, där framgår det tydligt att Sverige är det enda landet som struntar i motorcyklister OCH att 10-15% av MC-dödsolyckorna i europa sker mot vägräcken, kolla bara på den bild de har i rapporten, vajerstolparna är ersatta med knivar..

Jag åker ca 4500mil/år med bil och har bara negativa upplevelser beträffande dessa vajerräcken och är livrädd de få gånger jag inte kan undvika att köra på dem med MC.

Saker MOT räcken:

1. Det jag är mest rädd för: en lastbil som kommer på fel sida..stoppas ej av räcket men hindrar mig att undvika krock genom undanmanöver.

2. Vilt på vägen för det första ser jag det senare då jag inte överblickar omgivningen på samma sätt som när det inte sitter vajerräcken i min direkta närhet, när jag sedan är på väg att krocka med viltet kan jag inte göra undanmanöver.. :huvet

3. Någon framför mig kör in i räcket och jag hinner bromsa men inte alla andra bakom..

4. Vajerräcket är farligt hela tiden jag åker längs det ett möte bara när/om det sker..

Vajerräcken gör oss till passagerare i våra plåtklädda fordon och till "dead meat" när vi sitter på MC

5. De som åker i den högra filen är väldigt ofta dåliga på att ha uppsikt bakåt/åt vänster innan de gör filbyte för att köra om när det är 2-filigt, här uppstår en STOR risk för oss MC-åkare men även för "vanliga" bilister och mötande när det ofta resulterar i att den trängda bilen kommer över räcket eller som i ett fall där en jag känner rullade uppe på räcket. Vad gör man i det läget i den 1-filiga delen, gör undanmanöver.. :huvet

Jag kör med "huvudet" och aktivt och då belastar dessa räcken min begränsade mänskliga förmåga att överblicka och göra rätt beslut i en given situation. Jag anser att dessa vajerräcken sätts upp på ofta helt vansinniga platser bara för att det är billigt och för att VV måste visa att de gör något för att nå nollvisionens i praktiken omöjliga mål så länge någon får färdas på vägar. Ett exempel är hur man egentligen tänker när man sätter upp vajerräcken på båda sidor om vägen men EJ i mitten -skydda naturen!?

Kommer inte på något för 1+2vajerräckesvägar men jag kanske inte är representativ för "svensson" som ofta verkar sova när de åker i sina bilar

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
RacerRaffe skrev:
2260356 Läs FEMA rapporten, där framgår det tydligt att Sverige är det enda landet som struntar i motorcyklister OCH att 10-15% av MC-dödsolyckorna i europa sker mot vägräcken, kolla bara på den bild de har i rapporten, vajerstolparna är ersatta med knivar..

Jag åker ca 4500mil/år med bil och har bara negativa upplevelser beträffande dessa vajerräcken och är livrädd de få gånger jag inte kan undvika att köra på dem med MC.

Saker MOT räcken:

1. Det jag är mest rädd för: en lastbil som kommer på fel sida..stoppas ej av räcket men hindrar mig att undvika krock genom undanmanöver.

2. Vilt på vägen för det första ser jag det senare då jag inte överblickar omgivningen på samma sätt som när det inte sitter vajerräcken i min direkta närhet, när jag sedan är på väg att krocka med viltet kan jag inte göra undanmanöver.. :huvet

3. Någon framför mig kör in i räcket och jag hinner bromsa men inte alla andra bakom..

4. Vajerräcket är farligt hela tiden jag åker längs det ett möte bara när/om det sker..

Vajerräcken gör oss till passagerare i våra plåtklädda fordon och till "dead meat" när vi sitter på MC

5. De som åker i den högra filen är väldigt ofta dåliga på att ha uppsikt bakåt/åt vänster innan de gör filbyte för att köra om när det är 2-filigt, här uppstår en STOR risk för oss MC-åkare men även för "vanliga" bilister och mötande när det ofta resulterar i att den trängda bilen kommer över räcket eller som i ett fall där en jag känner rullade uppe på räcket. Vad gör man i det läget i den 1-filiga delen, gör undanmanöver.. :huvet

Jag kör med "huvudet" och aktivt och då belastar dessa räcken min begränsade mänskliga förmåga att överblicka och göra rätt beslut i en given situation. Jag anser att dessa vajerräcken sätts upp på ofta helt vansinniga platser bara för att det är billigt och för att VV måste visa att de gör något för att nå nollvisionens i praktiken omöjliga mål så länge någon får färdas på vägar. Ett exempel är hur man egentligen tänker när man sätter upp vajerräcken på båda sidor om vägen men EJ i mitten -skydda naturen!?

Kommer inte på något för 1+2vajerräckesvägar men jag kanske inte är representativ för "svensson" som ofta verkar sova när de åker i sina bilar

Exakt min inställning till det hela.
Nu ska bara VV hitta ett vettigt alternativ också!

lerqa

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Husaberg Fs650 -04
oFFkeFF skrev:
2259593 Det här är nog den största paniknojan motorcyklister sen jag började köra hoj.
Det har mig veterligen skett en dödsolycka mot ett vajer-räcke. Hur många har dött mot vanliga räcken, eller räcken i betong? Eller i frontar på bilar? Betydligt fler iaf.
Det är farligt att köra hoj..

På Tv4 så står det att 10% av de som dör i en MC-olycka dör av just vajjerräcken och en minskning på 10% bland dödsolyckorna måste vara en klar förbättring och ett steg i rätt riktning?

Jag tycker att alla med hoj ska sätta på sig en tröja med ett gemenskapt budskap och sedan ska man samlas i respektive stad och köra en cruise genom centrum.

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
oFFkeFF skrev:
2260045 Vad som är viktigt att du läser i den länken är att det står att c:a 10% av alla dödliga mc-olyckor sker med räcken. Det är inräknat alla sorts räcken, och alltså 4 om året.
Räcken sitter där av en anledning, för att skydda mot stup, stenar, diken, broar samt mötande trafik. Ta bort dem och vi kommer ha ännu värre olyckor.
Sen kan även jag hålla med om att vajer-räckena är dåligt utformade, och att det finns bättre räcken att sätta upp.
Men tydligen går det väldigt fort att få upp vajer-räckena, och vissa vägar som kallats dödens väg exempelvis i ljungbytrakterna, där man hade 5-8 dödsfall om året på en rätt kort sträcka e4'a, är den nere på noll, likaså någonstans norrut i gävletrakterna på e4'an.
Sen alla myter om att man skulle strimlas av vajrar och gud vet allt, har ju bara spätt på allt mycket mer. Frågan är hur man ser ut när man frontar någon, eller åker nerför stupet, för att man protesterar bort räcken..

Edit: Menar att innan man protesterar, borde man kanske göra en riktig utredning. Finns en del saker som pekar på att vajer-räcken kanske inte är så billiga i längden iaf etc.

WÖRD :pannkyss

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Varför inte välja andra vägara att åka mc på?
jag håller mig i skinnet när det är vajerräcken.
Man kan ju välja bättre vägar att pressa på.
hur är statestiken? ibland kan man vara glad att mötande fyllon/sovande inte kan komma över på vår sida av vägen.

Jag säger inte att jag gillar vajerräcken men jag tycker dem gör mer nytta än onytta ändå. totalt har de sänkt antalet dödsolyckor. Men finns det något bättre alternativ än vajerräcken så ska jag rösta för det

tommi

Guest
klockrent !!! fyll stockholms gator med hojjar alla med t-shirten :)

ser fram emot när vi skall göra det bara :yoparty :yoparty

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
xanlar skrev:
2260646 Varför inte välja andra vägara att åka mc på?
jag håller mig i skinnet när det är vajerräcken.
Man kan ju välja bättre vägar att pressa på.
hur är statestiken? ibland kan man vara glad att mötande fyllon/sovande inte kan komma över på vår sida av vägen.

Jag säger inte att jag gillar vajerräcken men jag tycker dem gör mer nytta än onytta ändå. totalt har de sänkt antalet dödsolyckor. Men finns det något bättre alternativ än vajerräcken så ska jag rösta för det

Men hallå!! Alla kan inte välja andra vägar att köra på, ex vis om jag skulle drista mig till att åka till Sthlm så är det väldigt svårt att undvika att köra MASSOR av mil på vajerräckesväg. Debatten handlar inte om att "hålla sig i skinnet" utan om att få behålla det..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
lerqa skrev:
2260585 På Tv4 så står det att 10% av de som dör i en MC-olycka dör av just vajjerräcken och en minskning på 10% bland dödsolyckorna måste vara en klar förbättring och ett steg i rätt riktning?

Jag tycker att alla med hoj ska sätta på sig en tröja med ett gemenskapt budskap och sedan ska man samlas i respektive stad och köra en cruise genom centrum.

Och om du läser länken till SMC's rapport står det 10% i räcken.
Det finns en "olyckstråd" här på forumet, du kan ju ta en snabb koll i den och se om du hittar någon rapport om dödsolycka i vajer-räcke.
Jag har hört talas om en dödsolycka i ett vajer-räcke, minns inte om det var i våras eller om förra hösten, i gävletrakten.
Jag kan givetvis ha missat något/några fall, men detta fall blev omtalat som den första dödsolyckan i ett vajer-räcke. Om vi då räknar hur många liv som sparats på de 2 "dödarnas väg", så är det bara via en enkel överslagsräkning, sådär en 80 liv de senaste 5 åren.

Om man ser till vad vägverket har råd att fixa, och kan fixa snabbast, så anser iaf jag inte att vajer-räcken är det farligaste för hojåkare. Det är fortfarande så att folk är för dåliga på att köra hoj och brakar av vägen för fort och för ofta.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
oFFkeFF skrev:
Det är fortfarande så att folk är för dåliga på att köra hoj och brakar av vägen för fort och för ofta.
Du kan ta anställning på vägverket med det resonemanget.
Wireräckena är till för att skydda bilister för att dom är för dåliga på att köra bil, ...om du tänker efter, borde inte samma "tänk" gälla ang MC !??

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
När vi drar igång detta projekt så behöver vi en bra "slogan" / text för detta.
Fler förslag välkomnas :tummenupp

1. Hojar Mot Vajer!!
2. Byt vajer mot liv!
3. Hojåkare mot livsfarliga vajjerräcken
4.
5.
6.
7.

Oj oj oj nästan 3000 besök på denna länk under senaste 24 timmarna!!
Verkar vara en fråga som engagerar i alla fall!

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
Förstår inte hur folk kan tycka att vajerräcken är ok i det utförandet de är i nu?
Kan någon ärligt påstå att ni inte får en rysning ända ner i tåna när ni ligger på en väg som är 5 meter bred och har vajerräcken på båda sidor?
% faktorer hit och rapporter dit och statistik åt h-vete det räcker väl för bövelen att titta på dem för att inse att något behöver göras...

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
MDM skrev:
2260911 Förstår inte hur folk kan tycka att vajerräcken är ok i det utförandet de är i nu?
Kan någon ärligt påstå att ni inte får en rysning ända ner i tåna när ni ligger på en väg som är 5 meter bred och har vajerräcken på båda sidor?
% faktorer hit och rapporter dit och statistik åt h-vete det räcker väl för bövelen att titta på dem för att inse att något behöver göras...

Jepp !!!!!!!!!!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Zoidberg skrev:
2260889 Du kan ta anställning på vägverket med det resonemanget.
Wireräckena är till för att skydda bilister för att dom är för dåliga på att köra bil, ...om du tänker efter, borde inte samma "tänk" gälla ang MC !??

På samma vägar, finns det folk som gjort idiotomkörningar, med bil, som klippt mötande hojar. Men hojar krockar aldrig med en mötande bil bakom ett skymt krön?
Att folk inte ska dö i trafiken är inte mer än en vision.
I nollvisionens budget ryms definitivt inte de avåkningszonerna som skulle krävas för motorcyklar.
Om du tänker efter på vad det är folk dör av i trafiken på hojar, hade du inte protesterat mot vajer-räckenena, eftersom de trots allt inte är orsaken till att så många skadas/dör. De är helt enkelt en piss i nilen.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Om vi ber vägverket skydda oss mot oss själva
så blir det förbud mot sporthojar.

Grattis!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...