Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
håller med oFFkeFF,
faror finns överallt när man kör MC
och har man otur så finns det alltid något hårt att slå sig fördärvad på.

visst kan räckena göras bättre,
men vinglande bilister känns som en större fara.

Ta det lugnt där ute.

edit:
dessutom är det ganska korkad att inte kunna avhålla sig
från partipolitik när man ska bildaopinion om trafiksäkerhet.
Tror knappast att MC-skydd på vajerräcken har varit en regeringsfråga.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gottschalk skrev:
2259599 Det hemska med vajerräcken är att dom "sliter" sönder föraren....
Borde gå att lösa på ett bättre sätt.
Visst dom hindrar mötesolyckor. Bra ! men......

"Vanliga" räcken sliter också sönder en hojförare, om du trillar ovanpå dem.
Du lever i villfarelse om du tror att "vanliga" räcken är snällare. Du kan fråga McBudet här på forumet om hans 23 ben i kroppen som gick av när han rullade runt uppe på ett "vanligt" räcke.
Så, fram till att du eller alla andra har bevis på att räckena är farligare än liv de räddar, behöver ni ha lite mer kött på benen, än att ni möjligtvis är lite rädda för dem..
Smälla i ett räcke i 100 blås, så är det mest tur som avgör om du överlever eller inte, inte om det är en vanlig balk, eller en vajer, med en vassare stolpe på.

Bevis på hur många mötesolyckor och dödsolyckor vajer-räckena stoppat finns redan.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
oFFkeFF skrev:
2259593 Det här är nog den största paniknojan motorcyklister sen jag började köra hoj.
Det har mig veterligen skett en dödsolycka mot ett vajer-räcke. Hur många har dött mot vanliga räcken, eller räcken i betong? Eller i frontar på bilar? Betydligt fler iaf.
Det är farligt att köra hoj..

Det handlar inte endast om dom som avlider, vi har ju sett några exempel på hur allvarligt skadade folk blir tack vare oskyddade stolpar. Avslitna ben o.dyl. hade säkert kunnat förhindras om det hade funnits någon form av 'kasplåt' runt stolparna.

Detta gäller givetvis vanliga räcken också där man kan glida under och hamna mitt bland stolparna. Även här behövs det någon form av skydd.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Torgo skrev:
2259624 Det handlar inte endast om dom som avlider, vi har ju sett några exempel på hur allvarligt skadade folk blir tack vare oskyddade stolpar. Avslitna ben o.dyl. hade säkert kunnat förhindras om det hade funnits någon form av 'kasplåt' runt stolparna.

Detta gäller givetvis vanliga räcken också där man kan glida under och hamna mitt bland stolparna. Även här behövs det någon form av skydd.

Det spelar mindre roll om man rullar in stolpar i mjuka ting. Visst har man på RR-banor ibland kastat ut lite halmbalar runt hårdare stopp, och visst hjälper det kanske lite, men mest är det nog föraren som kanske känner sig lite säkrare.

Men visst skulle kanske betongblocksavdelare vara säkrare för hojåkare, men tar mer plats, dyrare och långsammare att sätta upp, iaf om de ska sitta fast ordentligt i backen.

Stora avkörningsytor är det enda som räddar folk, ta bort stenbumlingar, träd och diken. Tar också tid och kostar pengar.

Gillar man inte vajerväg finns det ju fortfarande massvis av roliga 70-vägar man kan ta med hojen, men oj, de är ju farliga ;)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
oFFkeFF skrev:
2259623 "Vanliga" räcken sliter också sönder en hojförare, om du trillar ovanpå dem.
Du lever i villfarelse om du tror att "vanliga" räcken är snällare. Du kan fråga McBudet här på forumet om hans 23 ben i kroppen som gick av när han rullade runt uppe på ett "vanligt" räcke.

Kasta en MC-förare på exakt likadant sätt ovanpå ett vajerräcke och ett stålräcke. Berätta hur det går.

Tur att MCbudet inte hamnade på ett vajerräcke, han skulle varit död idag isåfall.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
2259640 Kasta en MC-förare på exakt likadant sätt ovanpå ett vajerräcke och ett stålräcke. Berätta hur det går.

Tur att MCbudet inte hamnade på ett vajerräcke, han skulle varit död idag isåfall.

Har du läst tråden med killen som precis kvaddade på ett vajerräcke? Han har väl till och med skrivit i den här tråden?
Både han och budet har väl haft tur.

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Jag håller med, vajerräcken är till för biliser inte motorcyklister, egoister!

En till sak som är för bilister och inte för motorcyklister är vägverkets metod att "laga" landets vägar. Detta om något tycker jag är mycket farligare, det orsakar nämligen olyckor! (Ok, lagningsmetoden är väl för vv:s plånbok och ingen annan, men den är ofarlig för bilister och LIVSFARLIG för motorcyklister).

Jag vet inte inte mycket om domonstrationer, är det dåligt att ha flera budskap..?

Jag skulle vilja lyfta fram att motorcyklister försummas i trafiken. Det tas inte hänsyn till oss trots att det nästan finns en motorcykel på tio bilar i Sverige! Det är inget snack om att budgetlagningar med snabelbilen (sprutar olja, sen grus. Inga skyltar, inget sopa) är livsfarliga. Ur ett bilistperspektiv tycker jag att det kan jämföras med att hälla ut olja i var hundrade kurva! Skulle det bli protest? -Ja!

Det är dags att få stopp på motorcykelförsummande åtgärder. Vi betalar också skatt!

Jag ställer upp på såväl vajerprotest, snabelbilsprotest som allmän protest!

"Vajrar och snablar dödar oss"
"VV - mördare"
"Vajer [dödskalle] snabel"
"Vi betalar också skatt. (www.)vår_protestsida.nu"

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
oFFkeFF skrev:
2259593 Det här är nog den största paniknojan motorcyklister sen jag började köra hoj.
Det har mig veterligen skett en dödsolycka mot ett vajer-räcke. Hur många har dött mot vanliga räcken, eller räcken i betong? Eller i frontar på bilar? Betydligt fler iaf.
Det är farligt att köra hoj..
Det senaste jag läste (på text-tv för någon vecka sedan) var att SMC hävdade att 20% av dödsolyckorna med MC var orsakade av wireräcken...

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Röstade på MC-kortege (helst med tröjor på) är övertygad om att vi INTE får medhåll av medelsvensson om vi blockerar gatorna i rusning! Vi ska ju få MED opinionen inte tvärtom! Bjud in pressen och TV och tala om varför vi gör detta och annordna manifestationen exakt samtidigt runt om i sverige!

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
en kortege skulle inte vara dumt faktist. man kör kortege på vägar där det finns vajer räcken ganska sakta. 50 km/h är väl lite väl sakta på motorväg men ca 70 kanske :yoparty. sedan så kör man in i centrum och ställer hojarna i snygga led och pratar massa skit :tummenupp..

det är mitt förslag i allfall. :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Zoidberg skrev:
2259718 Det senaste jag läste (på text-tv för någon vecka sedan) var att SMC hävdade att 20% av dödsolyckorna med MC var orsakade av wireräcken...

Det är definitivt bullshit, för i sådant fall skulle vi haft ~7-10 dödsolyckor per år i vajer-räcken.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mamma mia! skrev:
2259698 Jag håller med, vajerräcken är till för biliser inte motorcyklister, egoister!

Är det någon som vet hur många liv ett vajjerräcken beräknas rädda varje år och hur många som dör av dom?
Jag tror nog att flera räddas och det är väl ett skäl till att ha dom kvar. Framförallt räddar dom mötande trafik när ett fordon driftar över på motsatt sida. Ett par gånger har man iofs hört om lastbilar som kommit över trotts räcket men det funkar ju ändå.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Bortse nu från mitt muntra :) inlägg i början av tråden och lyssna här. Kortege och manifestation över hela landet, tja inte kommer det att hjälpa, glöm det. Det är typiskt svenskt beteende. Stick inte ut för mycket, gapa lite lagom så tror vi dumma nordbor att dom kommer att lyssna på oss. Det hela kommer på sin höjd att generera en och annan löpsedel och kanske ett kort inslag i tv men dagen efter så är det bortglömt. Det finns inget långvarigt nyhetsvärde i det. Skillnaden mot dom franska bönderna är att de faktiskt PROTESTERAR genom att helt korka igen vägar flera dagar etc. Jag tror att om vi kategoriskt krypkörde på så många olika vägsträckor med vajer som vi kunde under 1 veckas tid, alla vid olika tillfällen så det verkligen störde någon så KANSKE någon skulle ta en funderare. Men så gäller det att få med sig VÄLDIGT många hojar, över hela landet, och inte bara sporthojar för oss lyssnar dom definitivt inte på. Kan dom se till att vi sänker farten så är dom bara glada, skit samma om det går åt några människoliv. Jag tror att vi måste va väldigt smarta i upplägget om någon slags protestmanifestation ska ge nå't tillbaka.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
oFFkeFF skrev:
2259623 "Vanliga" räcken sliter också sönder en hojförare, om du trillar ovanpå dem.
Så, fram till att du eller alla andra har bevis på att räckena är farligare än liv de räddar, behöver ni ha lite mer kött på benen, än att ni möjligtvis är lite rädda för dem..
Smälla i ett räcke i 100 blås, så är det mest tur som avgör om du överlever eller inte, inte om det är en vanlig balk, eller en vajer, med en vassare stolpe på.

Bevis på hur många mötesolyckor och dödsolyckor vajer-räckena stoppat finns redan.

Jag vet inte allt, men när jag läste tråden om killen som nästan slitits sönder i 120 blås så blev jag förbannad och drog igång den här tråden!
Rätt eller fel? Debatten är igång och förhoppningsvis så kan vi enas och göra en gemensam manifestation och/eller presentera lösningar som funkar för oss motorcykliser också !
Har också suttit uppe halva natten och sökt info om räcken och hur man går tillväga vid en eventuell manifestation men inte hittat så mycket än...
Jag vill bara hålla så många av oss i livet som möjligt :tummenupp

Hittade detta på smc:s hemsida.
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/press/default.asp?dw=d&n=280

[PlastRaket] skrev:
2259938 Bortse nu från mitt muntra :) inlägg i början av tråden och lyssna här. Kortege och manifestation över hela landet, tja inte kommer det att hjälpa, glöm det. Det är typiskt svenskt beteende. Stick inte ut för mycket, gapa lite lagom så tror vi dumma nordbor att dom kommer att lyssna på oss. Det hela kommer på sin höjd att generera en och annan löpsedel och kanske ett kort inslag i tv men dagen efter så är det bortglömt. Det finns inget långvarigt nyhetsvärde i det. Skillnaden mot dom franska bönderna är att de faktiskt PROTESTERAR genom att helt korka igen vägar flera dagar etc. Jag tror att om vi kategoriskt krypkörde på så många olika vägsträckor med vajer som vi kunde under 1 veckas tid, alla vid olika tillfällen så det verkligen störde någon så KANSKE någon skulle ta en funderare. Men så gäller det att få med sig VÄLDIGT många hojar, över hela landet, och inte bara sporthojar för oss lyssnar dom definitivt inte på. Kan dom se till att vi sänker farten så är dom bara glada, skit samma om det går åt några människoliv. Jag tror att vi måste va väldigt smarta i upplägget om någon slags protestmanifestation ska ge nå't tillbaka.

:tummenupp

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
Jag tycker att vi skall ge oss ut runt om i städerna. där finns folket, där får vi mest uppmärksamhet, det är väl det vi är ute efter, få vår röst hörd. Ute på landsvägarna finns ju knappt några politiker. Sen tar vi ett upphåll och parkerar framför respektive stads rådhus och kräver att få tala med politikerna. Och så tycker jag att det skall ske på en söndag då alla skall handla och då är ju de flesta här lediga också.

Jag hjälper gärna till med t-shirtarna i malmöregionen då jag har en bekant som har ett tryckeri.

MVH/Moha

P.S. självklart skall vi hålla på så under många många dagar tills någon gör något åt dessa jävla räcken. Om någon hänger på så lägger jag mig i en sovsäck mitt i en trafikerad korsning i centrala malmö med hojen bredvid i flera veckor. :gnissla

Last edited:

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
Victor skrev:
2259909 Är det någon som vet hur många liv ett vajjerräcken beräknas rädda varje år och hur många som dör av dom?
Jag tror nog att flera räddas och det är väl ett skäl till att ha dom kvar. Framförallt räddar dom mötande trafik när ett fordon driftar över på motsatt sida. Ett par gånger har man iofs hört om lastbilar som kommit över trotts räcket men det funkar ju ändå.

Man skall inte ta bort dem helt. Det bästa är ju om VV lägger alu eller liknande plåt som täcker vajerna och som är bultat i vägbanan. det ger ju vika när en bil kolliderar men det är starkt nog för att hålla emot MC, dä glider men ju bara med på den.

Victor skrev:
2260006 Men..? Vad ska man rösta på då?

Hojpartiet :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gottschalk skrev:
2259947 Jag vet inte allt, men när jag läste tråden om killen som nästan slitits sönder i 120 blås så blev jag förbannad och drog igång den här tråden!
Rätt eller fel? Debatten är igång och förhoppningsvis så kan vi enas och göra en gemensam manifestation och/eller presentera lösningar som funkar för oss motorcykliser också !
Har också suttit uppe halva natten och sökt info om räcken och hur man går tillväga vid en eventuell manifestation men inte hittat så mycket än...
Jag vill bara hålla så många av oss i livet som möjligt :tummenupp

Hittade detta på smc:s hemsida.
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/press/default.asp?dw=d&n=280

:tummenupp

Vad som är viktigt att du läser i den länken är att det står att c:a 10% av alla dödliga mc-olyckor sker med räcken. Det är inräknat alla sorts räcken, och alltså 4 om året.
Räcken sitter där av en anledning, för att skydda mot stup, stenar, diken, broar samt mötande trafik. Ta bort dem och vi kommer ha ännu värre olyckor.
Sen kan även jag hålla med om att vajer-räckena är dåligt utformade, och att det finns bättre räcken att sätta upp.
Men tydligen går det väldigt fort att få upp vajer-räckena, och vissa vägar som kallats dödens väg exempelvis i ljungbytrakterna, där man hade 5-8 dödsfall om året på en rätt kort sträcka e4'a, är den nere på noll, likaså någonstans norrut i gävletrakterna på e4'an.
Sen alla myter om att man skulle strimlas av vajrar och gud vet allt, har ju bara spätt på allt mycket mer. Frågan är hur man ser ut när man frontar någon, eller åker nerför stupet, för att man protesterar bort räcken..

Edit: Menar att innan man protesterar, borde man kanske göra en riktig utredning. Finns en del saker som pekar på att vajer-räcken kanske inte är så billiga i längden iaf etc.

Last edited:

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
oFFkeFF skrev:
2260045 Vad som är viktigt att du läser i den länken är att det står att c:a 10% av alla dödliga mc-olyckor sker med räcken. Det är inräknat alla sorts räcken, och alltså 4 om året.
Räcken sitter där av en anledning, för att skydda mot stup, stenar, diken, broar samt mötande trafik. Ta bort dem och vi kommer ha ännu värre olyckor.
Sen kan även jag hålla med om att vajer-räckena är dåligt utformade, och att det finns bättre räcken att sätta upp.
Men tydligen går det väldigt fort att få upp vajer-räckena, och vissa vägar som kallats dödens väg exempelvis i ljungbytrakterna, där man hade 5-8 dödsfall om året på en rätt kort sträcka e4'a, är den nere på noll, likaså någonstans norrut i gävletrakterna på e4'an.
Sen alla myter om att man skulle strimlas av vajrar och gud vet allt, har ju bara spätt på allt mycket mer. Frågan är hur man ser ut när man frontar någon, eller åker nerför stupet, för att man protesterar bort räcken..

Edit: Menar att innan man protesterar, borde man kanske göra en riktig utredning. Finns en del saker som pekar på att vajer-räcken kanske inte är så billiga i längden iaf etc.

Visst är vajerräcken bra, ett billigt alternativ, de räddar liv etc etc. men du kanske har missat att vi tycket att man borde ha skyddsplåt om dem för att skydda ävem mc-åkaren. då räddar de ju både bil och mc, är inte det bra?

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
oFFkeFF skrev:
2260045 Vad som är viktigt att du läser i den länken är att det står att c:a 10% av alla dödliga mc-olyckor sker med räcken. Det är inräknat alla sorts räcken, och alltså 4 om året.

Håller med, håller med och håller med !

Känns inte riktigt som jag är rätt person att göra en utredning om det hela, men söka och sammanställa info är något jag klarar av.
När jag var inne på VV:s hemsida hittade jag deras rekomendationer för vajerräcken och där framgick bland annat att dom tydligen har fyra (tror jag det var) leverantörer av lika många sorters räcken. Dom räckena jag sett mest ute på nya vägar på sistone är den typen med hakar som sticker ut åt sidorna.
Dom gillar inte jag.
När det finns bättre alternativ så tycker jag att man i alla fall kan använda dom, eller ännu bättre forska vidare på nya sorters räcken som funkar för mc också.
MVH

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...