Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Giljotin

Bygg en giljotin. En T-profil samt vikter för att få upp det hela till 90 kg som kommer nerfallande från en höjd som gör att den når ca 90 km/h. Det motsvarar med andra ord vad som händer då 90 kg människa glider in i profilen i 90 blås.

Parkera konstruktionen utanför riksdagshuset och/eller vägverkets huvudkontor. Erbjud beslutsfattarna att sätta in valfri kroppsdel. Om ingen vill - fråga varför de tycker att det är OK att utsätta oskyddade trafikanter för den behandlingen. Visa upp de skyddade räckesalternativ som finns jämte.

Kanske kan några av dem som haft oturen att delta i deras pågående utvärdering följa med för att ytterligare understryka allvaret. Ja, det är morbilt. Vajerräckena är en morbid företeelse, påvisas detta så gör det sig i TV.

Kan någon göra detta är jag lätt på och sponsrar. Kanske ett jobb för SMC? Då är jag redan med och sponsrar... :tummenupp

Mvh,
/Fredrik
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
ft skrev:
2261254 Bygg en giljotin. En T-profil samt vikter för att få upp det hela till 90 kg som kommer nerfallande från en höjd som gör att den når ca 90 km/h. Det motsvarar med andra ord vad som händer då 90 kg människa glider in i profilen i 90 blås.

Parkera konstruktionen utanför riksdagshuset och/eller vägverkets huvudkontor. Erbjud beslutsfattarna att sätta in valfri kroppsdel. Om ingen vill - fråga varför de tycker att det är OK att utsätta oskyddade trafikanter för den behandlingen. Visa upp de skyddade räckesalternativ som finns jämte.

Kanske kan några av dem som haft oturen att delta i deras pågående utvärdering följa med för att ytterligare understryka allvaret. Ja, det är morbilt. Vajerräckena är en morbid företeelse, påvisas detta så gör det sig i TV.

Kan någon göra detta är jag lätt på och sponsrar. Kanske ett jobb för SMC? Då är jag redan med och sponsrar... :tummenupp

Mvh,
/Fredrik

Bra ide, men man kanske ska använda något annat än människor för att visa vad som händer. Någon frukt kanske ?? Vet inte vad som har lika tjockt och segt skinn som oss i skinnställ. Blodapelsin kanske ?? Fin splattereffekt !!
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Gottschalk skrev:
2261281 Bra ide, men man kanske ska använda något annat än människor för att visa vad som händer. Någon frukt kanske ?? Vet inte vad som har lika tjockt och segt skinn som oss i skinnställ. Blodapelsin kanske ?? Fin splattereffekt !!


Annars finns det ju dockor som mäter anslagskraft och sånt. :)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
oFFkeFF skrev:
2261178 Om du tänker på varför räckena är där, så kanske du skulle kunna klura ut vad du skulle pricka om du inte träffade räcket när du vurpar?
Är det bättre att kana i mötande körbana och bli överkörd? (olycka med kille från sh.com häromdagen på det sättet), eller att pricka ett räcke?
Eller klippvägg/krondike whatever istället för räcket?

Ja av den enkla anledningen att räcket ALLTID finns där och utan det så har jag större chans att klara mig om jag nu skulle köra omkull. Med räcken som omgärdar mig så finns knappt möjligheten att jag klarar mig :4skrika
Som de flesta förstår så är det svårt att "välja" var man kör av eller rent av behöver köra av för att undvika en kollision med ett värre hinder.

Åter till statistiken och sannorlikhet, hur stor är chansen att om jag nu skulle gå omkull att det sker precis samtidigt som jag möter en från sh.com (nära den att träffas av blixten men ändå fullt möjligt kanske..) Väldigt tråkig olycka men det var många olyckliga händelser som sammanföll i ditt dåliga exempel.

Titta hur det ser ut utanför vägbanan och gör en uppskattning av de olika farligheter som finns där och avgör om du inte hellre provar din lycka att du kanske inte råkar åka av precis där det är en klippvägg utan istället bara kanar av ut i "spenaten", jag hävdar betämt att "spenaten" dominerar och de få farligheterna nästan är obefintliga i en jämförelse, någon som håller med (vi pratar 90-110 vägar av god klass). Gör ett experiment, räkna till 100 och titta dig omkring och gör en bedömning om du väljer att bara åka av eller hellre skulle kana in i ett vajerräcke, upprepa detta 25ggr när du åker på en 90 eller 110 väg och räkna hur många av de 25ggr det finns ett hinder eller om du samtidigt mött en bil/MC/lastbil, ingen vetenskaplig studie men ger nog en ganska god uppfattning om vad som i praktiken gäller..

OBS de vägar jag refererar till är i Norrland och som nu utrustats med allt längre vajerräcken är ju inte direkt Essingen i rusningstrafik.. Man löper större risk att krocka med en älg än med en mötande allt som oftast.

Hur många av de som skriver i denna tråd har själva upplevt en direkt livshotande situation i trafiken så ni vet hur ni reagerat, bromsat, svängt, lagt omkull mm?

Jag har haft MC-KK i över 20år men har aldrig hamnat i en riktig "knipa" på landsvägs MC med andra fordon inblandade men det kanske beror på hur jag agerar mer än på mina mottrafikanter, klart är att jag upplever stora obehag när jag färdas på vajerräckesväg oavsett om jag kör bil eller MC. Jag får en allt annat än trygg känsla då alla möjligheter till aktivt undvikande är borttaget mer än bromsa och då är jag VERKLIGEN rädd för de som inte hinner bakifrån.. Min nuvarande taktik är att jag bestämmer avståndet till bakomvarande fordon genom att anpassa min hastighet och den taktiken har räddat mig flera gånger på dessa vajerräckesvägar. Jag kör med MC hellre om en bil som ligger framför mig där det är enfiligt än jag tar risken att hamna mitt emellan när framförvarande skyddade trafikant gör ett misstag och de bakomvarande kör på mig, kör även om långtradare där det är enfiligt då jag ändå känner mig säkrare framför den än mellan den och "klungan" bakom, kanske inte riktigt vad VV tänkt sig men så agerar då jag och säker fler?
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Bingo skrev:
2261032 Alltså, folk i branschen, de som arbetar med sådana här saker, kallar dem för livlinor.

Det är inga dumhuvuden som arbetar med såna här saker på vägverket. De har exakt koll på var det sker olyckor, när de sker, vilka konsekvenserna blir, hur många döda och skadade man haft på en viss vägsträcka under en viss period osv. De vet också hur många som dödats/skadats svårt/etc på de vägar där vajerräckena finns och hur olycksdrabbad vägsträckan varit tidigare. De personerna kallar alltså vajerräckena för livlinor. De vet något, till skillnad från den absolut övervägande majoriteten här.
Bingo, du borde veta bättre!
På vilka vägar har vajern haft en tydligt positiv effekt på trafiksäkerheten? Ja just det, några hårt trafikerade avsnitt på Europavägar + Rv40. Dessa borde ju för f*n byggas om till motorväg
Kan man använda den statistiken för att sätta upp vajer på "alla" andra vägar?

Vad tycker du i detta konkreta exempel, är det vettigt att sätta upp vajer på denna väg?

Sträcka: 21,7 km
Omkomna genom frontalkrock under 2000-talet: 0
Omkomna genom frontalkrock senaste 10 åren: 1

Enligt VV ska det upp mittvajer på detta vägavsnitt redan nästa år. Är det bra?

>>RacerRaffe, du borde vara talesman utåt vid en eventuell manifestation :tummenupp
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RacerRaffe skrev:
2261346 Ja av den enkla anledningen att räcket ALLTID finns där och utan det så har jag större chans att klara mig om jag nu skulle köra omkull. Med räcken som omgärdar mig så finns knappt möjligheten att jag klarar mig :4skrika
Som de flesta förstår så är det svårt att "välja" var man kör av eller rent av behöver köra av för att undvika en kollision med ett värre hinder.

Åter till statistiken och sannorlikhet, hur stor är chansen att om jag nu skulle gå omkull att det sker precis samtidigt som jag möter en från sh.com (nära den att träffas av blixten men ändå fullt möjligt kanske..) Väldigt tråkig olycka men det var många olyckliga händelser som sammanföll i ditt dåliga exempel.

Titta hur det ser ut utanför vägbanan och gör en uppskattning av de olika farligheter som finns där och avgör om du inte hellre provar din lycka att du kanske inte råkar åka av precis där det är en klippvägg utan istället bara kanar av ut i "spenaten", jag hävdar betämt att "spenaten" dominerar och de få farligheterna nästan är obefintliga i en jämförelse, någon som håller med (vi pratar 90-110 vägar av god klass). Gör ett experiment, räkna till 100 och titta dig omkring och gör en bedömning om du väljer att bara åka av eller hellre skulle kana in i ett vajerräcke, upprepa detta 25ggr när du åker på en 90 eller 110 väg och räkna hur många av de 25ggr det finns ett hinder eller om du samtidigt mött en bil/MC/lastbil, ingen vetenskaplig studie men ger nog en ganska god uppfattning om vad som i praktiken gäller..

OBS de vägar jag refererar till är i Norrland och som nu utrustats med allt längre vajerräcken är ju inte direkt Essingen i rusningstrafik.. Man löper större risk att krocka med en älg än med en mötande allt som oftast.

Hur många av de som skriver i denna tråd har själva upplevt en direkt livshotande situation i trafiken så ni vet hur ni reagerat, bromsat, svängt, lagt omkull mm?

Jag har haft MC-KK i över 20år men har aldrig hamnat i en riktig "knipa" på landsvägs MC med andra fordon inblandade men det kanske beror på hur jag agerar mer än på mina mottrafikanter, klart är att jag upplever stora obehag när jag färdas på vajerräckesväg oavsett om jag kör bil eller MC. Jag får en allt annat än trygg känsla då alla möjligheter till aktivt undvikande är borttaget mer än bromsa och då är jag VERKLIGEN rädd för de som inte hinner bakifrån.. Min nuvarande taktik är att jag bestämmer avståndet till bakomvarande fordon genom att anpassa min hastighet och den taktiken har räddat mig flera gånger på dessa vajerräckesvägar. Jag kör med MC hellre om en bil som ligger framför mig där det är enfiligt än jag tar risken att hamna mitt emellan när framförvarande skyddade trafikant gör ett misstag och de bakomvarande kör på mig, kör även om långtradare där det är enfiligt då jag ändå känner mig säkrare framför den än mellan den och "klungan" bakom, kanske inte riktigt vad VV tänkt sig men så agerar då jag och säker fler?

Du menar att du behöver ytorna utanför vägen för att klara dig? Inte för att du kör illa, utanför att "alla andra" kör illa?
Om du tror att du har kontroll på en hoj i diket, glöm det.
Du har skrivit världens längsta inlägg för att påstå att ALLA räcken är livsfarliga och bör tas bort? Förstår jag dig rätt då?
Personligen har jag "bara" haft mc-kort i 14 år, dock kört hoj i över 20 år, samt som mc-bud. Kan inte ens sätta en siffra på antalet tillbud, det var ju minst en undanmanöver per dag, samt några dagar när man inte han väja för bilar som gjorde u-svängar etc. Sen har jag smällt rakt in i sidan på en nissan micra i 130 blås. Men nej, jag är ändå inte så rädd för räckena, det finns ganska stora ytor att väja på ändå, menar, det är sällan så stora objekt som kan täcka upp hela vägbanan ändå, så någon yta att väja på finns det alltid kvar. Dock kan ju avståndet och reaktionstiden vara för kort så att man inte hinner väja.
Jag brukar se till att hålla avståndet istället..
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
oFFkeFF skrev:
2261520 Du menar att du behöver ytorna utanför vägen för att klara dig? Inte för att du kör illa, utanför att "alla andra" kör illa?
Om du tror att du har kontroll på en hoj i diket, glöm det.
Du har skrivit världens längsta inlägg för att påstå att ALLA räcken är livsfarliga och bör tas bort? Förstår jag dig rätt då?
Personligen har jag "bara" haft mc-kort i 14 år, dock kört hoj i över 20 år, samt som mc-bud. Kan inte ens sätta en siffra på antalet tillbud, det var ju minst en undanmanöver per dag, samt några dagar när man inte han väja för bilar som gjorde u-svängar etc. Sen har jag smällt rakt in i sidan på en nissan micra i 130 blås. Men nej, jag är ändå inte så rädd för räckena, det finns ganska stora ytor att väja på ändå, menar, det är sällan så stora objekt som kan täcka upp hela vägbanan ändå, så någon yta att väja på finns det alltid kvar. Dock kan ju avståndet och reaktionstiden vara för kort så att man inte hinner väja.
Jag brukar se till att hålla avståndet istället..

Ja.. jag föredrar att så många alternativ som möjligt finns för undanmanöver eller vad jag nu skulle vilja göra i en uppkommen situation, och NEJ jag lever inte i fantasin av att jag på det minsta sätt skulle ha kontroll på MC i diket när jag väljer att köra i diket istället för att köra in i en bil eller annat på vägen MEN då har jag ju gjort och kunnat göra det valet..

Du kör uppenbart inte på den typ av vajerräckesförsedda vägar som jag och många med mig, ett hinder på ett 1-filig vägparti i form av ex.vis en bil som trasslat in sig i räcket kan oftast ej passeras med MC utan fara för eget liv om man kommer strax bakom när det sker. En sådan olycka drar ofta med sig ett antal bilar och ofta även både det egna och det "separerade" fältet så det blir inte så många alternativ mer än försöka bromsa och hoppas att alla eventuella bakomvarande fordon också hinner det.. Denna typ av "olycka" är allt vanligare men finns ej i statistiken då det oftast blir mest plåtskador men även dödsolyckor har skett men då har VV ändå hävdat att om inte räcket funnits så skulle det ändå blivit en frontalkrock, hur har de kommit fram till det!?? en kort stunds "vingel" i de spår som uppstår pga den extrema filkörning som uppstår pga räckena gör att man ofta vinglar på dessa vägar, kort sagt skitdåligt UH av VV resulterar i att många krachar i räcket och att de just gör det tas som kvittens på att räcket är nödvändigt, hur kan man göra det och med vilken vetenskaplig grund, någon som vet?

Och NEJ alla räcken är inte livsfarliga MEN det har gått inflation i hur man sätter upp dem och var utan att man tagit minsta hänsyn till oss motorcyklister när man utformat dem, eller tycker du att man gjort det?
 
Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
RacerRaffe skrev:
2261713 Ja.. jag föredrar att så många alternativ som möjligt finns för undanmanöver eller vad jag nu skulle vilja göra i en uppkommen situation, och NEJ jag lever inte i fantasin av att jag på det minsta sätt skulle ha kontroll på MC i diket när jag väljer att köra i diket istället för att köra in i en bil eller annat på vägen MEN då har jag ju gjort och kunnat göra det valet..

Du kör uppenbart inte på den typ av vajerräckesförsedda vägar som jag och många med mig, ett hinder på ett 1-filig vägparti i form av ex.vis en bil som trasslat in sig i räcket kan oftast ej passeras med MC utan fara för eget liv om man kommer strax bakom när det sker. En sådan olycka drar ofta med sig ett antal bilar och ofta även både det egna och det "separerade" fältet så det blir inte så många alternativ mer än försöka bromsa och hoppas att alla eventuella bakomvarande fordon också hinner det..

Och NEJ alla räcken är inte livsfarliga MEN det har gått inflation i hur man sätter upp dem och var utan att man tagit minsta hänsyn till oss motorcyklister när man utformat dem, eller tycker du att man gjort det?

Har i helgen färdats ett 20-tal mil på vajerväg och jag har (återigen) bara bra erfarenheter av sådan väg. Inte nog med att jag slipper mötande bilar som vinglar över på min sida utan jag upplever också en högre medvetenhet hos mina medtrafikanter. På sådan väg kan man inte sitta och drömma sig bort utan måste vara medveten om hur man kör. Detta beteende kommer ju per automatik när man kör hoj men glöms alltför ofta bort när man kör i sin tysta nya bil. Vägarna jag färdats efter i midsommar har varit av 2+1-typen utan vajer på sidorna där det inte behövts, dvs vid bropelare och dyl.
Det är nog bara att inse att vajern räddar massor med liv per år och är här för att stanna. Frågan är bara hur man ska förbättra utformningen/om den verkligen fyller någon funktion på alla platser där den är uppförd nu, osv...
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Betvivlar inte att vajerräcken räddar liv men frågan är om det inte finns en bättre ersättning?
Folk pratar mycket om statistik och att säkrare vägar räddar liv men det är inte länge sedan som det preseneterades en undersökning angående vägar som byggts för att bli säkrare och det som konstaterades var
säkrare vägar = högre fart = lika många liv tagna.
Undersökningen som jag tror VV gjorde var uppe i debatt runt sen vinter...
Vajerräcken är enligt min åsikt ok men då ska det vara som komplement till andra åtgärder och inte vajerräcken som enda åtgärd och ska de finnas ska de ändras för att bli säkrare för alla...
Och ni som tycker vajerräcken är helt ok kan väl veva ner rutan i 70 och skicka in en vattenmelon i räcket...
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Hmm.. vad är alternativet??
Om man tittar på övrig trafik så kanske man sparar många liv med vajer..
Jag kör ofta en hårt trafikerad väg med min dotter i bilen och känner mig mycket tryggare sedan vi fått vajer på sträckan..
Dessutom kan man ju välja var man vill testa toppfart osv, och välja en väg utan vajer.. eller hur!
 

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Gottschalk skrev:
2258471 Grejen är ju att väcka opinion, vi får givetvis köra så långsamt som lagen tillåter (trodde aldrig jag skulle skriva den meningen!).

Du väcker nog snarare ilska än en opinion.

Vad tror du en kille som skjutsar in sin gravida flickvän till KS ska säga?
Vad tror du ambulans-chaffisen som har en döende (kanske från en hojolycka) bak i bilen skulle tycka om iden??
De som ska till flyget och missar semesterresan, alla som kommer försent till jobbet?
Vad tror du resten av trafikanterna skulle tycka om iden?

"FÖRBJUD DE JÄVLA MOTORCYKLARNA - NU!"

Vill du ändra något, engagera dig politiskt prata och påverka folk i din omgivning på ett korrekt och sakligt sätt. Fortsätt och engagera dig och slit för dina frågor så ska du se att du snart står med på en val-lapp och faktiskt KAN göra någon skillnad.

Om "sporthojen" skulle uppfinnas och "lanseras" idag kan du fullständigt glömma att den skulle få framföras på vanlig väg. De flesta politiker idag skulle säkert se att hojar försvann och "kampanjer" liknande de som ni beskriver skulle bara hjälpa till att få bort hojarna från vägarna. De som inte kör hoj skiter nog högaktningsfullt i vajerräcken.


Vill du göra något radikalt för att få massmedial uppmärksamhet så montera ett vajerräcke utanför riksdagen, köp rikligt med slakteriprodukter och stoppa in i gamla hojkläder, sprid ut och snåla inte på blodet.

Gör en banderoll. Vänta...

...så kommer snart en smilfink som ler på bilderna så tidningen tar och LOOOOOOVAR att de ska titta på detta...

/Fredde
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
RacerRaffe skrev:
2261346 Jag har haft MC-KK i över 20år men har aldrig hamnat i en riktig "knipa" på landsvägs MC med andra fordon inblandade men det kanske beror på hur jag agerar mer än på mina mottrafikanter, klart är att jag upplever stora obehag när jag färdas på vajerräckesväg oavsett om jag kör bil eller MC. Jag får en allt annat än trygg känsla då alla möjligheter till aktivt undvikande är borttaget mer än bromsa och då är jag VERKLIGEN rädd för de som inte hinner bakifrån.. Min nuvarande taktik är att jag bestämmer avståndet till bakomvarande fordon genom att anpassa min hastighet och den taktiken har räddat mig flera gånger på dessa vajerräckesvägar. Jag kör med MC hellre om en bil som ligger framför mig där det är enfiligt än jag tar risken att hamna mitt emellan när framförvarande skyddade trafikant gör ett misstag och de bakomvarande kör på mig, kör även om långtradare där det är enfiligt då jag ändå känner mig säkrare framför den än mellan den och "klungan" bakom, kanske inte riktigt vad VV tänkt sig men så agerar då jag och säker fler?

Det här låter litegrann som argumenten från antibilbältesfalangen på den tiden det begav sig, de som minsann inte tänkte använda säkerhetsbältet eftersom de riskerade att bli fast i brinnande bilvrak. Att risken för att omkomma på det sättet var i stort sett obefintlig jämfört med riskerna det medförde att åka obältad spelade liksom ingen roll. Har du funderat över hur mycket större risken är att hamna i räcket under den tiden det tar för dig att klämma dig mellan räcket och en långtradare? Och det "stora obehag" du känner när du färdas på bakom en lastbil på väg med mitträcke, i normal långtradarhastighet, hur ska det ställas mot det obehag som chauffören känner under omkörningen, när han vet att minsta kursförändring från hans sida kommer att mangla in dig i räcket? Var har han då det rörelseutrymme som du tycks kräva och förutsätta för egen räkning?
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
henlin skrev:
2261894 Det här låter litegrann som argumenten från antibilbältesfalangen på den tiden det begav sig, de som minsann inte tänkte använda säkerhetsbältet eftersom de riskerade att bli fast i brinnande bilvrak. Att risken för att omkomma på det sättet var i stort sett obefintlig jämfört med riskerna det medförde att åka obältad spelade liksom ingen roll. Har du funderat över hur mycket större risken är att hamna i räcket under den tiden det tar för dig att klämma dig mellan räcket och en långtradare? Och det "stora obehag" du känner när du färdas på bakom en lastbil på väg med mitträcke, i normal långtradarhastighet, hur ska det ställas mot det obehag som chauffören känner under omkörningen, när han vet att minsta kursförändring från hans sida kommer att mangla in dig i räcket? Var har han då det rörelseutrymme som du tycks kräva och förutsätta för egen räkning?

Du jämför som politikerna nu och blandar ihop äpplen och päron, var finns likheterna med bilbälten och vajerräcken!? :confused:

Som jag tidigare skrivit så undviker jag vajerräckes väg allt vad jag kan men ibland har man varit tvungen att åka där och dessa lastbilar kör ofta 50km/h på 110 vägarna där det är 1-filigt och genom att köra om dem då slipper jag trängas med alla bilar som bara måste om till varje pris när det blir 2-filigt igen och kan därför färdas i stort sett ensam på dessa vägar utan att någon framför eller bakom utgör fara för mig. OBS detta är hur jag löser problemet, jag säger inte att det är så smart men för mig känns det bättre och faktiskt säkrare då de flesta yrkestrafikanter har koll på sina fordon och inte kör in i räcket till skillnad från "svensson" i sina plåtlådor. Jag litar mer på en som kör tradare än en som kör V70, rent generellt. Min riskbedömning och jag tror att många med MC mig gör samma men inte din.. Du kanske kör lastbil?

Det är inte jag som uppfunnit vajerräckena och det står inte skyltat att jag inte får köra om där om jag kan..

Jag är väldigt medveten om den potentiellt större risk jag utsätter mig för när jag passerar en långtradare men tiden jag utsätter mig är kortare än när jag ligger i en klunga där inte alla alltid har full koll på vad de och andra gör..

Skulle verkligen inte vilja köra långtradare med tanke på hur tight alla bilar kör om dem när vägen smalnar av från två till 1-filigt, som bilist så förstår jag ju även att de vill hinna om dessa tradare som kör så långsamt i förhållande till hastighetsbegränsningen. Har ofta hamnat bakom traktorer på E4:an, hur vansinnigt är det att man tillåter den trafiken på 1-filig vajerräckesvägar, folk blir ju irriterade till vansinne och sedan trampar alla gasen i botten för att hinna dit de är på väg eller bara för att de blivit förbannade. Vajerräckesvägarna (1+2) tydliggör skillnaderna mellan olika trafikanters förmåga och pressar de med låg att öka farten pga alla bakomliggande fordon och skillnader i hastighet vid omkörning där det är 2-filigt överstiger ofta 100km/h pga att alla vill hinna om innan det blir 1-filigt, detta måste många ha upplevt?

Jag köper 2+2 vajerräckesvägar utan vajerräcken på högersida men 1+2 och vajrar överallt är VANSINNE för motorcyklister, det måste göras något åt detta "skydd" som bara skyddar vissa trafikantgrupper.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
RacerRaffe skrev:
2262378 Vajerräckesvägarna (1+2) tydliggör skillnaderna mellan olika trafikanters förmåga och pressar de med låg att öka farten pga alla bakomliggande fordon och skillnader i hastighet vid omkörning där det är 2-filigt överstiger ofta 100km/h pga att alla vill hinna om innan det blir 1-filigt, detta måste många ha upplevt?

Trots att dessa djävulensverksvägar är så farliga och inte en enda kan köra som åker där så är dödsolyckorna/olyckor med allvarligt skadade väldigt få på dessa vägar. Konstigt eller hur...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Chefen Alabama skrev:
2262503 Trots att dessa djävulensverksvägar är så farliga och inte en enda kan köra som åker där så är dödsolyckorna/olyckor med allvarligt skadade väldigt få på dessa vägar. Konstigt eller hur...

Jo antalet dödsolyckor pga möte har VV hävdat att de har statistik från men då har de samtidigt gjort andra förbättringar så verkan av räcket är ofta svårt att särskilja. Antalet plåtskador och krockar med räcken har ökat enormt från en mycket låg nivå, kolla med FB.. Jag är fortfarande mest rädd att hamna bland dessa plåtlådor när de kraschar in i räcket då det sker så mycket oftare numera..

Tycker fortfarande att vi motorcyklister skall ha samma rätt att skyddas av "skydden" runt vägen..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RacerRaffe skrev:
2262670 Jo antalet dödsolyckor pga möte har VV hävdat att de har statistik från men då har de samtidigt gjort andra förbättringar så verkan av räcket är ofta svårt att särskilja. Antalet plåtskador och krockar med räcken har ökat enormt från en mycket låg nivå, kolla med FB.. Jag är fortfarande mest rädd att hamna bland dessa plåtlådor när de kraschar in i räcket då det sker så mycket oftare numera..

Tycker fortfarande att vi motorcyklister skall ha samma rätt att skyddas av "skydden" runt vägen..

Du har inte testat att hålla avståndet? Menar det är inte alltför vansinnigt lång bromssträcka från 90-110.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
oFFkeFF skrev:
2262690 Du har inte testat att hålla avståndet? Menar det är inte alltför vansinnigt lång bromssträcka från 90-110.

Nej inte för dig och mig men för bilisterna handlar det om allas reaktionssträcka+deras längre bromssträcka.. Jag är inte det minsta orolig för att jag skall hinna bromsa utan för de som inte hinner..
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Svar

freddexwing skrev:
2261849 Du väcker nog snarare ilska än en opinion.

Vad tror du en kille som skjutsar in sin gravida flickvän till KS ska säga?
Vad tror du ambulans-chaffisen som har en döende (kanske från en hojolycka) bak i bilen skulle tycka om iden??
De som ska till flyget och missar semesterresan, alla som kommer försent till jobbet?
Vad tror du resten av trafikanterna skulle tycka om iden?

"FÖRBJUD DE JÄVLA MOTORCYKLARNA - NU!"

Vill du ändra något, engagera dig politiskt prata och påverka folk i din omgivning på ett korrekt och sakligt sätt. Fortsätt och engagera dig och slit för dina frågor så ska du se att du snart står med på en val-lapp och faktiskt KAN göra någon skillnad.

Om "sporthojen" skulle uppfinnas och "lanseras" idag kan du fullständigt glömma att den skulle få framföras på vanlig väg. De flesta politiker idag skulle säkert se att hojar försvann och "kampanjer" liknande de som ni beskriver skulle bara hjälpa till att få bort hojarna från vägarna. De som inte kör hoj skiter nog högaktningsfullt i vajerräcken.


Vill du göra något radikalt för att få massmedial uppmärksamhet så montera ett vajerräcke utanför riksdagen, köp rikligt med slakteriprodukter och stoppa in i gamla hojkläder, sprid ut och snåla inte på blodet.

Gör en banderoll. Vänta...

...så kommer snart en smilfink som ler på bilderna så tidningen tar och LOOOOOOVAR att de ska titta på detta...

/Fredde

Om du läser hela första inlägget så kanske du förstår hur mina tankar ang. detta växer fram, lägger till info där så fort jag får något vettigt via tråden eller hittar något nån annanstans.
Du kan ju också rösta för din åsikt på pollèn! Denna kommer jag ha som grund för utformningen av aktionen.
Kommer inte att engagera mig politiskt, då jag anser att jag kan göra mer nytta om jag engagerar sig i enskilda frågor och jobbar stenhårt för detta via aktioner och information!
När jag la in tråden var jag duktigt upprörd på dessa jävla vajerräckena (se länk till tråd om killen som skadade sig allvarligt) , men under resans gång har jag fått många bra argument för vajerräcken, och börjar få en något mer nyanserad syn på frågan/problemet.
Anser inte att detta är ett specifikt sporthojsproblem då ett utstickande föremål från ett vajerräcke sliter sönder lika mycket på alla motorcyklister vid en olycka (även i låg hastighet)!
Bra ide om aktion i sthlm.
Mer ideèr välkomnas :tummenupp
MVH
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top