Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Rigga upp en Docka som dom gör i mythbusters,kör in den diagonalt i ett vägräcke i 110km/h och visa resultatet. skriv "söta Anna, - G Perssons dotter" på tröjan på dockan.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
DwD skrev:
2265351 Rigga upp en Docka som dom gör i mythbusters,kör in den diagonalt i ett vägräcke i 110km/h och visa resultatet. skriv "söta Anna, - G Perssons dotter" på tröjan på dockan.

Ja det är ett bra men något makabert förslag och massmedia kommer att hoppa högt för att vara först med det på löpsedlarna :hihi

Två dockor, en som skickas in i vanligt vajerräcke och sedan en som skickas i i ex. vis den Tyska modellen.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
RacerRaffe skrev:
2265500 Ja det är ett bra men något makabert förslag och massmedia kommer att hoppa högt för att vara först med det på löpsedlarna :hihi

Två dockor, en som skickas in i vanligt vajerräcke och sedan en som skickas i i ex. vis den Tyska modellen.

Jag skulle då vilja se Aftonbladets rubrik i fetstilt: "SVENSKA VAJER-DÖDEN! Bildextra" :hihi

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
HanneZ skrev:
2264834 Seriöst, är det så svårt att hålla bilen inom vajrarna? Jag behöver inte koncentrera mig mer än på en väg utan vajrar...
Nej, det är inte så svårt. Jag har i alla fall lyckats hittils :banana
Det jag skrev var att de stjäl uppmärksamheten ifrån det som finns på andra sidan om räcket. Den närmaste faran (d.v.s. räcket) får mest uppmärksamhet, helt enkelt.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Uppdateringar

Har nu uppdaterat första inlägget.
Kommer att fortsätta göra detta tills dess att röstningen är avslutad.
Försöker få med vettiga argument och åsikter från tråden, så att man inte nödvändigtvis behöver läsa igenom hela tråden för att få någolunda koll på läget (Ursäkta RaceRaffe, dina inlägg skulle inte ens få plats i en sammanfattning, dom är för långa helt enkelt).
Diverse länkar lägger jag också upp där.

Bra jobbat oFFkeFF, RaceRaffe, Zoidberg, Bingo, Fredde, Victor, moha, gthyni och alla andra som bidrar till en bra debatt :tummenupp
Speciellt tack till Plastraket för det första muntra inlägget som bidrog med lite humor även på den här tråden :rofl

Ugglan du får krya på dig, och fortsätt med dom bra inläggen :tummenupp :tummenupp , dina åsikter är guld värda !

Last edited:

slitz

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
zzr 600
Gottschalk skrev:
2258489 Bra ide !!
Vi fixar billiga vita t-shirt och trycker med röd text på, sen är det bara att ta på dom över skinnstället, borde gå att lösa för 20-30 :- per t-shirt, fixar detta isåfall!!

Hej ny på forumet :brinnerup :brinnerup Skulle lätt kunna tänka mig en sådan tröja! som nybörjare på hoj, känner jag stort obehag för dessa räcken..

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Röstningen so far:

Manifestation runt om i landet med långsamkörning 26.30%
T-shirt`s med protesttext 15.14%
Blockera Stockholm i rusningstrafik 15.29%
Manifestation i Stockholm 10.40%
Mc-kortege runt om i landet 16.67%
Burna i Stockholm 5.20%
Visa vad du vill i valet 2006 5.20%
Jag är för vajerräcken och vill inte se någon förändring 5.81%

Totalt antal röstande 420st

Ställning i röstningen halvtid!
Ni som ej har röstat, gör det nu för bövelen :tummenupp

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Bra jobb du gör, Gottschalk. :tummenupp

Man kanske skulle kunna ha en parralell tråd där man får lägga upp förslag på utformningen av propaganda-trycket på Tröjjorna/T-shirtarna.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Ugglan skrev:
2269841 Bra jobb du gör, Gottschalk. :tummenupp

Man kanske skulle kunna ha en parralell tråd där man får lägga upp förslag på utformningen av propaganda-trycket på Tröjjorna/T-shirtarna.

Tackar :)
Ska nog snickra ihop en sån tråd imorgon!

Ni som inte har röstat än har 3 dagar på er.
Så passa på att gör din röst hörd :yoparty

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Ett alternativ till vajrar och räcken är det man har i bland annat USA.
Där har man på många håll delat upp vägen med många meter mellan färdriktningarna, ofta ser man inte ens mötande trafik pga buskage. Skulle man köra av vägen bromsas bilen alltså upp av täta höga buskar.
Även om det blir en hyfsad stoppsträcka riskerar man inte att krocka med mötande trafik.
Som motorcyklist borde kraftiga buskar vara trevligare att träffa än både vajrar o mötande bilar...

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Martex skrev:
2273324 Ett alternativ till vajrar och räcken är det man har i bland annat USA.
Där har man på många håll delat upp vägen med många meter mellan färdriktningarna, ofta ser man inte ens mötande trafik pga buskage. Skulle man köra av vägen bromsas bilen alltså upp av täta höga buskar.
Även om det blir en hyfsad stoppsträcka riskerar man inte att krocka med mötande trafik.
Som motorcyklist borde kraftiga buskar vara trevligare att träffa än både vajrar o mötande bilar...

Jepp !
Rejäla avåkningszoner och helt delade körfält är helt klart det allra bästa.
Känns tyvärr inte vidare realistiskt att kräva detta av VV......
Buskar känns väl sisådär, men djupa grusfållor är nog inte fel. Borde bromsa det mesta från att komma över på fel sida.

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Tänkte komma med lite fakta från grannlandet i öst..
Jag har inte sett/hört att vi här i Finland har några vägsträckor med vajerräcken.
Har frågat polare också, men inte heller dom har sett nåra..
En del av motorvägarna har räcken, men då B formade stålräcken.

Mindre motorvägar har räcken och några meter mellan filerna, se nedan.
moottoritie%20pieniwww.jpg

Större motorvägar har många många meter mellan filerna, vissa med räcken, vissa utan.
Dessa är vanligare (iaf vad ja märkt av)
Bl.a. motorvägen Tammerfors-Helsingfors har minst 3 gånger bredare "dike" mellan filerna/räckena än bilden nedan..
Började fundera hur vanliga mitträcken egentligen e här i landet..Måste ta en funderare nästa gång ja åker från Vasa å se om där finns räcken eller inte..:3freak
1d_5.jpg

Bara lite halv-OT info ;)

Man blir ju jävlit skraj för dessa räcken då man hör om MC åkare som omkommit pga dessa(Lillebror V.I.F.), även om ja själv inte kör så jättemycke i Sverige...

Protestera mera!:tummenupp
Enda sättet (om något) att få allmänheten, VV mm att reagera!
Lycka till!

Freedom

Guest
Jag har räddats tack vare vajerräcke från att mejats ner av en mötande bilist som tappade kontrollen, var skriver jag på för lista?

becklestone

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Hoj
r1
Det finns för många uttalande i den här threaden.
Jag vill hänvisa till tyska organisationen, som kämpar för säkrare vägräcken:
http://www.mehrsi.org

I Tyskland dog omkring 1999-2000 ca. 35 motorcyklister varje år genom att krascha mot vägräcken. Lika många bleb svårt skadade (amputerad ben mm)

aurelia.jpg

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
becklestone skrev:
2320799 Det finns för många uttalande i den här threaden.
Jag vill hänvisa till tyska organisationen, som kämpar för säkrare vägräcken:
http://www.mehrsi.org

I Tyskland dog omkring 1999-2000 ca. 35 motorcyklister varje år genom att krascha mot vägräcken. Lika många bleb svårt skadade (amputerad ben mm)

Tack för länktipset :tummenupp Den ligger nu med bland länkarna på första inlägget.
Vad menar du med att det finns för många uttalanden i den här tråden??
Min åsikt är att alla åsikter är värda att lyssna på, sen kan man själv avgöra om det är bullshit eller bra.
På ett sånt här forum så blir det lite pajkastning och överdrivna åsikter då och då, men dom får man väl ta med en nypa salt.

Mvh Gottschalk

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Suverän ide!

Själv tror jagdock att det är onödigt att skapa irritation bland dem vi vill få med oss genom att krypköra eller blockera trafiken men jag sitter redan och drömmer om en maffig kortege genom Stockholm, borde inta vara något problem att få ihop några hundra hojar. Tänk er den synen när vi parkerar utanför riksdagen. Viktigt i så fall att vi har en tydlig organisation med någon/några kunniga och pålästa hojåkare som kan ta mediaansvaret, sitta i TV-soffan osv. så att det hela väcker tankar även hos dom som inte åker hoj och inte bara blir en dagslända!

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Lånehoj
Freedom skrev:
2285151 Jag har räddats tack vare vajerräcke från att mejats ner av en mötande bilist som tappade kontrollen, var skriver jag på för lista?
Du hade säkert räddats även om räcket hade varit "mc-vänligt", varför skulle du inte skriva på listan?

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Vet inte om nån postat länken förut, men här kommer den i sånt fall igen:
Femas rapport om vägräcken - Intressant läsning.

Annars tycker jag själv att en ordentlig demo utanför riksdagshuset genom att en timme eller så blockera Norrbro vore ett trevligt arrangemang, som säker skulle dra medias uppmärksamhet utan att reta alltför många kära bilister. ;)

När riksdagen öppnar igen efter sommaröppehållet vore kanske ett bra tillfälle. Den 3 oktober tror jag det är. Då är det full mediabevakning - utan att man behöver ropa med pressmeddelande eller annat. :Rockbanan

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...