Genväg till kedjerengöring?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rengöring och smörjning av kedjan är ju en del av terapiarbetet som ändå inte påverkar körningen eller körtiden.

WD-40 och frottehandduk för rengöring, dammsugaren för luddet från frottehandduken och sedan Yamahas genomskinliga kedjespray. Håller blingkedjan i blingskick i minst 1500 mil. Sedan byter jag ändå, bara för sakens skull...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett par intressanta videor om ämnet
Video...Video

Efter sett hur WD-40, Motul's och Motorex's kedjerengöring pangade gummiballongerna och
hur Motul's, Motorex's, Oxford's kedjerengöroing och Kerosene(Fotogen) tränger igenom O-ringarna så förstår jag
Suzukis instruktion i GSX1300R HANDBOK rörande Kedjan citat:
Rengöring av kedjan med bensin eller kommersiell rengöringslösning kan skada O-ringar och förstöra kedjan.
slut citat.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tvättat med fotogen om det varit riktigt grisig. Annars brukar jag bara gnugga ordentligt med en tygtrasa som jag sprejat just kedjespray på.

Det ska till mycket innan kedjan bara hips vips skiter ner sig och skär ihop. Då håller man inte riktigt koll på hojen sin tycker jag.
 

daxx0r

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha XSR700 -17
Tack för alla tips hörni. Dom flesta här verkar också tycka att kedjan tål att inte vara sprillans precis hela tiden - och när jag kollar på den (och kuggarna) så kan jag nog hålla med om det. Dom slits inte precis i samma takt som min MTB :p
Men jag tycker som doolar att det känns bra att ha en ren kedja så jag kommer nog inte helt strunta i det i framtiden :tummenupp
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tycker inte separat kedjerengöring behövs.
Efter det att kedjan smorts så skall ju ändå överflödet av smörjmedel bort. Då blir kedjan rengjord.
Jag torkar av med utrangerade handdukar för egen del. Behövs inga borstar och medel.
Samtidigt slipper jag en massa smörja på fälgen och fastkladdat inne i den främre drevkåpan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för alla tips hörni. Dom flesta här verkar också tycka att kedjan tål att inte vara sprillans precis hela tiden - och när jag kollar på den (och kuggarna) så kan jag nog hålla med om det. Dom slits inte precis i samma takt som min MTB :p
Men jag tycker som doolar att det känns bra att ha en ren kedja så jag kommer nog inte helt strunta i det i framtiden :tummenupp

Ge bara f-n i kommerciella rengöringsprodukter. Både videon och Suzuki varnar.
Det räcker med att lyfta upp bakhjulet med depåstöd och smörja kedjan med motorolja från en oljekanna.
Tre varv på bakhjulet och jag har kört över hela kedjan.
Överflödig olja droppar ner på gamla tidningar jag lagt under. Ser ut som en del mindre skit följer med.
Och vill man minska stänket så torka av kedjan innan nästa tur med tygtrasa (finns köpa stora paket färdiga trasor hos SWEDOL). Eller hushållspapper.
En fördel med att smörja med motorolja är att det är lätt torka av från bakfälgen.
I motsats till Biltema Racing som jag använder på resor. Som klibbar fast på bakfälgen.

Vill du göra rent så är det som jag ser det ta bort sand på / runt gummiskyddet på svingens ovansida.
Lossa skyddet över främre kedjedrev och rensa nån gång/per år. För här slängs skiten av från kedjan.

Förresten verkar det som vanlig motorolja tvättar kedjan ! Jag har ju bakhjulet upp med depåstöd under svingens bobiner och smörjer med en oljekanna fylld med motorolja.
Flödigt.
Och överflödig olja droppar av och tar tydligen med sig en del smuts om man jämför med videon i inlägg # 14 om "Kedjerengöringsmedel".
Motorolja rengör, smörjer och rostskyddar, allt i ett för kedjevården ! :)
Har wellpappskiva underst mot garagegolvet, ovanpå gammal tidning och överst hushållspapper för överflöds oljan inte ska sprida sig så mycket, rinna av tidningen. :mad:
Två sparade Hushållspapper som legat under bakre kedjedrev.
 

Bifogat

  • KedjeSmutsMedMotorolja-nr1.jpg
    KedjeSmutsMedMotorolja-nr1.jpg
    122.7 KB · Visningar: 15
  • KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    143.4 KB · Visningar: 16
Last edited:

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Gammal tråd, kanske finns nya bättre tips för rengöring av kedjan?

Hur som, idag tog jag tag i det, men tog bara Motuls kedjespray på en trasa och gned länk för länk…
Ska framöver prova att med trasa påföra kedjespray istället för att spraya, så får vi se om det funkar bra eller inte.

IMG_1122.jpeg IMG_1127.jpeg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gammal tråd, kanske finns nya bättre tips för rengöring av kedjan?

Hur som, idag tog jag tag i det, men tog bara Motuls kedjespray på en trasa och gned länk för länk…
Ska framöver prova att med trasa påföra kedjespray istället för att spraya, så får vi se om det funkar bra eller inte.

View attachment 499876 View attachment 499877
Orka. Jag hade varit nöjd om färdigbilden varit bild 1.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gammal tråd, kanske finns nya bättre tips för rengöring av kedjan?

Hur som, idag tog jag tag i det, men tog bara Motuls kedjespray på en trasa och gned länk för länk…
Ska framöver prova att med trasa påföra kedjespray istället för att spraya, så får vi se om det funkar bra eller inte.

View attachment 499876 View attachment 499877
Vad är din motivering till att sitta och gnugga med en svindyr klisterolja? Varför inte billigare och för ändamålet möjligen mer effektiva preparat?
Jag fattar ”lika löser lika” men inte varför du löser med klister. Det enda jag kan komma på är att du slipper den skvättiga ”efter rengöringsfasen” innan man kan lägga på ny vidhäftande smörja. Meningslöst så länge kedjan skvimpar av sig på allt.

Svarade jag just på min egen fråga?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kör man mycket i regn och håller tempo så behöver man bara smörja.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag brukar spraya på rikligt med kallavfettning från Biltema, och sen använda en avsedd kedjeborste för att dra av smutsen. Jag gör så i två pass, och sköljer sen med vatten. Torkar av med en vanlig disktrasa som jag vrider ur mellan gångerna, och när jag anser kedjan vara tillräckligt torr sprayar jag den med motorex kedjesmörj av typ 'off-road'. Sen kör jag hojen upp och ner för Hågelbyleden så att kedjan får stänka av sig eventuella vattenrester, och sist torkar kringstänket med lite hushållspapper fuktat i disel.

Och sist luktar jag på fingrarna innan jag tvättar av dom med Yes, och sedan tvål.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har vevhusventilationen nerdragen till kedjan just före främre drevet. Har ingen märkbar oljeåtgång men den lilla dimma som kommer smörjer kedjan och håller den ren. Eller ren är den ju inte utan ganska svart av dieselmotorolja men damm och grus verkar inte fastna på samma sätt som i kedjesmörja.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag brukar spraya på rikligt med kallavfettning....
Fast avfettning är väl inte helt bra för kedjan, har jag läst någonstans. Skall vara för tufft mot o-ringar eller om det var x-ringar eller om det var själva "fabriksfettet" i kedjan. Minns inte exakt...

Istället kunde man använda lampolja eller lysfotogen. Finns på Biltema det med! :)
Det löser fett det också och smutsen fullkomligt rinner av, men är inte lika "tufft" för kedjan.

Eller minns jag fel här?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har vevhusventilationen nerdragen till kedjan just före främre drevet. Har ingen märkbar oljeåtgång men den lilla dimma som kommer smörjer kedjan och håller den ren. Eller ren är den ju inte utan ganska svart av dieselmotorolja men damm och grus verkar inte fastna på samma sätt som i kedjesmörja.

Hur ser bakhjulet ut med den approachen? Jag har tidigare använt Biltemas kedjespelare och fälgen blev grisig som fan efter bara en kort körsträcka. Nu har jag någon Motul-spray som håller hjulet betydligt renare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fast avfettning är väl inte helt bra för kedjan, har jag läst någonstans. Skall vara för tufft mot o-ringar eller om det var x-ringar eller om det var själva "fabriksfettet" i kedjan. Minns inte exakt...

Istället kunde man använda lampolja eller lysfotogen. Finns på Biltema det med! :)
Det löser fett det också och smutsen fullkomligt rinner av, men är inte lika "tufft" för kedjan.

Eller minns jag fel här?

Jag brukar spraya lite 5-56 (vilket mest är fotogen vad jag vet) i kedjerengöringsborsten innan jag låter kedjan löpa genom borsten. Löser upp ytligt smuts och olja men utan att man behöver dränka kedjan i fotogen eller annat fettlösande (olja löser ju olja som bekant).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag brukar spraya lite 5-56 (vilket mest är fotogen vad jag vet) i kedjerengöringsborsten innan jag låter kedjan löpa genom borsten. Löser upp ytligt smuts och olja men utan att man behöver dränka kedjan i fotogen eller annat fettlösande (olja löser ju olja som bekant).
Bra grepp det där att mätta borsten. Skall testa det nästa gång.

Jag dränker den inte i fotogen (vet att vissa lägger kedjan i dieselbad...) utan sprayar lampolja/lysfotogen medan jag rullar hjulet, borstar, och ser hur skiten rinner av. Sedan avtorkning med trasa och därefter trädgårdsslangen och massor av varmvatten för att skölja bort ännu mera skit, fett, olja/fotogen. Det ser illa ut på marken efteråt så man får göra det när ingen av grannarna ser på... Fälgen blir skitig också och får tvättas efteråt.

Sedan vidtar torktid i garaget innan det blir kedjesmörjning (tidigast) dagen efter.

(Och ibland har jag provat att även pensla och gnugga kedjan med en gammal målarpensel när den varit riktigt skitig. I övrigt allt lika med ovan.)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fast avfettning är väl inte helt bra för kedjan
Jamen vad är avfettning? Det är väl bara en mycket tunnare olja, typ 5-56, och det ska gummiringarna tåla, annars får dom ta stryket och smälta bort medans jag skrattar åt dom.

Jag brukar börja med att avfetta fälgarna och däcken, samt sprayar jag lite under motorn också, där vägsmutsen gärna samlas. Då brukar jag spraya kedjan med. Provade med Biltemas liknande "MC-rengöring", det verkar vara mycket likt kallavfettningen fast luktar lite godare.

Oringar / x-ringar är väl inget annat än packningar, dom ska tåla avfettning, annars .. så skrattar jag och reklamerar kedjan. Dom ska tåla mycket mer än så, bensinspill, oljespill, samt om jag spyr på kedjan efter en hård enduro med lera och annat okänt från den svenska myllan. Jag har ännu inte erfarit några 'skadade' o-ringar i kedjan efter mina sadistiska tvättar ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jamen vad är avfettning? Det är väl bara en mycket tunnare olja, typ 5-56, och det ska gummiringarna tåla, annars får dom ta stryket och smälta bort medans jag skrattar åt dom.

Jag brukar börja med att avfetta fälgarna och däcken, samt sprayar jag lite under motorn också, där vägsmutsen gärna samlas. Då brukar jag spraya kedjan med. Provade med Biltemas liknande "MC-rengöring", det verkar vara mycket likt kallavfettningen fast luktar lite godare.

Oringar / x-ringar är väl inget annat än packningar, dom ska tåla avfettning, annars .. så skrattar jag och reklamerar kedjan. Dom ska tåla mycket mer än så, bensinspill, oljespill, samt om jag spyr på kedjan efter en hård enduro med lera och annat okänt från den svenska myllan. Jag har ännu inte erfarit några 'skadade' o-ringar i kedjan efter mina sadistiska tvättar ;)
Det där får någon kemist avgöra. Jag vet bara att jag läst (på SH?) att avfettning skall vara en klass värre mot gummiringarna (de blir för torra) medan andra produkter är snällare.

Hur ringarna tål skratt, spyor och sadism kan jag bara spekulera i. :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
avfettning skall vara en klass värre mot gummiringarna (de blir för torra)
Ja alltså jag låter inte kedjan ha avfettningen på sig länge, utan bara under tiden jag borstar av kedjan, sen sprayar jag ju på Motorex dyra kedjeolja för offroad. Den olja verkar försegla kedjan i nån fet hinna, som konstigt nog inte drar till sig smuts utan verkar hålla kedjan fresh länge. Till skillnad mot Biltemas klibbiga "mc-kedjesmörj".

Gummit i o-ringarna, liksom andra packningar på hojens olika rörliga delar, skall tåla bensinspill, vilket borde omfatta samtliga oljor, dock ej alkoholer mm. Sånt beror väl på vad ämnet i packningarna baseras på, olja eller silikon. Jag kan t o m spilla bensin på sätet, torka bort det, och ser inga spår av bensinen efteråt.

Kanske ska prova rengöra kedjan med .. bensin?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top