Genväg till kedjerengöring?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har aldrig gjort rent en kedja, sving eller bakfälg sen jag bytte till vax för några år sen.
Vaxet gör sitt och trillar av i små klumpar, sprayar på nytt efter 100 mil.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På tal om livslängd på O-ringskedjor (el X).

Hur gör ni rent svingen och fälgen? Sprutar med avfettning? Som hamnar på en del av kedjan?
Så har jag nog alltid gjort. Jag har haft länkar som skurit så de inte rätar ut sig riktigt och att kedjan blir ojämnt sliten. Då kan man spänna kedjan till rätt slack men vrider man hjulet så är kedjan som en fiolsträng eller har 2-3 gånger för stort slack. Jäkligt trist att åka med ojämnt sliten kedja. Livslängd på mina kedjor ca 2500 mil. Jag har bytt ett antal men för inte bok över byten.
Jag kör avfettningsmedel på diskborste till svingen och fälgen sedan de senaste bytena.
Så kommer jag fortsätta framöver.

Smörjning med motorolja och tandborste. Torkar av länkarna. Smörjer igen när rullarna är blanka. Kör ibland med kedjespray och när jag kommer hem med varm kedja.
Har sidostöd. Smörjer på utsidan av bakdrevet och uppåt och rullar fram hojen 25 cm typ. Ja det tar en stund. Ja man ”ska” smörja på insidan av kedjan. Jag tror på jordens dragningskraft och att olja eller spray hamnar innanför rullarna ändå.

Funkar detta då? Ja för mig och mina två hojar. TDMen har jag kört 10 000 mil med. Detta är nog den tredje kedjan jag bytt. Har gått 3 800 mil nu och är helt jämnt sliten. Rullar jag med avstängd motor i ca 10 km/tim så är det en jämn skön ton från kedjan. Ni vet hur det låter annars. Ett tecken på att kedjan börjar ge upp är att man får spänna ofta t ex efter 100 mil och sen efter 50 mil.
Senast jag justerade var för 300 mil sedan och då berodde det på att jag bytte bakdäck. Justering innan det minns jag inte.
Nu är detta också ett sätt att förlänga livet på kedjan. Spänn inte för mycket. Det sträcker kedjan och belastar lagret på utgående axel.
Gillar man att köra på bakhjulet så skiter man ju i om det sliter på kedjan.
TDM900 86 hästar. Har inte behov av bakhjulskörning. Har originallameller, 14 800 mil hittills.

Min andra hoj är en 55-hästars 750 custom. Maxvrid vid 3 000 varv.
Bakdrev i aluminium, två kuggar större än original. Körs inte på slangen och sällan över 120. Av en slump så har den kedjan också gått 3 800 mil men där spänner jag den lite oftare. Just denna kedja har fått samma behandling som TDMens. Jag vände iofs på bakdrevet förra vintern. Inget slitage direkt men detta drev är vändbart så varför inte.

Detta är personbästa för mig. Långt kvar till siffror man läser om på Internet.
Intressanta reflektioner och erfarenheter.
Jag gör som sagt var ingenting med mina kedjor, och på T7:an så håller dom drygt 2000mil, sedan verkar det kunna hända någonting.
Men då slipper jag problemet med olja och skit på fälgen och svingen.
Förra drivpaktet bytte jag vid ca 2300mil, då hade jag spänt kedjan 3 gånger under den tiden, två gånger i samband med bakdäcksbyte, och sedan en gång till på "slutet".
Då var säsongen slut, och kedjan knirkade/rasslade lite, och drevet fram var ganska "välkammat", bak var det faktiskt helt ok.
Men....Teneren är ju inte heller något effektmonster :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja det stämmer. Men när kardanen shiter sig så ska man helst redan ha sålt hojen.
View attachment 500058
Aha, då fattar jag vad försäljaren i hojbutiken menade när han sa:
"- Är vi överens, så ge mig kardan".

Jag trodde i min enfald att vi skulle skaka hand på överenskommelsen :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har aldrig gjort rent en kedja, sving eller bakfälg sen jag bytte till vax för några år sen.
Vaxet gör sitt och trillar av i små klumpar, sprayar på nytt efter 100 mil.
Kan jag välja vilken som helst
eller har du nån länk till ditt vax !?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På tal om livslängd på O-ringskedjor (el X).

Hur gör ni rent svingen och fälgen? Sprutar med avfettning? Som hamnar på en del av kedjan?
Så har jag nog alltid gjort. Jag har haft länkar som skurit så de inte rätar ut sig riktigt och att kedjan blir ojämnt sliten. Då kan man spänna kedjan till rätt slack men vrider man hjulet så är kedjan som en fiolsträng eller har 2-3 gånger för stort slack. Jäkligt trist att åka med ojämnt sliten kedja. Livslängd på mina kedjor ca 2500 mil. Jag har bytt ett antal men för inte bok över byten.
Jag kör avfettningsmedel på diskborste till svingen och fälgen sedan de senaste bytena.
Så kommer jag fortsätta framöver.

Smörjning med motorolja och tandborste. Torkar av länkarna. Smörjer igen när rullarna är blanka. Kör ibland med kedjespray och när jag kommer hem med varm kedja.
Har sidostöd. Smörjer på utsidan av bakdrevet och uppåt och rullar fram hojen 25 cm typ. Ja det tar en stund. Ja man ”ska” smörja på insidan av kedjan. Jag tror på jordens dragningskraft och att olja eller spray hamnar innanför rullarna ändå.

Funkar detta då? Ja för mig och mina två hojar. TDMen har jag kört 10 000 mil med. Detta är nog den tredje kedjan jag bytt. Har gått 3 800 mil nu och är helt jämnt sliten. Rullar jag med avstängd motor i ca 10 km/tim så är det en jämn skön ton från kedjan. Ni vet hur det låter annars. Ett tecken på att kedjan börjar ge upp är att man får spänna ofta t ex efter 100 mil och sen efter 50 mil.
Senast jag justerade var för 300 mil sedan och då berodde det på att jag bytte bakdäck. Justering innan det minns jag inte.
Nu är detta också ett sätt att förlänga livet på kedjan. Spänn inte för mycket. Det sträcker kedjan och belastar lagret på utgående axel.
Gillar man att köra på bakhjulet så skiter man ju i om det sliter på kedjan.
TDM900 86 hästar. Har inte behov av bakhjulskörning. Har originallameller, 14 800 mil hittills.

Min andra hoj är en 55-hästars 750 custom. Maxvrid vid 3 000 varv.
Bakdrev i aluminium, två kuggar större än original. Körs inte på slangen och sällan över 120. Av en slump så har den kedjan också gått 3 800 mil men där spänner jag den lite oftare. Just denna kedja har fått samma behandling som TDMens. Jag vände iofs på bakdrevet förra vintern. Inget slitage direkt men detta drev är vändbart så varför inte.

Detta är personbästa för mig. Långt kvar till siffror man läser om på Internet.
Hushållspapper och lampolja för göra rent bakfälgen, de tre ekrarna (gjutna), navet och svingen då och då. Med svartlackade hjul och sving blir det inte så ofta ....
Göra rent kedjan, motorolja i oljekanna, rengöring och smörjning i ett moment. Använder billigaste på Biltema. Just nu Bakhjulet på depåstöd. Under på garagegolvet Wellpapp och ovanpå dubbla lager hushållspapper för ta upp överflödig olja och smuts från kedjan.
På resa Kedjespray
Sprutar på där det går komma åt på kedjan över svingen, under svingen och baktill på bakre drevet, rullar fram 1 m och gör om. Efter 5 meter framåt (=5 ggr) klart (med hojen på sidostöd).
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Intressanta reflektioner och erfarenheter.
Jag gör som sagt var ingenting med mina kedjor, och på T7:an så håller dom drygt 2000mil, sedan verkar det kunna hända någonting.
Men då slipper jag problemet med olja och skit på fälgen och svingen.
Förra drivpaktet bytte jag vid ca 2300mil, då hade jag spänt kedjan 3 gånger under den tiden, två gånger i samband med bakdäcksbyte, och sedan en gång till på "slutet".
Då var säsongen slut, och kedjan knirkade/rasslade lite, och drevet fram var ganska "välkammat", bak var det faktiskt helt ok.
Men....Teneren är ju inte heller något effektmonster :)
En grushoj lirar i en annan liga. Min DR600, åretrunthojen, daltar jag inte med på samma sätt. Har ingen koll på hur långt kedjan gått. Smörjer och håller rent beroende på väder och årstid. En relativt känd meck norr om stan angående mina polerade nedre gaffelben på en offroad. -Då är man ju lite dum i huvudet. Kanske det. Vill ju ha lite puts mellan varven. 😎

O-ringskedja med clips-lås. 👍

IMG_1838.jpeg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top