gillar du att hämnas på tjuvar??

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
såg det här på blocket.se

Tre män dömda till fängelse
Östergötland 17 nov 15:09

Tre män mellan 21 och 31 år har dömts till fängelse för att ha misshandlat, hotat och utpressat två bröder i Linköping. Historien började med att den yngre av bröderna stal en moped. Ägaren kom på vem tjuven var och ordnade ett möte med bägge bröderna. Vid mötet hade mopedägaren två andra personer med sig och misshandlade bröderna och krävde dem på 24.000 kronor, uppger SR Östergötland.

Race me

Knuffar sig förbi!
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
Alla e sålda! (Lånar en sukka 1100). räknas det?
Det enda som stör mig e att fel personer blev dömda... de ska få medalj i stället!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har förståelse för lagstiftningen samtidigt som jag inom mig bara tycker att det är rätt åt tjuven! Mer fria händer på eget ansvar här i Sverige. Polisen gör säkert mycket men aldrig tillräckligt!

David_lkpg

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Yamaha R1 01a
Polisen gör inte ett skit... När min Retta blev stulen så fick jag leta upp svinen själv, Men det var knappt att jag fick polisen till platsen där dom hade min hoj! Förstår bröderna till fullo, synd bara att det var dom som fick lida tillslut

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Honda cr 250cc
Ja men hur hade samhället sätt ut om sånt här var tillåtet?
Skulle ju spåra ut totalt, *Mer fria händer på eget ansvar i sverige* haha gl.

Dock var det konstig att dom dömdes för utpressning och hot, det var ju befogat.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Bara för att en person har begått ett brott innebär det inte att dom blir laglösa och det är fritt fram att gå lös på dom. Varför kunde dom inte bara nöjt sig med att ta tillbaka mopeden? Förstår absolut inte varför dom skulle ha 24 000 kr. Jag tycker nog att misshandel och utpressning är ett värre brott än mopedstöld. Helt rätt att dom fick fängelse. Jag vill iaf inte ha ett samhälle där det är fritt fram att ta lagen i egna händer när man känner för det.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
det kan ja vara så att bröderna stal av "fel gosse" som åxå inte var en som inte tar så hårt på lagens råmärken ,, det är ju inte förrän då som dom inser sitt misstag oftast,om allt går i lagens ärende så blir det ju "rättvist"straff enl,brottsbalken men inte enligt den som fått sin moppe stulen ,, det kan ju vara saker på den för många tusenlappar som är förstörda som ingen ersättning betalas för ,,

om det vore strängare straff generellt sett i sverige så skulle nog mycket ge sig själv tror jag ,, straff är väl ändå till för att avskräcka ,, tyvärr så verkar inte alla bli avskräckta ,, :va

TurboJugend skrev:
2616697 Bara för att en person har begått ett brott innebär det inte att dom blir laglösa och det är fritt fram att gå lös på dom. Varför kunde dom inte bara nöjt sig med att ta tillbaka mopeden? Förstår absolut inte varför dom skulle ha 24 000 kr. Jag tycker nog att misshandel och utpressning är ett värre brott än mopedstöld. Helt rätt att dom fick fängelse. Jag vill iaf inte ha ett samhälle där det är fritt fram att ta lagen i egna händer när man känner för det.

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
yamaha -06
Så du tycker inte att den som begår ett brott ska straffas,utan att det räcker om stöldgodset återlämnas?!?

På vilket sätt kommer det få tjuven att tänka sig för innan han gör nästa brott?

Det skuts helt enkelt för lite,det ska f*n regna tomhylsor!

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
TurboJugend skrev:
2616697 Bara för att en person har begått ett brott innebär det inte att dom blir laglösa och det är fritt fram att gå lös på dom. Varför kunde dom inte bara nöjt sig med att ta tillbaka mopeden? Förstår absolut inte varför dom skulle ha 24 000 kr. Jag tycker nog att misshandel och utpressning är ett värre brott än mopedstöld. Helt rätt att dom fick fängelse. Jag vill iaf inte ha ett samhälle där det är fritt fram att ta lagen i egna händer när man känner för det.

Ok, så om nån snor din mc och åker runt och buskör den tycker du att de gjort rätt för sig om de lämnar tillbaka den.

- Hallå, jag vet att du snodde min motorcykel din jävel!
- Ah det gjorde jag men du får tillbaks den nu.
- Åh tackar, då är allt lugnt, bättre lycka med MC-stölderna i fortsättningen.

Tycker också i allmänhet att det är ett värre brott med misshandel och utpressning men inte om offret är en tjuv eller dylikt. Å andra sidan har du ju helt rätt att vårt samhälle skulle spåra ur om folk hade rätt att ta lagen i egna händer, men skulle nog funderat på att göra det själv i en sån situation.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Barbone skrev:
2616741 Så du tycker inte att den som begår ett brott ska straffas,utan att det räcker om stöldgodset återlämnas?!?

På vilket sätt kommer det få tjuven att tänka sig för innan han gör nästa brott?

Det skuts helt enkelt för lite,det ska f*n regna tomhylsor!

Ja, jag tycker att tjuvarna ska straffas. Det är väl det vi har rättssystemet till? Om mopedägaren ändå visste vilka dom var så är det väl bara att ringa polisen och fara och hämta mopeden. Han får sin moped, dom blir dömda för mopedstöld. Alla nöjda.

Mr Magsnus skrev:
2616755 Ok, så om nån snor din mc och åker runt och buskör den tycker du att de gjort rätt för sig om de lämnar tillbaka den.

Nej, jag skulle anmäla dom och låta polisen hämta den. Sen blir dom väl förhoppningsvis dömda.

Last edited:

peppureikä

Guest
absolut.....H-A eller Baltic Inkasso e det som gäller!!!:näsblod :näsblod :näsblod

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
jocke i köping skrev:
2616724 det kan ja vara så att bröderna stal av "fel gosse" som åxå inte var en som inte tar så hårt på lagens råmärken ,, det är ju inte förrän då som dom inser sitt misstag oftast,om allt går i lagens ärende så blir det ju "rättvist"straff enl,brottsbalken men inte enligt den som fått sin moppe stulen ,, det kan ju vara saker på den för många tusenlappar som är förstörda som ingen ersättning betalas för ,,

om det vore strängare straff generellt sett i sverige så skulle nog mycket ge sig själv tror jag ,, straff är väl ändå till för att avskräcka ,, tyvärr så verkar inte alla bli avskräckta ,, :va

Jag tror faktiskt inte att dom kommer att sluta sno saker bara för att dom fick stryk. Om nånting är trasigt på mopeden så går det väl kräva ersättning för det (få dom dömda till att betala skadestånd, inte utpressa dom). Så du menar att straff ska bestå av straff enligt brottsbalken + brottsoffrets straff? En dom för mopedstöld kanske skulle kunna se ut så här: Fotboja, skadestånd + två sparkar i huvudet från mopedägaren.

Sen det här med hårdare straff för att avskräcka. Det är väl bara att titta på USA för att se att det kanske inte är så enkelt.

Last edited:

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
TurboJugend skrev:
2616801 Jag tror faktiskt inte att dom kommer att sluta sno saker bara för att dom fick stryk. Om nånting är trasigt på mopeden så går det väl kräva ersättning för det (få dom dömda till att betala skadestånd, inte utpressa dom). Så du menar att straff ska bestå av straff enligt brottsbalken + brottsoffrets straff? En dom för mopedstöld kanske skulle kunna se ut så här: Fotboja, skadestånd + två sparkar i huvudet från mopedägaren.

Sen det här med hårdare straff för att avskräcka. Det är väl bara att titta på USA för att se att det kanske inte är så enkelt.

Läs vad jag skrev där uppe. Tror herrn att det skulle avskräcka? Jag måste säga att det inte var seriöst det jag skrev där. Men jag tror inte någon tjuv blir avskräckt av hur det funkar idag. Tycker du att dagens system funkar bra?
Något måste göras.

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
yamaha -06
Jag vet inte men,jag skulle nog hellre bli misshandlad i 3min än att någon stjäl min hoj.
För det känns som en längre misshandel om nån stjäl det som jag har slitit och slavat ihop till under 3år.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
TurboJugend skrev:
2616761 Ja, jag tycker att tjuvarna ska straffas. Det är väl det vi har rättssystemet till? Om mopedägaren ändå visste vilka dom var så är det väl bara att ringa polisen och fara och hämta mopeden. Han får sin moped, dom blir dömda för mopedstöld. Alla nöjda.

Nej, jag skulle anmäla dom och låta polisen hämta den. Sen blir dom väl förhoppningsvis dömda.
Polarn fick sin hoj stulen för nått år sen. Snuten grep hojtjuven in action, åkandes på hojen. Men han fick inget straff, det gick ju inte att bevisa att han hade stulit den! Han hade bara lånat den av han-mindes-inte-vem och visste inte att det var stulen. Så nog förstår jag dom där killarna! Det enda svensk polis verkar jaga är fortkörare och skattefifflare, allt annat skiter dom ju i verkar det som. Just ja, de grövsta brotten av dom alla, miniskylt och miniblinkers jagar dom ju självklart också...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring