...att man på många ställen inte kan köra en gatgodkänd motorcykel på bana på grund av att den låter för mycket.
Ur länsstyrelsens rekommendationer för hur bullermätning ska gå till
och hur den ska redovisas:
Bullermätning utomhus
En utomhusmätning utförs normalt med mikrofonen direkt på fönsterglaset
eller på fasaden hos klaganden, en s.k. +6 dB mätning. Mätningen ska innehålla
följande uppgifter:
• Bakgrundsnivå i dBAeq (ekvivalent nivå) då bullerkällan är avstängd (om
bullerkällan är känd).
• Bullerkällans ljudnivå i dBAeq.
• Bullerkällans ljudnivå i dBAmax (maximal nivå).
Redovisning
Det är av stor betydelse att utredningen redovisas på ett korrekt och tydligt sätt
eftersom den utgör ett viktigt underlag för miljöförvaltningen vid bedömning
om olägenhet för människors hälsa enligt miljöbalken föreligger eller inte.
Alla mätvärden ska redovisas med heltalssiffror i tabell. Undvik att redovisa
endast i grafer. Vid inomhusmätningen ska ljudnivån redovisas som ett
medelvärde av de tre mätpunkterna i rummet.
Vid utomhusmätningen ska det tydligt framgå att justering för fasadreflexion
(-6 dB) gjorts. För båda mätningarna ska det framgå om de redovisade ljudnivåerna
är justerade för bakgrundsnivån eller inte.
I övrigt ska felkällor anges, d.v.s. vad som kan ha påverkat mätresultatet om
mätvärdet anses som avvikande, samt eventuella avsteg från aktuell
mätstandard. Även besiktningsman, undersökningsdatum, vilka mätinstrument
som använts och när de senast kalibrerades ska framgå av redovisningen
Det är väl bara att konstatera att kommunens rapport inte uppfyller särskilt många av dessa krav.
Mvh,
Ingvar
Jag vet en SM-vinnare som blev rejält förbannad när besiktningspersonalen ville att han skulle besiktiga hojen med de kåpor han skulle använda på tävlingen. Han var väl van vid att åka gräddfilen.Mmm, det är skillnad på vi och dom, burnar jag på Gälleråsen får jag böter och gör superbikemästaren samma sak så är det high five ,,, behövde få ur med det också
Någon som har tid över och vill göra lite jobb!?
Hitta bilder på nedlagda banor! Nutid bild och dåtid bild. Även folkmängd på orten där banan ligger dåtid kontra nutid. Skulle vara nice affect att printa stora plakat som man ställer vid kommun huset i Gislaved.
Hitta de som fått minskad folkmängd om det går. Småhåler som dött ut helt utom några gamla tanter och gubbar som sitter och snackar hur allt var bättre förr!!!
Gislaved kommun jag har inga problem att besöka andra banor!!!
...
Gislaved kommun jag har inga problem att besöka andra banor!!!
Lustigt egentligen när man tänker på att de flesta banor ligger i rätt folktomma delar av landet. Exempelvis Knutstorp. I närmaste byn Kågeröd kan man hitta lyxvillor för några hundratusen, eftersom det är en avfolkningsbygd. Ingen tågstation gör att det blir för krångligt för en barnfamilj att pendla till Malmö, Lund, Landskrona eller Helsingborg. Svalöv AB som var en stor arbetstgivare några kilometer bort finns inte längre eftersom all fröförädling har lämnat Sverige. Det absolut enda som drar folk till bydgen är faktiskt Knutstorp. Ändå ska EN granne försöka få banan stängd, som tydligen inte ens bor särskilt nära banan. De närmaste grannarna har inga problem.
Ta bort två 0r och du är närmare sanningen gissar jag.Hur många aktivitetsdagar kan Anderstorp ha om året? 30-50?
Tror ni någon gnäller över eller runt dom stora motorbanorna nere i Europa?
Typiskt jävla svenskt, bittra gubb- och kärringjävlar som sitter och bestämmer ute i kommunerna, pk så det förslår utåt, hata på motorsport är populärt, för det bullrar och är LIVSFARLIGT.
Går och spyr ett tag på alla dessa självgoda dårar utan verklighetsförankring som nästlat sig in i kommunhusen
Jag var i Holland och tittade på MotoGP i Assen. Pratade med en som bodde i närheten. Det fanns en del som klagade att det var en del oljud. Men dom blev snabbt nedröstade pga att banan funnits så länge. Redan innan husen fanns där. De menade på att: Om man nu flyttar till Assen så får man leva med att det finns en bana där & det kan bli "lite" liv. Sen var det inget mer med det....
Hur mycket låter en hoj med originalsystem i sådana här sammanhang, dvs finns det risk att hojar med originalsystem inte klarar ljudkraven?
Ja, det finns ett par modeller som har det kämpigt.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |