Japp, bullernivåerna är väl definierade och det är Naturvårdsverkets bestämmelser som gäller för motorbanor och Boverkets vid nybyggnation av bostäder.
View attachment 394052
http://www.naturvardsverket.se/Docum...NFS2004_16.pdf
Boverkets allmänna råd 2008:1 är generösare och tillåter 70 dBA från väg- och spårtrafik
Huvudregeln 70 dBA maximal ljudnivå utomhus på uteplats
Vägtrafik och spårtrafik
70 dBA gäller för väg- och spårtrafik och avser en ljudtrycksnivå beräknad
av den mest bullrande fordonstypen under ett årsmedeldygn. Värdet avser ett frifältsvärde utan hänsyn tagen till fasadreflektion och gäller vid fasad och på uteplats
med instrumentinställning F(Fast).
Begreppet
vid fasad avser ett frifältsvärde eller till frifältsvärde korrigerat värde. Med frifältsvärde avses en ljudtrycksnivå som inte är påverkad av reflexer i den egna fasaden. (Om mätningar genomförs två meter från fasad på exempelvis en balkong/uteplats erhålls nivåer som är cirka +3 dBA högre än frifältsvärdet. Om mätmikrofonen placeras direkt mot fasaden erhålls ett värde som är +6 dBA högre än frifältsvärdet.)
Huvudregel vid planering av nya bostäder
Vid planering av nya bostäder gäller som huvudregel att följande krav bör kunna uppfyllas genom bebyggelsens placering och utformning samt med hjälp av skyddsåtgärder som bullervallar, trafikomläggningar, tyst asfalt etc.
• Planen bör säkerställa att den slutliga bebyggelsen genom yttre och inre åtgärder kan utformas så att kraven i Boverkets byggregler uppfylls.
• Planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att
55 dBA ekvivalentnivå utomhus (vid fasad och uteplats) kan erhållas med hänsyn till trafikbuller.
• Planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att
70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad uppfylls.