Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att länder som Sverige och Benelluxländerna bara ligger 5 , 10 år före länder som t.ex Tjeckien och Polen. Mycket av miljölagstiftningen är baserad på EU-regler och olika trender sprider sig snabbt när länderna utvecklas. Det var ju inte så länge sedan som Trabant, Fiat 126 eller "Vält Skoda" var helt OK transportmedel där borta.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har klarat mig med originalsystem, mätte 102db 2m max trots den för r6an orättvisa mätmetoden. Har inte fått någon varning eller flagga på banan heller. Katten dämpar rätt bra tror jag.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Ta bort två 0:eek:r och du är närmare sanningen gissar jag.
22 denna säsongen, 3 av dom polisanmälda. Tror mig förstå att inget anmält tillfälle var under en s.k. bullerdag.

Allt handlar om lättja. Förare som inte orkar se till att bulta på tillräckligt med ljuddämpning, och lättja från de ansvariga att det inte ljudmätts ordentligt. Folk som hyrt banan och sen släpper ut vad som helst, av anledningar som bara de själva vet men man kan ju misstänka det handlar om pengar, och det är ju inte dom som får skit, för den arrangören kan ju bo t.ex i Danmark.

En danskkörning hörde jag när jag cyklade på en mountainbikeled på Isaberg i somras. Fattar ni hur långt bort det är, ogynnsamma vindar eller ej? Jag hörde när de körde från slutet av flygrakan till grand prix kurvan, och igen hela hansenrakan tills de svängde in i Hansen. Visst hördes det ljud så där kors och tvärs från det hållet, men vissa cyklar med ett eget avgasljud var väldigt lätta att urskilja, oavsett om de var 60 på banan samtidigt. Så att läsa ursäkter som att det inte går att plocka ut en särskild bland många fler får mig att börja fundera om det verkligen är sant.
Det här var inte ens en bullerhelg. Jag är ju inte sådär jätteförvånad att folk klagar, och jag älskar ändå motorsport.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, det finns ett par modeller som har det kämpigt.

Om det bara är ett par modeller, och Panigalen är ju känd för att låta för mycket redan med originalsystem, så är ju en möjlig lösning enkel; obligatoriskt originalsystem vid bankörning. Det var ju länge sedan ett helsystem gjorde någon större skillnad på prestandan ändå så egentligen behövs det ju inget eftermarknadssystem förutom för klungan som tycker att "racing ska låta mycket!".
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om det bara är ett par modeller, och Panigalen är ju känd för att låta för mycket redan med originalsystem, så är ju en möjlig lösning enkel; obligatoriskt originalsystem vid bankörning. Det var ju länge sedan ett helsystem gjorde någon större skillnad på prestandan ändå så egentligen behövs det ju inget eftermarknadssystem förutom för klungan som tycker att "racing ska låta mycket!".
Eftersom vi har motsvarande diskussion i Sydskanes Emses eget forum och jag är jäkligt lat av naturen så klipper jag bara in ett citat från mig själv:
Svårt att säga generellt men några exempel på hojar som har problem är RC8 och Panigale, R6, CBR600RR, Daytona 675, en del Kawwa ZX6 eller 636 dyker också upp. CBR1000RR modellen från 08-, ett fåtal 1098 och 1198 (men de flesta av de som kör sådana verkar ha fått koll på sina prylar) och i stort sett alla motarder.
Nu är jag alltså väldigt generell och långt ifrån alla som kör hojarna ovan har problem.

Jag tror de korta "GP" blåsen i kombination med avgasventiler som öppnar fullt efter typgodkännandevarvtalet är boven i dramat. En del som kör helsystem har faktiskt mindre problem då de systemen är designade för lägre ljudnivåer på full gas.
Förutom nämnda modeller så har vi också sett problem med S1000RR men det behöver jag kanske inte nämna för en Beemerförare? :D
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om det bara är ett par modeller, och Panigalen är ju känd för att låta för mycket redan med originalsystem, så är ju en möjlig lösning enkel; obligatoriskt originalsystem vid bankörning. Det var ju länge sedan ett helsystem gjorde någon större skillnad på prestandan ändå så egentligen behövs det ju inget eftermarknadssystem förutom för klungan som tycker att "racing ska låta mycket!".

Det största problemet är väl att en krasch med originalsystem kostar skjortan och lite till. En krasch med eftermarknadssystem kostar bara halva skjortan. Förutom den uppenbara viktbesparingen på många hojar.
Dom hojar där det inte gör nån större skillnad i vikt är också dom hojar som är störst problem med originalsystem. Min gixxer är tyst som i graven med originalsystem, men då väger det också runt 10 kg (om jag inte minns galet). Mot dryga 2 - 3 kg för min enkla titan-dämpare jag har på nu. Jag klarar visserligen ljudkraven med db-killer i. Men jag är också medveten om att jag ligger precis på gränsen. Skärps kraven bara lite till så är jag körd.

Men kontentan är att effekten är i princip helt ointressant i dags läge. Kostnad och vikt slår högre.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Eftersom vi har motsvarande diskussion i Sydskanes Emses eget forum och jag är jäkligt lat av naturen så klipper jag bara in ett citat från mig själv:

Förutom nämnda modeller så har vi också sett problem med S1000RR men det behöver jag kanske inte nämna för en Beemerförare? :D

Av ren nyfikenhet men vad svarar myndigheter på när man försöker få de att gå med på att man ska ha samma bullerkrav på bana som på allmän väg? Om man lägger fram det som att man garanterar att alla fordon ska ha typgodkända avgassystem och man inte säger något om vilka bullernivåer de ligger på? Eller är det så långt gånget att man bara pratar om bullernivåer nu?

Jag har själv aldrig haft några problem med min men jag vet inte vilka nivåer som de har använt sig av, det brukar vara så att har man originalsystem behöver man inte bullertesta hojen innan man får åka och jag har aldrig haft några problem med förbifarter. Jag är dock osäker på om det är 95 eller 98 som varit gränsen där jag har kört.

Jag tror inte utblåsets storlek spelar så stor roll egentligen, på BMWn är det katalysatorn som står för mer ljuddämpning eftersom det knappt blir någon skillnad om man byter bara slutburken mot en liten Akrapovic-kanna men det blir betydligt mer ljud om man tar bort katten men behåller originalslutburken.


Det största problemet är väl att en krasch med originalsystem kostar skjortan och lite till. En krasch med eftermarknadssystem kostar bara halva skjortan. Förutom den uppenbara viktbesparingen på många hojar.
Dom hojar där det inte gör nån större skillnad i vikt är också dom hojar som är störst problem med originalsystem. Min gixxer är tyst som i graven med originalsystem, men då väger det också runt 10 kg (om jag inte minns galet). Mot dryga 2 - 3 kg för min enkla titan-dämpare jag har på nu. Jag klarar visserligen ljudkraven med db-killer i. Men jag är också medveten om att jag ligger precis på gränsen. Skärps kraven bara lite till så är jag körd.

Men kontentan är att effekten är i princip helt ointressant i dags läge. Kostnad och vikt slår högre.

Visst är det så att ett originalsystem kostar mer och väger mer men ska man vara lite drastisk och säga att det funkar inte som det gör idag, är det då inte ett alternativ att göra det obligatoriskt med originalsystem för att komma åt i alla fall den absolut största delen av bullerproblemet?


Jag har inte läst utredningen/inlagorna som länkats till men vad har banan gett för kommentarer på de enskilda tillfällen som blivit polisanmälda? Har de kommenterat om att det varit enskilda hojar som varit högljudda men att dessa tagits av banan eller har de inte gjort några kommentarer? Det vore ju lite skrämmande om de inte fört bok över sina bullermätningar (både stillastående och förbifarter) så att de kan kommentera på om någon har klagomål på ljudnivåerna. Iofs är det ju rätt skrämmande att de verkar ha mätt på fel sätt men det har de förhoppningsvis åtgärdat redan...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Verkar ha varit 98 och 102 där jag har kört förutom Sachsenring då som har krav på att systemet och luftfiltret ska vara original plus att de har mätningar men jag vet inte vad nivån ligger på.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Av ren nyfikenhet men vad svarar myndigheter på när man försöker få de att gå med på att man ska ha samma bullerkrav på bana som på allmän väg? Om man lägger fram det som att man garanterar att alla fordon ska ha typgodkända avgassystem och man inte säger något om vilka bullernivåer de ligger på? Eller är det så långt gånget att man bara pratar om bullernivåer nu?
Japp, bullernivåerna är väl definierade och det är Naturvårdsverkets bestämmelser som gäller för motorbanor och Boverkets vid nybyggnation av bostäder.

NFS tabell.jpg

http://www.naturvardsverket.se/Docum...NFS2004_16.pdf

Boverkets allmänna råd 2008:1 är generösare och tillåter 70 dBA från väg- och spårtrafik :dummer

Huvudregeln 70 dBA maximal ljudnivå utomhus på uteplats
Vägtrafik och spårtrafik
70 dBA gäller för väg- och spårtrafik och avser en ljudtrycksnivå beräknad
av den mest bullrande fordonstypen under ett årsmedeldygn. Värdet avser ett frifältsvärde utan hänsyn tagen till fasadreflektion och gäller vid fasad och på uteplats med instrumentinställning F(Fast).

Begreppet vid fasad avser ett frifältsvärde eller till frifältsvärde korrigerat värde. Med frifältsvärde avses en ljudtrycksnivå som inte är påverkad av reflexer i den egna fasaden. (Om mätningar genomförs två meter från fasad på exempelvis en balkong/uteplats erhålls nivåer som är cirka +3 dBA högre än frifältsvärdet. Om mätmikrofonen placeras direkt mot fasaden erhålls ett värde som är +6 dBA högre än frifältsvärdet.)

Huvudregel vid planering av nya bostäder
Vid planering av nya bostäder gäller som huvudregel att följande krav bör kunna uppfyllas genom bebyggelsens placering och utformning samt med hjälp av skyddsåtgärder som bullervallar, trafikomläggningar, tyst asfalt etc.
• Planen bör säkerställa att den slutliga bebyggelsen genom yttre och inre åtgärder kan utformas så att kraven i Boverkets byggregler uppfylls.

• Planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att 55 dBA ekvivalentnivå utomhus (vid fasad och uteplats) kan erhållas med hänsyn till trafikbuller.

• Planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att 70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad uppfylls.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Japp, bullernivåerna är väl definierade och det är Naturvårdsverkets bestämmelser som gäller för motorbanor och Boverkets vid nybyggnation av bostäder.

View attachment 394052

http://www.naturvardsverket.se/Docum...NFS2004_16.pdf

Boverkets allmänna råd 2008:1 är generösare och tillåter 70 dBA från väg- och spårtrafik :dummer

Huvudregeln 70 dBA maximal ljudnivå utomhus på uteplats
Vägtrafik och spårtrafik
70 dBA gäller för väg- och spårtrafik och avser en ljudtrycksnivå beräknad
av den mest bullrande fordonstypen under ett årsmedeldygn. Värdet avser ett frifältsvärde utan hänsyn tagen till fasadreflektion och gäller vid fasad och på uteplats med instrumentinställning F(Fast).

Begreppet vid fasad avser ett frifältsvärde eller till frifältsvärde korrigerat värde. Med frifältsvärde avses en ljudtrycksnivå som inte är påverkad av reflexer i den egna fasaden. (Om mätningar genomförs två meter från fasad på exempelvis en balkong/uteplats erhålls nivåer som är cirka +3 dBA högre än frifältsvärdet. Om mätmikrofonen placeras direkt mot fasaden erhålls ett värde som är +6 dBA högre än frifältsvärdet.)

Huvudregel vid planering av nya bostäder
Vid planering av nya bostäder gäller som huvudregel att följande krav bör kunna uppfyllas genom bebyggelsens placering och utformning samt med hjälp av skyddsåtgärder som bullervallar, trafikomläggningar, tyst asfalt etc.
• Planen bör säkerställa att den slutliga bebyggelsen genom yttre och inre åtgärder kan utformas så att kraven i Boverkets byggregler uppfylls.

• Planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att 55 dBA ekvivalentnivå utomhus (vid fasad och uteplats) kan erhållas med hänsyn till trafikbuller.

• Planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att 70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad uppfylls.

Någon har ju fuckat upp rejält när man låtit motorsportshatare hos naturvårdsmupparna bestämma bullernivåerna på motorbanor. Inte konstigt att man hamnar i den här sitsen. Denne någon återfinns förmodligen inom ett rikstäckande motorsportörbund i Sverige.

Tyvärr förlorades nog det här slaget när man lät bullernivåerna sjunka under vad som gäller på allmän väg, då har man satt sig i en sits där det bara är en tidsfråga innan hela skiten läggs ned.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den stora utmaningen är också att få bandagsdeltagare och rejsputtar att förstå att bullernivåer vid typgodkännande av MC inte har ett skit att göra med de bestämmelser som ägarna av motorbanorna, och därmed vi bandagsarrangörer, har att rätta oss efter.

Alla håller nog med om att det inte är logiskt att få bullra mer på gatan än på banan men lagar, regler och bestämmelser är tyvärr inte speciellt logiska och de som tror att någon smarting på Naturvårdsverket helt plötsligt kommer på "att det här ser ju tokigt ut, vi får höja gränsvärdena" är som att hoppas på att jultomten kommer med en ny hoj i säcken.

Jag anser att vi måste lära oss spela spelet och ha djupa kunskaper i ämnet. Vi i vår förening jobbar hårt med just detta, hur skall vi se till att vi framtidssäkrar vår verksamhet. Vi mäter, och protokollför, av egen vilja och med egen personal vid fastigheterna runt Ring Knutstorp just för att slippa hamna i blåsväder.

Att nu se hur man agerat på Anderstorp är bedrövligt. Detta gynnar ingen utom möjligtvis de danska arrangörerna som kanske hade fullt hus på körningarna.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Visst är det så att ett originalsystem kostar mer och väger mer men ska man vara lite drastisk och säga att det funkar inte som det gör idag, är det då inte ett alternativ att göra det obligatoriskt med originalsystem för att komma åt i alla fall den absolut största delen av bullerproblemet?

Absolut, i det avseendet håller jag med dig.

Jag försökte bara förklara varför det ser ut som det gör. Tror att det är väldigt få som vill åka runt och låta mer än nödvändigt, men ekonomin kommer alltid att styra. Hade eftermarknadssystemen varit tysta så hade ljudnivån varit lägre. I takt med att andra banor runt om i världen sätter hårdare krav på ljud så kommer detta sätta hårdare krav på eftermaknadstillverkarna att producera system som är tystare även dom.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den stora utmaningen är också att få bandagsdeltagare och rejsputtar att förstå att bullernivåer vid typgodkännande av MC inte har ett skit att göra med de bestämmelser som ägarna av motorbanorna, och därmed vi bandagsarrangörer, har att rätta oss efter.

Alla håller nog med om att det inte är logiskt att få bullra mer på gatan än på banan men lagar, regler och bestämmelser är tyvärr inte speciellt logiska och de som tror att någon smarting på Naturvårdsverket helt plötsligt kommer på "att det här ser ju tokigt ut, vi får höja gränsvärdena" är som att hoppas på att jultomten kommer med en ny hoj i säcken.

Jag anser att vi måste lära oss spela spelet och ha djupa kunskaper i ämnet. Vi i vår förening jobbar hårt med just detta, hur skall vi se till att vi framtidssäkrar vår verksamhet. Vi mäter, och protokollför, av egen vilja och med egen personal vid fastigheterna runt Ring Knutstorp just för att slippa hamna i blåsväder.

Att nu se hur man agerat på Anderstorp är bedrövligt. Detta gynnar ingen utom möjligtvis de danska arrangörerna som kanske hade fullt hus på körningarna.

Det finns ju bara så mycket man kan göra på lokal nivå när det redan finns detaljerade regler stiftade. Den stora frågan är väl vad motorsportförbundet (eller vad det nu heter) gör på nationell nivå för att åstadkomma bullerregler som är realistiska?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är väldigt svårt att jämföra normal vägkörning och bankörning. Hojen belastas mycket hårdare och går ofta på högre varv vid bankörning, det gör att ljudnivån blir högre.
Det som gör att folk i grannskapet blir irriterade på ljudet är nog inte ljudnivån i sig själv utan att det håller på en hel dag från 09-17 utan några längre avbrott. På håll blir ljudet ingen upplevelse utan bara en störande "bullermatta" när det är många hojar som kör
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det finns ju bara så mycket man kan göra på lokal nivå när det redan finns detaljerade regler stiftade. Den stora frågan är väl vad motorsportförbundet (eller vad det nu heter) gör på nationell nivå för att åstadkomma bullerregler som är realistiska?
De har ju lyckats bra så här långt... :rofl
Att ha ett mätvärde som 95 dBA vid förbifart på alla banor är bara hål i huvudet. Jag vet att man måste ha ett fixerat värde eftersom det skrivs reglementen men 2m max modellen har ju visat sig vara jättelyckad. :näsblod
2M max MP.jpg
SBF och SVEMO får nog ta ett omtag och arbeta fram ett nytt mätvärde / mätsätt som gör att man passerar under gränsvärdet 55 dBA hos närmsta granne på alla banor. Då kan man tävla alla dagar i veckan.
Tyvärr innebär detta förmodligen slutet för RR-tävlingar då jag inte fattar hur man skall klara av de nivåerna.
På Ring Knutstorp ligger vi alltid strax under 70 dBA, vilket är okej där vi mäter då det finns dispens för just de fastigheterna. I alla fall ett tag till...

Vi som arrangerar bandagar skulle förmodligen inte behöva bry oss om 95 dBA gränsen om det görs kontinuerliga mätningar i omgivningen och ljudnivån då ligger under de för banan stipulerade värdena. På vissa banor blir det lättare att arrangera och på andra lite svårare eftersom reglerna skiljer från bana till bana.

Men detta är bara mina tankar och idéer.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
De har ju lyckats bra så här långt... :rofl
Att ha ett mätvärde som 95 dBA vid förbifart på alla banor är bara hål i huvudet. Jag vet att man måste ha ett fixerat värde eftersom det skrivs reglementen men 2m max modellen har ju visat sig vara jättelyckad. :näsblod
View attachment 394057
SBF och SVEMO får nog ta ett omtag och arbeta fram ett nytt mätvärde / mätsätt som gör att man passerar under gränsvärdet 55 dBA hos närmsta granne på alla banor. Då kan man tävla alla dagar i veckan.
Tyvärr innebär detta förmodligen slutet för RR-tävlingar då jag inte fattar hur man skall klara av de nivåerna.
På Ring Knutstorp ligger vi alltid strax under 70 dBA, vilket är okej där vi mäter då det finns dispens för just de fastigheterna. I alla fall ett tag till...

Vi som arrangerar bandagar skulle förmodligen inte behöva bry oss om 95 dBA gränsen om det görs kontinuerliga mätningar i omgivningen och ljudnivån då ligger under de för banan stipulerade värdena. På vissa banor blir det lättare att arrangera och på andra lite svårare eftersom reglerna skiljer från bana till bana.

Men detta är bara mina tankar och idéer.

Vilka variabler förutom vinden påverkar hur mycket ett visst buller vid en punkt (banan) bullrar vid en annan punkt (grannarna)?

Att hålla på med 2m metoder vid vissa varvtal är ju bara dumt. Det som spelar roll är hur mycket hojen låter som mest samt hur mycket det låter hos grannarna.

Jag förutsätter att man provat genom att mäta upp ett par olika bullrande hojar (typ 95, 98 och 102 eller något sådant) och sedan låtit dessa köra några varv och mätt upp bullret för varje hos de mest utsatta grannarna?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att hålla på med 2m metoder vid vissa varvtal är ju bara dumt. Det som spelar roll är hur mycket hojen låter som mest samt hur mycket det låter hos grannarna.

Förlåt en okunnig, men är inte 2m max den bästa metod vi har just nu? Om inte, beskriv en bättre. Please!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag får ändå känslan av att oavsett mätmetod eller värden så som 55dBA, 95dB eller 102 dB så kommer närmasta granne ändå klaga. De kommer ändå höra aktiviteterna och störa sig på dem. Likaså evenemangen som sådana, trafiken till och från. Ta t.ex VM i farthinder när man svänger in till Knutstorp (där varje fordon då måste accelerera sex gånger....).

Så eftersom jag inte tror att ljidnivån är skadlig för närmsta granne så är hårdare krav på nivåer och mätmetoder oviktigt. Det är grannarna som måste bort, och när nya flyttar dit så bör kommun och banägare ha klart för sin verksamhet. Det finns många i Sverige som bor nära en motorväg, järnväg etc. och måste acceptera detta. Där jag bor drar sågen hos bygghandeln igång kl 7, och stenbrottet äger de närmsta husen och hyr ut till de som accepterar ljuden samt så är det inte långt till skjutfältet eller flygen. Helt säkert har många grannar något emot dessa också, men verksamheten får vara kvar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag får ändå känslan av att oavsett mätmetod eller värden så som 55dBA, 95dB eller 102 dB så kommer närmasta granne ändå klaga. De kommer ändå höra aktiviteterna och störa sig på dem. Likaså evenemangen som sådana, trafiken till och från. Ta t.ex VM i farthinder när man svänger in till Knutstorp (där varje fordon då måste accelerera sex gånger....).

Så eftersom jag inte tror att ljidnivån är skadlig för närmsta granne så är hårdare krav på nivåer och mätmetoder oviktigt. Det är grannarna som måste bort, och när nya flyttar dit så bör kommun och banägare ha klart för sin verksamhet. Det finns många i Sverige som bor nära en motorväg, järnväg etc. och måste acceptera detta. Där jag bor drar sågen hos bygghandeln igång kl 7, och stenbrottet äger de närmsta husen och hyr ut till de som accepterar ljuden samt så är det inte långt till skjutfältet eller flygen. Helt säkert har många grannar något emot dessa också, men verksamheten får vara kvar.

Precis, problemet verkar vara att idag har grannarna rätten på sin sida när de klagar och då har ju banan ingen chans. Ett stenbrott har förmodligen råd att köpa på sig ett par hus och hyra ut, hur det står till med banorna vet jag inte men det kräver ju ett visst låneutrymme om man ska börja köpa på sig och förvalta hus också.

Har man provat att göra ett slags karta över bullervärden vid olika avstånd från banan historiskt sett så man kan visa att bullernivåerna vid grannarna som klagar var högre när husen byggdes och att de var högre än vad som gäller vid allmän trafik och det därför är rimligt at banan får låta åtminstone som vanlig trafik eftersom (a) man fanns där innan husen byggdes så de visste om bullret och bullret är bättre nu än vad det var när de byggdes (och värdet på huset alltså har ökat) och (b) att bullra som allmän trafik fortfarande är bättre än bullernivåerna när husen byggdes och är rimligt eftersom man då kan köra med typgodkända fordon?
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top