Ok, men då kanske det helt enkelt är för högt tillåtet värde. Eller? Det behöver ju inte betyda att metoden är fel. Eller?
Å andra sidan innebär den onödigt låga nivåer för vissa typer av fordon. 2 taktarna som får samma värde på 2 meter låter betydligt mindre hos grannen, var även skillnad mellan v-twin och radfyror och säkert annat beroende på hur dämpare vinklas och vilka frekvenser som avges. Sen blir det ju väldigt avgörande på vilka varv man mäter, avgassystemet kan ha spjäll som öppnar vid kombinationer av varv och belastning som inte dyker upp vid statisk mätning men väl ute på banan. Men visst, i värsta fall kan man sätta något löjligt lågt på 2 meter och då vara säker på att precis alla fixar 60dB hos grannen oavsett motorkonstruktion så får folk ha ljuddämpare i serie eller nått.
Känns annars som utvecklingen gått åt fel håll på hojarna. Min zx6a från 04 (originalpipa, med kat kvar) blev jag snudd på hånad vid ljudmätning då dom behövde sticka mikrofonen ända in i avgasröret för att överstiga 95dB, några årsmodeller senare ska samma hojmodell tydligen vara en av problemmodellerna även i helt originalutförande. Diffar enstaka hästkrafter mellan dessa årsmodeller så det är inte mycket kräm man fått för bullret. Med reservation för att det är andra tokiga lagkrav som framtvingat de nya systemen.
Att jämföra med gatnivåer är för övrigt inte helt rättvisande. Du kan faktiskt få böter för ett helt gatlegalt fordon om du accelererar som en tok inom bebyggt område, inte för att du överträffade hastighet utan just för "störande av allmän ordning" på grund av oväsen. Inte som vanligt men jag har en kollega som fick det, kankse inte helt orelaterat att det var en tio år gammal BMW M3 i centrala Malmö.