Det har jag alltid hävdat Perra...
Det spelar ingen roll hur MYCKET det låter. Det som såna här människor retar sig på är ATT det låter. Om vi lyckas uppfina bättre ljuddämpare än orginal (vilket i realiteten krävs av oss idag på en del banor), så kommer personerna i fråga fortsätta att klaga, och klaga, och klaga, tills kommunen eller länsstyrelsen sänker gränsvärdena ytterligare. Jag tror, helt ärligt, att motorsporten är död i Sverige inom ett par år...
Knutstorp har ju även dom meddelat att dom inte kommer köra några MC-tävlingar 2014 på grund av bullerproblemen, vilket gör att två av våra SM-banor försvinner.
Det finns idag (vad jag vet) bara EN bana som inte har problem med buller än så länge, och det är Gotland Ring. Och där får vi inte tävla.
Hela den här frågan med buller har SÅ många problem och svåra variabler, att den blir otroligt komplex. men i grund och botten så är vi i stort sett där redan idag, att man på många ställen inte kan köra en gatgodkänd motorcykel på bana på grund av att den låter för mycket. Kraven på banägarna är helt enkelt för hårda, och det ser inte ut att vara nåt ljus i slutet på tunneln i form av lättnader för banägarna heller.
Resultatet blir att ansvaret skjuts över på oss förare, att själva utveckla ljuddämpare och avgassystem som låter mindre än orginalsystemen för att klara dom allt hårdare kraven. Vi kämpar och sliter för att klara bullerproven, medans vanlig vägtrafik bredvid banan, bräkande får, grannens gräsklippare, vindkrkaftverken bredvid, järnvägen, alla låter mera än vad vi gör. Det är ohållbart...
Ljusningen i tunneln som många ser är el-motorcyklarna. Men dom som var med vid tävlingarna på Falkenberg vet att om vi sänker ljudkraven lite till, så klarar inte ens el-motorcyklarna kraven. Vinandet från el-cyklarna gav ganska höga resultat på db-mätaren.
Situationen är absurd och ohållbar...
Sen kommer vi till nästa problematik i den här frågan.... Ljudmätningar och bestraffningar....
Det finns INGEN metod att på ett rättvist och konsekvent sätt mäta ljudet på hojarna. Det är helt enkelt ingen exakt vetenskap. Min hoj har t.ex under säsongen diffat nästa 10db i dom här "två meter max" mätningarna som utförts i samband med besiktning under året. Exakt samma hoj, med exakt samma mätare, vi olika tillfällen. Då är ju frågan, hur ska vi förare kunna anpassa oss efter ett regelsystem där mätresultatet inte är konsekvent? Om resultatet kan diffa 10db, och gränsen t.ex sänks till 105db vid "2m. max", så skulle man då alltså för att vara HELT SÄKER på att klara sig, se till att ens hoj inte låter mer än 95db med "2m max".
Man mäter dessutom olika hojar under olika förutsättningar eftersom metoden är klantigt framtagen. I reglementet står att "2m. max" mätningen skall göras 2 meter bakom hojen, i 45 graders vinkel från hojens CENTRUMLINJE på den sidan ljuddämparen sitter. Vilket i praktiken gör att man mäter rakt in i utblåset på Yamaha R6 och Honda CBR 1000RR (dom två hojarna som verkar ha mest problem med ljudet). Har man alltså flera hojar som låter EXAKT lika mycket av olika fabrikat, så kommer R6'orna och CBR1000RR att visa ett högre värde. Man borde ju givetvis utgå från ljuddämparens cenrumlinje på alla hojar för att göra det rättvist.
Förbipasserande mätning har samma problematik. Mäter man på höger sida så kommer dom här modellerna att visa ett högre värde, och mäter man på vänster sida så kommer dom att visa ett lägra värde. Trots att det resulterar i samma värde hos närmaste granne 2km bort...
Men det största problemet kvarstår ändå. Att det inte finns något sätt att mäta ljudet med ett konsekvent och rättvist resultat. Och att det inte går att koppla ljudnivån vid källan (själva motorcykeln) till ljudnivån hos närmaste granne där gränsvärdet som skall följas är satt. Eftersom ljud med olika frekvenser och olika styrkor färdas genom luften på olika sätt, och försvagas på olika sätt. Detta gör att man aldrig kommer att få det här att fungera.... Någonsin... Tyvärr... Det kanske låter som en dystopi, men det gör det inte mindre till en sanning. Redan idag är det många hojar som inte klarar kraven om man tar dom direkt ur kartong och kör ut dom på en bana... Trots att man får köra samma motorcykel på vägen utanför utan problem..