Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det vore intressant att få veta vid vilka tillfällen som gränsvärdena överstigits och vem som var ansvarig för ljudmätningen den dagen.
Tragiskt nog kan det ju ha åkt förbi en brölande lastbil just då, eller ett lågt flygande flytplan :huvet Det finns ju exempel på när man har fått provmäta skjutbanor nattetid, för att trafiken överröstade smällarna, trots att det var smällarna, som inte hördes, som folk störde sig på. Stefan skrev väl härom året att dom hade problem att mäta banljudet inne bland villorna för att fågelkvittret lät högre än banan?

Nåja, man ska inte bita den hand som föder en, Björklinge, Månkarbo mfl blev spökbyar när nya E4 mellan Gävle och Uppsala öppnade, med lite tur går samma framtid Anderstorp till mötes. Visst, banan kanske inte har stått för majoriteten av byns inkomst, men jag vägrar tro att det inte kommer att märkas rejält.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag var på Danska förbundets möte för 4-5 veckor sen som behandlade året som gått och förbundets planer för nästa år med tävlingsdatum mm. Där framkom att Kari inte tänkte ha några tävlingar nästa år på banan bara för att visa kommunen hur det hade varit om inte banan fanns.

Hoppsan... konspiration? Oavsett, tror faktiskt det i sig är bra att visa Anderstorp och Gislaved kommun hur det slår att inte ha någon aktivitet alls på banan. Fråga sen småföretagarna som lever på denna turism. De lägger ner och flyttar från samhället.

Har man väl förlorat invånare är det bra mycket svårare att återfå dom...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sviestad fick för mig ett löjets skimmer när man håller koll på ljudet på hojarna som passerar när det i nästa sväng startar ett Gripenplan några hundra meter bort. :va
Det är onekligen en annorlunda upplevelse att ligga i 200+ för att plötsligt höra något vråla så mycket att man nästan glömmer att bromsa :hihi
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Stefan skrev väl härom året att dom hade problem att mäta banljudet inne bland villorna för att fågelkvittret lät högre än banan?
Haha :lol

Många säger att "vi" borde köra med originalsystem etc för att få ner ljudet men jag är personligen övertygad om att det kanske räcker 1-2 år, sen vill de boende i närområdet få bort det ljudet också :död
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det har jag alltid hävdat Perra...

Det spelar ingen roll hur MYCKET det låter. Det som såna här människor retar sig på är ATT det låter. Om vi lyckas uppfina bättre ljuddämpare än orginal (vilket i realiteten krävs av oss idag på en del banor), så kommer personerna i fråga fortsätta att klaga, och klaga, och klaga, tills kommunen eller länsstyrelsen sänker gränsvärdena ytterligare. Jag tror, helt ärligt, att motorsporten är död i Sverige inom ett par år...

Knutstorp har ju även dom meddelat att dom inte kommer köra några MC-tävlingar 2014 på grund av bullerproblemen, vilket gör att två av våra SM-banor försvinner.

Det finns idag (vad jag vet) bara EN bana som inte har problem med buller än så länge, och det är Gotland Ring. Och där får vi inte tävla.

Hela den här frågan med buller har SÅ många problem och svåra variabler, att den blir otroligt komplex. men i grund och botten så är vi i stort sett där redan idag, att man på många ställen inte kan köra en gatgodkänd motorcykel på bana på grund av att den låter för mycket. Kraven på banägarna är helt enkelt för hårda, och det ser inte ut att vara nåt ljus i slutet på tunneln i form av lättnader för banägarna heller.

Resultatet blir att ansvaret skjuts över på oss förare, att själva utveckla ljuddämpare och avgassystem som låter mindre än orginalsystemen för att klara dom allt hårdare kraven. Vi kämpar och sliter för att klara bullerproven, medans vanlig vägtrafik bredvid banan, bräkande får, grannens gräsklippare, vindkrkaftverken bredvid, järnvägen, alla låter mera än vad vi gör. Det är ohållbart...

Ljusningen i tunneln som många ser är el-motorcyklarna. Men dom som var med vid tävlingarna på Falkenberg vet att om vi sänker ljudkraven lite till, så klarar inte ens el-motorcyklarna kraven. Vinandet från el-cyklarna gav ganska höga resultat på db-mätaren.

Situationen är absurd och ohållbar...

Sen kommer vi till nästa problematik i den här frågan.... Ljudmätningar och bestraffningar....
Det finns INGEN metod att på ett rättvist och konsekvent sätt mäta ljudet på hojarna. Det är helt enkelt ingen exakt vetenskap. Min hoj har t.ex under säsongen diffat nästa 10db i dom här "två meter max" mätningarna som utförts i samband med besiktning under året. Exakt samma hoj, med exakt samma mätare, vi olika tillfällen. Då är ju frågan, hur ska vi förare kunna anpassa oss efter ett regelsystem där mätresultatet inte är konsekvent? Om resultatet kan diffa 10db, och gränsen t.ex sänks till 105db vid "2m. max", så skulle man då alltså för att vara HELT SÄKER på att klara sig, se till att ens hoj inte låter mer än 95db med "2m max".

Man mäter dessutom olika hojar under olika förutsättningar eftersom metoden är klantigt framtagen. I reglementet står att "2m. max" mätningen skall göras 2 meter bakom hojen, i 45 graders vinkel från hojens CENTRUMLINJE på den sidan ljuddämparen sitter. Vilket i praktiken gör att man mäter rakt in i utblåset på Yamaha R6 och Honda CBR 1000RR (dom två hojarna som verkar ha mest problem med ljudet). Har man alltså flera hojar som låter EXAKT lika mycket av olika fabrikat, så kommer R6'orna och CBR1000RR att visa ett högre värde. Man borde ju givetvis utgå från ljuddämparens cenrumlinje på alla hojar för att göra det rättvist.

Förbipasserande mätning har samma problematik. Mäter man på höger sida så kommer dom här modellerna att visa ett högre värde, och mäter man på vänster sida så kommer dom att visa ett lägra värde. Trots att det resulterar i samma värde hos närmaste granne 2km bort...

Men det största problemet kvarstår ändå. Att det inte finns något sätt att mäta ljudet med ett konsekvent och rättvist resultat. Och att det inte går att koppla ljudnivån vid källan (själva motorcykeln) till ljudnivån hos närmaste granne där gränsvärdet som skall följas är satt. Eftersom ljud med olika frekvenser och olika styrkor färdas genom luften på olika sätt, och försvagas på olika sätt. Detta gör att man aldrig kommer att få det här att fungera.... Någonsin... Tyvärr... Det kanske låter som en dystopi, men det gör det inte mindre till en sanning. Redan idag är det många hojar som inte klarar kraven om man tar dom direkt ur kartong och kör ut dom på en bana... Trots att man får köra samma motorcykel på vägen utanför utan problem..
 
Last edited:

Snabbgasen

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph Daytona 955i
Tydligen är allt danskarnas fel... Inspektionerna som var bakgrund för polisanmälan finns här: http://www.bike.se/nyheter/anderstorp-tvingas-sluta-med-tavlingar

Tragiskt nog kan det ju ha åkt förbi en brölande lastbil just då, eller ett lågt flygande flytplan :huvet Det finns ju exempel på när man har fått provmäta skjutbanor nattetid, för att trafiken överröstade smällarna, trots att det var smällarna, som inte hördes, som folk störde sig på. Stefan skrev väl härom året att dom hade problem att mäta banljudet inne bland villorna för att fågelkvittret lät högre än banan?

Nåja, man ska inte bita den hand som föder en, Björklinge, Månkarbo mfl blev spökbyar när nya E4 mellan Gävle och Uppsala öppnade, med lite tur går samma framtid Anderstorp till mötes. Visst, banan kanske inte har stått för majoriteten av byns inkomst, men jag vägrar tro att det inte kommer att märkas rejält.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och läser man inspektionsrapporten som iof är en partsinlaga undrar man vad fan banägarna sysslar med.

Det är ljudmätning det handlar om inte raketforskning. Kalibrera ljudmätaren korrekt och använd rätt inställningar...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det har jag alltid hävdat Perra...
Och jag håller med om allt du skriver i ditt inlägg Macke :tummenupp

Är så glad att jag slutade köra. Var så förbannat trött på banägare och arrangörer som sprang runt som småpåvar med ljudmätaren och anmärkte på skitsaker som färg på nummerbotten samtidigt som de släppte igenom mer etablerade förare som inte ens hade rätt antal nummer på sin hoj. Det sista har inte så mycket med ljud att göra men jag behövde få ur mig det :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5911543 skrev:
Och jag håller med om allt du skriver i ditt inlägg Macke :tummenupp

Är så glad att jag slutade köra. Var så förbannat trött på banägare och arrangörer som sprang runt som småpåvar med ljudmätaren och anmärkte på skitsaker som färg på nummerbotten samtidigt som de släppte igenom mer etablerade förare som inte ens hade rätt antal nummer på sin hoj. Det sista har inte så mycket med ljud att göra men jag behövde få ur mig det :D
Det finns många småpåvar i världen när man alltid har rätt själv. ;)
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
P€RRA;5911543 skrev:
släppte igenom mer etablerade förare som inte ens hade rätt antal nummer på sin hoj

Mmm, det är skillnad på vi och dom, burnar jag på Gälleråsen får jag böter och gör superbikemästaren samma sak så är det high five ,,, behövde få ur med det också :)
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Det hela verkar väldigt luddigt tycker jag... Är det någon som vet vad som verkligen menas? Det står tydligt SVENSKA tävlingar. Innebär detta då att det är fritt fram för tex danska Cup/bandags arrangörer att arrangera race på banan? NM?
Kan det vara ett taktikspel från ägaren att skylla på kommunen för att få en bra anledning att ta in andra arrangörer som ger mer klirr i kassan, en stilla undran bara.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
”Anledningen till anmälan är att det i området vid två tillfällen har uppmätts för höga ljudnivåer än vad som funnits tillstånd för, och dessutom att egenkontrollen varit bristfällig.”

Jag förstår faktiskt inte vad det finns att vara förvånad över.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jättebra att utlänska bandagsarrangörer gör så att Svensk racing läggs ner!! :tummenupp

Man undrar om den som sköter Anderstorp är 6 år när han får för sig att gå ut med sånt.. :confused: :va


Lite lustigt att kommunen säger att handmätaren var felinställd. Att den visar fel kanske stämmer men att den ska stå i "slow" säger alla racingreglementen. Där förstår jag inte hur dom får för sig att den ska stå i annat läge.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jättebra att utlänska bandagsarrangörer gör så att Svensk racing läggs ner!! :tummenupp

Man undrar om den som sköter Anderstorp är 6 år när han får för sig att gå ut med sånt.. :confused: :va


Lite lustigt att kommunen säger att handmätaren var felinställd. Att den visar fel kanske stämmer men att den ska stå i "slow" säger alla racingreglementen. Där förstår jag inte hur dom får för sig att den ska stå i annat läge.

Nu tror jag du minns fel:

FIM sound control

Activate the ‘A’ weighing

FAST time weighting must be activated

Select range High
80~130
dB

Calibrate the sound meter at 93,5 dB or 113.5 dB to take into account the incidence of the wind foam ball

Position the wind foam ball on the microphone

Activate the function MAX MIN – set on MAX
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
”Anledningen till anmälan är att det i området vid två tillfällen har uppmätts för höga ljudnivåer än vad som funnits tillstånd för, och dessutom att egenkontrollen varit bristfällig.”

Jag förstår faktiskt inte vad det finns att vara förvånad över.

"Två tillfällen" är det någon som råkat köra 2 varv med en bortskjuten db-killer och då låtit för mycket innan han själv märkt det eller blivit svartflaggad?

Danskarna har haft stora problem med alla hemmasnickrade grejjer dom gjort och stoppat i avgassystemen för att kunna köra. Både på Knutstorp och Anderstorp körde bakomvarande omkull på sånna i år som lossnat och ena bröt handen och den andre nyckelben. Menar inte att Danska förare är sämre ljuddämpartillverkare än Svenska förare, såklart! Dom har bara haft mera otur så här långt.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top