Gissa (o)ljudet!!! Kul gissningstävling!!!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Är det för sent för att gissa?

Här kommer Linköpings lekmannajuryns gissning.

1. Dämpare: 114 dB
2. + SVEMO-krök 112 dB
3. +Spreader 107 dB
4. +Diffusor 103 db
5. +30mm plug 102 db
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Det kan väl OMÖJLIGT vara kröken (även om det vore roligast)!
Jag tror stenhårt på "hålet" i plattan, vill minnas att du kallade den Buttplug?
Har testat en sån på en R1´a för en massa år sedan. Tyst o fin, men ville knappt varva över 7000varv...
Vill dock påpeka att hålet då var betydligt mindre!
Låt mig säga så här; Det var en moj som gav överlägset mest sänkning (de andra gav knappt någon sänkning) och det var överraskande vilken det var...

Gissa vilken moj det var!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Låt mig säga så här; Det var en moj som gav överlägset mest sänkning (de andra gav knappt någon sänkning) och det var överraskande vilken det var...

Gissa vilken moj det var!

Att du köpte ljuddämparull och packade om burken med? :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och segrare är SVEMO-kröken!!!

Började med att mäta med ljuddämpare utan något extra. Mätte en meter bakom och en meter till höger i något under midjehöjd. Fick
109 dB utan något
105 dB med SVEMO-kröken
104 dB med spreader (grymt besviken:mad: )
104 db diffusor
103 dB med 40 mm plugg (55 mm innan)
102-3 dB med 30 mm plugg

Så..... SVEMO-kröken sänkte 4 dB (iofs från ett högt värde) och de andra bara marginellt. Blev förvånad att spreadern inte gjorde större verkan och samma saken med 30mm plugg. Det LÄT som om spreadern tog bort mycket men flera mätningar gav samma resultat.
Visst var det lite intressant?

Att du köpte ljuddämparull och packade om burken med? :)

Det gjorde jag också!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Svemo-kröken är väl sämst? Eller hur räknar du? Jag har nog missat något :va :)

SÅ vill jag oxå begripa det hela.
(den har ju näst högst värde!? :va)
Eller menar du att alla de andra grejerna monterades i serie med SVEMO-kröken?
Moss: Har du skickat resultatet till SVEMO ?


Och en ingenjörsundran: Varför har du valt en så ogynnsamt utformad 45-graderskrök?
Inget säger väl att den måste vara så där tvär (och därmed effektsänkande) ?
Med en lämplig radie så sänks ju strömningsmotståndet avsevärt.
(bara en tanke från en portare...)

Tanke två: Måste öht kröken ha samma diameter som utblåset?
Ska den inte bara vinkla ner ljudet?
I klartext: Det förslag jag la tidigare på en "stuprörskrök" som är så avpassad att den går att sätta utanpå dämparen, skulle ju inte ha någon som helst inverkan på effekten, men man skulle fortfarande följa bestämmelserna om att själva mynningen ska vara riktad neråt...
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SÅ vill jag oxå begripa det hela.
(den har ju näst högst värde!? :va)
Eller menar du att alla de andra grejerna monterades i serie med SVEMO-kröken?
Moss: Har du skickat resultatet till SVEMO ?


Och en ingenjörsundran: Varför har du valt en så ogynnsamt utformad 45-graderskrök?
Inget säger väl att den måste vara så där tvär (och därmed effektsänkande) ?
Med en lämplig radie så sänks ju strömningsmotståndet avsevärt.
(bara en tanke från en portare...)

Tanke två: Måste öht kröken ha samma diameter som utblåset?
Ska den inte bara vinkla ner ljudet?
I klartext: Det förslag jag la tidigare på en "stuprörskrök" som är så avpassad att den går att sätta utanpå dämparen, skulle ju inte ha någon som helst inverkan på effekten, men man skulle fortfarande följa bestämmelserna om att själva mynningen ska vara riktad neråt...

Jag var kanske otydlig:
Först monterades SVEMO-kröken, sedan spreader och då satt kröken kvar, sedan diffusor tillsammans med allt det andra, sedan 40mm-plugg tillsammans med allt det andra osv. Så allt monterades i serie, svar ja!

Kröken tar ingen effekt. Ifjol när jag bänkade kollade jag detta.
Krök tillsammans med en enkel Db-killer utfirmad som ett smalt rör inuti ljuddämparen tog tillsammans mindre än en hästkraft. Kröken tog ingen effekt alls.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Jag var kanske otydlig:
Först monterades SVEMO-kröken, sedan spreader och då satt kröken kvar, sedan diffusor tillsammans med allt det andra, sedan 40mm-plugg tillsammans med allt det andra osv. Så allt monterades i serie, svar ja!

Kröken tar ingen effekt. Ifjol när jag bänkade kollade jag detta.
Krök tillsammans med en enkel Db-killer utfirmad som ett smalt rör inuti ljuddämparen tog tillsammans mindre än en hästkraft. Kröken tog ingen effekt alls.

Aha... men om du hade testat med BARA spreadern tex? Frågan är om
du inte hade fått bra resultat redan där?
Jag trodde nämligen att du skulle testa varje pryl var för sig..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Aha... men om du hade testat med BARA spreadern tex? Frågan är om
du inte hade fått bra resultat redan där?
Jag trodde nämligen att du skulle testa varje pryl var för sig..

Ja..... det är klart att det kunde jag göra....
När jag testade så hade jag en tanke om att testa i stigande dålighetsgrad, att buttpluggen är sämreän spreadern som är sämre än kröken osv. Och om jag hade problem med oljud skulle jag ha en plan !
Men du har rätt, det vore kul att testa varje grej för sig...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja..... det är klart att det kunde jag göra....
När jag testade så hade jag en tanke om att testa i stigande dålighetsgrad, att buttpluggen är sämreän spreadern som är sämre än kröken osv. Och om jag hade problem med oljud skulle jag ha en plan !
Men du har rätt, det vore kul att testa varje grej för sig...


Som du har testat nu så kan man inte lite på värdena....så gör om och gör rätt! endast en sak åt gången.

Annars blir det smisk på :arsele
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som du har testat nu så kan man inte lite på värdena....så gör om och gör rätt! endast en sak åt gången.

Annars blir det smisk på :arsele

Jag har gjort rätt! Efter hur jag tänkt. Hade jag fått problem med dB hade jag vetat vad jag ska sätta på för moj härnäst för att få ner ljudet!

Jag gör aldrig fel!:)

Efter de här resultaten så inser jag att jag nog bör hitta på något ÄNNU bättre!!!
Men vad??? Funderar på om Axxexx ska få donera en tvåtaktspipa där jag tar ytterröret i kolfiber och stoppar i en fet perforerad innerpipa så man får ett tunt lagerdämpull däremellan. LÄTT måste det vara! Sedan hänger man på den EFTER ordinarie burk....
Bra?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag var kanske otydlig:
Först monterades SVEMO-kröken, sedan spreader och då satt kröken kvar, sedan diffusor tillsammans med allt det andra, sedan 40mm-plugg tillsammans med allt det andra osv. Så allt monterades i serie, svar ja!

Kröken tar ingen effekt. Ifjol när jag bänkade kollade jag detta.
Krök tillsammans med en enkel Db-killer utfirmad som ett smalt rör inuti ljuddämparen tog tillsammans mindre än en hästkraft. Kröken tog ingen effekt alls.


Aha! :)

Kröken tog ingen effekt säger du. Jag köper det. För utloppsrören är ofta onödigt grova, och vid de bänkningar som jag varit med och genomfört sticker man ju dessutom oftast in en stor sond (lambdasonden) och jag svor på att den skulle störa/stjäla effekt, men vi körde utan och skillnaden var om än inte obefintlig, så iaf inom mätfelets gräns.
Dvs mindre än en häst.
SÅ ja - det går att strypa rejält innan hästarna blir ponnys.
 
Nyheter
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top