Gissa (o)ljudet!!! Kul gissningstävling!!!

Dr.Bike

Guest
Provade faktiskt exakt det på min gamla BMW Classic racer. Tänkte att om man tittar in i avgasröret bakifrån så ska det "se tätt" ut. Märkte ingen märkbar skillnad. Tyvärr

;) Filosofisk fråga:

Du säger: "Jag Märkte ingen märkbar skillnad"

Kan man märka en omärkbar skillnad? :hihi

Och:

Om du INTE märkte en märkbar skillnad...
HUR skulle du DÅ upptäckt den, om den verkligen hade uppstått!
:D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Skickar med en bild på min idé av effektiv (dvs tysta utan att strypa) db_killer. Det är ju inte svårt att få tyst på ljudet. Det luriga är ju att tysta ner det utan att tappa så mycket flöde. Tanken med min mojäng är att ljudvågorna slås sönder då de tvingas in mellan plåtremsorna och därför inte längre kan ha samma amplitud. Samtidigt är flödesarean nästan opåverkad.

Min "spreader" har i princip en sådan. I varje ände har jag aluniniumplåtar (ej monterade på bilden i treådens början) som står på högkant i ett kryss för att hålla "spreadern" mitt i röret. Så jag vågar påstå att det inte hjälper något vidare... Tyvärr.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Min "spreader" har i princip en sådan. I varje ände har jag aluniniumplåtar (ej monterade på bilden i treådens början) som står på högkant i ett kryss för att hålla "spreadern" mitt i röret. Så jag vågar påstå att det inte hjälper något vidare... Tyvärr.

Jisses, hur svårt kan det vara. Se till att den går tyst. PUNKT :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
;) Filosofisk fråga:

Du säger: "Jag Märkte ingen märkbar skillnad"

Kan man märka en omärkbar skillnad? :hihi

Hmmmmmm... Det borde nog stått "Det blev ingen märkbar skillnad".

Bättre. Tack.:tummenupp

Jisses, hur svårt kan det vara. Se till att den går tyst. PUNKT :)

Sölis, återgå till ditt uppsatsskrivande!!! Det här är en diskussion som en ERF-förare (som dessutom kör en hoj som tar upp den klassiska jänkebilstraditionen, snabb rakt fram och seg i kröken) inte begriper!:D
Här gäller devisen "Optimieren, immer optimieren!!!" och då gäller det att köra lagligt UTAN ATT TAPPA EFFEKT!:fakta
Kan du förstå det! Va?

Men jag har faktiskt en liten surprise i bagaget!!! I din anda! "Se till att den går tyst". Groteskt ful men troligen bra!
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Hmmmmmm... Det borde nog stått "Det blev ingen märkbar skillnad".

Bättre. Tack.:tummenupp



Sölis, återgå till ditt uppsatsskrivande!!! Det här är en diskussion som en ERF-förare (som dessutom kör en hoj som tar upp den klassiska jänkebilstraditionen, snabb rakt fram och seg i kröken) inte begriper!:D
Här gäller devisen "Optimieren, immer optimieren!!!" och då gäller det att köra lagligt UTAN ATT TAPPA EFFEKT!:fakta
Kan du förstå det! Va?

Men jag har faktiskt en liten surprise i bagaget!!! I din anda! "Se till att den går tyst". Groteskt ful men troligen bra!

Här e nog nått för dig. Då får du veta om det e nån skillnad.
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251406
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
skyll dig själv snålis. Jag tänker då åka å köpa en nu. Sen ska jag ut i garaget å ljdmäta min nya mod. Org burk på helsystemet.

Puss

Vad har du för hoj? Det var nämligen det som var min senaste mod åxå! Lånade en originalljudämpare som passade rakt på Remusgrenröret! Men OJ vad groteskt stor den var!!!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vad har du för hoj? Det var nämligen det som var min senaste mod åxå! Lånade en originalljudämpare som passade rakt på Remusgrenröret! Men OJ vad groteskt stor den var!!!

Gsxr 1000 -07

Själv har jag kapat av flänsen på original rörbiten. (sån skruvfläns med 3 skruvar) Sen använde jag den å svetsade på en 25mm rörbit på så man får en adapter mellan originalburken å helsystemet. Tar 23 sekunder å byta.

Har en honda 600 å. Den hade akra helsystem. Köpte ett originalblås till en cbr1000 å satte dit. Ljudet sjönk dramatiskt.

helsystemet
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.powersport.co.uk/images/products/HYDS76/thn/0.jpg&imgrefurl=http://www.powersport.co.uk/07liststock.php%3Floc%3DMotorcycle%2520Parts%26department%3DPerformance%26catno%3DD6%26show%3D3%26group%3D0&h=128&w=128&sz=8&hl=sv&start=32&um=1&tbnid=xht75eXNJLZ9hM:&tbnh=91&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3DHYDRATECH%2Bsuzuki%2Bmicron%26start%3D18%26ndsp%3D18%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Mätte modden idag.

Mätaren låg på en stol 2m bakom hojen.

Helsystem
3000 rpm 87dB
5000 rpm 89dB

Helsystem fast med original mufflern
3000 rpm 83dB
5000rpm 84dB

adderar man dessutom en svemo-krök så är man nog hemma även om man kör inne i ett bibiliotek.

EDIT: Mätte väckarklockan. 80,3dB. det e rätt skönt drag i den får jag säja.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här har det blåst så mycket så det var ingen ide. Återkommer
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
EDIT: Mätte väckarklockan. 80,3dB. det e rätt skönt drag i den får jag säja.
Hur många dB blev det när du varvade ur hojen i sovrummet :D?

Har en orginaldämpare med katt och en orginaldämpare utan katt. Fick inget absolut mätetal, endast relativa skillnaden. Men på cirkus 3 meter och 45grader bakom skiljer det omkring 3dB mellan de två dämparna samt ett fetare lågregister (i frekvens alltså ;) )
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej igen.
Nu har vi varit ute och mätt igen. Och nu blev det liksom annorlunda. Jag måste nog ta tillbaka den tydliga segern för SVEMO-kröken. Den stora (4 dB) skillnad vi fick förra gången kunde vi inte hitta nu. Antar vi inte var tillräckligt noga. Denna gång mätte vi många gånger och på mflera olika ställen. Vi mätte nära och längre bort, framför, bakom och på sidan. Skillnaderna varierade mellan 0 och 1,5 dB. Vill pååstå att det blev en skillnad på 1 dB i snitt. Upplevelsen är att ljudet är något mindre starkt, det märkte man när kröken trillade av som den gjorde vid några mätningar.

Mätt 1 meter bakom och en meter från sidan blev värdena så här vi 7000 rpm:
Utan allt: 105
med krök: 104
Spreader: 105 :gnissla (trodde mycket på denna!)
diffusor: 104
db-killer: 102
Original Yamaha R1 (som passade rätt på): 97
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vad säger reglementet om släpvagnar då,tänkte dubbla r1 burkar åt dig moss:tummenupp
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Bra jobbat, nu börjar det bli seriöst!

Du skulle ju faktiskt komma fram till en annan slutsats så rrsverige slapp originaldämpare!!
Hej igen.
Nu har vi varit ute och mätt igen. Och nu blev det liksom annorlunda. Jag måste nog ta tillbaka den tydliga segern för SVEMO-kröken. Den stora (4 dB) skillnad vi fick förra gången kunde vi inte hitta nu. Antar vi inte var tillräckligt noga. Denna gång mätte vi många gånger och på mflera olika ställen. Vi mätte nära och längre bort, framför, bakom och på sidan. Skillnaderna varierade mellan 0 och 1,5 dB. Vill pååstå att det blev en skillnad på 1 dB i snitt. Upplevelsen är att ljudet är något mindre starkt, det märkte man när kröken trillade av som den gjorde vid några mätningar.

Mätt 1 meter bakom och en meter från sidan blev värdena så här vi 7000 rpm:
Utan allt: 105
med krök: 104
Spreader: 105 :gnissla (trodde mycket på denna!)
diffusor: 104
db-killer: 102
Original Yamaha R1 (som passade rätt på): 97
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top