Gissa (o)ljudet!!! Kul gissningstävling!!!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Insugs-sidan är ofta känsligare än utblåset vad gäller effekten på en fyrtaktare.
Tvåtakt störs inte så mycket av längre ljuddämpare.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Insugs-sidan är ofta känsligare än utblåset vad gäller effekten på en fyrtaktare.
Tvåtakt störs inte så mycket av längre ljuddämpare.

Så vad menar du med det? Att det skulle ta mycket effekt med längre dämpare på en fyrtaktare?
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Nä, nu får du ta o gå ut i garaget igen!
Vi vill ha tester med mojar, EN efter EN, inte ihop.

Gör nu detta för rejsingsverige så vi slipper slänga på originalburkar! (Du har väl ändå inget bättre för dig?)

Testa också med någon punkt där utbredningen blir lite större, bara på skoj.
Jag har gjort rätt! Efter hur jag tänkt. Hade jag fått problem med dB hade jag vetat vad jag ska sätta på för moj härnäst för att få ner ljudet!

Jag gör aldrig fel!:)

Efter de här resultaten så inser jag att jag nog bör hitta på något ÄNNU bättre!!!
Men vad??? Funderar på om Axxexx ska få donera en tvåtaktspipa där jag tar ytterröret i kolfiber och stoppar i en fet perforerad innerpipa så man får ett tunt lagerdämpull däremellan. LÄTT måste det vara! Sedan hänger man på den EFTER ordinarie burk....
Bra?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nä, nu får du ta o gå ut i garaget igen!
Vi vill ha tester med mojar, EN efter EN, inte ihop.

Gör nu detta för rejsingsverige så vi slipper slänga på originalburkar! (Du har väl ändå inget bättre för dig?)

Testa också med någon punkt där utbredningen blir lite större, bara på skoj.

Roadracingsverige ropar efter dina akademiska tester Mossberg...

TUF gepruft stempel vill vi ha i protokollet också! :)

Heja
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Så vad menar du med det? Att det skulle ta mycket effekt med längre dämpare på en fyrtaktare?

Nej, jag skrev att fyrtakt är känsligare för dåligt flöde på insugssidan än på utblås-sidan. Samt att tvåtaktare inte påverkas så jättemycket av längre ljuddämpare.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej, jag skrev att fyrtakt är känsligare för dåligt flöde på insugssidan än på utblås-sidan. Samt att tvåtaktare inte påverkas så jättemycket av längre ljuddämpare.

Jo, jag kan läsa. Men eftersom jag i inlägg #39 ställde en fråga om hur jag skulle kunna gå vidare, så fick jag en förhoppning att ditt (till synes) pålästa inlägg skulle kunna vara en hjälp till mig, att du kanske hade en avsikt att få min jakt på dB att bli effektivare. Jag vet att du isf skulle ha kunna ha citerat mig för att tydliggöra detta, men hyste en förhoppning att du kanske glömt det. Men nu VET jag att du bara pratar i största allmänhet och inte hade för avsikt att hjälpa till. Gott.

Nä, nu får du ta o gå ut i garaget igen!
Vi vill ha tester med mojar, EN efter EN, inte ihop.

Gör nu detta för rejsingsverige så vi slipper slänga på originalburkar! (Du har väl ändå inget bättre för dig?)

Testa också med någon punkt där utbredningen blir lite större, bara på skoj.

Här sitter en i det svenska lärarkollektivet och vilar upp en vecka efter en STENTUFF treveckorsperiod sedan sportlovet var för tre veckor sedan.... OCH SÅ KOMMER DU OCH ANTYDER ATT JAG INTE HAR NÅGOT BÄTTRE FÖR MIG!!!!! Jag, som vacklar upp på morgonen efter 12 timmars medvetslöshet i ett led för att åtminstonde NÅGOT komma tillbaka till livet. Det vet ju ALLA att lärare har det minnsann inte lätt och add de verkligen behöver all vila de kan få! Om inte mer! Längre sommaredighet för lärare!!! Det är väl det som ALLA Sveriges medborgare tycker! Eller....

Ditt förslag har sina förtjänster.. jag ska tänka på det. Jag måste samla kraft först.... Jag har ju en tuff 12-veckors arbetsperiod framför mig innan sommarledigheten, måste ladda batterier juh!
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo, jag kan läsa. Men eftersom jag i inlägg #39 ställde en fråga om hur jag skulle kunna gå vidare, så fick jag en


Haha, sorry, skrev bara ett kort inlägg om vad man kan göra utan att störa effekten så mycket ;)

Men det går att få ner ljudet utan att störa flödet, genom längre ljuddämpare även på fyrtaktare, eller fler ljuddämpare. Det blir oftast bara någon häst på utblåssidan. Men har vart med när det bänkats och man lägger två fingrar på insugssidan, och det har försvunnit 5hk.. Och det på en hoj med runt 70hk.

Iofs är insugsljud en del av problematiken också...
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Trodde att kungliga akademien af lärare hade påsklov nu...
Å vilken småbarnsförälder får sova 12timmar????? Lucky fuck :mad:
Här sitter en i det svenska lärarkollektivet och vilar upp en vecka efter en STENTUFF treveckorsperiod sedan sportlovet var för tre veckor sedan.... OCH SÅ KOMMER DU OCH ANTYDER ATT JAG INTE HAR NÅGOT BÄTTRE FÖR MIG!!!!! Jag, som vacklar upp på morgonen efter 12 timmars medvetslöshet i ett led för att åtminstonde NÅGOT komma tillbaka till livet...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Trodde att kungliga akademien af lärare hade påsklov nu...
Å vilken småbarnsförälder får sova 12timmar????? Lucky fuck :mad:

Just det! Påsklov jah har! Och vilar, viiiiiilar, viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilar efter tre veckors hårt arbete sedan senaste lovet! Tufft är bara början!!

Jag ska se om jag kan samla kraft och göra de mätningar RR-Sverige väntar på. TüF-kontrollanterna kommer i morgon...


Luck??? It is spelled SKILL!!!!:)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan du göra en mätning där du mäter i samma vinkel till utblåset med och utan en sån där böj? Jag vill veta vad böjen gör för en sänkning dvs. Tror att den kan sänka lite. Men inte dina 4db du hade innan. Den mätningen kunde du lika bra ha gjort genom att mäta ljudet framifrån hojen eller nån annanstans då du bara hade lett om ljudet till nån annanstans än där du mätte. Dvs rikta kröken utåt och mät med tex 45% vinkel från utblåset i avgasernas riktning oavsett krökning på blåsen. Jag vill veta om den sänker ljudet på riktigt dvs.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan du göra en mätning där du mäter i samma vinkel till utblåset med och utan en sån där böj? Jag vill veta vad böjen gör för en sänkning dvs. Tror att den kan sänka lite. Men inte dina 4db du hade innan. Den mätningen kunde du lika bra ha gjort genom att mäta ljudet framifrån hojen eller nån annanstans då du bara hade lett om ljudet till nån annanstans än där du mätte. Dvs rikta kröken utåt och mät med tex 45% vinkel från utblåset i avgasernas riktning oavsett krökning på blåsen. Jag vill veta om den sänker ljudet på riktigt dvs.

Men var det inte det jag gjorde? När jag mätte nu så stod personen 45 grader ut åt sidan på höger sida. Alltså ca. 1 meter bakom och 1 meter åt sidan. Mätte på ca. 1 m höjd. Först utan krök och sedan med krök. 4 DB mindre med krök.

Eller fattar jag dig fel?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Men var det inte det jag gjorde? När jag mätte nu så stod personen 45 grader ut åt sidan på höger sida. Alltså ca. 1 meter bakom och 1 meter åt sidan. Mätte på ca. 1 m höjd. Först utan krök och sedan med krök. 4 DB mindre med krök.

Eller fattar jag dig fel?

Du mätte alltså vid samma mätpunkt. Men din böj gör så att ljudet riktas bort från där du mätte. Du fick då lägre db där du mätte på din mätare. Fast hade du mätt i en annan rikting hade du kanske fått högre db. Dvs du har inte sänkt något ljud alls. Du har bara flyttat riktningen på den vilket lurat din mätning. Du kunde ha vinklat din mätare 45 grader vid mätning 1 och fått samma resultat som en rörböj som också har 45 grader ifrån din mätning.

Riktar du kröken utåt istället för neråt eller innåt och gör mätningen så ska du få en siffra om den gör något alls på att sänka något ljud. Dvs mät i exakt samma vinkel mot riktningen av hur avgaserna kommer ut från ditt rör. Inte i nån vinkel mot hela hojen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du mätte alltså vid samma mätpunkt. Men din böj gör så att ljudet riktas bort från där du mätte. Du fick då lägre db där du mätte på din mätare. Fast hade du mätt i en annan rikting hade du kanske fått högre db. Dvs du har inte sänkt något ljud alls. Du har bara flyttat riktningen på den vilket lurat din mätning. Du kunde ha vinklat din mätare 45 grader vid mätning 1 och fått samma resultat som en rörböj som också har 45 grader ifrån din mätning.

Riktar du kröken utåt istället för neråt eller innåt och gör mätningen så ska du få en siffra om den gör något alls på att sänka något ljud. Dvs mät i exakt samma vinkel mot riktningen av hur avgaserna kommer ut från ditt rör. Inte i nån vinkel mot hela hojen.

Ok, förstår hur du menar... men eftersom jag riktade gaserna nedåt så borde det innebära en minskning åt alla håll runt hojen.. utom möjligen framåt eftersom gaserna inte längre går rakt bakåt. Och enligt ditt förslag så skulle jag ju få gräva en grop bakom hojen för att mäta i krökens riktning... Och att vinkla kröken åt sidan är ju inte intressant heller eftersom det är dämpningen mot marken man är ute efter. Kröken i sig dämpar ju inget! (antar jag)
Men vad vi ska ta och göra är att mäta säg... 15 meter snett bakom hojen för att se om det blir en annorlunda skillnad längre bort.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du mätte alltså vid samma mätpunkt. Men din böj gör så att ljudet riktas bort från där du mätte. Du fick då lägre db där du mätte på din mätare. Fast hade du mätt i en annan rikting hade du kanske fått högre db. Dvs du har inte sänkt något ljud alls. Du har bara flyttat riktningen på den vilket lurat din mätning. Du kunde ha vinklat din mätare 45 grader vid mätning 1 och fått samma resultat som en rörböj som också har 45 grader ifrån din mätning.

Riktar du kröken utåt istället för neråt eller innåt och gör mätningen så ska du få en siffra om den gör något alls på att sänka något ljud. Dvs mät i exakt samma vinkel mot riktningen av hur avgaserna kommer ut från ditt rör. Inte i nån vinkel mot hela hojen.

Och det stora problemet är direktljudet i många fall.... Kan man då leda bort det så blir ljudnivån hos grannarna bakom rakan lägre även om det låter lika mycket vid sidan av hojen. Så kröken fungerar!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har gjort rätt! Efter hur jag tänkt. Hade jag fått problem med dB hade jag vetat vad jag ska sätta på för moj härnäst för att få ner ljudet!

Jag gör aldrig fel!:)

Efter de här resultaten så inser jag att jag nog bör hitta på något ÄNNU bättre!!!
Men vad??? Funderar på om Axxexx ska få donera en tvåtaktspipa där jag tar ytterröret i kolfiber och stoppar i en fet perforerad innerpipa så man får ett tunt lagerdämpull däremellan. LÄTT måste det vara! Sedan hänger man på den EFTER ordinarie burk....
Bra?

Själv monterade jag in en hemmatillverkad spiralmakaron. Teorin var att om man tittar in i röret ska det vara helt igentäppt. Men spiralen gör att man fortfarande han ha fullt flöde ut. Dock blir det ju ett litet extra motstånd i det hela. (beroende vilken stigning man vill ha på makaronen) Tyvärr hann jag aldrig testa hur det blev då jag istället löste det med att montera ett originalblås från en 1000 på min lilla 600a.

Men om du e i testartagen så testa en makaron.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Snäll o förstående fru menar du...

Sluta spamma - ut o mät! Kör på lite avstånd också som diskuterats i de senare posterna.

Jamen att ha hitat en snäll o förstående fru är väl inte tur??? Utan skicklighet!!!:)

Ska försöka komma ut idag. Måste vila lite till bara....
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tycker du skall testa sakerna var för sig. SVEMO-böjen kommer inte sänka ljudet ur ljuddämparen (iaf inte med nån märkbar skillnad) utan all uppmätt skillnad beror i princip på omriktningen. När ljudet träffar marken sprider ljudet ut sig och en enskild mätpunkt kommer därav uppmäta än lägre nivå.

Skickar med en bild på min idé av effektiv (dvs tysta utan att strypa) db_killer. Det är ju inte svårt att få tyst på ljudet. Det luriga är ju att tysta ner det utan att tappa så mycket flöde. Tanken med min mojäng är att ljudvågorna slås sönder då de tvingas in mellan plåtremsorna och därför inte längre kan ha samma amplitud. Samtidigt är flödesarean nästan opåverkad.
 

Bifogat

  • db_killer.JPG
    db_killer.JPG
    29.7 KB · Visningar: 59

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Tycker du skall testa sakerna var för sig. SVEMO-böjen kommer inte sänka ljudet ur ljuddämparen (iaf inte med nån märkbar skillnad) utan all uppmätt skillnad beror i princip på omriktningen. När ljudet träffar marken sprider ljudet ut sig och en enskild mätpunkt kommer därav uppmäta än lägre nivå.

Skickar med en bild på min idé av effektiv (dvs tysta utan att strypa) db_killer. Det är ju inte svårt att få tyst på ljudet. Det luriga är ju att tysta ner det utan att tappa så mycket flöde. Tanken med min mojäng är att ljudvågorna slås sönder då de tvingas in mellan plåtremsorna och därför inte längre kan ha samma amplitud. Samtidigt är flödesarean nästan opåverkad.

jag kan med sextusen procents säkerhet säja att det där korset inte fungerar. Sätt den vid örat och be någon vråla så får du se :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Själv monterade jag in en hemmatillverkad spiralmakaron. Teorin var att om man tittar in i röret ska det vara helt igentäppt. Men spiralen gör att man fortfarande han ha fullt flöde ut. Dock blir det ju ett litet extra motstånd i det hela. (beroende vilken stigning man vill ha på makaronen) Tyvärr hann jag aldrig testa hur det blev då jag istället löste det med att montera ett originalblås från en 1000 på min lilla 600a.

Men om du e i testartagen så testa en makaron.

Provade faktiskt exakt det på min gamla BMW Classic racer. Tänkte att om man tittar in i avgasröret bakifrån så ska det "se tätt" ut. Märkte ingen märkbar skillnad. Tyvärr
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top