Insugs-sidan är ofta känsligare än utblåset vad gäller effekten på en fyrtaktare.
Tvåtakt störs inte så mycket av längre ljuddämpare.
Jag har gjort rätt! Efter hur jag tänkt. Hade jag fått problem med dB hade jag vetat vad jag ska sätta på för moj härnäst för att få ner ljudet!
Jag gör aldrig fel!
Efter de här resultaten så inser jag att jag nog bör hitta på något ÄNNU bättre!!!
Men vad??? Funderar på om Axxexx ska få donera en tvåtaktspipa där jag tar ytterröret i kolfiber och stoppar i en fet perforerad innerpipa så man får ett tunt lagerdämpull däremellan. LÄTT måste det vara! Sedan hänger man på den EFTER ordinarie burk....
Bra?
Nä, nu får du ta o gå ut i garaget igen!
Vi vill ha tester med mojar, EN efter EN, inte ihop.
Gör nu detta för rejsingsverige så vi slipper slänga på originalburkar! (Du har väl ändå inget bättre för dig?)
Testa också med någon punkt där utbredningen blir lite större, bara på skoj.
Så vad menar du med det? Att det skulle ta mycket effekt med längre dämpare på en fyrtaktare?
Nej, jag skrev att fyrtakt är känsligare för dåligt flöde på insugssidan än på utblås-sidan. Samt att tvåtaktare inte påverkas så jättemycket av längre ljuddämpare.
Nä, nu får du ta o gå ut i garaget igen!
Vi vill ha tester med mojar, EN efter EN, inte ihop.
Gör nu detta för rejsingsverige så vi slipper slänga på originalburkar! (Du har väl ändå inget bättre för dig?)
Testa också med någon punkt där utbredningen blir lite större, bara på skoj.
Jo, jag kan läsa. Men eftersom jag i inlägg #39 ställde en fråga om hur jag skulle kunna gå vidare, så fick jag en
Här sitter en i det svenska lärarkollektivet och vilar upp en vecka efter en STENTUFF treveckorsperiod sedan sportlovet var för tre veckor sedan.... OCH SÅ KOMMER DU OCH ANTYDER ATT JAG INTE HAR NÅGOT BÄTTRE FÖR MIG!!!!! Jag, som vacklar upp på morgonen efter 12 timmars medvetslöshet i ett led för att åtminstonde NÅGOT komma tillbaka till livet...
Trodde att kungliga akademien af lärare hade påsklov nu...
Å vilken småbarnsförälder får sova 12timmar????? Lucky fuck
Lucky fuck
Kan du göra en mätning där du mäter i samma vinkel till utblåset med och utan en sån där böj? Jag vill veta vad böjen gör för en sänkning dvs. Tror att den kan sänka lite. Men inte dina 4db du hade innan. Den mätningen kunde du lika bra ha gjort genom att mäta ljudet framifrån hojen eller nån annanstans då du bara hade lett om ljudet till nån annanstans än där du mätte. Dvs rikta kröken utåt och mät med tex 45% vinkel från utblåset i avgasernas riktning oavsett krökning på blåsen. Jag vill veta om den sänker ljudet på riktigt dvs.
Men var det inte det jag gjorde? När jag mätte nu så stod personen 45 grader ut åt sidan på höger sida. Alltså ca. 1 meter bakom och 1 meter åt sidan. Mätte på ca. 1 m höjd. Först utan krök och sedan med krök. 4 DB mindre med krök.
Eller fattar jag dig fel?
Du mätte alltså vid samma mätpunkt. Men din böj gör så att ljudet riktas bort från där du mätte. Du fick då lägre db där du mätte på din mätare. Fast hade du mätt i en annan rikting hade du kanske fått högre db. Dvs du har inte sänkt något ljud alls. Du har bara flyttat riktningen på den vilket lurat din mätning. Du kunde ha vinklat din mätare 45 grader vid mätning 1 och fått samma resultat som en rörböj som också har 45 grader ifrån din mätning.
Riktar du kröken utåt istället för neråt eller innåt och gör mätningen så ska du få en siffra om den gör något alls på att sänka något ljud. Dvs mät i exakt samma vinkel mot riktningen av hur avgaserna kommer ut från ditt rör. Inte i nån vinkel mot hela hojen.
Du mätte alltså vid samma mätpunkt. Men din böj gör så att ljudet riktas bort från där du mätte. Du fick då lägre db där du mätte på din mätare. Fast hade du mätt i en annan rikting hade du kanske fått högre db. Dvs du har inte sänkt något ljud alls. Du har bara flyttat riktningen på den vilket lurat din mätning. Du kunde ha vinklat din mätare 45 grader vid mätning 1 och fått samma resultat som en rörböj som också har 45 grader ifrån din mätning.
Riktar du kröken utåt istället för neråt eller innåt och gör mätningen så ska du få en siffra om den gör något alls på att sänka något ljud. Dvs mät i exakt samma vinkel mot riktningen av hur avgaserna kommer ut från ditt rör. Inte i nån vinkel mot hela hojen.
Jag har gjort rätt! Efter hur jag tänkt. Hade jag fått problem med dB hade jag vetat vad jag ska sätta på för moj härnäst för att få ner ljudet!
Jag gör aldrig fel!
Efter de här resultaten så inser jag att jag nog bör hitta på något ÄNNU bättre!!!
Men vad??? Funderar på om Axxexx ska få donera en tvåtaktspipa där jag tar ytterröret i kolfiber och stoppar i en fet perforerad innerpipa så man får ett tunt lagerdämpull däremellan. LÄTT måste det vara! Sedan hänger man på den EFTER ordinarie burk....
Bra?
Luck??? It is spelled SKILL!!!!
Snäll o förstående fru menar du...
Sluta spamma - ut o mät! Kör på lite avstånd också som diskuterats i de senare posterna.
Tycker du skall testa sakerna var för sig. SVEMO-böjen kommer inte sänka ljudet ur ljuddämparen (iaf inte med nån märkbar skillnad) utan all uppmätt skillnad beror i princip på omriktningen. När ljudet träffar marken sprider ljudet ut sig och en enskild mätpunkt kommer därav uppmäta än lägre nivå.
Skickar med en bild på min idé av effektiv (dvs tysta utan att strypa) db_killer. Det är ju inte svårt att få tyst på ljudet. Det luriga är ju att tysta ner det utan att tappa så mycket flöde. Tanken med min mojäng är att ljudvågorna slås sönder då de tvingas in mellan plåtremsorna och därför inte längre kan ha samma amplitud. Samtidigt är flödesarean nästan opåverkad.
Själv monterade jag in en hemmatillverkad spiralmakaron. Teorin var att om man tittar in i röret ska det vara helt igentäppt. Men spiralen gör att man fortfarande han ha fullt flöde ut. Dock blir det ju ett litet extra motstånd i det hela. (beroende vilken stigning man vill ha på makaronen) Tyvärr hann jag aldrig testa hur det blev då jag istället löste det med att montera ett originalblås från en 1000 på min lilla 600a.
Men om du e i testartagen så testa en makaron.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|