Gitarrister på Sporthoj!

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Jag började att lira akustisk gitarr när jag var nio bast, och elgura året därpå... Blir 24 nu i maj.

Har två akustiska och två elguror; älsklingen är en svart ESP EX-350 Explorer, som ser ut som denna.

Nu för tiden föredrar jag dock att sitta och plinka lite på den nylonsträngade akustiska gitarren... Times change.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Man vågar ju knapt lägga ut något efter det Kongos inlägg, hans kompis var verkligen yxgrym. Men vafan man lever ju bara en gång...:yoparty
Blev inte perfekt men det får duga.....
haha ja det är lite jävligt att lägga ut! Ungefär som om ngn stolt visar sin1:a 1dm powerwheelie, och någon kontrar med att lägga upp Matti tepsa..:rolleyes:

Men jag är så jäkla impad hur duktig han blivit/är! Anton Lindsjö heter han, spelar just nu i bandet Solewire, där Voice här på forumet sjunger! (länk nedan),han har lagt solon i andra projekt samt blivit frågad att hoppa in i Soilwork!

Själv är jag imponerad av hur många som lirar här på SH, man kanske skulle damma av sin gamla Jacksonkopia och försöka testa igen, haha, är defintivt uruslast i denna tråd..

Här kommer en till där han sitter och lirar till något, får säga till att han måste ut med mer klipp! haha..:
[YOUTUBE-ID]DEdmSQ3f4HU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha rd 125
Slänger upp en länk till mitt band här:tummenupp
Det är jag som lirar leadgitarr och sjunger lite halvtaskigt:D
Är absolut ingen sångare, det bara vart så att jag fick sjunga för tillfället:gnissla

Men ni kan ju lyssna på gitarrspelet iallafall. :rolleyes:

www.myspace.com/happytimeout
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Spelat i 27 år, dock på endast på "amatör" och skoj nivå och är helt självlärd.

Har historia i "några" punk och metal band men inget uberseriöst.
Lirar när det finns tid/lust och tillfälle och lusten har kommit tillbaka efter ett X antal års vilande, då en handled är lite "inflamerad" :huvet

Greg Bennet 6-str/mick
Aria pro II
Ibanez RG
Vamp 2
Line 6 Toneport GX
Squier 15"

+ett par andra sönderslagna gitarrer:yoparty , men det har jag "vuxit" ifrån.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Själv är jag imponerad av hur många som lirar här på SH, man kanske skulle damma av sin gamla Jacksonkopia och försöka testa igen, haha, är defintivt uruslast i denna tråd..

Näää...du är nog bättre än mig, det är jag klart övertygad om!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var iväg och köpte ett sliderör och en 'how to play slide guitar' bok för ett bra tag sedan.. Blev så jävla taggad när jag hörde Alison Krauss & the Union Station att jag kände att jag var tvungen att lära mig. Det har däremot inte blivit av alls :D Men jamma lite bluegrass och dricka öl skulle äga. Och skulle det visa sig att vi sög på att jamma så kan vi alltid fortsätta med att dricka öl... win win liksom...
Så hur går det med slideandet då? Sker några framsteg eller blir det bara ölande för hela santen?

För bluegrass-slidande rekommenderar jag Dobro (resonatorgitarr, helst med förhöjd sadel så man inte lika lätt slår i halsen med sliden etc). inte för att jag vet en massa om Dobros, men jag har i perioder lyssnat en del på bluegrass. :tungan
 

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
Så hur går det med slideandet då? Sker några framsteg eller blir det bara ölande för hela santen?

För bluegrass-slidande rekommenderar jag Dobro (resonatorgitarr, helst med förhöjd sadel så man inte lika lätt slår i halsen med sliden etc). inte för att jag vet en massa om Dobros, men jag har i perioder lyssnat en del på bluegrass. :tungan

Lite OT kanske men har du några tips på riktigt bra bluegrass??
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite OT kanske men har du några tips på riktigt bra bluegrass??
Soundtracket till "O Brother, Where Art Thou?". Det finns även version som heter "Down From the Mountain", det är en livekonsert. "The Rough Guide to Bluegrass" är en annan ganska bred samling.

Annars beror det lite på vad du är ute efter? Rent instrumentell banjomusik eller?

Namn du kan hålla utkik efter:
* Alison Krauss and Union Station (som nämnts av Burre)
* The Dillards
* Jerry Douglas (Dobro/slide guitar)
* David Grisman (mandolin)
* Tony Rice (gitarr)
* Doc Watson (gitarr, banjo etc)
* Ricky Skaggs (diverse instrument)
* Ralph Stanley (banjo och sång)
* Eric Weissberg (mest känd för Duelling Banjos från filmen "Den sista färden")
* Béla Fleck (banjo)
* Lester Flatt (gitarr och banjo)
Plus en hög andra.

Det man ska tänka på är att en del av artisterna jag räknat upp ovan inte enbart ägnat sig åt bluegrass. De har även ingått i diverse band och spelat allt från "vanlig" country till blues, jazz och pop.

Vill man ha bluegrasscovers så ska man kika lite närmare på skivor från CMH Records. Och så klart även bandet Hayseed Dixie:
[YOUTUBE-ID]BV9Xuw0Sojg[/YOUTUBE-ID]
 

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
Tack så mycket, jätteschysst.
Jag har redan liveplattan med Allision Krauss and union station och den är grymt bra men jag vill bredda bluegrasskunskaperna lite, ska definitivt lyssna igenom de du listade.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack så mycket, jätteschysst.
Jag har redan liveplattan med Allision Krauss and union station och den är grymt bra men jag vill bredda bluegrasskunskaperna lite, ska definitivt lyssna igenom de du listade.
Varsågod. Men jag glömde ju Östersunds egna stoltheter: The Blue Mountain Boys
[YOUTUBE-ID]nSFuREbHhLs[/YOUTUBE-ID]
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Kul tråd man hittade!

Har spelat sen början av 80 talet mest i Coverband men även på egen maskin varit i Australien och klarat mig som musiker ett par år. Musik har alltid varit en del av levebrödet tillsammans med Digital design

Jag kör på

En gibba LP Standard tidig 70 tal.
Tele
eller en gammal Gibba 335 a
Det finns lite mer junk i musikrummet men de står mest.
Stärkare är
Mesa Boogie Rectifire tremlo verb (1991) kombo med en 2 12" låda till
Marshall Aniversery (De fula blåa prylarna) top med gamla 100 watts 4 12 lådor.
Jag har spelat i många år och hunnit samla på mig en massa skit i replokalen....Det är såsvårt att sälja av det man är kär i...
Hade´
Ska läsa in hela tråden när jag får tid!
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Tack så mycket, jätteschysst.
Jag har redan liveplattan med Allision Krauss and union station och den är grymt bra men jag vill bredda bluegrasskunskaperna lite, ska definitivt lyssna igenom de du listade.

Ett tips är att ladda in iTunes ifrån apple ( pc och mac versioner finns ) där sitter jag på "iTunes store" och bläddrar igenom olika kategorier brukar hitta en hel del. Man kan få ett smakprov ifrån alla låtar/artister och får en uppfattning om det är nått att ha. Sen köper jag skivorna i affären
Hade´
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Ligger på en medelnivå (typ godkänd och inte skrikande fans) - stark medelnivå på en bra dag - som gitarrist och har inte riktigt potentialen att öka (har dock byggt bort problemet att jag inte kan sola som Adrian Smith genom att spela ovanligt). Spelat gitarr i 20 år och gör för närvarande musik varje vecka sedan ett år (riff mest - tycker jag e bra på att arrangera men helvete vilken tid det tar) - mycket ofärdigt blir det - har totalt ca ett åttiotal låtar (varav en stor del "på gång") - uppåt 20 har blivit framförda på spelningar (gjorde ca 20 gig på 90-talet). En del av de 15 år gamla låtarna kan vara körda också pga inspelningarna förkommit.

Haft en 12-strängad (det ska göras om) och haft en halvakustisk - spelar nu på en Ibanez som låter NÄSTAN som den ska (snål och dum som jag var köpte jag inte den dyrare riktiga hårdrocksvarianten med dubbla humbuckers). Äger en gammal stärkare med 2*10" högtalare samt en gammal PA-anläggning med två 4*10" lådor till men dumt nog har jag inte tillgång till dem nu :död Wahwahpedalen snodde troligen någon av dem jag giggade med (inte från samma band troligen) - har däremot kvar mitt Microverb fast gillar inte effekt (som i signalmodulering - i bilen e det rätt kul) längre (ingen reverb till sången heller) - undantaget distorsion - istället spelar jag grejer som låter sjukt direkt med fingrarna (inte traditionell shred men det låter sjukt konstigt ibland).

Svajmasten e av sedan länge.

Spelat olika stilar genom åren - både mystisk ovanlig experimentell musik (tex med sliderör på den 12str.) och väldigt vanlig nästan tråkig pop - mest hårdrock numera. Har inget band just nu men tänker starta ett igen - metal/deathrock -> extrem metal (vet dock inte med vilka) - har haft flera band förut där jag varit gitarrist sångare och låtskrivare - nu ungefär samma fast live vill jag enbart sjunga.

Spelar övriga instrument också - håller på att arrangera låtar men äger för få instrument och har för dålig inspelningsutrustning.

Har gett mig fan på att ge ut min första skiva (death metal till att börja med). Möjligen blir det en "Quorthon"

Har tagit två gitarrlektioner i hela mitt liv men det var av en kompis och tiden gick åt till att han fick hjälpa mig att göra om en poplåt :D
 
Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Sweet, en tråd för gurafreaksen, kul. Har själv lirat i... vet ej, 16-17 år kanske, minns inte riktigt. Mestadels inom den ganska tunga delen av metal-genren. Leker för närvarande med följande guror:

- Esp Eclipse
- Gibson Les Paul
- Jackson Dinky Professional
- Fender akustisk

Kör oftast på de 2 översta, inkopplade (4cm) via en boss GT-8 till en Marshall JCM2000 på 1960A lådor med celestion element. Dock så börjar det bli nog med stärkarsimulatorer så mina gamla Wah-pedaler, whammys, effekter och distar börjar sakta men säkert dyka upp igen.

Någon som för övrigt har koll på en bra "rörbutik" i svedala? Börjar lessna på att man ska importera från USA jämt för att det är begränsat utbud här. www.eurotubes.com gäller vanligtvis...
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
är det inte Folkesson i Jönköping som gäller? Själv har jag fixat där
Hade

Om det är "http://www.tommy-folkesson.nu/" du syftar på så verkar han enligt sidan bara vara en moddare. Stod inget om rena rörpriser, hade ju tänkt att byta rör och biasa själv. Helst med high gain rör och inge electro harmonix dynga.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Nu när du påpekar det så lät det nästan elakt. Det var dock inte menat på det sättet. :)

Kul att tråden blev så lång. Mycket kul läsning och bra filmer (Kongos kompis var mega-uber-grym). Fortsätt att fylla på. :tummenupp

Själv har jag återigen kommit in i en svacka. Men det är ju söndag idag, så nu ska jag försöka lira lite igen.
 
Last edited:

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Ort
Ångermanland
Hoj
En cross
Tjena. Jag går i planer att köpa en elgitarr, och just nu lutar det åt den här:
http://www.thomann.de/se/ibanez_gsa6j_jb_jumpstart.htm

Är det nån som vet nåt om dessa gitarrer? Något man bör komplettera med på en gång? Är ju nybörjare så jag behöver inga värstinggrejor men man vill ju samtidigt inte ha nån skitgitarr som faller i bitar när man spelar.
Ny som man är i denna djungeln är det inte helt lätt. :)

Tänkte beställa nu idag måndag så snabba råd uppskattas:)

Edit: Nu är beställt och betalt, men det är inte för sent att komma med åsikter. Om några år är jag minst lika bra som ni andra:tummenupp
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Vad skulle ni ge för en Ibanez RG550? Var på musikanten idag och fick värdering för inbyte, jag skulle få 3600 kronor och det är om jag skickade med min marshall G30RCD förstärkare. Tyckte det lät som bland det snålaste erbjudandet genom tiderna med tanke på att de hittade ingenting att klaga på.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Om det är "http://www.tommy-folkesson.nu/" du syftar på så verkar han enligt sidan bara vara en moddare. Stod inget om rena rörpriser, hade ju tänkt att byta rör och biasa själv. Helst med high gain rör och inge electro harmonix dynga.

Jag har köpt tidigare av honom flera olika varianter rör. Annars så beställer jag i min butik i Örebro ( inte Börsen ) sen så kan man trimma in själv å så. Folkeson tog hand om min Mesa när den behövde lite Healing som jag inte kunde fixa och det vart kanon bra. Och det utan någon modding ( tycker inte om hans karaktär i hans moddingar). När han har tid så brukar han kunna vara schysst att snacka rör med.
Hade´
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top