Gixxer 7/11 som blev fighter blir sporthoj igen

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fixa bakdelen ultimat :yoparty
 

Bifogat

  • fixaäcken.jpg
    fixaäcken.jpg
    80.8 KB · Visningar: 412

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
ozeo skrev:
fixa bakdelen ultimat :yoparty

Tanken slog mig tidigare idag.Det ska inte va omöjligt.Det jävliga är ju att man vill börja köra med ngn gång.Ska i vilket fall som helst kolla på det för på "din" bild blir det mer harmoni.
Som sagt många ggr tidigare i detta forum: Färdig blir man aldrig.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Coola Ola skrev:
Angående att flytta fram bakdelen så borde du väl kunna kapa sadel litegrann i fram och bakkant och så bara klä om den efteråt. Kanske går att gömma batteri etc lite bättre?

Fälgstripes i ungefär samma färg som lacken hade nog varit tjusigt också! Sen ska du givetvis ha tankdekal med suzukiloggan, kanske nån dekal på kutsen också, mörkgrått blir nog fint!

Ser jäkla fint ut annars! Kommer bli ett klockrent bygge när du fått de små detaljerna som kommenterats i tråden.

Tackar! Dekalerna ligger och väntar.Silver/gråmetallic är dom.
Ang batterilådan så skulle jag kunna klämma in den i bakdelen.gott om plats
är det.Kommer säkerligen att göra om det till hösten/vintern.Måste få köra lite innan sommaren är slut så det blir lite kompromiss nu.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Slangan skrev:
Ang batterilådan så skulle jag kunna klämma in den i bakdelen.gott om plats
är det.

Om du fimpar luftburken så får du plats med batteri och hela elsystemet under tanken. :tummenupp

Det kräver iof att du även fimpar originalförgasarna vid närmare eftertanke... :va
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
spoon skrev:
snygg bygge! :tummenupp

är det svårt att modda om baken på en gammelgixxer?

Är man en hejare med kapen och duktig på att svetsa aluminium,mäta och borra och bocka plåt osv så är det bara kul(om man har tid).
Personligen så kapade jag hela bakramen vid ramen.Sen kapade jag den så att övre och undre delen blev oberoende av varandra.
Sen måttade jag in grejerna.Satte ihop det provisoriskt,med tejp,När jag va nöjd med alla vinklar så lämnade jag bort svetsjobbet.
Sen när jag skulle börja passa in nya lyktan,kåpan osv så blev jag inte alls nöjd med höjden bak så det blev till att kapa bort lite och bocka till plåt som skruvades dit.Sadeln passade dåligt så det va bara att bocka vidare.och så fortsatte det.

Så tänk på det alla som inte är proffsmekar,inkl jag.
Va inte snåla när ni ska köpa färdigbyggd fighter.Det ligger en jävla massa jobb inbakat i priset.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Slangan skrev:
Är man en hejare med kapen och duktig på att svetsa aluminium,mäta och borra och bocka plåt osv så är det bara kul(om man har tid).
Personligen så kapade jag hela bakramen vid ramen.Sen kapade jag den så att övre och undre delen blev oberoende av varandra.
Sen måttade jag in grejerna.Satte ihop det provisoriskt,med tejp,När jag va nöjd med alla vinklar så lämnade jag bort svetsjobbet.
Sen när jag skulle börja passa in nya lyktan,kåpan osv så blev jag inte alls nöjd med höjden bak så det blev till att kapa bort lite och bocka till plåt som skruvades dit.Sadeln passade dåligt så det va bara att bocka vidare.och så fortsatte det.

Så tänk på det alla som inte är proffsmekar,inkl jag.
Va inte snåla när ni ska köpa färdigbyggd fighter.Det ligger en jävla massa jobb inbakat i priset.


måste va enklare o kapa bort hela bakramen, sen sätta fast nåra bitar i ramen som man borrar hål i. sen kan man väl ta stål o skruva fast i skiten, så att de bli som på nyare hojar?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Slangan skrev:
Tanken slog mig tidigare idag.Det ska inte va omöjligt.Det jävliga är ju att man vill börja köra med ngn gång.Ska i vilket fall som helst kolla på det för på "din" bild blir det mer harmoni.
Som sagt många ggr tidigare i detta forum: Färdig blir man aldrig.


gör som jag....
...jag kör med rullande objekt :tummenupp
man fixar lite då o då :yoparty
 

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Airbus 321
sorry om jag lånar tråden lite. :)

vilken båge är det enklast att bygga om baken på?
dvs utan att behöva kapa av så mycket av originalmetallen.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
ozeo skrev:
måste va enklare o kapa bort hela bakramen, sen sätta fast nåra bitar i ramen som man borrar hål i. sen kan man väl ta stål o skruva fast i skiten, så att de bli som på nyare hojar?

Va inne på det oxå men för att få den önskade höjningen av baken gjorde att undre staget i bakramen då blev åt helvete för kort.Det hade inte blivit snyggt med en sån lösning helt enkelt.Sen upptäckte jag att sadelns lutning dessutom hade blivit grymt tysk vilket jag inte ville heller.Vidare så hade batterilådan behövts byggas om då lutningen hade blivit för stor.Så därför så blev den här lösningen enklast.
om jag däremot hade haft en komplett bakram med kåpor och rubbet från en annan hoj hade jag helt klart gjort en lösning som den du nämnde.
Men även då kan man få kapa isär eller på andra sätt modda bakramens stag för att få rätt längd.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
spoon skrev:
sorry om jag lånar tråden lite. :)

vilken båge är det enklast att bygga om baken på?
dvs utan att behöva kapa av så mycket av originalmetallen.

Svårt att säga.Ska fundera lite men de flesta moderna sporthojar har ju hyffsad höjd och vinkel på baken så de behöver man ju inte göra så mkt med.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjeeeeena alla fajter diggare !

Har varit lat och oseriös med att lägga ut bilder på gammel bygget.
Blev klar för läääänge sen och har kört till och från ett par somrar.
Hojen klarade dessutom besiktning som den ser ut på bilderna
förutom att jag hängde på orginal skylten och blinkersarna. Ja och sen fick jag ju hänga på en org.lykta och dämpa ner yoshi burken lite.

Ganska nöjd med det faktiskt. sitter ju en vässad 1127a i och hojen ser ju inte direkt original ut. men de gick galant.

Satt och glodde igenom trådarna här och nu känns mitt (och andras oxå) gammel gixxer bygge verkligen old school. Men va fan, titta och gnäll lr
vem vet, kanske ngn gillar den. Kanske lägger man en hand vid den igen
mellan andra projekt.
 

Bifogat

  • gixxer framskärm.jpg
    gixxer framskärm.jpg
    97.7 KB · Visningar: 112
  • gixxer from behind.jpg
    gixxer from behind.jpg
    177.6 KB · Visningar: 166
  • gixxer hö sida hel.jpg
    gixxer hö sida hel.jpg
    205.9 KB · Visningar: 227
  • gixxer vä sida hel 2.jpg
    gixxer vä sida hel 2.jpg
    203.1 KB · Visningar: 179
  • gixxer vä sida hel.jpg
    gixxer vä sida hel.jpg
    203.1 KB · Visningar: 144

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Ser bra ut tycker jag. Hade nog kortat "yoshi" burken lite om jag själv ägt den.

Snygg!!
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tackar henke !

Har velat göra ngt åt det men varit lat. Tror jag ska låta burken vara
men kapa en knapp deci på mellanröret. Då hamnar burken strax bakom fotpinnen. borde bli bra. Snik lösning men allt har sin tid.
 

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
Tycker den såg riktigt fin ut! Ungifär samma stuk som jag tänkte mig min men lite olikt blev det.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej !

Uppdatering av läget med fajtern.

Har tröttnat på fajter-stuket. Snöat in på race stuk igen så nu
slaktas gixxern igen. Poor bastard. No rest for the wicked.

Moderatorn får nog flytta den här tråden till hojbyggen för den kommer inte passa här längre. Eller så startar jag upp ny där.

Det är ju dock samma hoj som byggs om så det kan ju vara kul döpa om tråden och köra vidare bara.

Moderatorn får säga sitt.

Här ett par bilder från slakthuset. Och en före slakt bild följer med.

På bilderna ser ni att jag hängt dit ny framdel redan.
Ville ha lite framgångs känsla innan jag satte klorna i den.
Bra för motivationen ha något som är klart.

Håll till godo !
 

Bifogat

  • DSC00352.jpg
    DSC00352.jpg
    254.6 KB · Visningar: 93
  • DSCN0012.jpg
    DSCN0012.jpg
    243.5 KB · Visningar: 88
  • DSCN0019.jpg
    DSCN0019.jpg
    242.9 KB · Visningar: 86
  • DSCN0028.jpg
    DSCN0028.jpg
    245 KB · Visningar: 82

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej !

Dax för lite uppdatering.

Glömde ju lägga in dragrace mock-upen polarn och jag gjorde när vi rev och kapade senast. Blev nästan sugen på bygga lowrider när jag såg korten.

Idag ska nya svingen passas in i ramen. Hämtade ut den från pulverlackerarn idag. Kul med ny-finish på grejorna.

Vidare ska bakfälg och nytillverkade lagerbanor och distanser testas.
Måtte det lira någorlunda med offset osv.

Kommer bilder senare på det.

Mvh
 

Bifogat

  • DSCN0023.jpg
    DSCN0023.jpg
    241.9 KB · Visningar: 68
  • DSCN0022.jpg
    DSCN0022.jpg
    243 KB · Visningar: 75

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej igen !

Nu sitter sving,hjul och stötdämperiet där det ska.
Många hylsor distanser och nya speciallager som tillverkats för att
få dit alla axlar där de ska.

Svingen är från en modernare gsxr 1100 och hjulen från rsv mille.
Inte många delar som matchade med originalhojens. Fått fixa och trixa mkt. Men det är ju det som är utmaningen med sånt här.

Nu till lite huvudbry. Mille bakfälgen har ju en annan offset än original gixxern och gixxer 1100 svingens tillhörande fälg.

Kedjan lajnar inte men nästan. Verkar diffa ca 5-6 mm. Behöver få ut bakdrevet till vänster för att det ska lira.

Nästa huvudbry, Fram-bakhjul spårar inte heller. Verkar som bak hjulet behöver komma ca 15 mm åt vänster.

Detta betyder att jag behöver få fälgen 15 mm åt vänster men drevet bara 5-6 mm. Intressant !

Problemet är att det finns inte 15mm spel från drevhållaren till svingen på vänster sida så det blir till att tillverka ny drevhub/hållare och nya brickor/distanser. Blir spännande se om det går att fixa.

Tar tacksamt emot tips och råd om detta.

Slängde upp en bild på framhjulet med. Det bromseriet måste ju räcka.
PFM fullt flytande gjutjärns skivor och brembo ok från rsv mille.

Snyggt blir det ju med tycker iaf jag.

mvh
 

Bifogat

  • CIMG0062.jpg
    CIMG0062.jpg
    237.3 KB · Visningar: 56
  • CIMG0064.jpg
    CIMG0064.jpg
    233.6 KB · Visningar: 54
  • CIMG0066.jpg
    CIMG0066.jpg
    248.6 KB · Visningar: 60
  • CIMG0067.jpg
    CIMG0067.jpg
    241.1 KB · Visningar: 55
  • CIMG0069.jpg
    CIMG0069.jpg
    231.1 KB · Visningar: 53
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top