Gixxer 750 -85

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
84 kom "sporthojen" som drog allt med unika lösningar.
Att suzuki släppte en värre hoj 85 och gjorde den andra till lite av en sporttourer är en annan femma.
Har inte vi pratat om det här förut? Du menar den däringa Tom Cruise hojen som väger in på strax under ett halvt ton och med stålrörsramskonstruktion a'la 1954...

I övrigt håller jag med two stroke man. Det är en riktigt skithoj ts polare försöker pracka på honom. Den går sönder vid minsta motvind ute på vägen. Det är därför mycket bättre att sälja den till mig, mycket billigt. Jag kan tex tänka mig att göra om förgasarna till blomkrukor, så kommer skroten till nån användning. :fyllisar
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
84 an var inget speciellt alls med vanlig hoj som alla andras märken konkurera med men när 85 an kom var det en stor sensation den bildligt drog allt som då fanns.....så att du ska kalla en 84 för ett bättre köp är ju rent sagt korkat (förlåt uttrycket)
För bövelen, det finns ingen 1984 gsxR 750.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har inte vi pratat om det här förut? Du menar den däringa Tom Cruise hojen som väger in på strax under ett halvt ton och med stålrörsramskonstruktion a'la 1954...

I övrigt håller jag med two stroke man. Det är en riktigt skithoj ts polare försöker pracka på honom. Den går sönder vid minsta motvind ute på vägen. Det är därför mycket bättre att sälja den till mig, mycket billigt. Jag kan tex tänka mig att göra om förgasarna till blomkrukor, så kommer skroten till nån användning. :fyllisar

Du menar världens snabbaste produktionshoj 84?
Världens första 16V, vätskekylda rak4a i en produktionshoj (som dessutom var smal)?
Hojen som kom etta och tvåa på IOM TT 84?

Säger inte att suzuki inte ska ha cred för de gjorde exakt samma sak som kawa gjorde 84. Min poäng är att människor gärna glömmer bort gpzan bara för att den var värst i ett år, ett år före suzuki.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Till TS,

Köp och kör. Det finns hur mycket delar som helst när det kommer till motorer, chassie, elektronik, fjädring osv, men originalplast är näst intill omöjligt att få tag i. När det begärs 25+ kkr för sådana hojar så skall de vara i mycket fint originalskick, kompletta, orörda och med hela originalkåpor. Om din polares hoj är i sådant skick, köp den!!

Räkna med att bakdämparen är slut. De var kassa original, och 30 år har knappast gjort dem bättre. Om du fixar en ok bakdämpare så kan du lätt få till gaffel, bromsar etc så att du får en skitrolig hoj. Det pratades och skrevs mycket om att de var vobbelbenägna och nervösa när de kom, och det ligger en del i det, men framför allt så berodde det på att inget annat var i närheten när det gällde vikt och prestanda. En gammelgixxer i ok skick skäms inte för sig i dag heller, om man lär sig köra den. Jämfört med en modern 600-racer är den sävlig, men mycket kompetent om du kör den ordentligt.

Om det däremot är en hoj i förväntat bruksskick efter 30 år så är värdet ett annat. Givetvis varierar det, men jag skulle säga att de flesta hojar i ok skick man ser bör kosta 10-20 kkr. Omlackade, ombyggda, icke kompletta hojar bör kosta 5-10000 kr. Ordna foton och lägg upp dem här så kommer du att få mer relevanta svar gällande just din hoj.

Gällande milen; 7-8000 mil är ingenting för en sådan motor om den underhållits normalt. Jag har sådana motorer som gått mer än 15 0000 mil, som fortfarande legat inom fabrikstoleranser på alla väsentliga lagerspel etc. Kolla skruvar och packningar på motorn för att bilda dig en uppfattning om hur mycket det skruvats med motorn. Hör av dig om du skall åka och titta på den så skall du få en lista på specifika saker att kolla på de hojarna.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag tror nog att en 1984 RD500 hängde på en 1985 gsxr750 ganska bra.
Jag förstår att du, som tvåtaktsfantast, vill tro det, men det var inte så. :)

Då det begav sig var vi många som körde både gammelgixxer och RD500 (även RG500) tillsammans, och RD:n var inte i närheten, varken vad gäller chassie eller motor.

GPZ:an går inte att jämföra med GSX-R. Den var ett blylokomotiv, även om den var värst 1984.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du menar världens snabbaste produktionshoj 84?
Världens första 16V, vätskekylda rak4a i en produktionshoj (som dessutom var smal)?
Hojen som kom etta och tvåa på IOM TT 84?

Säger inte att suzuki inte ska ha cred för de gjorde exakt samma sak som kawa gjorde 84. Min poäng är att människor gärna glömmer bort gpzan bara för att den var värst i ett år, ett år före suzuki.

Äpplen och päron :7peta

Att påskina att Suzuki bara koppade och förfinade det Kawa redan kommit är ju löjligt. Grejen med gpz 900r var motorn. Visst, man var först med 16 ventiler, den var väldigt kompakt som gav låg tungpunkt = bättre köregenskaper. Men resten?? Standard 1A 1984 ju: fjärding, däck, rörram, design etc.

Gsxr 750 var den första hoj som både såg ut (viktigt!) och gick som en fabriksracer -på gatan. Den enda modell som kunde stå vid Sveavägen på onsdag och vinna SM i Superbike på lördag på samma däck. Vägegenskaperna var från en annan planet jämfört med allt annat på marknaden -inkl GPZ900R. Den som påstår något annat yrar.

Det finns ett antal modeller som utgjort måttstock, omdefinierat en klass och/eller höjt ribban väsentligt för alla andra. GPZ900R, även om det var en hårig hoj på sin tid, är inte en av dessa i min bok
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår att du, som tvåtaktsfantast, vill tro det, men det var inte så. :)

Då det begav sig var vi många som körde både gammelgixxer och RD500 (även RG500) tillsammans, och RD:n var inte i närheten, varken vad gäller chassie eller motor.

GPZ:an går inte att jämföra med GSX-R. Den var ett blylokomotiv, även om den var värst 1984.

Du har säkert rätt men det är inte så det känns när man kör dem. Har iofs aldrig provkört 85 gsxr750 men andra radfyror, både nyare och äldre och de känns ganska sävliga i jämförelse men känslan kan ju bli lurad.

Har även haft en GPZ900 och den var inte roligt någonstans.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Det finns ett antal modeller som utgjort måttstock, omdefinierat en klass och/eller höjt ribban väsentligt för alla andra. GPZ900R, även om det var en hårig hoj på sin tid, är inte en av dessa i min bok

Jag håller med. GPZ:an var bra, men inte den ikon andra är. I min bok är t.ex. hojarna nedan mycket mera sådana som tagit nya steg:
- Brough Superior
- Norton Commando
- CB750
- Kawa Mach III
- RD350
- GSX-R 750
- CBR900
- R1
- BMW S1000RR
 
Last edited:

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Jävlar vad ni skriver :tummenupp

Jag har blivit lovad en provkörning :crash när han har rullat ut den ur vinterdvalan.
Kommer med största sannorlikhet ha på mig gopron då så det lär dyka opp en film vad det lider :)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Världens första 16V, vätskekylda rak4a i en produktionshoj (som dessutom var smal)?

Ehm... 400:an jag hade en gång i tiden var en -83:a, rak 4, vattenkyld, med 4 ventiler per cylinder. Ganska säker på att det var en produktionshoj också. ;)

GSX400FWS är alltså ett landmärke i sporthojshistorien, vem visste det? :lol
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
NiklasJ skrev:
GPZ:an går inte att jämföra med GSX-R. Den var ett blylokomotiv, även om den var värst 1984.
Ansågs gpzan tung 1984? Nej, inte direkt.

Att påskina att Suzuki bara koppade och förfinade det Kawa redan kommit är ju löjligt.
Har aldrig påstått att suzuki förfinade det kawa gjorde.
Jag påpekar att man gärna glömmer bort gpzan och det faktum att den var viktig för sin tid med ett flertal "viktiga" lösningar.
Att designen skrek 1984 är verkligen att ta i.
Ehm... 400:an jag hade en gång i tiden var en -83:a, rak 4, vattenkyld, med 4 ventiler per cylinder. Ganska säker på att det var en produktionshoj också. ;)

GSX400FWS är alltså ett landmärke i sporthojshistorien, vem visste det? :lol
Du har vi läst olika böcker/inte samma information.
Vill minnas mig att det även berättades i kawas reklamfilm.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Har du någon byggtråd eller liknande i detta forum eller andra? vore kul att se dina byggen
Nej, det mesta byggdes innan jag var på Sporthoj. Jag håller på att bygga om min första gixxer (85:a, 7/11 , byggd 1991), men det blir ett långdraget projekt då jag köpt hus och har mycket på jobbet det kommande året. :) Jag får se om det blir energi till att lägga upp en projekttråd.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ehm... 400:an jag hade en gång i tiden var en -83:a, rak 4, vattenkyld, med 4 ventiler per cylinder. Ganska säker på att det var en produktionshoj också. ;)

GSX400FWS är alltså ett landmärke i sporthojshistorien, vem visste det? :lol
ÄNTLIGEN får mitt historiska landmärke inom supersporthojshistorien sitt riktiga erkännande!! Eller nåja... men den producerades '83-'85, 16 ventiler, vattenkyld, 187kg, 58hk, och är, som syns här vid trollsigen förra året, still going strong. Eller, sådär strong, men uppför berget kommer man i alla fall. Nästan samtidigt kom gsxR400 ('84), 16 ventiler, aluminiumram, 153kg, 58hk, vatten- eller oljekyld (minn inte just nu).
trollstigen.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du har vi läst olika böcker/inte samma information.
Vill minnas mig att det även berättades i kawas reklamfilm.
Som sagt, jag äger ju densamma (fws), har just justerat ventilerna, och det vart minsann 16 stycken, och för att kunna göra det var jag tvungen att tappa ur kylarvätskan som jag därmed kunde konstatera fanns. Och cylindrarna satt även på en rak fin rad och var fyra stycken, och denna modell kom 1983, och på transportstyrelsens papper står det att min är från 1984. Men för att ge dig lite cred så är det ju verkligen inte någon 100+hk- 240+kmh- 900+cc hoj som möjligtvis drog alla den tidens 1000+cc hojar.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top