Till TS,
Köp och kör. Det finns hur mycket delar som helst när det kommer till motorer, chassie, elektronik, fjädring osv, men originalplast är näst intill omöjligt att få tag i. När det begärs 25+ kkr för sådana hojar så skall de vara i mycket fint originalskick, kompletta, orörda och med hela originalkåpor. Om din polares hoj är i sådant skick, köp den!!
Räkna med att bakdämparen är slut. De var kassa original, och 30 år har knappast gjort dem bättre. Om du fixar en ok bakdämpare så kan du lätt få till gaffel, bromsar etc så att du får en skitrolig hoj. Det pratades och skrevs mycket om att de var vobbelbenägna och nervösa när de kom, och det ligger en del i det, men framför allt så berodde det på att inget annat var i närheten när det gällde vikt och prestanda. En gammelgixxer i ok skick skäms inte för sig i dag heller, om man lär sig köra den. Jämfört med en modern 600-racer är den sävlig, men mycket kompetent om du kör den ordentligt.
Om det däremot är en hoj i förväntat bruksskick efter 30 år så är värdet ett annat. Givetvis varierar det, men jag skulle säga att de flesta hojar i ok skick man ser bör kosta 10-20 kkr. Omlackade, ombyggda, icke kompletta hojar bör kosta 5-10000 kr. Ordna foton och lägg upp dem här så kommer du att få mer relevanta svar gällande just din hoj.
Gällande milen; 7-8000 mil är ingenting för en sådan motor om den underhållits normalt. Jag har sådana motorer som gått mer än 15 0000 mil, som fortfarande legat inom fabrikstoleranser på alla väsentliga lagerspel etc. Kolla skruvar och packningar på motorn för att bilda dig en uppfattning om hur mycket det skruvats med motorn. Hör av dig om du skall åka och titta på den så skall du få en lista på specifika saker att kolla på de hojarna.