Gixxer 750 turbo....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns två varianter av gamla 750 topplock, ett för 70 mm borr och ett annat för 73 mm borr. Bara som tilläggsinfo...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det finns två varianter av gamla 750 topplock, ett för 70 mm borr och ett annat för 73 mm borr. Bara som tilläggsinfo...

Och en tredje variant som denna trådägare har

Nämligen den vattenkylda dito

Tyvär inte mycke gemensamt med dom äldre oljekokarna
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Vi pratar fortfarande vattenkylda R motorer



Hej föresten :D

Hej Hej!!

Aha, missade helt vattnet...!

Men om jag inte minns fel blev det väl andra stakar i vatten 1100orna vid '95 årsmodell. Lite osäker dock!
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det lutar åt att originaltoppen får sig en omgång rostfritt på avgassidan och lite mirafräsning med lite allmän uppfräschning med.

Återkommer med flera detaljer.

PP ska ta med min topp så ska jag riva den nästa vecka, för i helgen blir det lekstuga på Mantorp i några timmar. :banana:D

www,skrotbilsrejset.nu
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Ändring igen, som det ser ut nu.....

Japp, då kör vi på nya idéer igen.

Det kommer bilder när jag har nya konflikter med mig själv och funderingar.

Det har varit mycket funderingar nu. Har inte kommit fram till något slutgiltigt än eftersom jag inte har rivit isär moroten än.

Del 17 av bilder...

Men för att få med lite text till bilderna så är det så här det såg ut när jag kom ner till garaget och undrade vad jag håller på med, men ett samtal med PP så var man igång igen:yoparty


Efter någon timme så ser ni hur det såg ut med.:banana
 

Bifogat

  • smallBild 018.jpg
    smallBild 018.jpg
    27.6 KB · Visningar: 99
  • smallBild 023.jpg
    smallBild 023.jpg
    31.5 KB · Visningar: 96
  • smallBild 024.jpg
    smallBild 024.jpg
    32.4 KB · Visningar: 103
  • smallBild 025.jpg
    smallBild 025.jpg
    31.6 KB · Visningar: 89
  • smallDSC00009.JPG
    smallDSC00009.JPG
    24.1 KB · Visningar: 95

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Del 18 av bilder...

Kommer bilder på moroten bara efter att ha pillat lite för att kunna komma åt att prova andra stakar.
 

Bifogat

  • smallDSC00008.JPG
    smallDSC00008.JPG
    20.6 KB · Visningar: 102
  • smallDSC00007.JPG
    smallDSC00007.JPG
    21.6 KB · Visningar: 120
  • smallBild 028.jpg
    smallBild 028.jpg
    37.7 KB · Visningar: 101
  • smallBild 027.jpg
    smallBild 027.jpg
    39.3 KB · Visningar: 95

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Här kommer grejer..... Del 19 av bilder...

Kommer lite bilder på det som ska provas.
Det är bara ett par bilder, en gammal som ni kanske undrar vad den gör här igen.

Jo, stakarna är där för att jag kommer att provmontera och mäta innan jag ger upp, vilket troligtvis inte kommer att hända.

Stakar ihop med cylinderad från PP:s 1052 vattenbuffel ihop med stakarna han tänkte ha på sin.

Inte nog med det, det ska ev. dit med toppen som PP hade tänkt att ha på sin med.

Det som blir summan av allt är, en botten från min 750, cylinderad från 1052 med riktiga stakar och original kolvar. Kronan på det här blir en fint portad topp från en 1052.

Höjdskillnaden på cylinderaderna är som ni ser på sista bilden 16mm om jag inte är ute och cyklar.

Då är min fråga om någon har mätt hur långa stakarna är på en original 750???
 

Bifogat

  • small20101021130.jpg
    small20101021130.jpg
    22 KB · Visningar: 95
  • smallDSC00010.JPG
    smallDSC00010.JPG
    16.6 KB · Visningar: 98
  • smallDSC00011.JPG
    smallDSC00011.JPG
    15.3 KB · Visningar: 91

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Lite till.....

Kommer några bilder från här om kvällen.
 

Bifogat

  • small20101113e.jpg
    small20101113e.jpg
    39.7 KB · Visningar: 104
  • small20101113d.jpg
    small20101113d.jpg
    37.2 KB · Visningar: 91
  • small20101113c.jpg
    small20101113c.jpg
    36.9 KB · Visningar: 101
  • small20101113b.jpg
    small20101113b.jpg
    37.5 KB · Visningar: 98

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
.... och några till....

...mer bilder än arbete....
 

Bifogat

  • small20101113h.jpg
    small20101113h.jpg
    34.6 KB · Visningar: 117
  • small20101113g.jpg
    small20101113g.jpg
    28.9 KB · Visningar: 112
  • small20101113f.jpg
    small20101113f.jpg
    35.8 KB · Visningar: 124

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Några bilder till på vad då???

Ja, fundera på det. Kan vara en vanlig 750 motor eller???
 

Bifogat

  • small20101113n.jpg
    small20101113n.jpg
    34 KB · Visningar: 102
  • small20101113m.jpg
    small20101113m.jpg
    32.4 KB · Visningar: 97
  • small20101113l.jpg
    small20101113l.jpg
    31.6 KB · Visningar: 95
  • small20101113k.jpg
    small20101113k.jpg
    33.4 KB · Visningar: 105
  • small20101113j.jpg
    small20101113j.jpg
    29.8 KB · Visningar: 100
  • small20101113i.jpg
    small20101113i.jpg
    32 KB · Visningar: 103

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Lite mer rivet....

.... så pass att man har motorn i 2 halvor.
 

Bifogat

  • small20101117154.jpg
    small20101117154.jpg
    28.5 KB · Visningar: 91
  • small20101117153.jpg
    small20101117153.jpg
    30.3 KB · Visningar: 85
  • small20101117152.jpg
    small20101117152.jpg
    28.8 KB · Visningar: 97
  • small20101117150.jpg
    small20101117150.jpg
    18.6 KB · Visningar: 68
  • small20101117149.jpg
    small20101117149.jpg
    17.3 KB · Visningar: 78
  • small20101117148.jpg
    small20101117148.jpg
    24 KB · Visningar: 68
  • small20101117146.jpg
    small20101117146.jpg
    17.8 KB · Visningar: 69
  • small20101117151.jpg
    small20101117151.jpg
    26.3 KB · Visningar: 74

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Topplock tillbaka!!!

Nu, efter mycket funderande och prov, så är toppen tillbaka efter att blivit mirafräst och bara är till att sätta ihop och sedan justera in spel och dylikt.

Det blev original ventiler och topp.
Tanken var ju att använda stakar, topp och kolvar från PPs 1052cc motor, men allt av dessa grejer går inte att använda.
Men det var ju ett test som inte fanns facit till innan.

Det blir som ursprungsplanen med original topp med distans under cylinderaden, men dock tät i ventiler, det hade inte funkar med att ha den som innan bearbetning.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Kamaxlar!!!

Är det någon som kan tala om för mig vart jag kan få reda på måtten på kamaxlar??

Har ju själv 750 kammar med 8,5 millimeter lyft på insug och 8,0 millimeter lyft på avgas.

PP har ju 1052cc kammar. Är det samma mått på dessa kammar som på min 750??
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det någon som kan tala om för mig vart jag kan få reda på måtten på kamaxlar??

Har ju själv 750 kammar med 8,5 millimeter lyft på insug och 8,0 millimeter lyft på avgas.

PP har ju 1052cc kammar. Är det samma mått på dessa kammar som på min 750??

Tvivlar på att dom skulle vara vassare

Man brukade göra tvärtom 750 brukar ha högre trimningsgrad

Men kolla lyftet det brukar räcka med det
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är det någon som kan tala om för mig vart jag kan få reda på måtten på kamaxlar??

Har ju själv 750 kammar med 8,5 millimeter lyft på insug och 8,0 millimeter lyft på avgas.

PP har ju 1052cc kammar. Är det samma mått på dessa kammar som på min 750??

Du rör inte ihop saker o ting?

Jag är ingen suzukikille men....

..hänger man på detta forat för man ju en slurk suzukiinfo till morgonkaffet varje dag.

Oljekyld "r" motor version 1 1052cc
Oljekyld "r" motor version 2 1127cc
vattenkyld "r" motor 1074cc

pain har den senare.

vassast orginaltopp hade oljekyld gsxr 750 88-89. Enligt brink (tror jag)

Tips. överladda din orginal motor eller lägg i en oljekyld 1100 spis. Blanda delar hursom kommer bara ge bekymmer.

mina 50cent
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Hmmm, Farbror. Jag ska ju ha turbo på pulkan, det har ja ju sagt!! ;)

Min tanke var att använda PPs ena insugskam och min insugskam, om de har de bästa förutsättningarna.

Kan någon ge mig svar på det då??

Och ja, jag kan inte alla betäckningarna på olje/vattenkylda, men de gener jag har att bolla med är de som kommer från Peters gamla gixxer.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top