Gixxer1100 gen.1 eller gen.2 Vilken föredrar/föredrar inte du!? Fördelar/nackdelar...

rickardj

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
GSXR1000 gsxr1100
Endast orginallack är intressant

Hej har själv haft ett antal GSXR 1100 och enligt min erfarenhet är det bara orginal som håller ,du får vad du betalar för så en fin org.86-92 får du nog betala 25-30 tusen för modellerna efter 88 är inte gjorda för att svänga med utvecklingen lades över på 750RR 89 och efter det stannade utvecklingen på 1100 upp tills nya gixer 1000 01.Om du byter till bredare bakfälg får du en hoj som svänger väldigt dåligt ,har själv provat funkar inte.

Så om du vill ha en snabbsvängd och lätt hojköp en 86-88 vill du ha en snygg bra touringhoj köp en 89-98 dessa blir tyngre för varje år :Bugar
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Silwer skrev:
Vilka pengar?
35k?
Oj har man tur kan man få mycket modernare konstruktioner för de pengarna.
Men allt beror ju på vad man vill med hojen, är det race rakt fram kanske inte en cbr900 lockar direkt.

Har tittat lite på blocket och för 35k får man en 92 och kanske en 93 Fireblade, och det är en kul hoj. Men den dan man tycker att den är lite trött och vill trimma den lite var hittar man beg cylinderrader med kolvar på 1186-1255cc för 3-4k? Var hittar man beg trottelgasare för 3k till Bladen, till den måste man ha Keihin 39 eller 41 och dom får man ge det dubbla för. Ja man kan sätta i en Blackbirdmotor i Bladen men den är inte riktigt bolt-on. Och Blackbird motorn lämnar bara en ca135hk standard så den kanske oxå behövs trimmas.Och med den är det samma sak, hur stort utbud av beg trimdelar är det till Blackbirden? En annan fördel med gammla Gixxrar att det finns en massa beg roliga raceprylar från gammla racehojar, jag har ISR bromsskivor och Marvic fälgar från en Superbike, som jag köpt för småpengar.
Och om man vill sätta turbo på hojen så är det få motorer som klår GSXR 1052-1157motorerna i hållbarhet.
För mig är gammla Gixxrar enda altenativet men jag har inte råd med någon annan hoj. På grund av att jag inte kan hålla fingrarna i styr utan måste modifiera alla fordon jag har i min ägo så är GSXR 85-92 ända altenativet. På vilken annan hoj kan man byta till en cylinder med kolvar som är 11år nyare?(Jag har 97Banditcyl på min 86a) På vilken annan hoj kan man med ganska enkla medel byta till en 10-20år nyare gaffel mrd bromsar? (jag har 96 750gaffel och bromsar på min 86á och på Katanan har jag GSXR1000 02 gaffel och bromsar)
Men om man inte vill modifier och bygga om och köper en sliten och misshandlad gammalgixxer så blir man kanske lite besviken. Har den gått 5-8000mil med 8-12st olika gasglada dårar till ägare, som "hottat" till den på olika sätt. Tex 180däck på 4,5tums fälgen som sedan är plattnött då är inte vägegenskaperna så upphetsande längre. Har hojen sedan sluppit allt vad underhåll heter så blir det bättre av det.

Gillar du att modifiera och bygga köp en GSXR 85-92. Är inte det din grej köp nåt annat.
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
rickardj skrev:
Hej har själv haft ett antal GSXR 1100 och enligt min erfarenhet är det bara orginal som håller
Va?????????????????? Jag har åkt med trimma GSXR i 10år utan ett enda haveri.


rickardj skrev:
.Om du byter till bredare bakfälg får du en hoj som svänger väldigt dåligt ,har själv provat funkar inte.

Håller jag inte heller med om, jag har åkt med 6tums bakfälg på min 86á i 7-8år och jag tycker det funkar bra, jag åker iofs inte bana.

Det här är som med allt annat, frågar man 10personer får man 10olika svar? :confused:
 

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
Den som påstår att Olje R11 ej håller har ingen erfarenhet.
86-92 R11 är extremt driftsäkra även med över 300 hk turbo eller 180 hk sugmotor.
De kan sägas vara hojjarnas motsvarighet till muskelbilarna från 60-talet, de blir snabbare för varje år.
En turbo R11 slår vad som hellst på gatan, varken R1 eller R1000 eller Busa har en suck!
En rätt moddad/innställd är dessutom rolig att köra med, även på bana.
Var och testade AEEs moddade -89 förra veckan då han ville köra min standard Busa -03.
Hans R11 har Maxton preppad gaffel och Öhlinare, nya sportdäck (6" bakfäg) samt runt 165hk i motorn.
Jösses vad kul den var jämför med min Busa.
Chassit känns som om det vägde 50 kg mindre (i stället för de 25 som skilljer)och den svängde som en dröm jämför med min klumpiga touringbåge.
Den var dessutom betydligt stadigare.
En slutkörd standard R11 med slitna styrlager och dämpare går som en hög skit men det gäller alla hojjar.
En R11 i moddat toppskick är som sagt kul, räkna dock inte med att de är det när man köper dem.
Ska man köra bana och inte gillar att skruva är en nyare sporthoj ett bättre val än en R11.
En (t.ex.) GSXR750 från -96 är mer per krona, helt klart.
R11 kommer dock alltid att vara en bra maskin för de som gillar att fixa saker själv.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Jag gillar starkt att de är hållbara och smidiga att meka med!! Som en moppe med större grejer bara! :)

Är denna billiga 89´a OK.. så köper jag den! skiter i om den ser skabbig ut i lacken... kostar mig ca1500:- att få en ny proffslack! (har en polare som jobbat som lackerare i 8år)

Det var breddad bakfälj med 180 däck på.. ser ju tufft ut! hoppas bara den svänger bra med.. som någon hade synpunk på här! Nytt framdäck 1mil och bakdäck nytt i våras. Drivpaket inte nytt men inte slitet heller enligt ägaren...
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Psst....'92 har även ett nyare bättre lager på utgående växelaxel. Vet inte om det är bolt-on i dom äldre blocken, skiljer spåret för "halvmånen" i blocket?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Men som sagt sporthoj för mig är inte om att åka rakt fram i en otrolig fart.
Man missar så mycket på en sån gamal släde, å andra sidan får man ju rätta mun efter magsäcken.

Så om man kan ha 300hk osv i stället för 150-160hk på en modern sporthoj kvittar fullständigt just för mig.

Dessutom har de visst brister, det har alla gamla hojar, förr eller senare tar tiden ut sitt.
Men nu är det helt offtopic, killen vill ju ha en sådan där så det finns ju inget att snacka om.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hehe!! nä precis!! Men om jag jämför med den gamla 750R-85´an så är nog denna 1100R-89 lite bättre i alla fall.

Har snackat med tidigare ägare nu!! Han sa att hojen var i verkligt toppskick när den såldes för 5 årsen.. till nuvarande ägare!! Han sa att just den här gick utav helvete!! Han jämförde då med kompisar som hade likadana hojar.. ingen var lika bra drag i som denna... Den gjorde 295km/h på mätaren. Marklund hade visst varit på den å breddat bakfälgen till 6tum.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
På 5 år kan mycket hända. Och alla fd ägare vill gärna framhålla att just deras ex-hoj var det värsta som överhuvudtaget rullat på denna jord. Vem har inte hört talas om den där gamla Trajjan från 60-talet som spöade skiten ur allt då och än idag skulle spöa det mesta etc.

Därmed inte sagt att den är ett dåligt köp. Den kan vara ett jättebra köp för det men kom ihåg att det är en gammal hoj. Som alla sagt, var beredd på att meka för att den ska bli riktigt bra. :tummenupp
För övrigt tycker jag att det är synd att den inte längre har kvar den röda Coke-lacken, den var ju skitball!

Om säljaren är kåt på stålar så kanske det är läge att bjuda måttligt? Tänk på att det är rätt sent på säsonegn nu, inte så lätt att sälja hojar och få bra betalt så här års.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Robban_C skrev:
På 5 år kan mycket hända. Och alla fd ägare vill gärna framhålla att just deras ex-hoj var det värsta som överhuvudtaget rullat på denna jord. Vem har inte hört talas om den där gamla Trajjan från 60-talet som spöade skiten ur allt då och än idag skulle spöa det mesta etc.

Därmed inte sagt att den är ett dåligt köp. Den kan vara ett jättebra köp för det men kom ihåg att det är en gammal hoj. Som alla sagt, var beredd på att meka för att den ska bli riktigt bra. :tummenupp
För övrigt tycker jag att det är synd att den inte längre har kvar den röda Coke-lacken, den var ju skitball!

Om säljaren är kåt på stålar så kanske det är läge att bjuda måttligt? Tänk på att det är rätt sent på säsonegn nu, inte så lätt att sälja hojar och få bra betalt så här års.

Så sant!! Har sett bilder på hur det ser ut idag 15/8! Den var JÄVLIGT fin och snygg!!! Så 23000:- ska han få!! :nicka

Jag menar andra vill ju ha 30-38000:- för en 89´a...
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
OLJEKYLD GSXR skrev:
De är reggade som 98hk, vilket ger dig klass 6 oavsett om det är en 87 eller 90. Runt 5000 hel/hel hamnar du om du är ung i storstad med få kk-år, ett par tusen under det om du är äldre boendes i småstad med många kk-år. Sen tycker jag att 33000 är för mycket för en 89 om den inte är i absolut toppskick, jag gav 36000 för min år 2000 och den var (och är) i mycket bra skick. Nånstans runt 25-28000 skulle jag kunna ge för en 89-90, upp till max 5000 till för en 91-92. Vad folk vill ha och vad folk får för sina hojar är två helt skilda saker, det är inte säljarens marknad.

Jag fick 4868:- halv/helår för 89´an!! kul att det var billigare än 86´an.. hehe... (5463:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top