Gjensidige

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
De ville ha ynka 75000/år för helförsäkring till en K1300 R för mig. 35+

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Ha, de vill ha 20100:- i helförsäkring på min :D
Tror jag behåller märkesförsäkringen på 6018:- :banana

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
2xCBR
Jag tjänade en tusenlapp på min redan billiga försäkring genom att byta från TH till Gjensidige. Från 4600 --> 3550:- halvf./år. Hoj: gammelblade.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Knappt 7000,- hel/hel på 750 -00. Strul har jag inte hunnit med då den precis tecknats. Halva priset mot T-H och de andra, t om billigare än märkesförsäkringen som var närmast fast med självrisker i nivå med hojens värde...

Min erfarenhet är att villkoren brukar vara ungefär lika dåliga mellan bolagen.

Edit: Läser man genom tråden kan man efter typ 4:e inlägget konstatera att de inte vill försäkra nya/nyare hojar, äldre som överlevt förste ägarens bravader verkar sjunka ganska snabbt i premie.

Last edited:

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Honda ST 1300
Hustruns ettriga CBF600SA = 12176:-
Min Gubb-snabba ST1300 = 9887:-

Nja, det blir nog märkesförsäkring ett år till... 7090 + 1900 = 8990 för 2 hojar

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ångest vad gör man

TH 10700 helår helförsäkring
gjensidige 6059 helår helförsäkring ( måste bero på min motorsvaga mc)

Är man snål om man hoppar på???

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jodå, det kan nog bli Gjensidige för mig i år.
Kapar 60% rakt av i premiekostnad mot Bilsport & Mc, landar på 1519 kr hel/hel för slagskeppet. Vem sa att det är dyrt att köra hoj? :banana

Hazze80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
Aprilia Rsv4 Factory-SE
16 785 kr/år på en Helförsäkring vilja dom ha utav mig och då är ja inte 30 ännu heller, 12,300 kr/år på en halvförsäkring. inte fullt så illa men dock inte bra heller!

Halv på Läns i fjol kostade för mig ca, 6,000:-

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Då har jag idag gjort ett gediget arbete med att finna bästa priser på försäkringar för säsongen:yoparty Har kollat Gjensidige, Saluansvar, LF, IF, Folksam, Moderna försäkringar, Bilsport&MC och TH. Det tog tid men pengar sparade jag:D Har dock för många fordon så blir det några spänn per månad:gnissla Korkat många men man e som en hamster:mad:

Men i alla fall så var överlag Folksam outstanding på priserna förutom på 3 av bilarna:)

Kanske beror det på typen av hojar? Men jag rekommenderar alla att kolla Folksam innan man bestämmer sig. Och nej jag jobbar inte där:tungan

Beräknat på zon 1 (Göteborg).

Mina fem cent:)

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Fast allt är inte nödvändigtvis guld som glimmar. Jag har skickat ett mail till Gjensidige med litet frågor om villkoren, där finns en del oklarheter. Exempelvis gäller försäkringen (enligt villkorstexten) öht inte om hojen har körförbud, mao inte ens för färd till verkstad o från verkstad till bes. Och personlig utrustning ersätts inte alls enligt villkoret, fast på ett annat ställe i texten ersätts kläder på förare och passagerare - men bara om man fått personskador. Och försäkringen gäller inte alls om man använder hojen "mer än 50% av försäkringsåret". De frågetecknen, och några andra, vill jag få uträtade innan jag tecknar nåt.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har Bandit 1200 -98 och GSX750 -98 hos Gjensidige, de var vid försäkringstillfället billigast, samt att man kan ställa av hojen när man vill. Skönt att slippa årsförsäkringar med flera hojar.
Motomartin:en är fortfarande billigast hos TH.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Och försäkringen gäller inte alls om man använder hojen "mer än 50% av försäkringsåret"
Det där var intressant. Hur får de igenom den lagmässigt, att försäkringen inte gäller för det objekt den är tecknad på?

Lägg gärna ut en sammanfattning om du skulle få några svar (mot all förmodan).

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Det där var intressant. Hur får de igenom den lagmässigt, att försäkringen inte gäller för det objekt den är tecknad på?
Tja, allting som går utanför Trafikskadelagen är ju strängt taget avtalsfrågor - de kan ställa upp ungefär vilka villkor som helst, och man accepterar eller låter bli att acceptera erbjudandet helt enkelt. Fast det bygger förstås på att avtalstexten är tydlig och entydig för att man skall kunna ta ställning till den. Det är där jag menar att det brister litet grann, men vi får se. Lovar att berätta. :)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
34 422 kr/år vill gjensidige ha:näsblod

behåller nog folksam ett tag till, betalar ca 5000/år till folksam idag

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Tja, allting som går utanför Trafikskadelagen är ju strängt taget avtalsfrågor - de kan ställa upp ungefär vilka villkor som helst, och man accepterar eller låter bli att acceptera erbjudandet helt enkelt. Fast det bygger förstås på att avtalstexten är tydlig och entydig för att man skall kunna ta ställning till den. Det är där jag menar att det brister litet grann, men vi får se. Lovar att berätta. :)

Njae, det finns en lag (FaL - Försäkringsavtalslagen) som reglerar vad bolagen får hitta på i sina villkor. Det du beskriver låter märkligt, men sannolikt håller dom sig inom lagens gränser.

Kan inte påstå att jag har jättebra erfarenheter av Gj i mina kontakter med dom, men skulle vara väldigt intressant att se vad dom svarar på dina frågor.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag hade min hoj helförsäkrad hos Gjensidige när jag smällde i somras, pengarna för hojen fick jag efter 2 veckor. Ersättningen för skyddsutrustning tog nån vecka till eftersom jag var tvungen att skicka in kvitton osv...

S&V ersättningen och inkomstförlust ersättningen kom löpande förutsatt att man skickar in de papper de efterfrågar.

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Nu har jag fått ett vänligt och sakligt svar från Gjensidige på mina frågor om villkoren.

Villkoren är, som vem som helst som orkar läsa dem kan se, litet oklara här och var. Där finns bl.a. en generell reservation (A3, B2.4.2, B3.8) kring försäkringens giltighet när fordonen har körförbud.
Men man vill ju gärna ha försäkringsskydd när man kör hojen (med körförbud) till besiktning eller verkstad. Gjensidiges svar är dock att trafikdelen alltid gäller oavsett körförbud men att det är kaskodelen som är ur spel då.

A4 Formuleringen om att försäkringen bara gäller om fordonet inte nyttjas mer än 50% av försäkringsåret var oklar, iaf för mig, och visade sig syfta på fordonets användning utomlands. Inga större konstigheter där heller alltså.

A7.2 reglerar ersättning av skadad personlig utrustning, och mer specifikt ersätts inte personlig utrustning i de fall personskada inte uppkommit. I fall av personskada ersätts dock skadade kläder och utrustning. Fair enough, visserligen ersätter väl somliga bolag personlig utrustning även när det har hindrat en personskada men då får man väl ta den på hemförsäkringen istället.

(A7.2 berättar även att redskap för besprutning, jordbearbetning, skörd eller sådd inte omfattas av försäkringen, vilket möjligen hade varit relevant att redovisa i en generell villkorsskrift men när det står angivet i en specifik villkorstext för motorcykelförsäkring undrar man litet grann hur stort engagemang i sitt jobb avtalsjuristerna har... :rolleyes: )

B2.1.3 Styrlås räknas inte som godkänt lås, hojen behöver vara låst - även i hemmaförvaringen - med två lösa klass3-lås eller en fabriksmonterad startspärr och ett klass3-lås.

B3.2 Om föraren drabbas av olycksfall, sjukdom eller död ersätts passagerarens hemresa. Dock inte tvärtom, avlider din fru på semestern i Grekland får du köra hem själv. Fast det är inte så kontroversiellt, sådana situationer kan ibland täckas antingen i hemförsäkringen eller i separata olycksfallsförsäkringar.

D1.2 Åldersavskrivningen för personlig utrustning är betydligt brantare (snabbare) hos Gjensidige än hos andra bolag, jag undrade över orsak eller resonemang, men det kommenterades inte.
(Efter 3 år är Gjensidiges nedsättning 50% medan exempelvis Bilsport & Mc bara drar av 10% efter samma tid.)

E6.2 Gjensidiges försäkringsnämnd är inte verksam idag, även om den omnämns i texten. Eventuell överklagan (inom bolaget) går i första hand till Gjensidiges skadechef och därefter till Gjensidiges kundombudsman.

E6.3 Gjensidige följer ARN:s rekommendationer, vilket inte framgår av villkorstexten.

The bottom line är att Gjensidige utan att ha uppenbart sämre villkor än andra bolag - åtminstone inte än Bilsport & Mc respektive Folksam som vi har idag - kan erbjuda försäkring för i sammanhanget löjligt låg premie. Självklart kommer den att anpassas om/när det behövs (läs: när den blir för populär)... men vi nappar i år iaf. :)

(Halvgamla människor, halvgamla hojar, bor på landet, körkort i evigheter, alltid hållit oss på hjulen... då ska det vara billigt. :D )

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år