gjorde jag något rätt?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
http://youtu.be/QdG8pphml48

första gången jag kör på bana med en snabb cykel , gör jag något rätt? hur ska jag köra fortare till nästa gång? vill int bli omkörd så många gånger nästa gång

fan vad skoj det var , och fan vad jobbigt det var , och det med en 600cc , hur kul/jobbigt är det int då med en 1k tro?

blir nog att köpa sig en rr och ha mer kul

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
dom skarpa kurvorna var läskiga , hur ska man bemästra dem? skulle behöva en mätare som visar hur många procent grepp man har kvar i däcken

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Lite svårt att uppfatta i videon kanske, men det känns som att du kan börja gasa ut ur väldigt många kurvor mycket tidigare än vad du gjorde.
Lite mer motstyrning kanske? Jag tycker det ser ut som att du styr åt höger när du svänger höger, eller är det bara jag som uppfattar det så?
Sen arbeta lite mer mer kroppen. Lägg dig ner på tanken på rakorna och upp igen lite vid kurvorna.
Börja där. :)

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
gasa tidigare , check
ligga ner på rakorna , check
det med styrningen får jag filura på , det är skillnad på hur vi lär ut på körskolan och hur man ska göra när det går fort har jag förstått

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Har du kollat Twist of the Wrist 2? Finns på piratbukten, en bra film som går igenom grunderna för att köra snabbt på bana. Men det viktigaste är nog gaskontroll, gasen ger dig grepp i kurvorna :) Håll jämn gas

Måste säga du kör bra, övning ger färdighet :)

Vill absolut inte leka expert eller något.. bara tipsa om filmen som sagt!

Men överlag tycker jag du bromsar onödigt mycket inför kurvorna.. Du ser de andra har en betydligt mycket högre top fart in i kurvorna och bromsar mycket senare / mindre. Så de kör i princip om dig när du bromsar dig in i kurvan. Sen måste du också gassa extra mycket ur kurvan.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Du körde inte omkull, det är rätt. En man i körutbildningsbranchen hade en favoritfrågeställning:

Du har kört ett pass på bana, kämpat på som satan och kört fort och är svettig och slut när du går i depå. Varför då? Det enda du gör är ju egentligen trycker lite på styret och vrider lite på handleden. Hur jobbigt kan det vara?

Extremt förenklat såklart, men kontentan är att det är hojen som ska jobba. Inte du. Sen kan man säga massor eller inget utifrån din video, men ganska lite kommer egentligen vara till riktig nytta.
:):beer:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
gasa tidigare , check
det med styrningen får jag filura på , det är skillnad på hur vi lär ut på körskolan och hur man ska göra när det går fort har jag förstått
Körskolan lär sällan ut alls hur man ska svänga. I alla farter över krypfart gör man på samma sätt: motstyrning. Åtminstone på asfalt.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
gasa tidigare , check

Motstyrning lär man väl ut på körskolorna? Det gäller ju i princip bara att hålla lätt i styret och låta framdäcket göra jobbet, styret går ju automatiskt åt vänster när du svänger höger. :)

Har du kollat Twist of the Wrist 2? Finns på piratbukten, en bra film som går igenom grunderna för att köra snabbt på bana. Men det viktigaste är nog gaskontroll, gasen ger dig grepp i kurvorna :) Håll jämn gas

Måste säga du kör bra, övning ger färdighet :)

Vill absolut inte leka expert eller något.. bara tipsa om filmen som sagt!

Men överlag tycker jag du bromsar onödigt mycket inför kurvorna.. Du ser de andra har en betydligt mycket högre top fart in i kurvorna och bromsar mycket senare / mindre. Så de kör i princip om dig när du bromsar dig in i kurvan. Sen måste du också gassa extra mycket ur kurvan.

Appappapp! Tjöpa av en hederlig säljare menar du väl? Då kan vi ju få en Twist of The Wrist 3! :fakta

http://www.ebay.co.uk/itm/Twist-of-the-Wrist-II-NEW-/130902020274?pt=Non_Fiction&hash=item1e7a5e50b2

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Motstyrning lär man väl ut på körskolorna?

jo det lär vi ut , men de på fiver sa att man inte ska använda motstyrning när det går fort då framhjulet en kort stund svänger åt fel håll och att man då kan tappa greppet

hmm , man får nog labborera lite med den tekniken

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Vad har du för mål och ambition med din körning? Vill du svänga runt banna i ett tryggt och säkert tempo och ha skitkul eller vill du bli snabb som blixten?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
jo det lär vi ut , men de på fiver sa att man inte ska använda motstyrning när det går fort då framhjulet en kort stund svänger åt fel håll och att man då kan tappa greppet

hmm , man får nog labborera lite med den tekniken

Dumheter. Rent ut sagt. Vi pratar inte finlir på Rossi-nivå här... Enkel fysik lektion 2a om kroppar i rörelse och riktningsändring.

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
En kul grej, ta en bild på dina däck och ladda upp här. Har du någon skamrand? ;) eller är du nere hela vägen på dina däck. Mest hjärnspöken som säger till dig att du har slut på grepp om du lägger hojen mer...

Nästa gång du kör rondell, försök köra ett par varv och håll jämn gas och sänk hojen mer och mer :D skoj skoj :banana

... och ytterliggare ett tips jag kom på. Ladda ner en laptimer (t.ex. Diablo) till din mobil. Så kommer du märka hur du blir bättre allteftersom tiden går även om du kanske inte märker det i stunden. Lite som att du inte kan se ditt hår växa...

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Jag har bara ett råd att ge efter att jag nästan spenderat en mindre förmögenhet på att bli lite snabb och det är att ta hjälp av 1 person och endast en person tills du själv är såpass säker i din körning och förstår vad som händer och varför det händer att du kan sålla lite bland tipsen du får.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!