gjorde jag något rätt?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En helt ärlig undran bland många bra råd, hur fan kör man hoj utan motstyrning???

jag har försökt men det går inte, muskelminnet säger stopp direkt och då är det inget jag "lärt" mig utan som kommit med automatik för en härrans massa år sen.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
En helt ärlig undran bland många bra råd, hur fan kör man hoj utan motstyrning???

jag har försökt men det går inte, muskelminnet säger stopp direkt och då är det inget jag "lärt" mig utan som kommit med automatik för en härrans massa år sen.

Enkelt svar: Går inte. Fysikens lagar tillåter det inte. :fakta (inte ironiskt)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Enkelt svar: Går inte. Fysikens lagar tillåter det inte. :fakta (inte ironiskt)

Helt korrekt, gäller för alla hastigheter även krypfart och även när du släpper styret helt. :tummenupp

Ref: Fajans, Joel (July 2000). American Journal of Physics 68 (7): 654–659.

Steering a motorcycle or bicycle is counterintuitive; to turn right, you must steer left initially, and vice versa. You can execute this initially counter-directed turn by turning the handlebars explicitly or by throwing your hips to the side ... in the direction counter to the turn... by leaning your shoulders in the direction of the desired turn... your hips move the opposite way.
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
En helt ärlig undran bland många bra råd, hur fan kör man hoj utan motstyrning???

jag har försökt men det går inte, muskelminnet säger stopp direkt och då är det inget jag "lärt" mig utan som kommit med automatik för en härrans massa år sen.

Det går inte eftersom hojjen kommer lägga ner åt fel håll innan man ens börjat svänga, om inte man monterar stödhjul som håller emot centrifugalkrafterna

Angående körningen så känns det precis som om man är på en ny väg som man inte vet ett skit om hur den är... det går saktare först, sen jufler ggr man kört vågar och klarar man att gasa mer, har man på det en hojj man inte är van vid......

Och som sagts bör man inte ens tänka på att köra fortare om hojjen skrämmer en. Rädsla leder till misstag.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
oki nu har jag bestämt att börja från början ,gå knix , och sen smc´s bankurser , får se om jag fattar nått mer om motstyrning där:fakta

fråga 1: hur mycket mer traction är det i slicks jämfört med gatdäck? jag fattar att jag int kan tänka på slicks än men jag bara undrar.

fråga 2: finns det skinnställ för tjockisar? är nog uppe på 120 pannor nu. var ska jag leta först? (textil är bättre för tjockisar men känns fel på bana)

fan vad kul det är att inte kunna något och bara kunna lära sig mer varje gång:tummenupp

fråga 3: ni som har kört en del bana hur många gånger har ni vält? :crash måste nog förbereda mig på att det kommer att hända

jag är tacksam för alla svar :Bugar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nöt varv efter varv. Få in ett flyt. Skit i att bli snabb första året. Ha kul. Fokusera på att bromsa mjukt, men sent. Och gasa tidigt, men med kontroll och till slut 100% rulle.

Gör du ovan kommer du börja knäskrapa när du vill och inse att man kan luta hojen mycket genom böjarna och fortfarande ha bra med grepp. För att öka därifrån, bromsar du senare och gasar mer.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
oki nu har jag bestämt att börja från början ,gå knix , och sen smc´s bankurser , får se om jag fattar nått mer om motstyrning där:fakta

fråga 1: hur mycket mer traction är det i slicks jämfört med gatdäck? jag fattar att jag int kan tänka på slicks än men jag bara undrar.

fråga 2: finns det skinnställ för tjockisar? är nog uppe på 120 pannor nu. var ska jag leta först? (textil är bättre för tjockisar men känns fel på bana)

fan vad kul det är att inte kunna något och bara kunna lära sig mer varje gång:tummenupp

fråga 3: ni som har kört en del bana hur många gånger har ni vält? :crash måste nog förbereda mig på att det kommer att hända

jag är tacksam för alla svar :Bugar

Vi har deltagare som kommer i textilställ också, inget fel i det. Så lägg pengarna på kurserna i första hand med den cykel du har så kan du uppgradera vart efter.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
oki nu har jag bestämt att börja från början ,gå knix , och sen smc´s bankurser , får se om jag fattar nått mer om motstyrning där:fakta

fråga 1: hur mycket mer traction är det i slicks jämfört med gatdäck? jag fattar att jag int kan tänka på slicks än men jag bara undrar.

fråga 2: finns det skinnställ för tjockisar? är nog uppe på 120 pannor nu. var ska jag leta först? (textil är bättre för tjockisar men känns fel på bana)

fan vad kul det är att inte kunna något och bara kunna lära sig mer varje gång:tummenupp

fråga 3: ni som har kört en del bana hur många gånger har ni vält? :crash måste nog förbereda mig på att det kommer att hända

jag är tacksam för alla svar :Bugar


1. Rätt att börja från scratch :tummenupp. SMC har mkt att ge för den som är helt ny och har just dina funderingar.
1.5 Ang motstyrning så kan du på gatan testa att köra med en hand på styret, hur du styr kommer blir rätt uppenbart. Du kan ju också försöka styra UTAN att hålla i styret, men titta på styrhuvet när du försöker "wiggle" hojen att inleda sväng. Hur du än gör är det motstyrning (om du inte välter).

2. 120 kg är nog inom ramarna om du inte är 150 lång samtidigt. De två bästa tipsen är annars:
A - Ta det som en morot att ta tag i kost/träning, har två exempel som vägde betydligt mer än 120 och knappt har övervikt idag alls. Detta på ca 2-3 år och med motivation om att kunna ha skinnställ och bli smidigare på hojen.
B - PSI, skräddarsydda ställ efter dina mått. Också bra för den som inte ser ut som en glasspinne, med grova lår, bred rygg osv..

3. Jag körde ett gäng bandagar per år under 4 år utan krascher. Jag åkte "av" några ggr, men aldrig omkull. (Sen köpte jag räser och bestämde mig för att sluta "lalla och ha kul" och börja jaga tid, sen dess har statistiken ändrats en del :D)


Gällande din film och tips så la jag märke till ett par småsaker som du borde börja med att pränta in.

1. Blicken. Det är nästan så det syns på filmen att du vinglar lite och "svajar" i spåret, 99% så beror det på att du har blicken framför framhjulet. Lyft blicken lååååångt fram, gör också underverk för att ta bort fartkänslan så det inte är så leskigt.

2. Gashanden. Ut ur böj så rullar du, sen låter det som att du går på rätt hårt från 0 vilket med mer fart lätt blir orsaken till din första vurpa. Mjuk gas och inte ryck - notera att det inte är samma sak som svag gas, du kan ge mycket gas, men det måste ske mjukt. Jag chansar lite på det här för det är svårt att höra från en film och några få kurvor jag kollade, men tendensen är vanlig hos nybörjare (även de som kört mer än dig) att man rullar tills man känner sig trygg, och då pangar man på för att ta "igen". Knepet är att gasa mycket tidigare än man vågar, men så mjukt att det knappt känns och sen öka successivt vartefter man reser upp hojen. Hojens konstruktion gör också att fysiklektion 1b ger bättre förutsättningar om du har lite lätt gas genom böj.

3. Spår.. Flera har kommenterat det, och det är inte ditt första problem. Men titta på filmen igen, och fundera på hur du gör en sväng så stor som möjligt. Nu inleder du svängen väldigt tidigt, vilket gör att det blir en liten snäv kurva precis runt innerkanten. Sväng MYCKET senare, så kan du åka mycket fortare utan att lägga ned mer, spara den marginal du har i ingången till utgången istället. Alltså, sväng sent, sväng hårt, utnyttja marginal i utgången som just marginal och använd den till att gasa mer i utgången om du är trygg.

4. Slappna av och ha kul :tummenupp


Håller för övrigt med Jåke. Du kan gott köra med den hoj du har, fysiken och glädjen är densamma. Min erfarenhet är att upprät hoj dessutom är roligare för den ger bättre känsla av kontroll än sporthoj innan man riktigt kommit i fas med allt som är nytt.


Och.. (Dejm långt) Slicks ger markant bättre grepp än gatdäck, framförallt blir ett gatdäck överhettat efter några varv och tappar typ 70% fäste om det går tillräckligt fort. För en nybörjare är dock slicks bara sämre, håller det inte värme blir det stenhårt och då är ett gatdäck som är byggd för att jobba i de lägre temperaturerna betydligt bättre.

Lycka till, välkommen till idiocrazyn.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top