gjorde jag något rätt?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag har bara ett råd att ge efter att jag nästan spenderat en mindre förmögenhet på att bli lite snabb och det är att ta hjälp av 1 person och endast en person tills du själv är såpass säker i din körning och förstår vad som händer och varför det händer att du kan sålla lite bland tipsen du får.
Klokt!

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Dumheter. Rent ut sagt. Vi pratar inte finlir på Rossi-nivå här... Enkel fysik lektion 2a om kroppar i rörelse och riktningsändring.

jag är uppväxt med motstyrning så jag blev också lite fundersam när han sa så att inte använda motstyrning , det gäller nog att lyssna på många och sen testa sig fram till det som fungerar för en själv

det är kul att lyssna på dem som ser ut att kunna något , tyvärr så finns det så många olika idéer om en och samma sak

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
En kul grej, ta en bild på dina däck och ladda upp här. Har du någon skamrand? ;) eller är du nere hela vägen på dina däck. Mest hjärnspöken som säger till dig att du har slut på grepp om du lägger hojen mer...

Nästa gång du kör rondell, försök köra ett par varv och håll jämn gas och sänk hojen mer och mer :D skoj skoj .

på min egen cykel så var skamranden borta efter dagen , på den snabba cykeln vet jag inte om det fanns någon skamrand

det med cirkulationen sa han på fiver också , med min egen kan jag göra det med fotpinnarna i marken hela varvet runt om jag får använda motstyrning

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
En kul grej, ta en bild på dina däck och ladda upp här. Har du någon skamrand? ;) eller är du nere hela vägen på dina däck. Mest hjärnspöken som säger till dig att du har slut på grepp om du lägger hojen mer...

Nästa gång du kör rondell, försök köra ett par varv och håll jämn gas och sänk hojen mer och mer :D skoj skoj :banana

... och ytterliggare ett tips jag kom på. Ladda ner en laptimer (t.ex. Diablo) till din mobil. Så kommer du märka hur du blir bättre allteftersom tiden går även om du kanske inte märker det i stunden. Lite som att du inte kan se ditt hår växa...

Lugn lite nu. Man ska absolut inte ha mobil,nycklar,knivar,gafflar eller någonting överhuvudtaget innanför skinnvästen när man kör mc och absolut inte på bana. Visst stoppa skiten i kutsen och slå sönder den fungerar väl men absolut inte innanför skinnpyjamasen.. Varför borde dom flesta kunna lista ut

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Spontant så har du väldigt mkt bana "över" i svängarna. Ta mer höjd, sväng distinktare och utnyttja hela banan.

Vet iofs inte hur du kör och sådär, men jag vill nog påstå att "spår" inte är prio 1 första gången på bana. Då är det snarare saker som var du tittar och hur du gasar som ger mer.

Sen är det bara att nöta, be någon visa dig.. Eller kör iaf SMC steg 1 och 2, där är iofs inte fokus på just "åka fort på bana" , men du får en bra grundplatta som kan bespara dig nån vurpa på rena nybörjarmisstag.

Mitt tips är att låta det ta den tid du behöver. Stressar du fram så ökar risken att du vurpar i onödan.

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
måste ha missförstått när han sa att man int skulle använda motstyrning när det går fort

men nu vet jag vad jag ska fråga på nästa bandag

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Spontant så har du väldigt mkt bana "över" i svängarna. Ta mer höjd, sväng distinktare och utnyttja hela banan.

Vet iofs inte hur du kör och sådär, men jag vill nog påstå att "spår" inte är prio 1 första gången på bana. Då är det snarare saker som var du tittar och hur du gasar som ger mer.

Sen är det bara att nöta, be någon visa dig.. Eller kör iaf SMC steg 1 och 2, där är iofs inte fokus på just "åka fort på bana" , men du får en bra grundplatta som kan bespara dig nån vurpa på rena nybörjarmisstag.

Mitt tips är att låta det ta den tid du behöver. Stressar du fram så ökar risken att du vurpar i onödan.

jo får börja gå kurserna från början

det med spårval var lite knepigt också när man måste vara beredd på att det kommer någon som kör dubbelt så fort bakifrån

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Lugn lite nu. Man ska absolut inte ha mobil,nycklar,knivar,gafflar eller någonting överhuvudtaget innanför skinnvästen när man kör mc och absolut inte på bana. Visst stoppa skiten i kutsen och slå sönder den fungerar väl men absolut inte innanför skinnpyjamasen.. Varför borde dom flesta kunna lista ut

Som du överdriver. Min mobil är platt och väger cirka 150 gram.
Glider enkelt in i en bröstficka inbyggt i skinnstället. :yoparty

p.s. brutna revben läker :)

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
förstår inte, har du en banhoj? ska du köpa en banhoj? 1000cc/600cc ?

själv har jag en honda nc700xd , en moped i samanhanget

sen lånade jag en cbr600rr av Honda och körde på Mantorp igår , funderar starkt på att köpa en snabb cykel nu och köra på bana med den

om jag var rädd på en 600cc så kommer jag ju dö på en 1kcc

Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Struntprat, finns en cbr1000 banhoj till salu just nu ;)

själv har jag en honda nc700xd , en moped i samanhanget

sen lånade jag en cbr600rr av Honda och körde på Mantorp igår , funderar starkt på att köpa en snabb cykel nu och köra på bana med den

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
jo får börja gå kurserna från början

det med spårval var lite knepigt också när man måste vara beredd på att det kommer någon som kör dubbelt så fort bakifrån

Koncentrera dig på din egen körning.
Någon som är dubbelt så snabb har inga som helst problem att köra om dig ändå.

Det är nästan värre med någon som försöker "anpassa" sig efter bakomvarande, det blir lätt oförutsägbart.

Men som sagt, det är bara att nöta!

Som någon var inne på, även om man inte är ute efter att bli snabb som en oljad blixt så är det jävligt roligt att köra bana och bara åka runt i sitt eget tempo och prova lite nya grejer här och var.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
själv har jag en honda nc700xd

Varför inte då bara köra den hoj du har tills det känns bättre och du samlat på dig lite kunskap? Ingen har blivit världsmästare genom att börja med att skrämma sig själv...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
det är bra så de andra håller sig undan från mig
Nej, det är dåligt för det blir farligare för alla. Du kör framåt på bana, fokus ska vara åt samma håll.
Exempel: Två förare är på väg att köra ikapp och om dig, på var sin sida. De har sett ditt spår och vet att de kan ta sig förbi. Du försöker hålla koll på folk bakom dig och vara ur vägen, ser den ena föraren komma och försöker hålla undan. Mitt framför den andre... Aj.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...