Tycker dels att du har rätt och dels att det är lite foliehatt( buren av en outlååå) över det hela.
Vad du tycker är oviktigt, vad du gör är desto viktigare.
T.ex. ett av mina favoritexempel är från just boken jag tipsade om... State of Fear.
Handlar om hur nån tidigare president åkte ut i skogen och tyckte att allt var så himla härligt och fint, det sprang hjortar och flög fåglar överallt och han ansåg att det här var det härligaste som fanns så han ordnade så det blev ett reservat. Så kom det en varg som dödade en hjort framför ögonen på honom och han blev rasande, skickade in en grupp män som sköt alla vargar då dessa var "skadedjur" och ansåg att de bara förstörde det vackra.
Genom att ta bort vargen så växte sig hjortstammarna sig för stora och de åt upp mycket av växterna och även bärbuskarna vilket gjorde att fågellivet blev lidande och bollen var i rullning...
Resultatet blev ett lidande reservat som det tog några hundra år för att komma igen.
Nu kan det skilja lite på vad som var inblandat men det är några år sedan jag läste boken... själva poängen är att vi människor är bra på att försöka göra rätt men att genom att göra rätt så förstör vi mer. Ta etanol som exempel, det släpper inte ut några farliga avgaser, men vad sker när vi väljer att använda sädesslagen till bränsle istället för mat? Vad sker med naturen när vi forslar etanol med båt runt jorden istället för olja i långa ledningar som redan finns?
De som jobbar med miljön vill bara göra rätt egentligen men ibland blir det så invecklat att det bara blir fel.
Ett annat liknande och ganska roande exempel är Monsieur Giljotin som tyckte att halshuggning med yxa var ovärdigt och ganska brutalt då yxan ofta var slö och krävde många hugg, han uppfann en maskin som gjorde det lite mer humant... ansåg han.
För oss är han ihågkommen som mannen som uppfann giljotinen.