För övrigt kan jag även fundera över potentiella vinster och förluster av olika val också. Faktumet kvarstår ju att OM det förekommer en förändring som vi påvekrar så kan det ju få ganska tuffa konsekvenser av att inte agerar. Så satt på spetsen så kanske jag satsar på fel sida men om jag då har fel så är det bara min stolthet som har taigit stryk. Har motståndarna fel så kommer människor att dö...
Är du säker? Miljöhysterin som drog igång ca 2006-2007 har lyckats med: indoktinera större delen av västvärldens befolkning med resultatet att nya ogenomtänkta drivmedel (etanol, mm) inkluderats i infrastrukturen och satt press på såväl biltillverkare som köpare. Aldrig har bilindustrin varit så verksam i förhållande till antal människor på jorden som tiden 2006-2008. De har anställt nytt folk både på produktionen samt ingenjörer som utvecklat etanolkompatibla motorer. (etanolmotorer är fortfarande olagliga enligt avtal mellan bilindustrin och oljebolagen).
Miljoner människor som inte haft en plan på bilbyte har känt pressen att skaffa nya miljöalternativ i tron om att dessa blomsterbilar ska ersätta deras miljövidriga S60 -04, Golf 1.8 -05, etc när de i verkligheten endast främjat nybilsproduktionen. Folk har köpt bilar som aldrig förr vilket till slut har mättat marknaden helt under väldigt kort tid. När:
GM (cheva, cadillac, pontiac, olds, saab, opel, vuxhall, isuzu, iveco, mfl)
Ford (ford (eu/us), lincoln, volvo, renault, rover, nissan, mfl)
Chrysler (chrysler, dodge, plymoth, Jeep, mfl)
VW-gruppen (seat, skoda, vw, audi, porshe, lambo, mfl)
Samt alla dessa biltilverkares underleverantörer gått från full produktion till tvärstopp har detta (enligt mig) en STOR del i den följande ekonomidippen.
Vi snackar ganska många berörda människor.
Hur bra denna resa varit för miljön är väl ganska enkelt att räkna ut...
Jag tror på forskningen men man måste ge den tid. Speciellt i det här fallet där endast tiden visar vem som hade rätt. De flesta forskare är aktiva inom ett specifikt område och jobbar efter att försöka styrka en tes, även om de är fel ute från början så jobbar man mot en styrkan eller misslyckandet om tesen inte går att styrka. Klimatfrågan är fantastiskt komplex och forskarna har ganska dåliga underlag för att använda historiska klimatförändringar som bevis.
Allt kommer ge sig med tiden och det värsta vi kan göra är just att agera i ren skräck av miljöproppagandan. I nuläget kan man köpa, köra och tanka bilar på amerikanska västkusten som släpper ut h2o. BMW har producerat 100 st 7-serie som kan köras på vätgas och som släpper ut...h2o, bilar de gett div viktiga människor runt om i världen med mottot: Vi har byggt en ren bil som går på vätgas, det mest bundna ämnet i universum, det är upp till er att bygga ut infrastrukturen.
Tyvärr så har pengarna tagit slut nu då de i panik kastats på etanolutveckling så även om vi i dag kan ta klivet till i princip helt rena farkoster tekniskt så har vi bränt dessa förutsättningar. Om folk bara kunde ta det lite lugnt och inte bli religiösa hela tiden