Har du något liknande underlag för att det inte ska råda konsensus?
Jo, saker Jag vet att forskarna har dålig koll på som det Jag nämnde om att mätningar gjorda i inlandsisen vilka ska redogöra för klimatläget miljoner år tillbaka har felmarginaler på några hundratals år vilket teoretiskt kan leda till att hela vår klimatmedvetna period ryms i en av dessa felmarginaler.
Vi kan alltså inte säga att för 1.000 486 år sen hade vi en 0,7-gradig temperaturökning under en 200-årsperiod beroende på...
Så senare mätningar ger mer exakta och således mer användbara fakta samtidigt förlorar dessa fakta tyngd i samma takt just för att de är sena. Förstår du hur Jag menar?
Det mest trovärdiga är att säga 2004 hade vi en årsmedeltemp på... Men vad säger det?
Precis! De 100 senaste åren som de allra flesta forskare åberopar sin forskning emot, skulle det vara representativt för en s.k trend som du så modemedvetet kallar det? 100/4 600 000 000 = 0.00000002173% av tiden
"mätningar gjorda i inlandsisen vilka ska redogöra för klimatläget miljoner år tillbaka har felmarginaler på några hundratals år vilket teoretiskt kan leda till att hela vår klimatmedvetna period ryms i en av dessa felmarginaler.
Vi kan alltså inte säga att för 1.000 486 år sen hade vi en 0,7-gradig temperaturökning under en 200-årsperiod beroende på..."
-Gustav Teo Selander 2009
Du skriver även att du kan tänka dig att vi har en marginell (hur mannu kvantifierar det...) påverkan, men även en marginell påverkan kan få stora konsekvenser i känsliga system, speciellt över tid. Plus att det är en typiska mänsklig feltolkning att stora händelser måste ha stora orsaker.
Ja det håller Jag helt med om. Och vore klimatet konsekvent skulle vi kunna räkna på det men allt kastas om hela tiden. Det går visserligen också att räkna på men med betydligt vagare resultat.
Klimatet har utsatts för otaliga stora påfrestningar genom årmiljonerna (då räknar Jag våran påverkan som just marginell). Dessa har naturen utan större bekymmer återhämtat sig från just för att det är ett eko
system.
Petar man lite någonstans så neutraliseras det på andra håll vilket är enda förklaringen till att jorden fortfarande är livsuppehållande.
Jag vet att det sker en klimatförändring men jag vill skilja på naturens hälsa och människans situation. Vad som än händer och varför så kommer klimatet ändras och vi kommer att få anpassa oss genom att hitta förnyelsebara bränslen, skapa en tåligare infrastruktur, mm men bilden om att vi genom att köra lastbil tar kål på en planet som överlevt bombardemang av metioriter stora som Texas under årmiljonerna känns naivt/högmodigt. Den rackarn som tog kål på dinosaurierna till exempel träffade motvarade cirka 100 biljoner ton trotyl och rev upp en metall (vilken Jag självklart glömt namnet på) som i kontakt med syre bildar ett sjukt dödligt gift som spreds över hela planeten. Dessutom finns det flera kratrar till som är i samma klass och daterats till samma epok. Lik förbannat kan Jag gå ut barfota på en blomsteräng och stickas av ett bi i hålfoten.