Glock pistol

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Som sagts tidigare så är Glocken mkt bra (den bästa) pistolen får praktiskt skytte.

Har skjutit 'tusentals' skott. Och har nog aldrig haft ett eldavbrott som orsakats av vapnet. Avbrotten har orsakats av dålig ammunition eller att jag inte tryckt i magasinet ordentligt. :kulspruta
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lartes skrev:
Du måste skuta 3st guldserier för .22:a i tävlingar sen måste du ha licensen för .22:a i 6mån sen e det fritt fram för större vapen.

Du behöver alltså inte ta licens för .38:a innan 9mm eller vad du nu vill ha för större vapen


Är inte .38" och 9mm storlek??? Det finns ju ganska många kalibrar som heter något med 9mm eller .38.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Ska du ha en bra billig picka som aldrig går sönder och aldrig klickar för att skjuta för skojs skull så är glocken det bästa du kan köpa, men om du vill ha ett presitionsvapen för seriöst prickskytte så välj någon annat. Jag har modifierat avtrycket på min 17 med en filad -länk men eftersom glocken har säkringen inbyggd i avtrycket så går det aldrig att få riktigt bra. 18 är helautomodellen och den kommer du aldrig att få äga i Sverige men om sådant lockar så är det busenkelt att modifiera en 17 till helauto. Om inte ekonomin är ett hinder så skulle jag rekomendera en 1911 från t.ex springfield.
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Man vet inte vad rekyl är om man inte skjutit AG 90 :tummenupp
Måste va det grymmaste jag gjort :Bugar
 

Turbo-Niclas

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
DT50-R
jag har licens för .22.

Dock så krävde de väldigt stor aktivitet för att bevilja grövre kaliber. Jag tröttna dock på den ärtpistolen och blev därför inte beviljad mer.

Glock 17 är väldigt prisvärt och pålitligt....dock inte så bra precision.
Satsa på Sig Neuhausen istället då.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Therudeboy skrev:
Det där stämmer alldeles perfekt. Min far fick sitt körkort indraget och då kom polisen och hämtade hans gevär.
Knappast pga av enbart fortkörning va?
Måste ha varit vårdslöshet eller fylla isf.. :confused:
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Som redan sagt.. Köp en Neua..
Annars kan du köpa min Glock 17 med Bomar (stavning?) ställbart sikte, -länk
och massa ammo..
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Du kan ju börja med att göra Jägarexamen så kan du ju själv söka för Vapen Licenserna för jakt eller så sportskjuter du med bössorna men då måste en vapenhandlare "omvandla" bössorna från jakt till sportskytte.....

OBS: Snacket som går att man kan bli av med Licenserna om man kör för fort är bara skitsnack,men har man begått våldsbrott så tas licenserna samt vapen omgående.....

RED_LiME skrev:
Men på klubben borde man kunna få låna pistol under "kontrollerade förhållanden", men att just äga en Glock verkar vara ganska långt till man får.

Har dock aldrig haft problem med att skjuta med gevär, då jag oftast haft bäst resultat av de som deltagit.

Men nu är det en till fråga jag har till dem som är vapenintresserade.
Min farfar mår inget vidare och han är min handledare när jag jagar och har har skrivit i testamentet att jag skall ärva alla hans vapen, 2 hagelgevär, 1 .22 long automat, 2 studsare och ett gammalt licensbelagt luftgevär.
Hur kommer det gå sen när han dör? Han värderar sina vapen högt och vill att dom ska stanna i släkten när han dör. Men hur ska JAG som är under 18 och inte har någon annan i familjen som har licens, kunna ärva vapnen? :confused:


EDIT: Kom på att jag skjutit liggande med Mauser i en säsong med.
 

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Ort
jag tror det iaf?!
Hoj
Ktm 450 exc
JAg sköt också en massa glock i lumpen....ganska skön känsla. Men den e ju lite plastig......då var grg roligare!!!!! :tummenupp
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
RED_LiME skrev:
Någon härinne som tävlings/övningskjuter med en Glock 17/18?

Tänkte sen när åldern är inne att skaffa licens och Glock, för det verkar vara en rolig pistol att skjuta med.

Någon som eventuellt har en eller har skjutit med den som har någon kommentar?

Har den på jobbet. känns ganska plastig, skönt grepp annars är det väll som alla anda pistoler :)
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
RED_LiME skrev:
.......Hur kommer det gå sen när han dör? Han värderar sina vapen högt och vill att dom ska stanna i släkten när han dör. Men hur ska JAG som är under 18 och inte har någon annan i familjen som har licens, kunna ärva vapnen? :confused:
EDIT: Kom på att jag skjutit liggande med Mauser i en säsong med.


:angel


Vad det gäller skjutvapen och dess ägande så gäller 18år, det du kan göra är att din mor/far står som ägare på dem tills du fyllt 18år, då med en "förvaringslicens" alltså ej brukas ens för målskjutning.

De stora problemet blir att polisen troligtvis kommer att kräva att vapnen görs obrukbara (pluggning).

Mitt tips nummer två är att skriva ett kontrakt (kolla med en jurist hur det skall utformas, så du inte blir blåst) med någon som kan "äga" dem och som har jägarexamen, på så sätt slippa pluggning, när du sedan fixat jägarexamen hämtar du hem dina puffror.
:kulspruta
:kulspruta
:kulspruta
:kulspruta
:kulspruta
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
Therudeboy skrev:
Det där stämmer alldeles perfekt. Min far fick sitt körkort indraget och då kom polisen och hämtade hans gevär.


Glöm! jag har torskat flera gånger för diverse saker ute på vägarna och jag har då fortfarande licens för både Stutsare, hagel och salongare
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
myztify skrev:
:angel


Vad det gäller skjutvapen och dess ägande så gäller 18år, det du kan göra är att din mor/far står som ägare på dem tills du fyllt 18år, då med en "förvaringslicens" alltså ej brukas ens för målskjutning.

De stora problemet blir att polisen troligtvis kommer att kräva att vapnen görs obrukbara (pluggning).

Mitt tips nummer två är att skriva ett kontrakt (kolla med en jurist hur det skall utformas, så du inte blir blåst) med någon som kan "äga" dem och som har jägarexamen, på så sätt slippa pluggning, när du sedan fixat jägarexamen hämtar du hem dina puffror.

Men jag kan inte få någon extra förmån eller något sådant eftersom jag har jägarexamen och har haft sedan 2 år tillbaka?

Men förhoppningsvis så kolar inte min farfar vippen innan jag blivit 18 :)
Men en del tyder på att just det kommer hända, han sa själv att han inte trodde han skulle överleva vintern :S lite småchockad när han säjjer det till en i enrum.. Men han har klarat sej hittills, men tuggar medicin som fasen.. Har massa olika cancer sjukdomar och struma och säker 10 sjukdoimar till :(
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
RED_LiME skrev:
Någon härinne som tävlings/övningskjuter med en Glock 17/18?

Tänkte sen när åldern är inne att skaffa licens och Glock, för det verkar vara en rolig pistol att skjuta med.

Någon som eventuellt har en eller har skjutit med den som har någon kommentar?

Glock är ju OK, men CZ är ett mycket roligare alternativ och en av de få pistoler som klarar av kronans 9mm för den som råkar ha tillgång till sådant. Väldigt gedigen pjäs. Roligt och roligt förresten, som någon nämnde GRG, så är det ju svårtslaget - haubits möjligen då... :)

/avdelningen för lumpen-minnen...
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
:angel



Bjud hem någon som handlägger vapenfrågor på polisen som kan träffa både dig och din farfar, kanske kan vara möjligt med en dispans, eller möjligen att de förvaras hos polisen tills du har rätt ålder inne. Tror faktiskt inte att polisen har någon anledning att göra saken värre än de behöver. Eller om din farfar e så pigg att hänga på ner till polisen, ring och boka en tid med dem.


Lycka till


En mans rättighet att ha en knallpåk hemma, eller va de en skyldighet :va

Älskar min lilla .338WM :näsblod
 

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
snart!
RED_LiME skrev:
Jag har ju inte tävlingsskjutit så mkt, men jag jagar ju så jag har skjutit en del.

Dessutom har jag övningsskjutit med .22 long och luftgevärsskytte i klubb. Dock aldrig tävlat.

Men vad krävs för att få pistollicens? (mer än åldern)
¨


Ta jakt licens eller? :rolleyes:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Conrad skrev:
Skjuter alla pistol i lumpen eller är det bara vissa utbildningar? :)
Nej, det är främst de som utbildas till tjänster där beväpningen är pistol, t.ex diverse olika typer av vaktsoldater och liknande. Sen har ju en del tur och får prova på lite olika typer av vapen (olika handeldvapen, utländska karbiner etc.), men de flesta får bara utbildning på automatkarbin och kulspruta.

Vi har en pistolskytteklubb på jobbet med egna bantider och lånevapen (kostar 100 kr/år). Jag har flera gånger tänkt att gå med aktivt där, men har varit för lat. Jag måste skärpa mig och börja skjuta lite för det är ju jäkligt skoj med prickskytte.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top