GoPro British Grand Prix

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
Monster S4R
Tråkigt som fan, framförallt för all betalande publik som säkert inte får något tillbaka


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Gäsp. Väntat i hur många timmar som helst nu.
Väck mig om något händer.
sleeping-accommodation_1f6cc.png
Väcka dig? Hur då?
Med en spann vatten?


Trist...
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Skandal!

Helt ärligt nu så ska fan förarna som inte ville köra samt de teamen som inte vill förlora pengar på att förskjuta det till måndag, samt silverstone ägarna...

ALLA de ska betala alla fans som va på plats inte bara deras biljett tillbaka men dubbla. Samt alla marshalls och de som jobbar runt banan ska få en rejäl peng.

Vädret blev bättre när beslutet togs samt att stående vatten var på en väldigt lågt nivå.

Som Miller sa, det fanns tydliga linjer man kunde ta som var säkert och man kunde köra runt de delarna där det är halt. Det gjorde de förut när det var hemskt på just silverstone. Då körde de runt en pöl för att det var samma problem.

Som Edwards sa, kör några varv bakom säkerhets bilen med hela gridden. Se hur banan blir bättre...ifall det inte blir bättre och att förarna fortfarande känner det är livsfarligt, det är förståeligt.

Som jag vet var det Tech3, Zarco, Miller och Redding som ville rejsa. Herve ville pusha det till måndag också men tydligen fabriks team ville inte.

Förarna bör faktiskt skämmas...det är farligt sport. Ibland är vädret så illa att det inte går att köra. Men när beslutet togs var det inte så illa. De har också sagt hur pass bra grepp det är i vått. Problemet var stående vatten vid enstaka ställen. Som höll på gå till en rimlig nivå.

Så mycket som de tjänar ska de fan inte hålla på såhär. Som Miller sa det var inte så farligt då man kan köra enkelt runt problem ytorna.

Problemet är mest att vädret och banan var precis i gräns för körbarhet. Det var dags att gå ut och testa. Men de väljer att inte köra utan att tänka på något annat än sig själv. Kommer då nu stå för biljetterna till alla? Det är ju folk som betalar en hel del för att se just de här killarna köra.
De skulle inte få de pengarna annars. Sen att förarna vet att många team kommer inte köra på måndagen.
Så varför inte gå och testa en sista gång innan beslutet? Det såg ganska bra ut...

Varför inte komma tillbaka nästa helg?

Ren idioti att ta bort den från kalendern. När de egentligen enkelt kan köra loppet imorgon eller nästa vecka...de är i Europa även för nästa rejs helg så det ska inte vara för stora problem med logistiken heller.

Några varv när regnet slutade med pace bilen och låg tempo för att få bort vatten och känna av.

Bör tillägga att jag vill inte att förarna ska gå ut och köra när risken är 100% att det kommer gå åt helvete. Men en del risk vet de att det finns...de är så pass bra att de vet vart gränserna går osv. De har kört massvis med rejs i samma förhållanden NÄR beslutet togs(innan var det hemskt).

Sen också såklart att de inte flyttar det till en annan dag/datum, det där är inte förarnas fel såklart.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Du låter som en tioåring..

Tror du på allvar att man bara kan åka tillbaka nästa helg?
Det är en rätt stor logistik att sköta för MotoGP och inte säkert att banan är tillgänglig nästa helg heller.
För att inte prata om all media, tv-sändningar osv.

Hade man bedömt att det var säkert att köra så hade man kört.
Du såg vad som hände i lördags med Tito, räcker inte det?
När Rins hoppar av hojen i 160km/h för att det inte går att få stopp på den, då är det okörbart.

Spelar ingen roll hur mycket pengar förarna köra, det är riskabelt som det är att köra MotoGP i torrt.

Den enda man kan lasta för det här är Silverstone och underleverantören.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt ärligt nu så ska fan förarna som inte ville köra samt de teamen som inte vill förlora pengar på att förskjuta det till måndag, samt silverstone ägarna...

ALLA de ska betala alla fans som va på plats inte bara deras biljett tillbaka men dubbla. Samt alla marshalls och de som jobbar runt banan ska få en rejäl peng.

Lägg ner skitsnacket. Samtliga stora TV-bolag sa definitivt nej till måndagsrace och det är deras ord som gäller. Vad fabriksteam, satellitteam eller någon enskild förare tycker har ingen som helst betydelse jämfört med TV-bolagen.

Om man är seriös med att sätta säkerheten först så fattade man helt rätt beslut. Det var inte lite regn som föll runt klockan tolv och klockan tre och det var helt enkelt för mycket vatten vid samtliga inspektioner. Det är naturligtvis riktigt tråkigt för alla åskådare, men inte något som förarna ska hängas för. Om någon ska hängas för detta så är det i så fall någon av banägaren, asfaltleverantören eller de personer från FIM som faktiskt inspekterat banan efter asfalteringen.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En fundering. Får man köra hojen i fel riktning i depåområdet? Har inte hört ngt om Lorenzos körning i fel riktning när Q2 senarelades.
 

zeb_macahan01

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2016
Lägg ner skitsnacket. Samtliga stora TV-bolag sa definitivt nej till måndagsrace och det är deras ord som gäller. Vad fabriksteam, satellitteam eller någon enskild förare tycker har ingen som helst betydelse jämfört med TV-bolagen.

Om man är seriös med att sätta säkerheten först så fattade man helt rätt beslut. Det var inte lite regn som föll runt klockan tolv och klockan tre och det var helt enkelt för mycket vatten vid samtliga inspektioner. Det är naturligtvis riktigt tråkigt för alla åskådare, men inte något som förarna ska hängas för. Om någon ska hängas för detta så är det i så fall någon av banägaren, asfaltleverantören eller de personer från FIM som faktiskt inspekterat banan efter asfalteringen.
Jag håller helt med dig. Säkerheten är #1.

Jag var på plats med mina barn. Jag tror faktiskt att beslutet kunde tagits kl 12, informationen var helt obefintlig fram till det meddelades att det var inställt. Min känsla är lite "låt oss suga ut det sista av merchandise och matsälj".. Alla frös som djur i blåsten och regnet.

Kommunikation är #1, den saknades!

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
"Stående vatten" - kom det så mycket att det inte hann rinna undan eller var vissa områden för plana så att det blev liggandes?
Förstår jag Alatalo rätt så är det ny beläggning på banan?

Som utomstående utan insyn kan man kanske tycka att en bana i United Kingdom i första hand borde anläggas så att vatten rinner undan för enligt fördomarna regnar där ganska ofta. Och mycket?

Eller var det för brutal nederbörd så att planeringen sket sig?
 

zeb_macahan01

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2016
"Stående vatten" - kom det så mycket att det inte hann rinna undan eller var vissa områden för plana så att det blev liggandes?
Förstår jag Alatalo rätt så är det ny beläggning på banan?

Som utomstående utan insyn kan man kanske tycka att en bana i United Kingdom i första hand borde anläggas så att vatten rinner undan för enligt fördomarna regnar där ganska ofta. Och mycket?

Eller var det för brutal nederbörd så att planeringen sket sig?
Jag rekommenderar dig ett besök på motogp.com där detta gås över varv efter varv.

Sök även upp silverstone på Facebook så får du information där med.

Lång historia kort : dom har inte gjort sitt jobb gällande dränering.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag rekommenderar dig ett besök på motogp.com där detta gås över varv efter varv.

Sök även upp silverstone på Facebook så får du information där med.

Lång historia kort : dom har inte gjort sitt jobb gällande dränering.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Thanks, jag har fått ett mail via motogp.com-prenumerationen med explanations i titeln.
Får kika när tillfälle ges (eller lyssna på sammanfattningar från såna som orkat igenom materialet) men dränering låter rimligt, nån timme efter avslutat skyfall borde rimligen en bana vara farbar kan en amatör tycka.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Både safty car'en och ett antal hojar sladdade ju runt redan på utvarvet innan de kom till gridden.

Tycker lite synd om Silverstone som ju ändå satsat en del pengar på ny asfalt och så blir det fel iaf. :(

Trist för (framförallt) ditresta åskådare men det syntes rätt tydligt att det var okörbart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sånt här händer. För några år sedan valde Göteborg Event lägsta anbudet när det gällde preparera Nya Ullevi för en tävling i Speedway VM. Det blev ingen tävling, inställt efter förarna / teamen (?) kontrollerat banan. :D
Lika tråkigt varje gång det händer .
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Sånt här händer. För några år sedan valde Göteborg Event lägsta anbudet när det gällde preparera Nya Ullevi för en tävling i Speedway VM. Det blev ingen tävling, inställt efter förarna / teamen (?) kontrollerat banan. :D
Lika tråkigt varje gång det händer .

Tyckte kommentatorerna sa att senast detta hände (att ett race blev helt avbrutet) var i slutet av 80-talet (87 eller 89?).
Så det händer inte så ofta inom Motogp, men det kan ju inte funnits någon som kollade på sändningen, där safety car blåste upp sjukt mycket vatten på varje varv, som tyckte att banan såg säker ut.

Klart det är tråkigt att man inte fick se ett race, men säkerheten måste alltid komma först, förarna ska inte behöva ta extrema risker med eventuellt lika extrema påföljder bara för att vi vill ligga hemma i soffan och få lite spänning en söndag...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyckte kommentatorerna sa att senast detta hände (att ett race blev helt avbrutet) var i slutet av 80-talet (87 eller 89?).
Så det händer inte så ofta inom Motogp, men det kan ju inte funnits någon som kollade på sändningen, där safety car blåste upp sjukt mycket vatten på varje varv, som tyckte att banan såg säker ut.

Klart det är tråkigt att man inte fick se ett race, men säkerheten måste alltid komma först, förarna ska inte behöva ta extrema risker med eventuellt lika extrema påföljder bara för att vi vill ligga hemma i soffan och få lite spänning en söndag...

Speedway.skandal i Göteborg ägde rum 23 augusti 2003 . Så det är bara 15 år sedan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Stående vatten" - kom det så mycket att det inte hann rinna undan eller var vissa områden för plana så att det blev liggandes?
Förstår jag Alatalo rätt så är det ny beläggning på banan?

Banan har asfalterats om i vintras, i första hand för att ta bort alla gupp som man får då man åker väldigt mycket F1 på denna bana. F1-bilarnas downforce kombinerat med deras rent grönjävliga retardation i slutet av varje raka gör att banans beläggning trycks ihop likt en trasmatta som ligger på ett halt golv. Därför har slutet av varje raka och början av varje kurva varit riktigt guppiga och detta skulle elimineras med hjälp av ny asfalt.

Tyvärr knullade man upp på tre punkter. Man valde en billig beläggning som blev minst lika guppig efter några enstaka race med touring-bilar och man valde dessutom sämsta tänkbara beläggning om man vill ha snabb dränering av vatten. Svackan i slutet av rakan (där masskraschen inträffade under FP4) är dessutom banans lägsta punkt som är känd som ett riktigt blöthål där vatten lätt kan samlas, sedan urminnes tider. Detta hade man sannolikt kunnat justera innan man lade ny asfalt, men uppenbarligen sket man i detta.

Så återigen - om någon ska hållas ansvarig för detta fiasko så skulle jag nog peka mot banägaren som beställde fel asfalt, asfaltläggaren som lade fel asfalt eller FIM's så kallade inspektörer som godkände fel asfalt. Att det kan regna lite lätt i England kan knappast vara en nyhet...?

Detta är sannolikt MotoGP's största fiasko rent marknadsföringsmässigt och personer på ledande poster inom Dorna förstår detta mycket väl. Nu har man verkligen chansen att visa att man bryr sig om sina kunder, så jag tror faktiskt att man kommer med någon form av kompensation till live-åskådare såväl som TV-tittare.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Frågan är hur framtiden ser ut för framtida race där?
Inget lätt beslut att ta men dom gjorde helt rätt säkerheten först.:tummenupp
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top