Banan har asfalterats om i vintras, i första hand för att ta bort alla gupp som man får då man åker väldigt mycket F1 på denna bana. F1-bilarnas downforce kombinerat med deras rent grönjävliga retardation i slutet av varje raka gör att banans beläggning trycks ihop likt en trasmatta som ligger på ett halt golv. Därför har slutet av varje raka och början av varje kurva varit riktigt guppiga och detta skulle elimineras med hjälp av ny asfalt.
Tyvärr knullade man upp på tre punkter. Man valde en billig beläggning som blev minst lika guppig efter några enstaka race med touring-bilar och man valde dessutom sämsta tänkbara beläggning om man vill ha snabb dränering av vatten. Svackan i slutet av rakan (där masskraschen inträffade under FP4) är dessutom banans lägsta punkt som är känd som ett riktigt blöthål där vatten lätt kan samlas, sedan urminnes tider. Detta hade man sannolikt kunnat justera innan man lade ny asfalt, men uppenbarligen sket man i detta.
Så återigen - om någon ska hållas ansvarig för detta fiasko så skulle jag nog peka mot banägaren som beställde fel asfalt, asfaltläggaren som lade fel asfalt eller FIM's så kallade inspektörer som godkände fel asfalt. Att det kan regna lite lätt i England kan knappast vara en nyhet...?
Detta är sannolikt MotoGP's största fiasko rent marknadsföringsmässigt och personer på ledande poster inom Dorna förstår detta mycket väl. Nu har man verkligen chansen att visa att man bryr sig om sina kunder, så jag tror faktiskt att man kommer med någon form av kompensation till live-åskådare såväl som TV-tittare.
Kanonkul e-info, tack som vanligt
Kanske plingade en irländsk asfaltsläggare på hos banägaren och berättade att jobbet de egentligen ska göra är en vecka försenat och att han och hans lika professionella kompisar fått en veckas fritid med full betalning och därför kan göra fina jobb till fantastiskt bra priser?
-Skaru ha en ny uppfart
- naeeee men jag har en annan grej....
Last edited: