Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med tanke på att den höga farten är en av orsakerna till möjligheten av mycket allvarliga konsekvenser vid krasch så framstår det för mig som ett dumt beslut att gå från 800cc till 1000cc.
Vad jag fattat gick man från 990(?)cc till 800cc just för att sänka hastigheten.
Och det för mig logiska hade varit att gå från 800cc till 750 / 700 /650 eller 600cc när det gick för fort i 800cc.
Förklaringen till att man inte gick till mindre motorer när det gick för fort med 800cc
måste som jag ser vara MC fabrikanterna.
MC fabrikanterna, i varje fall Honda(?) (störst) vill ha 1000cc av marknadsskäl.
Eller var det Dorna som ville ha så stora motorer att det inte är förarskickligheten (konsten att köra fort)
utan att man genom att få in
däck ekonomi
bränsle ekonomi
skulle minska betydelsen av att kunna köra fort. För att få mer spänning ! Och större publik.
Lite som att friidrott löpning bestämma att alla ska löpa med en standard sko från XYZ max storlek 42.
För mer spänning i loppen !
(Usain Bolt skulle med 42or inte längre tillhöra favoriterna på 100m !)
Inte konstigare bestämma max skostorlek 42 från XYZ i friidrott än bestämma tankstorleken på hojarna i reglerna till max 22 liter
eller att alla ska köra Michelin 17" däck
Last edited: