Här kommer kommentarer från banansvarig...
Min regelgenomgång var inte menad att vara kaxig, överlägsen eller på något annat sätt otrevlig. Min formulering med att "sparka in en redan öppen dörr" istället för att säga "det här vet ni förmodligen redan, men jag behöver gå igenom detta ändå" var klumpig. Jag kände att en genomgång var nödvändig för att alla skulle ha samma grund att stå på vad gäller de förhållningsregler som gäller på Gotland Ring.
Säkerheten är en punkt som kan förbättras mycket, framförallt för er hojåkare. Vi kommer att lägga på ett lager "mjukgrus" för att dämpa verkningar av eventuella avåkningar.
Vad gäller elen kan jag bara beklaga att det inte funkade. Detta är något som borde funka, givetvis. Vi håller på att ta fram lösningar för att det ska funka nästa gång.
Rökningen skall, av säkerhetsskäl, ske skilt från depå. Jag valde att tillåta rökningen uppe vid terrassen, där det även fanns askfat. Då restaurangen inte var öppen, fanns inga matgäster som kunde störas av rökarna, därav mitt beslut.
I avtalet som sluts mellan Gotland Ring och kund finns alltid möjlighet att göra tillägg. Grunden är banhyra, utöver detta kan man köpa sjukvård, bärgning, funktionärer, catering, brandsläckning mm. I tilläggstjänsterna finns även sophantering. Gotland Ring har valt denna modell för kundens bästa. På så sätt kan kunden själv avgöra nivå på tilläggstjänsterna, och därmed priset, istället för att ha allt inbakat i en bra mycket högre banhyra som innehåller tjänster som kunden kanske inte vill ha eller behöver.
Gotland Ring befinner sig i ett starkt utvecklingsskede, där allt är under översyn och förbättring. Några av de högst prioriterade områden är säkerhet och kundservice. Gotland Ring vet att vi inte är bättre än vad kunderna tycker. Vi siktar inte bara på att ha en bana och sträckning i världsklass, utan självfallet ska hela upplevelsen, även med allt som sker runt banan, vara i samma klass. Ett stort steg till förbättring har tagits genom byggnation av café/resstaurangbyggnad, garagebyggnad, tillfartsväg och läktare. Dock finns det ett talesätt som säger att "inget är så bra att det inte kan bli bättre". Givetvis stämmer detta även på Gotland Ring. Vi strävar hela tiden efter att bli bättre!
MVH Claes Friberg, Operativ Chef, Gotland Ring
_______________________________________
Nedan följer banägarens kommentarer:
- Gotland Ring kostar inte 50 t kr/vardag
Banhyra 2007
Vardagar 39 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)
Helger 47 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)
Off-season 5 nov -15 april
Vardagar 29 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)
Helger 34 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)
- för skadade armcoräcken o skadad asfalt (burnout mm.) betalar man för på
alla banor jag känner till (Gotland Rings avtal är baserar sig på ett
internationellt standardavtal)
- röka får man inte i pit lane på någon bana jag känner till (och jag har
tävlat på många internationella banor)
- i cafét får man röka i vissa bord på terassen så vitt jag vet
- i kommersiella anläggningar som t ex arenor, racingbanor, kartinghallar
o allra flesta anläggningar brukar man ha rättigheter för catering,
restaurang, kiosk, m fl (helt normalt befarande)...Gotland Rings catering
har ett väldigt fint rykte redan internationellt (senast fick man höra om
det på Pal Expo i Geneve)...Gotland Rings catering har nöjda kunder inom
allt fr globala lanseringar till vanliga mindre kunder (företag o klubbar)
som besöker banan (cafét öppnade för allmänheten juli 2007...innan dess
byggde man upp tält o övriga temporära byggnader för flera events))
- ingen arrangör har mottagit skadeståndskrav på 100 tkr (ni får komma med
nåt mer konkret...ett falskt rykte)..en
individ har dock fått faktura (ca 25 t kr) för att ha kört in en bil i
räcket under rödflagg...detta var under ett arrangemang av en välkänd
arrangör
- Gotland Ring är ett långt projekt. B2B events, lanseringar, olika
förarutbildningar dominerar kalendern i denna fas av utvecklingen.
Banuthyrning (kallhyra) utvecklas kontinuerligt och från o med 2008 ska
banan även användas för tävlingar. Resterande räcken - 1.8 km - ska
installeras i december o då ska Nordslingan inspekteras med syfte för
godkännande för första gången för tävlingsbruk.
- Först nu i sept börjar en operativ chef jobba på fulltid. När han hinner
sätta sig in i verksamheten, kommer många saker förbättras.
- Voluntären Karl-Axel var en härlig resurs under sina goda dagar. Tyvärr
var feedbacken fr medarbetare o kunder denna säsong till 90% negativ o
därför måste han sättas åt sidan tills vidare.
- Gotland Ring har många fina resurser bland sina voluntärer. Alla som
förhållit sig lojala och ärliga (bland annat med penninghantering) har
fått stanna kvar o jobba med banan
- hela den operativa delen kommer att förbättras enormt inför 2008 (under
vintern skapas nya processer)
- Gotland Rings core business är inte uthyrning för klubbarrangemang men
trots det vill vi utveckla även den sidan framöver. Inom kort kommer även
Sydslingan att byggas ut o detta ger mer intressant möjligheter - både för
entusister som för vårt core segment
Jag har säkerligen missat nån punkt och vill bara säga att man kan alltid
ringa eller mejla oss - men då gärna med klara fakta och konstruktiv
kritik på saklig nivå. Vi vill inget mer än att utveckla både bana och
organisation parallelt. Ni är alltid välkomna att höra av er!
Alec Arho Havrén, Grundare och VD Gotland Ring