Gotland ring - Servicenivå och bemötande

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skickat till alla mailadresser jag hittade på deras sida.

Inklusive den som gick till Styrelseordförande.

Jag signade med mitt RIKTIGA namn, telefonnummer och liknande. Jag står för mina åsikter.

Ditt riktiga namn står ju nästan i användarnamnet ändå... :tungan

Skickade du länken till tråden eller dina åsikter? Det har ju framkommit en del till här i tråden.
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Då måste den som tog emot er ha varit någon annan än den "Chef för verksamheten" som vi träffade på.

För er som varit där förrut så har iallafall Karl-Axel (79 år gammal racerförare som var KANONbra att ha att göra med) slutat.

Ryktet säger att Karl-Axel klappade till nuvarande chefen för verksamheten. Om det är sant eller ej vet jag inte, men man undrar ju om det inte finns en eld när man får höra om den typen av rök... Karl-Axel var ju en OERHÖRD tillgång för banan. Entusiastisk, kunnig och mycket trevlig.

Ja Karl-Axel tog hand om oss han va grym :yoparty banägare alec visade sig en dag sa inte så mycket. Karl-Axel va oxå med en av våra grabbar till sjukan han satt där halva natten. Jimmy va kvar i 3dar en lowsider i långsamma högern innan högfarts vänstern en skit vurpa som fick stora konsikvenser:huvet
 

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Vid kusten
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Låter som att Gotland Ring stryks, som tilltänkt bana under 2008.
:va Lite fundersam att ingen ens verkar vilja kommentera tråden/inläggen, (kanske ifrån någon insatt "Gotlänning")...:confused:
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ditt riktiga namn står ju nästan i användarnamnet ändå... :tungan

Skickade du länken till tråden eller dina åsikter? Det har ju framkommit en del till här i tråden.

Jag skickade en länk till tråden.

Skulle jag skicka MINA åsikter så kan reaktionen mycket väl bli "jaja, en idio.. förlåt.. missnöjd kund.. behöver vi väl bry oss om".

Men när de märker att det är flera klubbar, bankörningsarrangörer och RR intresserade som uppmärksammar tråden på Sveriges absolut största MC-sida, så får man väll hoppas att de kanske kan förklara bakgrunden till de regler som vi (kanske i okunskap) finner så otroligt överdrivna.


(Märkte ni? Snacka om att jag höjde nivån.:D )
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nu även informerat Bike Sverige och Bike Finland om tråden (eftersom Gotlandring har en Finsk ägare/huvudinvesterare)
 

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Vid kusten
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Nu även informerat Bike Sverige och Bike Finland om tråden (eftersom Gotlandring har en Finsk ägare/huvudinvesterare)

Ja det vore faktiskt intressant att få höra lite kommentarer till "kritiken" som framförts.
Bokningar inför 2008 bör väl i så fall göras snart...:rolleyes:
Under tiden kollar/bokar ialla fall jag, med andra banor.:fakta
 

Bea

I burnout-dimman...
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stora Vika
Hoj
No one
Ja Karl-Axel tog hand om oss han va grym :yoparty banägare alec visade sig en dag sa inte så mycket. Karl-Axel va oxå med en av våra grabbar till sjukan han satt där halva natten. Jimmy va kvar i 3dar en lowsider i långsamma högern innan högfarts vänstern en skit vurpa som fick stora konsikvenser:huvet

Jag tycker att de e jätte bra med den här tråden!
Jag har hört en hel del om banan o hur allt funkar. Väldigt många e missnöjda, många som har arbetat idiellt har slutat för att de inte alls funkar där ute. Man får inte ens en kopp kaffe på en hel dag om man jobbar, man får pröjsa allt om man vill ha nåt.
Mycke strul o saker som ska hända o ändras på i sista stund...

Karl-Axel är verkligen en stört skön man, en som dem verkligen behövde/behöver där ute. Om de stämmer att han har gått, så tycker jag de e väldigt tråkigt!
Såna som han behövs!
De ser man bara på att han var så snäll o omtänksam o var med Jimmy på lassis! Hur många skulle ha varit de!?
(Jag hoppas att han mår bätte nu o att de inte var allt för allvarligt!?)

Ett bra insiativ att skicka detta vidare...
Hoppas att de blir bättre ordning o att hojåkare inte tappar intresset att komma hit ner o köra!
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Var där i i juli, utan hojen tyvärr! Tänkte det kunde vara kul att titta på stället ändå och enligt hemsida och tidningar var den öppen för verksamhet. Där fanns tider och priser. Allmänhetens åkning och test av en cadilac eller en corvette. När jag kom dit var det stendött. Hittade så småningom några som stod vid fikabaracken. Även cadilacen och vetten stod där. Men ingen visste något. De hade semester egentligen och skulle bara lämna bilarna eller nått. Mkt förvirrat. Ringde till slut mobilnummret som fanns på hemsidan och i annonserna. Personen på andra sidan lät nyvaken och hummade å mumlade en stund och kom till slut fram till att, nä, det blev nog inget idag, "men allt som står på hemsidan stämmer!":tummenupp "Jag vågar inte svara på vad som gäller för resten av veckan men kolla hemsidan för den stämmer!"

Inte fan stämde den!:mad: Fick se en avstäng raka och ett stängt fik. under mitt gotlandsbesök...

Edit: Inte riktigt "bandagsrelaterat" kanske i o f s, men ändå...
 
Last edited:

Bea

I burnout-dimman...
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stora Vika
Hoj
No one
Men jag hoppas verkligen att de kan bli bättre ordning, regler o service på banan, för de e en bra sak som behövs på ön! Skulle vara tråkigt om de inte kommer att hålla i längden!
För de e ju en kul bana att köra! Har visserligen inte testat med hoj, men med bil så e den bra o kul att köra!
De e ett bra insiativ att bygga den här, de lyfter ön o får hit mer folk, men då behövs de funka bra oxå o att dem resande ska vara nöjda o ha viljan att komma tillbaka.
Hoppas på de bästa... o att de blir bra o att ni kommer ha viljan att åka ner till den!
De e kul när nåt händer här o de förändras!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vi var uppe på allmänhetens körning efter att våran egen var klar för att kolla lite. Då jag själv inte deltog så skall jag inte uttala mig om arrangören av dessa, men som jag fattade det så är det några grabbar som jobbar idiellt för att få köra gratis själva (kan ha fattat fel).

Vet inte hur bra koll de hade eftersom jag bara såg en avkörning och den var med bil. Då var grabbarna ute och sopade för hand, men en ambulans eller ambulanspersonal fanns inte.

Just avsaknad av ambulanspersonal är ju upseendeväckande eftersom att jag VET att det tar minst 30 minuter för dem att komma från Visby ut (var med om en MC-olycka ett par år sedan på gotlandring. Tog 45min. innan ambulans var på plats). På sommaren går det ju eftersom de har ambulans i Slite, men på "off-season" vetifan.

Jag såg INGEN brandutrustning, så smäller man i väggen och det börjar brinna är det bara att titta på. Vi hade med oss egna brandsläckare från teamet.

EDIT: Skulle tydligen finnas på plats, men dock inte så att JAG såg den. Ev. så hade arrangören av frikörningen brandutrustningen i sin bil som agerade skamkärra.

Så det finns helt klart BILLIGA sätt för dem att förbättra servicen. Frågan är bara om det finns motivation.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tror inte en banbesiktning innehåller några sådana kriterier. ....

Det tror jag.

För att använda banan till tävling brukar det finnas flera saker i en helhetsbild som måste stämma, T.ex tillfartsvägar osv men det beror naturligvis på vilken gradering man vill ha på banan.

Däremot har du förmodligen rätt i att det finns säkerhetsbrister som inte heller klarar en baninspektion.
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Att det inte finns ambulans på plats under träning är en risk man får ta som utövare tycker jag.
På crossbanor finns det bara sjukvårdspersonal på plats vid tävlingar, jag tycker man får nöja sig med det.

/ Andreas
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dom lägger krav, men kunden får inte ha krav tillbaka? Det måste ju gå mötas någonstans mitt emellan där både kund och företag blir glad i slutändan. Just nu så vill dom ha hela kakan + saft. typ
 

Dr.Bike

Guest
OM någon banägare läser detta, eller gitter svara så kommer de gömma sig bakom "Vi har krav på oss från *....." osv osv

*välj själv lämplig instans.

Jodå, de har givetvis miljökrav på sig i form av tider och buller, men de har väl inte krav på sig att vara tykna och snåla?
Vad är det för stil?
Inte tillhandahålla städmaterial? Inget toapapper?
Och på gotland bland en skog av vindkraftverk: Ingen el!
*absurt även om banägaren givetvis inte äger vindsnurrorna*
Det borde iaf inte vara problem att få ut el.
Och sedan äckliga bajamajor på det (restaurangens toa fanns inte när jag var där tidigare i år iaf).

Har MP köpt alla banor? ;)
Om inte: BAnägare - Kamma till er!
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Banägaren ringde upp mig idag på lunchen och var mycket ödmjuk och ville förklara och höra sig för om mina åsikter om genomförandet/banan.

Mycket trevlig i telefon och ville genuint bättra på det som jag uppfattat som illa bemötande och dålig service, samt förklara bakgrunden till vissa regler

Jag blev glatt förvånad av bemötandet och vi hade en givande diskussion om vad jag tyckte kunde förbättras, men jag fick även reda på bakgrunden till att exempelvis restaurangen inte var öppen.

Stor kred till operations managern som verkligen inte försökte "glida undan" eller skylla ifrån sig, utan som var intresserad av mina åsikter. Gotlandring gick som organisation från ett fett minus (i mina ögon) till ett litet plus.

TACK!

//Anders aka amullo
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Vi var uppe på allmänhetens körning efter att våran egen var klar för att kolla lite. Då jag själv inte deltog så skall jag inte uttala mig om arrangören av dessa, men som jag fattade det så är det några grabbar som jobbar idiellt för att få köra gratis själva (kan ha fattat fel).

Vet inte hur bra koll de hade eftersom jag bara såg en avkörning och den var med bil. Då var grabbarna ute och sopade för hand, men en ambulans eller ambulanspersonal fanns inte.

EDIT: Skulle tydligen finnas på plats, men dock inte så att JAG såg den. Ev. så hade arrangören av frikörningen brandutrustningen i sin bil som agerade skamkärra.

Det var jag som var en av "grabbarna" som jobbade på ringen i tors när gt3rs bilen snurra av i karusellen och det stämmer att vi jobbar idiellt mot att vi får köra gratis.

Vi hade brand utrustningen i vår skammkärre skåpbil eftersom det går snabbare att komma till olyksplatsen om allt redan finns i bilen så att man slipper lasta massa när man ska iväg.

/Fredrik
 

GR_COO

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Visby
Hoj
ingen
Här kommer kommentarer från banansvarig...

Min regelgenomgång var inte menad att vara kaxig, överlägsen eller på något annat sätt otrevlig. Min formulering med att "sparka in en redan öppen dörr" istället för att säga "det här vet ni förmodligen redan, men jag behöver gå igenom detta ändå" var klumpig. Jag kände att en genomgång var nödvändig för att alla skulle ha samma grund att stå på vad gäller de förhållningsregler som gäller på Gotland Ring.

Säkerheten är en punkt som kan förbättras mycket, framförallt för er hojåkare. Vi kommer att lägga på ett lager "mjukgrus" för att dämpa verkningar av eventuella avåkningar.

Vad gäller elen kan jag bara beklaga att det inte funkade. Detta är något som borde funka, givetvis. Vi håller på att ta fram lösningar för att det ska funka nästa gång.

Rökningen skall, av säkerhetsskäl, ske skilt från depå. Jag valde att tillåta rökningen uppe vid terrassen, där det även fanns askfat. Då restaurangen inte var öppen, fanns inga matgäster som kunde störas av rökarna, därav mitt beslut.

I avtalet som sluts mellan Gotland Ring och kund finns alltid möjlighet att göra tillägg. Grunden är banhyra, utöver detta kan man köpa sjukvård, bärgning, funktionärer, catering, brandsläckning mm. I tilläggstjänsterna finns även sophantering. Gotland Ring har valt denna modell för kundens bästa. På så sätt kan kunden själv avgöra nivå på tilläggstjänsterna, och därmed priset, istället för att ha allt inbakat i en bra mycket högre banhyra som innehåller tjänster som kunden kanske inte vill ha eller behöver.

Gotland Ring befinner sig i ett starkt utvecklingsskede, där allt är under översyn och förbättring. Några av de högst prioriterade områden är säkerhet och kundservice. Gotland Ring vet att vi inte är bättre än vad kunderna tycker. Vi siktar inte bara på att ha en bana och sträckning i världsklass, utan självfallet ska hela upplevelsen, även med allt som sker runt banan, vara i samma klass. Ett stort steg till förbättring har tagits genom byggnation av café/resstaurangbyggnad, garagebyggnad, tillfartsväg och läktare. Dock finns det ett talesätt som säger att "inget är så bra att det inte kan bli bättre". Givetvis stämmer detta även på Gotland Ring. Vi strävar hela tiden efter att bli bättre!

MVH Claes Friberg, Operativ Chef, Gotland Ring
_______________________________________


Nedan följer banägarens kommentarer:

- Gotland Ring kostar inte 50 t kr/vardag

Banhyra 2007

Vardagar 39 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)
Helger 47 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)

Off-season 5 nov -15 april

Vardagar 29 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)
Helger 34 850 kr + moms 6% (09-16 el 10-17)


- för skadade armcoräcken o skadad asfalt (burnout mm.) betalar man för på
alla banor jag känner till (Gotland Rings avtal är baserar sig på ett
internationellt standardavtal)

- röka får man inte i pit lane på någon bana jag känner till (och jag har
tävlat på många internationella banor)

- i cafét får man röka i vissa bord på terassen så vitt jag vet

- i kommersiella anläggningar som t ex arenor, racingbanor, kartinghallar
o allra flesta anläggningar brukar man ha rättigheter för catering,
restaurang, kiosk, m fl (helt normalt befarande)...Gotland Rings catering
har ett väldigt fint rykte redan internationellt (senast fick man höra om
det på Pal Expo i Geneve)...Gotland Rings catering har nöjda kunder inom
allt fr globala lanseringar till vanliga mindre kunder (företag o klubbar)
som besöker banan (cafét öppnade för allmänheten juli 2007...innan dess
byggde man upp tält o övriga temporära byggnader för flera events))

- ingen arrangör har mottagit skadeståndskrav på 100 tkr (ni får komma med
nåt mer konkret...ett falskt rykte)..en
individ har dock fått faktura (ca 25 t kr) för att ha kört in en bil i
räcket under rödflagg...detta var under ett arrangemang av en välkänd
arrangör:)

- Gotland Ring är ett långt projekt. B2B events, lanseringar, olika
förarutbildningar dominerar kalendern i denna fas av utvecklingen.
Banuthyrning (kallhyra) utvecklas kontinuerligt och från o med 2008 ska
banan även användas för tävlingar. Resterande räcken - 1.8 km - ska
installeras i december o då ska Nordslingan inspekteras med syfte för
godkännande för första gången för tävlingsbruk.

- Först nu i sept börjar en operativ chef jobba på fulltid. När han hinner
sätta sig in i verksamheten, kommer många saker förbättras.

- Voluntären Karl-Axel var en härlig resurs under sina goda dagar. Tyvärr
var feedbacken fr medarbetare o kunder denna säsong till 90% negativ o
därför måste han sättas åt sidan tills vidare.

- Gotland Ring har många fina resurser bland sina voluntärer. Alla som
förhållit sig lojala och ärliga (bland annat med penninghantering) har
fått stanna kvar o jobba med banan

- hela den operativa delen kommer att förbättras enormt inför 2008 (under
vintern skapas nya processer)

- Gotland Rings core business är inte uthyrning för klubbarrangemang men
trots det vill vi utveckla även den sidan framöver. Inom kort kommer även
Sydslingan att byggas ut o detta ger mer intressant möjligheter - både för
entusister som för vårt core segment

Jag har säkerligen missat nån punkt och vill bara säga att man kan alltid
ringa eller mejla oss - men då gärna med klara fakta och konstruktiv
kritik på saklig nivå. Vi vill inget mer än att utveckla både bana och
organisation parallelt. Ni är alltid välkomna att höra av er!

Alec Arho Havrén, Grundare och VD Gotland Ring
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

Ryktet säger att Karl-Axel klappade till nuvarande chefen för verksamheten. Om det är sant eller ej vet jag inte, men man undrar ju om det inte finns en eld när man får höra om den typen av rök... Karl-Axel var ju en OERHÖRD tillgång för banan. Entusiastisk, kunnig och mycket trevlig.

Det stämmer, jag såg när det hände. Karl-Axel var inte glad.

Karl-Axel var både bra och dålig, om man hyrt banan så har inte nån annan rätt att lägga sig i verksamheten, vilket han ofta gjorde.
Men om det nu är så att med facit i hand att Karl-Axel var relativt bra jämfört med hur det är nu så var det ett nederlag att han slutade.

//håkan


Just avsaknad av ambulanspersonal är ju upseendeväckande eftersom att jag VET att det tar minst 30 minuter för dem att komma från Visby ut (var med om en MC-olycka ett par år sedan på gotlandring. Tog 45min. innan ambulans var på plats). På sommaren går det ju eftersom de har ambulans i Slite, men på "off-season" vetifan.

Jag såg INGEN brandutrustning, så smäller man i väggen och det börjar brinna är det bara att titta på. Vi hade med oss egna brandsläckare från teamet.

Brandprylar finns i den gröna containern när jag var där i våras iallafall.
Hyr man banan är dock denna stängd så då får man fixa det själv.

Om man hyr banan så bör man prata med Visby lasarett så de är medvetna om att det är mycket aktivitet på banan och kan skicka iväg helikopter om det behövs.

Allmänhetens åkning där har minimalt med regler, man får liksom sköta sig själv, bra eller dåligt? ibland kul när det bara är 5-6st där o kör!

//håkan
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top