Gotland Ring - Vad fan har hänt? Riktigt dåligt arr.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Så är det på de flesta körningar, det jag menar är att man möter upp extern ambulans "vid grinden" och kan sedan återvända till sin postering för att fortsätta dagen.
Annars om ambulansen på plats även skulle till sjukhuset så skulle varje sådan paus innebära en timmes väntan på ett ungefär och det kör nog ingen med vad jag vet.

Men det är ju självklart att man inte släpper på körningen förräns ambulansen finns på plats igen, anser jag i alla fall.

Förra året hade vi en händelse där vår ambulans på GR behövde åka iväg, med den som klotat, då helikoptern var upptagen och ingen annan ambulans nära.. Då blev det en paus i körningen tills vår ambulans var tillbaka.. inte en timme riktigt men nästan så...
Inget att diskutera om för alla på AP-s körningar..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Förra året hade vi en händelse där vår ambulans på GR behövde åka iväg, med den som klotat, då helikoptern var upptagen och ingen annan ambulans nära.. Då blev det en paus i körningen tills vår ambulans var tillbaka.. inte en timme riktigt men nästan så...

Precis, så det skall vara. :tummenupp

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det är många åsikter som kommer fram i tråden..
Generellt då vill jag säga att alla körningar jag åkt på senaste 10-åren (actionpics, fiver, SDK, SMC, Gelleråsen, Sviesta) har haft ambulans på plats utom just allmänhetens på GR. Detta inkluderar friträning på Gelleråsen bland annat. Flaggvakt vid MINST depåutfart/mål finns alltid. Rutin för olycka och utbildad personal med erfarenhet finns generellt också (ja.. utom på GR då).

Alla kör givetvis som man själv vill på dessa bandagar, men om det händer en svår olycka på en bana så bör man fundera över, och ägaren också, vad händer sen? En bana utan godkännande för MC, utan ambulans, utan (nära nog) personal och utan säkerhetsbil för ens utryckning till plats.. Hur låg får säkerheten vara?

Vad händer om du går av i en kurva och blir liggande fastklämd och hojen fattar eld?
Finns brandsläckare på GR´s allmänhetens körning?
Finns första hjälpen låda?

Det var inte långt ifrån ett verkligt scenario för min kompis.. som tur var så fattade inte den läckande bensinen eld när han låg fastklämd i gruset och väntade 45min på ambulans medan han fick 3:e gradens brännskador eftersom avgasystemet var det han klämts fast i.

"Men det händer inte mig" funkar ju ett tag.. Men han körde inte racehoj, utan gathoj och missbedömde bara en kurva.. Bara..

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag är inte anställd av GR och får ingen lön utan jag hjälper till som instruktör på frivillig basis under lelleträffen.

Vet GR om att du svarar här och att det förmodligen uppfattas som GR´s officiella ståndpunkt?

Jag vill inte att du råkar i trubbel för jag anser ju inte att det är du personligen som är ansvarig (eller hur man nu ska säga) för ev. brister, så jag skulle rekommendera att du kollar med ansvarig på GR innan det hängs ut förmycket åsikter. Generellt är det sånna här diskussioner områden där de flesta företag väljer ett språkrör och sedan sätter man munkavel på resten av involverade.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ok, *kvalificerat* språkrör ;)

Tar de 1500 pix per man för att köra, och 70 pers var där... inga pengar spenderade på ambulanspersonal, inga pengar spenderade på funktionärer utan de jobbar gratis... nogfan borde de ha pengar ;)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Kan bara upplysa om detta aktuella fall då vissa verkar ha en tilltro att en helikopter eller ambulans som kan komma dit löser alla problem. INTE på Gotland som har begränsade resurser!

Patienten här hade landat illa efter en highsider och hade smärtor i höft.
Fick smärtstillande av ambulanspersonal och omhändertagande i väntan på överlämning till ambulans som ska transportera till Visby.
Helikoptern är upptagen med transport av Prio 1 patient från Fårö till Visby
Ambulansen i Slite är upptagen med Prio 1 patient, hjärtattack!
Visby ambulans 1 är i Hemse vid trafikolycka.
Visby ambulans 2 transporterar Prio 1 patient till Visby sjukhus.

Patienten vid banan får nu efter ca 20 min försämrat hälsotillstånd och svårt att andas. Ambulans och arrangör är överens om att dom ska påbörja transport mot Visby. Körning avbryts tillfälligt!
I Tingstäde kommer en av Visby ambulanserna och möter för att ta över patienten.

Hade det inte funnits ambulans på plats så kunde det varit väldigt avgörande för den här killens framtida välmående!

Som någon sa tidigt, att ligga på banan med t.ex. en bäcken/höft fraktur i 45 min innan någon med kunskap om omhändertagande infinner sig är INTE ok!

Det kan gå illa i alla grupper och hastigheter, kom ihåg att det är inte farten som dödar!

//Nitrous

Last edited:

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Klart dom har pengar,,och fråga aldrig hur dom gör nu under tävlingarna i helgen???
varit där nu i två dagar och det har pratats en del om just den här frågan o den här tråden specielt och dom flesta jag pratade med va medvetna om bristerna men valde att åka ändå.
Efter strulet den här veckan tror jag inte att nån från gammla gänget kommer att jobba nåt mer.
Event arrangör/språkrör utåt är en kvinna vid namn Karin Mehler som också jobbar på Region Gotland som chef för ung a företagare,,man kan ju maila henne o fråga om sjukvården på GR.
Det enda jag fick när jag jobbade för dom va bantid och det va jag nöjd med,,kommer aldrig att ordna nån bandag då det finns andra som är bättre på sånt än jag.

Tar de 1500 pix per man för att köra, och 70 pers var där... inga pengar spenderade på ambulanspersonal, inga pengar spenderade på funktionärer utan de jobbar gratis... nogfan borde de ha pengar ;)

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ingen sjukvårdspersonal på plats men om det skulle hända något så skulle helikopter vara där på tio min.

Det beror helt på vart helikoptern är och framförallt om den är ledig då den används ganska flitigt, från sthlm till kappelshamn får du ha en jäkla helikopter om den ska vara framme på 10 min :)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Att köra på bana anses väl ändå vara hyfsat säkert, även utan ambulans på plats?
Om alternativet är att inte köra bana för att det inte finns en ambulans på plats så borde man inte heller köra på gatan?
Det där haltar, banan är ju till för att försöka bli bättre, på gatan borde det vara touring och social samvaro som gäller.
Jag kan väl säja att jag kört mer än dom flesta på bana och väldigt få av de tillfällena har det funnits tillgång till ambulans. Vid tävlingar och licensträningar finns det och ibland på nån arrangerad körning. Men det beror nog mycket på vilken del av landet man befinner sig i och vilket ekonomiskt underlag det finns. Självklart väljer man att betala lite extra för att få en ambulans om det alternativet finns.
Många snackar om ambulans, det är väl skit samma vad det är för fordon som kommer och plockar upp dig? Jag förutsätter att det inte är taxitjänst som kommer och plockar upp mig i en gulmålad bil utan ett fordon som är utrustat med alla hjälpmedel som skall finnas samt väl utbildad personal.
Inget blå blinka eller personal med röda kors vid banan = inget köra simpel as that.

Bana kör iallafall jag för att testa mina gränser och gränserna töjer man lite för varje varv man kör och frågan är inte om man gör en marksyning utan när man gör det.

Och vill det sig lite illa så krävs det inte mycket för ett par brutna revben och en eller två punkterade lungor. Kan vara rätt skönt att få en morfin spruta då och bli lite ompysslad utan att behöva vänta på en ambulans i 45 min
Det är inte vem som helst som får medicinera oavsett vad det är för fordon de kör, det är just därför Sydskanes Emse alltid har läkare + ambulanssjukvårdare (en sån som jobbar i ordinarie landstingsambulans övriga dagar) i ambulansen. Fattar inte hur nån kan tänka sig köra utan riktig sjukvårdspersonal på plats??

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det där haltar, banan är ju till för att försöka bli bättre, på gatan borde det vara touring och social samvaro som gäller.

Många snackar om ambulans, det är väl skit samma vad det är för fordon som kommer och plockar upp dig? Jag förutsätter att det inte är taxitjänst som kommer och plockar upp mig i en gulmålad bil utan ett fordon som är utrustat med alla hjälpmedel som skall finnas samt väl utbildad personal.

Det är inte vem som helst som får medicinera oavsett vad det är för fordon de kör, det är just därför Sydskanes Emse alltid har läkare + ambulanssjukvårdare (en sån som jobbar i ordinarie landstingsambulans övriga dagar) i ambulansen. Fattar inte hur nån kan tänka sig köra utan riktig sjukvårdspersonal på plats??

Skulle kört men bestämde mig fort för att inte gynna detta spektakel.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du menar depåchefen?
Du är bortskämd med bra arrangerade bandagar, många bandagsarrangörer har en flaggvakt i depån som sköter utsläppet. Det finns inga flaggisar på banan, vurpar någon är det den som ser det först som kör fram till flaggisen och meddelar detta. Då rödflaggas körningen. Det finns inga brandsläckare utställda och i bästa fall står det en bil som en gång har varit i tjänst som ambulans men numera inte har tillstånd att köra ut från banan med blåljus (det krävs speciella tillstånd / försäkringar för detta) med en eller två personer i som har genomgått HLR eller annan kurs.

Det är stor skillnad på bankörning och bankörning...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Du är bortskämd med bra arrangerade bandagar, många bandagsarrangörer har en flaggvakt i depån som sköter utsläppet. Det finns inga flaggisar på banan, vurpar någon är det den som ser det först som kör fram till flaggisen och meddelar detta. Då rödflaggas körningen. Det finns inga brandsläckare utställda och i bästa fall står det en bil som en gång har varit i tjänst som ambulans men numera inte har tillstånd att köra ut från banan med blåljus (det krävs speciella tillstånd / försäkringar för detta) med en eller två personer i som har genomgått HLR eller annan kurs.

Det är stor skillnad på bankörning och bankörning...

SSEMSE goes Gotland 2013! :yoparty

Det hade varit något.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle kört men bestämde mig fort för att inte gynna detta spektakel.

Hade inte heller kört efter att ha varit där. Ändå hade vi lite bättre service runt omkring med mat och så vidare. Men säkerheten runt arrangemanget lämnade mycket att önska. Krävs en bra arrangör för att jag ska köra motorcykel på Gotland Ring.

Annars tyckte jag ön var fantastisk. Har mycket annat att erbjuda.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Ska jag boka banan åt dig så du kan komma och visa,,,och jag är seriös...jag kan hjälpa till med vad som ska göras mot skälig ersättning men du får stå för det hela....seriöst.

He, he. Snarare tycker jag att det egentligen inte borde vara så svårt att ha en acceptabel miniminivå.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hade jag bott på Gotland så gärna :)
Men varför inte ha lite utbyte med SSEMSE som jag vet är väldigt rutinerade.

För allmänhetens dag med 10 MC drop-in är ju full bemanning inte nödvändig.
Men för lite större grejer så...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...