Aha. Det är ju skitbra.Småbana som du tar upp antar jag är SMC´s KNIX och där är alla instruktörer utbildade i L-ABC/HLR och kör en refresh på det minst vartannat år.
Aha. Det är ju skitbra.Småbana som du tar upp antar jag är SMC´s KNIX och där är alla instruktörer utbildade i L-ABC/HLR och kör en refresh på det minst vartannat år.
Jajaja GR är skit ur säkerhetssynpunkt det är vi alla överens om verkar det som.
Folk som åker gör det på egen risk vilket är ok om dom är medvetna om riskerna. Vi har nog med förbud och lagar i detta land folk måste få bestämma över sina egna liv och beslut men även stå för dem om det går åt skogen!
Ett par av mina bästa bandagar har jag haft på allmänhetens körning på Gotland Ring. Så här har det kunnat fortlöpa:
Man kommer dit på morgonen, bommarna är stängda. Man snackar lite skit med nån annan lirare som står vid bommen. Ringer runt lite och strax kommer någon och öppnar.
Rullar upp till depån och börjar packa upp. Tar en cigg och softar i morgonsolen. Det dyker upp nåt mer sällskap och kanske nån Porsche och man snackar lite skit.
Blir körklar så sticker ut på banan först med polaren. Efter några varv dyker det upp nån mer hoj på banan.
Efter ett tag är det nån som flaggar av passet. Det är en kompis till han med Porschen. Porschen och en annan bil drar ut och kör ett par varv. Snackar lite skit med de andra hojåkarna under tiden. Det kanske har samlats upp totalt 10 pers varav några är locals från Gotland som bara är ute och ska lägga några varv för att testa nya chassieinställningar eller liknande.
Nån liten tjej kommer och tar betalt av alla i depån och snackar lite skit.
Bilarna är klara redan på tio minuter så vi på hoj drar ut igen. Bombar tills vi tröttnar, åker ut i depån och flaggar av och låter bilarna köra igen.
Och det är lite så här det fortlöper. Vem som helst fattar att det inte finns någon möjlighet att ha personal på en sån här dag. Det är inte speciellt organiserat. Det finns ingen ambulans. Men det funkar ändå och det är sjukt jävla härlig atmosfär och så roligt det blir.
Rent generellt så är det märkligt att folk tycker att det är OK att tokbomba allmän väg med närmsta ambulans flera mil bort, mötande trafik, vilt och allt vad det nu kan vara.. men ändå blir fantastiskt upprörda för att det inte finns ambulans på vissa bankörningar.
Personligen skulle jag aldrig köra utan ambulans på plats då tid till vård ofta är helt avgörande för hur man klarar sig om olyckan är framme. Av den anledningen bokar jag bara körningar med arrangörer som har ambulans på plats.
Tycker man att det är OK att köra utan ambulans så är det ju bara göra det. Helt upp till var och en.
Huvudsaken är att man inte gråter ut i efterhand t ex när man fått amputera nånting som varit utan syre för länge för att ingen visste hur man skulle hantera skadan.
folk betalar 1500:- och det fattas ambulans, ska man tycka det är ok?
Är väl lite för den anledningen man betalar med.
Jag tycker att man är korkad om man betalar 1500:- till någon som inte har ambulans om jag ska va helt ärlig.
Visst, man kanske borde kunna förvänta sig det för de pengarna.
Men samtidigt så är det väldigt enkelt att själv kolla upp hur arrangemanget ser ut innan man bokar.
Efter ett nytt försök på GR så verkar det bättre. De verkar ha tagit till sig kritiken och förbättrat sig. Bra jobbat!
Ingen sjukvårdspersonal på plats men om det skulle hända något så skulle helikopter vara där på tio min. Fanns funktionärer som körde, dvs att det finns åtminstonde någon med lite ansvar som kommer fram till en ev. olycka även där det inte finns flaggvakt.
Åsikterna är många och en del väldigt bra som tex ambulans frågan och sandfållorna.
Men utan att skylla ifrån mig ang arr och dess uppläg så friar jag mig helt från den ekonomiska biten,,där är vi som roddar totalt bakbundna.
på dom flesta bandagar brukar det bara vara en depåflaggvakt
Kan va så, det med att vänta på annan ambulans är vad jag hört när vi pratat ambulansbokningar och dylikt i alla fall.
Kanske görs olika på olika ställen eller så kan jag ha fel helt enkelt.
Men jag har då aldrig varit med om ett stopp i körningen på en timme, vilket det rimligtvis borde vara om ambulansen skall köra till sjukhuset med den skadade. Och ja, jag har varit med om ett fåtal sådana tillfällen då transport till sjukhus har varit nödvändigt... fast jag har inte riktigt haft koll på hur det gått till då jag haft mina egna deltagare att ta hand om.
På Actionpics-körningar är det ALLTID stop i körningen, tills ambulansen är klar med personen som gått omkull, och säger OK för vidare körning..
Behöver ny ambulans el helikopter väntas in, så körs det inget, tills personen som behöver hämtas har fått lämna ambulansen som finns inhyrd på banan.
Finns det inte ambulans el helikopter nära så kör ambulansen som finns på banan iväg för att lämna personen.. Ingen körning tills den är tillbaka eller en ny har kommit...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |