Gotland Ring - Vad fan har hänt? Riktigt dåligt arr.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det resonemanget håller inte. Visst är det säkrare att köra på bana än på gata, men glöm inte bort att på bana så kör man med högre stressfaktor. Utnyttjar en högre procent av sin kapacitet och då inträffar incidenter förr eller senare...
Okej men det är ju inte alla som stresskör på banan för att vara snabbast.
Jag har inget emot att köra på bana utan ambulans, men jag tävlar ju inte eller nåt sånt. De gånger jag kört på banan har jag försökt lära mig svänga, typ. Förmodligen där skillnaden ligger om man kräver ambulans eller inte.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har inget emot att köra på bana utan ambulans, men jag tävlar ju inte eller nåt sånt. De gånger jag kört på banan har jag försökt lära mig svänga, typ. Förmodligen där skillnaden ligger om man kräver ambulans eller inte.

Omkullkörningar sker även i lugna grupper... speciellt då man åker runt och försöker ändra sitt beteende, det är då det blir för mycket för skallen och man gör dumheter som får resultatet marksyning.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Omkullkörningar sker även i lugna grupper... speciellt då man åker runt och försöker ändra sitt beteende, det är då det blir för mycket för skallen och man gör dumheter som får resultatet marksyning.
Så kanske det är?
Men då borde "utbildningen" ändras. Vi ska väl inte åka till banan med kalkylerad förutsättning att man ska vurpa?
Men det kanske borde krävas ambulans på "alla" bankörningar? Frågan är om jag skulle vilja betala den extrakostnad som det skulle innebära? Tveksam. Iallafall på bana typ rörken.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Som sagt.
En kamrat blev liggande efter omkullåkning på Gotlandring med sin Multitrada 1000 för några år sedan (inte direkt en racehoj).
Då fanns INTE ambulans på plats och det tog 45minuter innan den kom från Visby. Slite ambulansen var då inte tillgänglig. Vår kamrat fick kraftiga brännskador pga tiden till losstagning och kylning kunde ske, något som läkarna på sjukhuset också påpekade. Eftersom det inte heller var bemannat på alla posteringar tog det hela passet innan någon såg att kamraten fallit.

Så ambulans och flaggpost har inte tillkommit på racingtävlingar/banevent för skoj skull. Det behövs när man testar gränser oavsett om det är en nybörjargrupp eller fullfjädrade raceproffs.

mojja83

Guest
Inget blå blinka eller personal med röda kors vid banan = inget köra simpel as that.

Bana kör iallafall jag för att testa mina gränser och gränserna töjer man lite för varje varv man kör och frågan är inte om man gör en marksyning utan när man gör det.

Och vill det sig lite illa så krävs det inte mycket för ett par brutna revben och en eller två punkterade lungor. Kan vara rätt skönt att få en morfin spruta då och bli lite ompysslad utan att behöva vänta på en ambulans i 45 min

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Andra arrangörer som hyr banan fixar ambulans eller minst personal utbildad på samma nivå som har med sig tillräckligt med pinaler att klara situationen till ambulans anländer.
EDIT: En ambulans kanske inte krävs, men utbildad sjukvårdspersonal med erfarenhet av trafikolyckor/trauma är det som egentligen avses. Om de sen åker ambulans eller egen bil kvittar.
Se: Lelleträffen, inte bara fest, actionpics, med flera. Flera klubbarrangörer har gjort samma sak.

Att använda argumentet "stängt för alla om det blir krav" äger ingen verklighetsförankring. Skulle kommunen ålägga GR att ha ambulans på plats för att garantera körningens säkerhet så skulle detta ordnas omgående, men då är det just mot bakgrunden att någon tvingar GR. Det finns leverantörer av ambulanstjänster, men billigt är det inte.

Vad har kommunen med GR att göra???????om du äger en bana så gör väl du vad du vill,,vill inte folk köra så låt bli då

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Inget blå blinka eller personal med röda kors vid banan = inget köra simpel as that.

Bana kör iallafall jag för att testa mina gränser och gränserna töjer man lite för varje varv man kör och frågan är inte om man gör en marksyning utan när man gör det.

Och vill det sig lite illa så krävs det inte mycket för ett par brutna revben och en eller två punkterade lungor. Kan vara rätt skönt att få en morfin spruta då och bli lite ompysslad utan att behöva vänta på en ambulans i 45 min

haha kommer bli dyrt för dig att få upp fart :tungan

mojja83

Guest
Så kanske det är?
Men då borde "utbildningen" ändras. Vi ska väl inte åka till banan med kalkylerad förutsättning att man ska vurpa?
Men det kanske borde krävas ambulans på "alla" bankörningar? Frågan är om jag skulle vilja betala den extrakostnad som det skulle innebära? Tveksam. Iallafall på bana typ rörken.

Är man inte villig att betala 200kr extra på 70 deltagare för att ha en ambulans närvarande så är det verkligen dum snålt nästa ren idioti.

Man behöver inte göra fel själv för att det även ska gå åt skogen på en bana kan vara någon som torpedar dig i 100 knyck o.s.v.

Nu vet jag inte vad kostnaden för ambulans är för en bandag men förutsätter att 14 loppor borde räcka. Har jag fel blir jag gärna rättad.

mojja83

Guest
haha kommer bli dyrt för dig att få upp fart :tungan

Haha har inte räknat med annat heller:fakta

Har inte klotat än men snart så om jag känner mig själv rätt. Och när detta händer känns det tryggt med rejäla avåkningszoner och blå blinka som kan komma och tejpa och klistra lite på mig..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så kanske det är?

Det beror helt och hållet på upplägget som arrangören har.
Inom SMC jobbar vi hårt med deltagarnas körteknik och diskuterar ofta hur vi kan göra detta utan att för den skull utsätta deltagarna för onödiga risker. Vi försöker aldrig göra övningar som medvetet har större risk för deltagaren att gå omkull och vad jag sett så är det sällan själva övningarna som är orsaken heller, utan "at the end of the day" så är det föraren av motorcykeln som är ytterst ansvarig för sin egen körning.

Hur andra arrangörer gör kan jag inte svara för.

Nu drar du upp Rörken och jag har hela tiden utgått ifrån storbana.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Haha har inte räknat med annat heller:fakta

Har inte klotat än men snart så om jag känner mig själv rätt. Och när detta händer känns det tryggt med rejäla avåkningszoner och blå blinka som kan komma och tejpa och klistra lite på mig..

låter osunt att tänka så
slutet av förra säsongen när jag kände mig skitrygg och allt kändes bra lyckades jag vurpa 2ggr inom loppet av 3veckor..:tungan

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Skitbra, alla som inte vill köra utan ambulans gör inte det, desto mer plats till oss andra... :tungan

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Till dig som vill spara pengar på ambulans.
Köp inte hjälm eller ryggskydd heller. De är också helt onödiga om du inte vurpar :rolleyes:

När du vurpar på bana (vilket väldigt många kommer att göra ngn gång) är jag säker på att du vill ha utbildad sjukvårdspersonal på plats och snabb transport till akuten om du haft rejäl otur.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Vad tuffa vissa verkar vara, skulle vara intressant att se er liggandes med utstickande benpipa och ändå tycka det är ok att vänta i 45 minuter. Ni måste vara uppvuxna på stenmjöl och avloppsvatten.
Eller så tänker ni inte längre än "den lille sure" räcker...

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
För att hitta tillbaka till trådens början så är det ingen här på SH som är arr av lelle körningen utan det är GR själva,,och det är dom som spar på sjukvården om det är fler arr som gör det nån annanstans vet jag inte men det är ju ändå upp till var och en om man vill köra eller inte.
Att man är missnöjd med en körning är ju trist då det oftast är dyrt.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Andra arrangörer som hyr banan fixar ambulans eller minst personal utbildad på samma nivå som har med sig tillräckligt med pinaler att klara situationen till ambulans anländer.
EDIT: En ambulans kanske inte krävs, men utbildad sjukvårdspersonal med erfarenhet av trafikolyckor/trauma är det som egentligen avses. Om de sen åker ambulans eller egen bil kvittar.
Se: Lelleträffen, inte bara fest, actionpics, med flera. Flera klubbarrangörer har gjort samma sak.

Att använda argumentet "stängt för alla om det blir krav" äger ingen verklighetsförankring. Skulle kommunen ålägga GR att ha ambulans på plats för att garantera körningens säkerhet så skulle detta ordnas omgående, men då är det just mot bakgrunden att någon tvingar GR. Det finns leverantörer av ambulanstjänster, men billigt är det inte.

GR tjänar så pass lite pengar på sånna här typ av körningar så att de är knappt värda att arrangera. Vi gör det mest för att folk ska få möjligheten att se och köra på banan, men det kanske blir slut på sånna körningar snart och istället bara fokusera på företags event. Detta kommer självklart att begrensa tillgängligheten till banan betydligt.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har svårt att se hur det här kan vara en diskussion. De som känner att ambulans är ett krav vid bankörning anmäler sig bara till körningar som har det. Blir det för få som bokar så lär arrangören anpassa sin produkt så de får tillräckligt med inkomster för att täcka utgifterna. Det är ju ingen som tvingar någon att köra, det är ju ändå en lyxhobby vi pratar om.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tyvärr så är det en hel del som inte vet att kolla om det finns ambulans i närheten innan de ger sig ut på banan :(

Big surprise för den som sedan ligger i avåkningszonen och inte fattar varför det ska ta en sån j-vla tid att få hjälp.

Vi som har lite mer koll behöver uppenbarligen sprida lite ljus över läget.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Varför kan inte de som kör betala för ambulans på plats. Det är väl bara slå ut summan på alla förare så blir det väl inte så mycket per man

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Har deltagit på ett antal SMC körningar genom åren där fokus ligger på att lära sig bli en bättre förare. Det inträffar incidenter i alla grupperna just på grund av att förarna ligger på en högre kapacitet av sin förmåga. Det finns inget fokus på att köra snabbt eller tävla mot andra förare på banan. Handlar endast om förareutveckling. Jag har ingen prestige personligen. Har aldrig kraschat någonsin, och har inga planer på det. Men trots det kommer jag aldrig att kompromissa på säkerheten på bandagar. En dag kanske man ligger där och då kommer jag att ångra om jag tummat på de principerna. I mitt fall är det inte en ekonomisk fråga. Betalar gärna den extra kostnaden som krävs för att ha utbildad sjukvårdspersonal.

GR tjänar så pass lite pengar på sånna här typ av körningar så att de är knappt värda att arrangera. Vi gör det mest för att folk ska få möjligheten att se och köra på banan, men det kanske blir slut på sånna körningar snart och istället bara fokusera på företags event. Detta kommer självklart att begrensa tillgängligheten till banan betydligt.

Jag hörde från en annan att det knappt går ihop sig ekonomiskt att anordna bandagar på Gotland Ring. Man har de mer eller mindre för att sprida goodwill så att fler får upp ögonen på att det finns en motorbana där. Det är företags event man tjänar pengar på där t ex biltillverkare hyr in sig för att introducera en ny bilmodell.

Går det inte ihop sig ekonomiskt och det bara är bekymmer att låta banarrangörer hyra banan. Då tycker jag det bara är att lägga ner det. Bättre förr än senare. Inträffar det en olycka på banan där någon skadar sig allvarligt och det finns säkerhetsbrister kommer ju banägaren och arrangören att få otroligt mycket kritik och negativa skriverier. Att man då väljer att ändå fortsätta ha bandagar som inte bär sig ekonomiskt måste ju ändå innebära en viss intäkt som man trots allt inte vill vara utan. Money speaks än en gång.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA