GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gustav O skrev:
2636046 OJ känns väl hett? :)
Fattar faktiskt inte vad Kawasaki tänkte med där.

Näee, men sitter man på arselet och väntar tills alla bra är kontrakterade redan, så får man börja handla på "outlet" och "secondhand" marknaden.. Så är det juh...

Tycker det finns 2 alternativ när an shoppar efter förare. Antingen tar man en etablerad, rutinerad, förare som är bra på att utveckla hojen och kör stabilt. Eller också tar man en ung lovande talang som kan utvecklas i teamet och som kan överraska under säsongen.

Kawwa har valt nån mellanväg som inte känns så lyckad.... Nu verkar det ju också som fransmännen invaderar Kawasakis racesatsningar både i WSBK, Endurance, och MotoGP. Undrar vad dealen är där, mellan kawwa och frankrike?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
2636052 Näee, men sitter man på arselet och väntar tills alla bra är kontrakterade redan, så får man börja handla på "outlet" och "secondhand" marknaden.. Så är det juh...

Tycker det finns 2 alternativ när an shoppar efter förare. Antingen tar man en etablerad, rutinerad, förare som är bra på att utveckla hojen och kör stabilt. Eller också tar man en ung lovande talang som kan utvecklas i teamet och som kan överraska under säsongen.

Kawwa har valt nån mellanväg som inte känns så lyckad.... Nu verkar det ju också som fransmännen invaderar Kawasakis racesatsningar både i WSBK, Endurance, och MotoGP. Undrar vad dealen är där, mellan kawwa och frankrike?
Jag håller med, dock har det väl legat dem i fatet att de inte var så tidiga med 800cc hojen. Nu har de en gammal förare som inte är så bra på att utveckla hojar, tydligen eftersom han varit deras test, och en ung förare som är snabb ibland men kraschar på tok för mycket.Frågan är ju dock vilken förare de skulle tagit istället. Jag tror nog de var och drog i Sete men en omotiverad förare är sämre än det mesta.

Kawasaki har ju alltid varit stora i Frankrike som ju är en stor mc-marknad i Europa.
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Gustav O skrev:
2636060
Kawasaki har ju alltid varit stora i Frankrike som ju är en stor mc-marknad i Europa.

Hur kommer det sig att ett visst land blir extra förtjust i ett märke?
Vad är kopplingen Kawa-frankrike?

Finns det speciella länder där de andra tillverkarna dominerar på?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2635854
Verkar för övrigt inte som den bästa av rekytringar med tanke på hur oduglig M1:an var innan Burgess & Co ändrade den.
Då Skägget hade "utvecklat" den, menar du?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
2636112 Då Skägget hade "utvecklat" den, menar du?
Nu körde iofs inte Biaggi Yamaha 2003 men ändå....

2002 Biaggi tvåa i VM och bästa Yamaha.
2003 Checa sjua i VM och bästa Yamaha.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2636151 ...men om han körde 2002 borde han väl varit en av de tongivande vid utvecklingen?
Eftersom M-1:an dög bra 2002 med Biaggi som utvecklare och när Checa och Barros tog över som toppförare så tar de så klart även över ansvaret vid testerna som tar vid då säsongen 2002 slutar. Biaggis input för 2003 års hoj lär varit minimalt eftersom det stod klart tidigt att han inte skulle köra för Yamaha 2003.
Med ditt resonemang skulle ju Barros varit en faktor för utvecklandet av 2004 års M-1:a som Rossi vann VM med......
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2636151 ...men om han körde 2002 borde han väl varit en av de tongivande vid utvecklingen?

Japp, alla förare är raketingenjörer... Så det är förarna som avgör vilka saker man ska utveckla i motorn. :rolleyes:
Även om Biaggi kom in och sa att "så här skulle jag vilja att motorn svarade på gasen", så innebär det inte att att ingejörerna bara trollade fram den motorn.
Oftast är det så att ingenjörerna har en massa idéer, som de testar "hemma" i japan med testförarna. Det kan vara egna idéer eller idéer från förare/mekaniker etc. När man testat det hemma låter man deras förstepilot säga vad man tycker, bu eller bä, testa mera etc.
Det var en rätt brutal skillnad i budget från yamaha när man köpte över Rossi,
man plockade även över en massa nya ingejörer + burgess, och när man läser om utvecklingen av M1'an som publicerades på crash.net så var det rätt stora skillnader mellan 02->04'an's M1'a.

Tror många missförstår rätt ordentligt vad det innebär att förarna utvecklar..
Man berättar vad man vill ha, hur man vill justera cykeln och kanske lite egna små idéer, men det är ändå ingenjörerna, som har en viss budget, som ska fixa materialet..
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Tror många missförstår rätt ordentligt vad det innebär att förarna utvecklar.. Man berättar vad man vill ha, hur man vill justera cykeln och kanske lite egna små idéer, men det är ändå ingenjörerna, som har en viss budget, som ska fixa materialet..
Så Rossis del i utvecklandet av M1 990 var alltså inte så stor?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2636467 Så Rossis del i utvecklandet av M1 990 var alltså inte så stor?

Jo, han sitter vid ritbordet varenda dag :rolleyes:
Självklart är föraren en del i utvecklingen, mest frågan om feedback till dem som utvecklar. D.v.s hur bra kommunikationen mellan utvecklare/förare fungerar.
Den stora delen Rossi's del av utvecklingen av M1'an bestod nog mest av gänget han tog med sig över, och att yamaha's racing-avdelning fick en rejält fet budget när han kom över.

Men för att svara på din fråga, nej, Rossis del i utvecklingen är inte så stor, även om hans feedback är otroligt viktig, för att han ska få en så bra hoj som möjligt, som passar honom.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
oFFkeFF skrev:
2636180
Tror många missförstår rätt ordentligt vad det innebär att förarna utvecklar..
Man berättar vad man vill ha, hur man vill justera cykeln och kanske lite egna små idéer, men det är ändå ingenjörerna, som har en viss budget, som ska fixa materialet..

Har du egen erfarenhet från området?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
bean305 skrev:
2636553 Har du egen erfarenhet från området?
Du vet väl att alla som kört en 250R automatiskt är allvetande inom allt som rör RR. Från B-tävling till MotoGP. RR-estet är visst titeln.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Men för att svara på din fråga, nej, Rossis del i utvecklingen är inte så stor, även om hans feedback är otroligt viktig, för att han ska få en så bra hoj som möjligt, som passar honom.
Jag anser mig inte vara på en nivå för att kunna säga bu eller bä angående det du skriver men jag TROR personligen att mycket ligger på föraren och hans förmåga att verkligen kunna förklara hur hojen känns.
Sätt mig i ett MotoGP-team tillsammans med världens bästa ingenjörer och det skulle bli pannkaka eftersom jag inte kan känna skillnaden mellan olika inställningar som Rossi och pojkarna kan.
valmers skrev:
2636582 Du vet väl att alla som kört en 250R automatiskt är allvetande inom allt som rör RR. Från B-tävling till MotoGP. RR-estet är visst titeln.
Amen!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
2636582 Du vet väl att alla som kört en 250R automatiskt är allvetande inom allt som rör RR. Från B-tävling till MotoGP. RR-estet är visst titeln.
Kom gärna med en egen åsikt i frågan eller är det bara trötta fyndigheter som gäller? Du gör dig ju dummare än du är med sådant trams.

sandstream skrev:
2636664 Jag anser mig inte vara på en nivå för att kunna säga bu eller bä angående det du skriver men jag TROR personligen att mycket ligger på föraren och hans förmåga att verkligen kunna förklara hur hojen känns.
Sätt mig i ett MotoGP-team tillsammans med världens bästa ingenjörer och det skulle bli pannkaka eftersom jag inte kan känna skillnaden mellan olika inställningar som Rossi och pojkarna kan.
Men det är ju inte så att Rossi säger att han vill att chassiet ska ha mer eller mindre lateralt flex, svingen bör vara styvare si och så och motorstyrningen ska förändras si och så med avsende på tändpulserna...
Förarnas input är viktig men det är ju oerhört viktigt att ingenjörerna kan tolka det och omsätta det i nya delar.

Som jämförelse kan man ju ta att när Rossi gjorde de första testerna för Yamaha hade de tagit med sig fyra olika chassien och fyra olika motorkonfigurationer. Så mycket satsades inte inför 2003 direkt. Dessutom gjorde de om hela sin organisation för att få kortare tid mellan idé till färdig version.

bean305 skrev:
2636553 Har du egen erfarenhet från området?
Det är ju ingen hemlighet och går att läsa i diverse intervjuer och artiklar. Senaste numret av Roadracing World så finns det en artikel om fjädringen där de bland annat pratar med Rossis Öhlinsteniker och hur de jobbar med förarens synpunkter och hur de tolkar det till praktiska tips.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Förarnas input är viktig men det är ju oerhört viktigt att ingenjörerna kan tolka det och omsätta det i nya delar.
Visst, men utan att föraren kan förklara hur det känns kan ingenjörerna vara hur duktiga som helst.

Gustav O skrev:
2636686 Kom gärna med en egen åsikt i frågan eller är det bara trötta fyndigheter som gäller? Du gör dig ju dummare än du är med sådant trams.
I ärlighetens namn känns det mindre dumt än att kalla sig själv för RR-estet och se sig själv som lite bättre än alla andra.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2636810 Visst, men utan att föraren kan förklara hur det känns kan ingenjörerna vara hur duktiga som helst.
Fast med bra ingenjörer får du bättre resultat än med sämre...
sandstream skrev:
2636810 I ärlighetens namn känns det mindre dumt än att kalla sig själv för RR-estet och se sig själv som lite bättre än alla andra.
Så två fel gör ett rätt? Tycker valmers tjat och ihopklumpande av folk till höger och vänster där man tillskrivs åsikter som man inte har är ännu drygare.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
2636686 Kom gärna med en egen åsikt i frågan eller är det bara trötta fyndigheter som gäller? Du gör dig ju dummare än du är med sådant trams.
Något som är ännu tröttare är att komma med en egen åsikt och bli nedskjuten av någon inom (den utdöende) klassen 250R som "vet".
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
2636831 Något som är ännu tröttare är att komma med en egen åsikt och bli nedskjuten av någon inom (den utdöende) klassen 250R som "vet".
Var det inte du som undrade vad diskussionrädda personer gör på ett internetforum? Du vill väl debattera? Har du inte bättre argument för din åsikt än att förlöjliga andra?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
2636836 Var det inte du som undrade vad diskussionrädda personer gör på ett internetforum? Du vill väl debattera? Har du inte bättre argument för din åsikt än att förlöjliga andra?
Jodå, inga problem. Min åsikt är att Max Biaggi inte hade det som krävdes för att utveckla en MotoGP-racer. Först hos Yamaha, sedan hos Honda. Samarbetsvårigheter, divalater och oförmåga att komma runt brister i ett package var orsaken.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top